Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Dr hab. Ewa Gumul, prof. UŚ oraz dr hab. Katarzyna Węsierska, prof. UŚ ze stypendium naukowym w ramach programu Bekker (NAWA)

06.02.2024 - 09:20 aktualizacja 06.02.2024 - 10:33
Redakcja: mn

Miło nam poinformować, że dwie badaczki z naszego Wydziału otrzymały trzymiesięczne stypendium naukowe w ramach 6. edycji programu Bekker (NAWA): dr hab. Ewa Gumul, prof. UŚ na staż badawczy w Uniwersytecie Bolońskim, a dr hab. Katarzyna Węsierska, prof. UŚ na pobyt w Stanach Zjednoczonych na Uniwersytecie Teksasu w Austin (The University of Texas at Austin).

logo programu stypendialnego im. Bekkera

dr hab. Ewa Gumul, prof. UŚ

Stypendium służy realizacji projektu badawczego we współpracy z Laboratorium MC2 Lab (Laboratory for Multilectal Mediated Communication & Cognition), które działa na Wydziale Tłumaczenia i jego Dyrektorem, Prof. Ricardo Muñozem.

Projekt badawczy, który dr hab. Ewa Gumul, prof. UŚ będzie realizowała w Uniwersytecie Bolońskim, dotyczy stylów decyzyjnych tłumaczy ustnych. Celem projektu jest zbadanie związku między stylami decyzyjnymi tłumaczy ustnych podczas przekładu a vista a ich sposobem patrzenia na tekst.

W ramach tego stypendium dr hab. Katarzyna Węsierska, prof. UŚ zrealizuje projekt badawczy we współpracy z Arthur M. Blank Center for Stuttering Education and Research (https://blankcenterforstuttering.org/) i jego Dyrektorką, Prof. Courtney Byrd. Projekt nosi tytuł: Communication Over Fluency: Preparing the Polish Version of Dream. Speak. Live., Program (Komunikacja jest ważniejsza niż płynność –  przygotowanie polskiej adaptacji Programu CAMP DREAM. SPEAK. LIVE). W trakcie prac nad projektem zostaną przetłumaczone materiały niezbędne do wdrożenia pierwszej, polskiej edycji programu CAMP DREAM. SPEAK. LIVE oraz podjęte będą działania zmierzające do adaptacji na język polski podejścia CARE (Communication, Advocacy, Resiliency, Education). W tym modelu wdrażania terapii akcentuje się znaczenie upodmiotowienia osób z jąkaniem poprzez przesunięcie akcentów z koncentrowania się w terapii logopedycznej na płynności mowy na efektywną komunikację i samorzecznictwo. Nowatorstwo polega na wykorzystaniu w interwencji logopedycznej terapii afirmujących jąkanie w celu poprawy jakości życia i dobrostanu psychicznego, a także podnoszenia kompetencji związanych ze skutecznym komunikowaniem się. Zakłada się, że promowanie na Uniwersytecie Śląskim takich nowoczesnych, holistycznych i opartych na dowodach podejść wpłynie w przyszłości na poprawę jakości opieki logopedycznej w Polsce.

Katarzyna Węsierska
return to top