W tym roku Transform4Europe zorganizował pierwszą edycję nagrody „Innovative Teaching Award” skierowaną do wszystkich członków sojuszu. Celem nagrody jest wskazanie, zauważenie i docenienie nowatorskich praktyk nauczania, zapewnienie możliwości dzielenia się i wymieniania się dobrymi praktykami, a także zachęcanie do współpracy między instytucjami szkolnictwa wyższego w ramach sojuszu Transform4Europe.
Wnioski zostały ocenione, a wyboru zwycięzców dokonała komisja mieszana. Komisja Selekcyjna składała się z siedmiu reprezentantów (po jednym członku z każdej instytucji), wśród których znaleźli się zarówno członkowie kadry pedagogicznej jak i studenci oraz niezależni eksperci (np. udziałowcy).
Każdy z czterech zwycięzców otrzymał nagrodę pieniężną w wysokości 2 500 EUR na realizację projektów z zakresu innowacyjności oraz kreatywnego nauczania. Kolejna tura naboru wniosków zostanie ogłoszona w 2023 roku.
Nagrody zostały wręczone laureatom 24 października 2022 roku podczas pierwszej dorocznej konferencji „Transform4Europe International Conference-Hackathon for Innovative Teaching and Learning Methods in Higher Education”.
Najlepiej ocenione pomysły na nowatorskie metody nauczania:
1) Edukacyjny Escape Room – Monika Frania z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
2) Myślenie krytyczne i wykluczenie cyfrowe ze względu na płeć: zmiana podejścia studentów do lepszej przyszłości – María D. De-Juan-Vigaray i María Elena González Gascón z Uniwersytetu w Alicante, Hiszpania
3) Intensywna terapia i terapia przeciwbólowa – Tobias Hüppe oraz Instytut Anestezjologii, Intensywnej Terapii i Terapii Przeciwbólowej Uniwersytetu Kraju Saary, Niemcy
4) Widzialny interaktywny prelegent dla lepszych efektów w edukacji międzynarodowej – Marcel Lauterbach z Uniwersytetu Kraju Saary, Niemcy.
Nowatorski projekt dr Moniki Frani: Edukacyjny Escape Room, to przykład dobrej praktyki dydaktycznej do nauczania dorosłych, w której edukacja spotyka się z zabawą. Uczestnicy, podzieleni na drużyny projektowe, mogą rozwijać swoje umiejętności cyfrowe i kompetencje społeczne biorąc udział w przygodzie, podczas której nie tylko rozwiązują zagadki, ale muszą również stworzyć swój własny escape room. Aby tego dokonać, potrzebna jest wiedza, kreatywność i determinacja. Pokonywanie trudności jest nieodzowną częścią nauki, a escape room jest świetnym przykładem wyzwania.
dr Monika Frania