E-sport. Prawne aspekty
Redakcja naukowa: Katarzyna Grzybczyk
Autorzy: Mikołaj Brzozowski, Dominik Gabor, Paweł Jędrysiak, Karina Kunc-Urbańczyk, Marta Ludyga, Patrycja Rok, Sandra Słowik, Jakub Sobczyk, Jakub Wyczik, Katarzyna Grzybczyk
Wydawnictwo Wolters Kluwer 2021.
E-sport zdaje się być zjawiskiem nowym i interesującym przede wszystkim ludzi młodych, ale jego zasięg chronologiczny i społeczny jest znacznie szerszy. Kraje azjatyckie, jak Korea Południowa, dostrzegły i rozwijały potencjał zorganizowanej rywalizacji w grach komputerowych już na początku XXI wieku i uczyniły ją elementem kultury i życia wszystkich obywateli. Dzięki temu współcześnie Korea Południowa dysponuje rozwiniętą infrastrukturą techniczną oraz odpowiednio dostosowaną administracją, co sprawia, że jest przykładem dla innych państw, jak kompleksowo oraz efektywnie wspierać i rozwijać tę przyszłościową dziedzinę.
Także w Europie sport elektroniczny staje się ogromną branżą, której znaczenie zaczyna być dostrzegane nie tylko przez producentów gier, ale także przez rządy państw oraz organizacje międzynarodowe. Zagadnienie e-sportu jest przedmiotem wieloaspektowych analiz, gdyż doprecyzowania i regulacji wymaga wiele związanych z nim kwestii, jak na przykład: prawo autorskie do gier, zdrowie psychiczne graczy, kontrakty, arbitraż, związki zrzeszających graczy, reklamodawcy, miejsce e-sportu wśród innych dyscyplin sportowych itd. W niniejszej publikacji – drugiej na polskim rynku dedykowanej tej tematyce – omówiono najważniejsze kwestie związane z e-sportem, a także regulacje prawne, które mogą znaleźć zastosowanie przy rozwiązaniu praktycznych problemów związanych z tą dziedziną. Autorzy szczegółowo zaprezentowali m.in. następujące zagadnienia: dobra osobiste e-sportowców, prawnoautorską ochronę transmisji wydarzeń e-sportowych, sponsoring w e-sporcie, e-doping, hazard w sporcie elektronicznym. W opracowaniu omówiono również rozwiązania prawne przyjęte w tej dziedzinie m.in. w Korei Południowej, Francji i Stanach Zjednoczonych.
Autorzy: Poszczególne rozdziały książki napisali – obecni i byli – studenci Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, pod opieką naukową i ze wsparciem dr hab. Katarzyny Grzybczyk, prof. UŚ, specjalistki w zakresie prawa autorskiego i prawa reklamy, także w kontekście nowych mediów i technologii.
Adresaci: Publikacja jest przeznaczona dla menedżerów profesjonalnych drużyn, zawodników i osób, które chcą działać w obszarze e-sportu, a także dla prawników zainteresowanych tą problematyką.