Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Prawa i Administracji
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

[Opracowanie] Katarzyna Grzybczyk: Azjatycki soft power a prawo własności intelektualnej

25.03.2024 - 15:24 aktualizacja 25.03.2024 - 15:24
Redakcja: izabelamaculewicz

książka w różowej oprawie

Azjatycki soft power a prawo własności intelektualnej, Katarzyna Grzybczyk, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2024, ISBN: 978-83-8358-319-8

Soft power jest jednym z narzędzi wykorzystywanych do osiągnięcia wiodącej pozycji przez państwa azjatyckie. Jest to międzynarodowa wymiana kulturalna, współpraca i dyplomacja kulturalna, pomoc gospodarcza i technologiczna, wszystko to co buduje pozytywny wizerunek kraju i zainteresowanie obcokrajowców.

Soft power polega na zdolności przyciągania i przekonywania do swoich racji, podczas gdy twarda siła opiera się na zdolności do wywierania nacisku. Wyrasta ona zatem z potęgi militarnej lub gospodarczej kraju, podczas gdy miękka siła wynika z atrakcyjności kultury, ideałów politycznych i polityki danego kraju.

Bogato ilustrowana książka skupia się co do zasady na własności intelektualnej, która stała się narzędziem soft power i którą państwa azjatyckie wykorzystują w sposób mistrzowski, podbijając świat.

W publikacji w niezwykle interesujący sposób przedstawiono przykłady soft power:

  • k-­pop i k-­drama
  • hongkońskie filmy akcji
  • japońską mangę, anime i cosplay
  • tajwańskie półprzewodniki.

Książka jest przeznaczona nie tylko dla osób zainteresowanych własnością intelektualną, lecz także dla tych zafascynowanych Azją. Zaciekawi również czytelników zajmujących się stosunkami międzynarodowymi w aspekcie kulturowym, a także studentów prawa, stosunków międzynarodowych, kulturoznawstwa i dziennikarstwa.

return to top