Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Międzynarodowe studia polskie

studia I stopnia 2 rok


Termin rejestracji: 10.02.2025 od godz. 17.00 – 24.02.2025 do godz. 23:59

Rejestracja na przedmioty obowiązkowe:

W1-S1MP-OB4-24/25L

Początek: godzina 17.00

  • Przedmiot do wyboru 2 – W
  • Przedmiot do wyboru 3 – W, ĆW
  • Praktyki specjalnościowe – PRAKT

Rejestracja na przedmioty specjalnościowe:

W1-S1MP-SP4-24/25L

Początek: godzina 17.10

specjalność: kultura i komunikacja w dyplomacji

  • Polityka zagraniczna Polski i UE w dziedzinie kultury – W, ĆW
  • Protokół dyplomatyczny i etykieta profesjonalna – W, ĆW
  • Strategie prezentacyjne – ĆW

Rejestracja na przedmioty modułu programu „studia regionalne”: moduł śródziemnomorski

W1-S1MP-SR4-24/25L

Początek: godzina 17.20

  • Konwersatorium monograficzne 1 – ĆW
  • Konwersatorium monograficzne 2 – ĆW
  • Lektorat języka regionu II – ĆW
  • Wykład monograficzny – W

studia I stopnia 3 rok


Termin rejestracji: 10.02.2025 od godz. 17.00 – 24.02.2025 do godz. 23:59

Rejestracja na seminarium dyplomowe:

W1-S1MP-SD6-24/25L

Początek: godzina 17.00

  • Seminarium dyplomowe II – ĆW

Rejestracja na przedmioty specjalnościowe:

W1-S1MP-SP6-24/25L

Początek: godzina 17.10

specjalność: kultura i komunikacja w dyplomacji

  • Kultury a grzeczność w życiu codziennym – ĆW
  • Organizacja służby dyplomatycznej – W

specjalność: kultura i komunikacja w turystyce

  • Formy turystyki kulturowej – ĆW
  • Gatunki dyskursu turystycznego – ĆW

Rejestracja na przedmioty modułu programu „studia regionalne”: moduł dalekowschodni

W1-S1MP-SR6-24/25L

Początek: godzina 17.20

  • Konwersatorium monograficzne 1 – ĆW
  • Konwersatorium monograficzne 2 – ĆW
  • Lektorat języka regionu II – ĆW
  • Wykład monograficzny – W

studia II stopnia 1 rok


Termin rejestracji: 10.02.2025 od godz. 17.00 – 24.02.2025 do godz. 23:59

Rejestracja na seminarium magisterskie:

W1-S2MP-SM2-24/25L

Początek: godzina 17.00

  • Seminarium magisterskie II – ĆW

Rejestracja na przedmioty obowiązkowe:

W1-S2MP-OB2-24/25L

Początek: godzina 17.10

  • Genealogia kultury polskiej – W
  • Język polski na tle języków europejskich – W, ĆW
  • Przedmiot do wyboru 3 – ĆW
  • Współczesna kultura polska – ĆW

Rejestracja na przedmioty specjalnościowe:

W1-S2MP-SP2-24/25L

Początek: godzina 17.20

specjalność: doradztwo kulturowe

  • Etykieta i protokół dyplomatyczny – W
  • Organizacje życia kulturalnego – W
  • Sztuka argumentacji i techniki perswazji – ĆW

studia II stopnia 2 rok


Termin rejestracji: 10.02.2025 od godz. 17.00 – 24.02.2025 do godz. 23:59

Rejestracja na seminarium magisterskie:

W1-S2MP-SM4-24/25L

Początek: godzina 17.00

  • Seminarium magisterskie IV – ĆW

Rejestracja na przedmioty obowiązkowe:

W1-S2MP-OB4-24/25L

Początek: godzina 17.10

  • Wykład do wyboru II – W

Rejestracja na przedmioty specjalnościowe:

W1-S2MP-SP4-24/25L

Początek: godzina 17.20

specjalność: doradztwo kulturowe

  • Elementy prawa międzynarodowego – ĆW
  • Modele interakcji personalnych – W, ĆW

Studia stacjonarne I stopnia

Przedmiot do wyboru II

 

dr J. Śmiech


  • Inkluzywność w języku
    Celem zajęć jest zaprezentowanie tendencji w polszczyźnie w zakresie komunikacji inkluzywnej, czyli włączającej różne, często marginalizowane, grupy społeczne do dyskursu publicznego. Na zajęciach zostaną zaprezentowane następujące tematy szczegółowe:
    – stosowanie nazw żeńskich i neutralnych płciowo oraz możliwości słowotwórcze w zakresie ich tworzenia;
    – nazwy etniczne i nazwy narodowości, zmiany w użyciu wybranych nazw;
    – wybrane zjawiska z zakresu frazeologii, będące odzwierciedleniem stereotypów społecznych;
    – rekomendacje dotyczące komunikacji na temat niepełnosprawności.

 

  • Język w mediach
    Na zajęciach zostaną omówione takie zagadnienia jak cechy komunikacji medialnej, zróżnicowanie stylistyczne języka w mediach, oficjalność i potoczność wypowiedzi medialnych oraz pojęcie gatunku medialnego. Kontekstem dla tych rozważań będzie rola mediów w kształtowaniu etykiety i normy językowej, a także realizacja polityki językowej oraz wprowadzanie zmiany społecznej poprzez język. Wiedza z tego zakresu pozwoli na sformułowanie i zastosowanie w praktyce wskazówek, jak skutecznie i poprawnie budować wypowiedzi dla mediów.

Przedmiot do wyboru III

 

prof. Czerwńska


  • Kultura narodowa a kultura ludowa – konteksty polskościCelem zajęć jest analiza relacji zachodzących między kulturą narodową, a kulturą ludową w Polsce. Interpretacji podawane są wybrane przykłady z historii oraz te dziejące się współcześnie, które kształtują codzienność Polaków. Poruszane wątki oscylują wokół m.in. mechanizmów tradycji, które wpływają na zachowanie żywotności lub zanik elementów kultury rodzimej, procesów kształtowania tożsamości, postaw wobec Innego, czy aktywności w życiu społecznym i kulturowym. W toku zajęć omawia się przykłady w kontekście kultury lokalnej, narodowej czy globalnej, ze szczególnym uwzględnieniem glokalizmów. Wybrane do analizy przykłady stanowią kanwę problematyki podejmowanej obecnie przez etnologię i antropologię kulturową i omawiane są z perspektywy tych dyscyplin.

 

  • Źródła i konteksty życia codziennego Polaków – Zajęcia mają na celu analizę zagadnień dotyczących polskiej kultury współczesnej w perspektywie antropologii codzienności. Tematyka jest zbieżna z problematyką podejmowaną obecnie przez etnologię i antropologię kulturową i omawiana z perspektywy tych dyscyplin. Zagadnienia poruszane są pod kątem relacji, jakie zachodzą między kulturą narodową – kulturą popularną (globalną) – kulturą lokalną. Wybrane do analizy wątki związane są m.in. ze sferą sacrum i sferą profanum, kształtowaniem postaw patriotyzmu, formowaniem tożsamość, budowaniem więzi społecznych czy sposobami spędzania wolnego czasu. Treści zajęć mają pobudzić studentów do krytycznej analizy współczesnej kultury polskiej jako czynnika konstruującego tożsamość, kształtującego strukturę społeczną, formy komunikacji społecznej, wzory uczestnictwa w kulturze czy style życia.

Studia stacjonarne II stopnia

Wykład do wyboru 1 MU (ENG) 

prof. P. Jędrzejko


  • Multicultural Society Monograph / społeczeństwo wielokulturowe –The present module is dedicated to selected phenomena related to the uniqueness of multicultural societies, which manifests itself both in philosophical reflection and in a variety of texts of culture (literary texts, non-fiction and historical texts, texts present in the public space). The central aim of the lecture is to help the students expand their knowledge on the tragic history of race relations in a world stigmatized by the consequences of Eurocentrism (colonialism, neocolonialism) as well as contemporary racial and ethnic relations in the western culture after September 11th 2001. The module serves to allow the students to broaden the knowledge that they have previously gained in the course of their participation in modules focusing on history, literary history, and culture studies.Moduł poświęcony jest wybranym zjawiskom związanym ze specyfiką społeczeństw wielokulturowych, przejawiającym się zarówno w refleksji filozoficznej, jak i w tekstach kultury (tekstach literackich, tekstach faktograficznych, w wypowiedziach obecnych w przestrzeni publicznej). Wykład służy przede wszystkim pogłębieniu wiedzy studenta na temat tragicznej historii relacji rasowych w świecie naznaczonym konsekwencjami eurocentryzmu (kolonializm, neokolonializm) oraz współczesnych relacji rasowych i etnicznych w kulturze Zachodu po 11 września 2001 roku. Moduł poszerza wiedzę, jaką student nabył uprzednio w czasie zajęć z historii, historii literatury i różnych przedmiotów kulturoznawczych.
  • MAY THE FORCE BE WITH YOU / NIECH MOC BĘDZIE Z WAMI – The present course consists of a series of entertaining lectures and interactive class conversatoria dedicated to, or more precisely, revolving around, George Lucas’s Star Wars. The course has been designed for students whose elementary experience in literary analysis and basic knowledge of literary and cultural theory would be a prerequisite. Through Star Wars, a universal favorite and a classic of the SF genre, students will revisit a network of mutually related phenomena contributing to the development of American cultural history, beginning with the discourse of the American Frontier and finishing with postmodernity, which, in the light of the present course, is understood as a cultural and intellectual formation. Employing the methodological instrumentarium of Culture Studies, the course leads the Students „by the hand” towards a deconstruction of metanarratives underlying the language of the Star Wars. In effect, Students would be expected to gain a broad perspective upon the volitional projects that continually fix and reinvent America as a concept requiring voluntary suspension of disbelief, yet a concept demonstrating a very real power to shape the metanarrative of the contemporary Western world.

The central objective of the present module is to identify the main traits of the metanarrative of contemporary America by means of a critical reading of George Lucas’s Star Wars. The two-partite series of films (episodes IV through VI and episodes I-III) is subjected to a hermeneutic process involving the location of the films in the context of American cultural history and the recognition of the applicability of methodological tools of Cultural Studies for the purpose of their interpretation. Star Wars, read as a text set in the context of important transformations of American Culture of the years 1970-2020 and rooted in philosophical, social, and political discourses of the previous historical periods, provides an excellent starting point for the debate on: growing up with Star Wars (personal experiences), Star Wars and the leitmotifs of American culture, Star Wars and our Childhood Fairy Tales: metanarratives, SF, Fantasy, fairy-tale: between Propp, Lem and magic realism, Robots in Love, Women with Swords: race, class and gender in Star Wars, Humanism and postumanism in Star Wars: Transformations, American cinema and the cultures of the East (Kurosawa, Tarantino, Lucas), Philosophy and the Star Wars — Yoda and Buddhism/Taoism, Philosophy and the Star Wars — Yoda and Transcendentalism, Star Wars as a Franchise, Kotler’s Marketing: Star Wars and the Four Harvard Ps., Star Wars: inconsistencies, the humor of Star Wars. The course will conclude with a recapitulation of the debates.

Przedmiot ten obejmuje serię angażujących wykładów oraz interaktywnych zajęć typu konwersatoryjnego poświęconych, a dokładniej – koncentrujących się wokół sagi Gwiezdne Wojny autorstwa George’a Lucasa. Kurs został zaprojektowany z myślą o studentach posiadających podstawowe doświadczenie w analizie literackiej oraz elementarną znajomość teorii literatury i kultury, które stanowią warunek uczestnictwa. Wykorzystując Gwiezdne Wojny, uniwersalny fenomen kulturowy oraz klasykę gatunku science fiction, studenci będą mieli okazję ponownie przeanalizować sieć wzajemnie powiązanych zjawisk, które przyczyniły się do rozwoju historii kultury amerykańskiej – począwszy od dyskursu o Amerykańskim Pograniczu, a skończywszy na ponowoczesności, rozumianej w ramach tego kursu jako formacja kulturowa i intelektualna. Wykorzystując metodologiczne narzędzia badań kulturowych (Cultural Studies), kurs prowadzi studentów „za rękę” w kierunku dekonstrukcji metanarracji leżących u podstaw języka Gwiezdnych Wojen. W rezultacie oczekuje się, że studenci zyskają szeroką perspektywę na projekty wolicjonalne, które nieustannie definiują i redefiniują Amerykę jako koncepcję wymagającą dobrowolnego zawieszenia niewiary, ale jednocześnie jako ideę posiadającą bardzo realną moc kształtowania metanarracji współczesnego zachodniego świata.
Głównym celem tego modułu jest identyfikacja najważniejszych cech metanarracji współczesnej Ameryki poprzez krytyczną analizę Gwiezdnych Wojen George’a Lucasa. Dwie serie filmowe (epizody IV-VI oraz epizody I-III) zostaną poddane hermeneutycznej analizie obejmującej ich osadzenie w kontekście historii kultury amerykańskiej oraz rozpoznanie zastosowalności narzędzi metodologicznych badań kulturowych w celu ich interpretacji. Gwiezdne Wojny, czytane jako tekst osadzony w kontekście kluczowych przemian kultury amerykańskiej lat 1970–2020 i zakorzeniony w filozoficznych, społecznych i politycznych dyskursach wcześniejszych epok historycznych, stanowią doskonały punkt wyjścia do debaty na temat: dorastania z Gwiezdnymi Wojnami (doświadczenia osobiste), Gwiezdne Wojny i motywy przewodnie kultury amerykańskiej, Gwiezdne Wojny a nasze dziecięce baśnie: metanarracje, SF, fantasy, baśń – między Proppem, Lemem a realizmem magicznym, Roboty w miłości, Kobiety z mieczami: rasa, klasa i płeć w Gwiezdnych Wojnach, Humanizm i posthumanizm w Gwiezdnych Wojnach: przemiany, kino amerykańskie i kultury Wschodu (Kurosawa, Tarantino, Lucas), Filozofia i Gwiezdne Wojny – Yoda i buddyzm/taoizm, Filozofia i Gwiezdne Wojny – Yoda i transcendentalizm, Gwiezdne Wojny jako franczyza, Marketing Kotlera: Gwiezdne Wojny i Cztery P z Harvardu, Gwiezdne Wojny: nieścisłości i humor w Gwiezdnych Wojnach. Kurs zakończy się podsumowaniem prowadzonych debat.

Przedmiot do wyboru II MU

 

prof. J. Budzik


  • Polska fotografia i jej konteksty kulturowe i artystyczne –W cyklu wykładów zaprezentuję najciekawsze postaci i nurty fotografii w Polsce na przestrzeni dziejów, choć centrum zainteresowania będą czasy najnowsze i rozwój tego medium artystycznego i komunikacyjnego. Wspólnie zastanowimy się, jakie funkcje pełni fotografia w kulturze: jak odbijają się w niej wydarzenia historyczne, mentalność, przeobrażenia krajobrazu, katastrofa klimatyczna. W polu zainteresowań będzie zarówna fotografia artystyczna i eksperymentalna wystawiana w galeriach, jak i zdjęcia reportażowe i dokumentalne, publikowane przez twórców np. na Instagramie czy gromadzone w Archiwum Protestów Publicznych. W zależności od aktualnego repertuaru odwiedzimy też katowickie galerie, aby doświadczyć fotografii w przestrzeni ekspozycyjnej.
  • Fotografia w Polsce: wybitne postaci –Na wykładach przedstawię sylwetki najciekawszych twórców fotografii w Polsce. Skupię się na współczesności (np. Rafał Milach, Wojciech Prażmowski, Agnieszka Rayss, Zuza Krajewska, Justyna Mielnikiewicz), ale omówię też twórczość najważniejszych postaci historycznych dla tego medium (np. Zofia Rydet, Jerzy Lewczyński). Specjalne miejsce w programie zajęć będą mieć twórczynie i twórcy związane ze Śląskiem. Zajmiemy się analizą i interpretacją prac artystów działających w różnych obiegach i używających różnorodnych rodzajów i gatunków fotografii (fotografia awangardowa, eksperymentalna, reportażowa, artystyczna). W programie przewiduję też wizyty w katowickich galeriach w zależności od aktualnego repertuaru.

sesja zimowa 2024/2025 (aktualizacja 31.01.2025)

semestr zimowy 2024/2025

Studia stacjonarne I stopnia:


Studia stacjonarne II stopnia:


Koordynatorem modułu jest osoba prowadząca wykład, a w przypadku braku wykładu w danym module funkcję koordynatora pełni osoba prowadząca każdy inny rodzaj zajęć. Informacje o koordynatorach poszczególnych przedmiotów zamieszczone są w USOS-ie.

SEMINARIA LICENCJACKIE 2024/2025

 

prof. dr hab. Jolanta Tambor

e-mail: jolanta.tambor@us.edu.pl

W czasie seminarium licencjackiego proponuję jego uczestnikom problematykę kulturowojęzykową i kulturowo-językową.

Chciałabym, żeby uczestnicy seminarium podjęli w swoich pracach zagadnienia związane
z językowym obrazem świata, komunikacją międzykulturową, etykietą językową
i pozajęzykową w aspekcie porównawczym (międzynarodowym, międzypokoleniowym itd.). Materiałem porównawczym mogą być teksty literackie i inne teksty kultury: baśnie i legendy, ale też marsze, mityngi, wydarzenia wirtualne, ale też korespondencja internetowa w różnych odsłonach, indywidualna i grupowa.

dr Anna Gawryś-Mazurkiewicz

Proponowane seminarium licencjackie będzie okazją do rozmowy na temat tekstów literackich różnych okresów historycznych i kręgów kulturowych. W powstających pracach studenci będą przyglądać się wybranym tekstom jako nośnikom idei, wartości i obrazów świata, które odzwierciedlają estetyczne, społeczne, polityczne i filozoficzne konteksty danej epoki, jak również obecności intertekstualnych gier w literaturze współczesnej i kulturze popularnej.

Prace mogą koncentrować się na analizie porównawczej dzieł literackich z różnych krajów, badaniu wpływu literatury na kształtowanie tożsamości narodowej (również współczesnej) czy też odkrywaniu uniwersalnych motywów literackich w różnych kręgach kulturowych. Seminarium umożliwi także zgłębianie zjawisk takich jak dialog międzykulturowy, wpływ literatury na inne dziedziny sztuki oraz jej rola w procesie globalizacji.

Celem seminarium jest rozwijanie zdolności krytycznego myślenia oraz interpretacji literatury w kontekście szeroko pojętych przemian międzykulturowych.

dr Agnieszka Tambor

e-mail: agnieszka.tambor@us.edu.pl

Seminarium poświęcone będzie głównie tematyce związanej z mediami. Przede wszystkim skoncentrowane będzie wokół zagadnień:

  1. filmowych i okołofilmowych:
    – analiza i interpretacja dzieł filmowych
    – porównanie dzieł filmowych pochodzących z różnych kręgów kulturowych
    – film jako budulec tożsamości narodowej lub etnicznej
    – film jako narzędzie zdobywania wiedzy o obcej kulturze
  1. medialnych
    – nowoczesny serial telewizyjny (np. House of CardsThe Walking Dead, Pakt i inne) a korzenie gatunku
  1. tematyka tabu i stereotypów
    – analiza i interpretacja obszarów tabu w różnych kręgach kulturowych
    – stereotypy w kinie i telewizji jako źródło wiedzy o świecie.

SEMINARIA MAGISTERSKIE 2024/2026

 

dr hab. Bożena Szałasta-Rogowska, prof. UŚ

Zagadnieniem przewodnim seminarium magisterskiego będzie szeroko rozumiane pojęcie migracji, która stała się zjawiskiem niemal powszechnym w XX i XXI wieku. Najlepszym rezonatorem zmian społecznych są teksty kultury (np. literatura, malarstwo, fotografia, film, teatr), dlatego też one staną się przedmiotem analizy. Propozycja skierowana jest do tych z Państwa, którzy, chcąc doskonalić sztukę interpretacji tekstów kultury, zechcą także zastanowić się między innymi nad statusem literatury polskiej tworzonej w świecie, literackimi konsekwencjami pobytu pisarza na obczyźnie, wpływem miejsca powstania utworu na jego charakter i ostateczny kształt czy też spojrzeć na tę twórczość oczami komparatysty, doszukującego się związków pomiędzy kulturą rodzimą twórcy a kulturą kraju jego pobytu. Tych kilka przykładowych problemów stanowić może punkt wyjścia dyskusji seminaryjnych, w czasie których doprecyzujemy indywidualne tematy zgodne z Państwa zainteresowaniami naukowymi.

dr Aneta Banaszek-Szapowałowa

Refleksji naukowej w ujęciu porównawczym międzyjęzykowym i międzykulturowym poddane zostaną współczesne teksty kultury – rozumiane szeroko i dlatego włączające do kręgu rozważań także m.in. publicystyczne formy wypowiedzi, fenomeny komunikacji internetowej, produkcje filmowe czy telewizyjne. Problematyka prac magisterskich będzie obejmować z jednej strony dyskursywno-genologiczną charakterystykę tekstu, z drugiej zaś – jego przekaz werbalny czy też multimodalny jako źródło danych o mentalności narodowej, obrazie świata, wartościach. Materiał badawczy zostanie osadzony w dobranych indywidualnie do każdego tematu kontekstach teoretycznych i metodologicznych.

Procedury dyplomowania są zgodne z Uchwałą 2/D/2020 Rady Dydaktycznej kierunków studiów Wydziału Humanistycznego: Komunikacja Promocyjna i Kryzysowa, Logopedia, Międzynarodowe Studia Polskie z dnia 5 marca 2020 w sprawie organizacji procesu uzyskania dyplomu.

Uchwała nr 2 –  zmiana zasad dyplomowania

Opiekun praktyk:

dr Marcin Maciołek, e-mail: marcin.maciolek@us.edu.pl

 

Czas realizacji praktyk specjalnościowych i ich wymiar godzinowy:

studia I stopnia (licencjackie): 2. rok, 4. semestr (letni) – 30 godzin

studia II stopnia (magisterskie): 2. rok, 1. semestr (zimowy) – 30 godzin

 

Plan postępowania:

  1. Wstępny wybór instytucji, w której chcą Państwo zrealizować praktykę specjalnościową, i uzyskanie wstępnej zgody od przedstawiciela wybranej jednostki na odbycie w niej praktyki (wymagana jest zgodność profilu jednostki z zakresem tematycznym specjalności).
  2. Konsultacja e-mailowa z opiekunem praktyk i uzyskanie jego akceptacji co do wyboru instytucji oraz charakteru planowanych praktyk specjalnoścowych (w e-mailu należy podać nazwę specjalności i wskazać instytucję, w której praktyka miałaby się odbywać, a także określić charakter praktyki, tj. rodzaj wykonywanych czynności).
  3. Ustalenie z przedstawicielem wybranej instytucji terminu, w jakim praktyka zostanie odbyta (czas trwania praktyki powinien pozwolić na swobodne zrealizowanie zakładanych planem studiów obowiązkowych 30 godzin praktyk specjalnościowych).
  4. Uzyskanie pisemnej zgody opiekuna praktyk (przedłożenie opiekunowi wypełnionego Porozumienia o organizacji praktyk specjalnościowych oraz Skierowania na praktyki w celu uzyskania podpisu opiekuna).
  5. Poświadczenie zgody (podpisy, pieczątki) przez dyrektora/kierownika jednostki, w której praktyka zostanie odbyta (Porozumienie o organizacji praktyk specjalnościowych).
  6. Przedłożenie opiekunowi praktyk następujących dokumentów: 1) Oświadczenia studenta, 2) Porozumienia o organizacji praktyk specjalnościowych podpisanego przez dyrektora / kierownika jednostki, w której zostanie odbyta praktyka.
  7. Rozpoczęcie praktyk – w trakcie praktyk należy sukcesywnie prowadzić Dziennik praktyk, który należy przedłożyć opiekunowi praktyk po ich zakończeniu.
  8. Po zakończeniu praktyk należy sporządzić Raport z przebiegu praktyk specjalnościowych i złożyć go wraz z Dziennikiem praktyk opiekunowi praktyk.

Opiekun praktyk, biorąc pod uwagę ocenę wystawioną przez praktykodawcę (50%) oraz oceniając dziennik praktyk (50%), zalicza studentowi praktyki zawodowe, wpisując ocenę do systemu USOS.

 

Dokumenty do pobrania:

 

Praktyki związane z kontaktem z małoletnimi – ważne informacje i konieczne dokumenty oraz pozostałe pliki do pobrania znajdują się na stronie: https://us.edu.pl/wydzial/wh/sprawy-studenckie/praktyki-zawodowe/

Procedury zbierania i obiegu dokumentów:

Praktyki związane z kontaktem z osobami małoletnimi

Praktyki niezwiązane z kontaktem z osobami małoletnimi

Aktualności

Delegacja Northeastern University w Shenyang na zajęciach msp

9 grudnia 2024 roku na Wydziale Humanistycznym mieliśmy zaszczyt gościć delegację z Northeastern University w Shenyang.

Kinga Zuziak, studentka międzynarodowych studiów polskich, opowiedziała gościom o realizacji programu dalekowschodniej specjalizacji regionalnej i nowym kierunku studiów: komunikacji międzykulturowej.

Po prezentacji studenci mieli okazję zadać gościom pytania i poznać bliżej specyfikę jednej z partnerskich uczelni Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Rozmowa była szalenie interesująca, a studenci dopytywali o specyfikę studiowania w Chinach, o najpopularniejsze kierunki studiów na NEU oraz o to, jakie możliwości dla studentów międzynarodowych oferuje partnerska uczelnia UŚ.

Oliwia Bąk III rok lic.

uczestnicy spotkania siedzący w sali

uczestnicy spotkania siedzący w sali

delegacja z Northeastern University w Shenyang

prezentacja Kingi Zuziak

Wizyta w Senacie RP

16 października 2024 roku w gmachu Senatu RP w Warszawie odbyło się sympozjum naukowe Komisji Spraw Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą Senatu RP oraz Towarzystwa Polsko-Brazylijskiego pt. „Polonia brazylijska pomostem w relacjach Polski z Brazylią. 155 lat emigracji polskiej do Brazylii. 95 lat Towarzystwa Polsko-Brazylijskiego”.

Uniwersytet Śląski w Katowicach oraz Szkołę Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego reprezentowały na nim dr Anna Gawryś-Mazurkiewicz oraz Kinga Zuziak studentka 3. roku międzynarodowych studiów polskich.

Częścią wydarzenia było otwarcie wystawy „Polonijny Marszałek Senatu II RP Julian Juliusz Szymański” oraz sesja popularnonaukowa dotyczącą m.in działań służących zachowaniu języka polskiego w Brazylii i ochronie jego starych dialektów.

Należy zaznaczyć, że Uniwersytet Śląski, a szczególnie Szkoła Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego od lat są bardzo mocno związane z Brazylią, z Polonią brazylijską i z polonistycznymi ośrodkami akademickimi w tym kraju.

Spotkanie Ambasadora Republiki Korei ze studentami

8 października 2024 roku w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach miała miejsce niecodzienna uroczystość – otwarcie Instytutu Króla Sejonga, którą uświetnił Ambasador Republiki Korei w Polsce Hoonmin Lim. Przybili również goście z Korei ze współpracujących z UŚ instytucjami.  Studenci 3. roku międzynarodowych studiów polskich, w ramach specjalności dalekowschodniej, wzięli udział w spotkaniu z Ambasadorem Republiki Korei.  

Spotkanie organizacyjne dla studentów i studentek I roku MU międzynarodowych studiów polskich

Szanowni Państwo,

spotkanie organizacyjne dla studentów i studentek I roku MU międzynarodowych studiów polskich odbędzie się 2 października (środa) o godz. 12.30 w auli B0.39. Z uwagi na ważne informacje organizacyjne bardzo prosimy o obecność.

Łączymy pozdrowienia

Ewa Biłas-Pleszak
Wioletta Hajduk-Gawron

Student międzynarodowych studiów polskich stypendystą Uniwersytetu w Trewirze w Niemczech

W sierpniu 2024 roku Yan Kuchanskyi student 3. roku międzynarodowych studiów polskich miał okazję uczestniczyć w letniej szkole języka niemieckiego w Trewirze, zorganizowanej przez Uniwersytet Trewirski. Dzięki współpracy Uniwersytetu Śląskiego z Uniwersytetem w Trewirze uzyskał stypendium na naukę i pobyt oraz podróż. Program, w którym brał udział, trwał cztery tygodnie i obejmował intensywne zajęcia językowe, seminaria tematyczne oraz liczne wydarzenia kulturalne i wycieczki po regionie.

Wyjazd dydaktyczny do Chorwacji

W dniach 3-7 czerwca 2024 roku grupa studentek II roku studiów licencjackich w ramach zajęć ze specjalności regionalnej Bałkany odwiedziła Wydział Filologiczny Uniwersytetu w Zagrzebiu.

Gościły one na zajęciach lektoratu języka polskiego oraz przeprowadziły konwersatoria nt. polskiego dziedzictwa niematerialnego oraz codzienności Polaków. Uczestniczyły również w wykładach z tamtejszymi polonistami, omawiając kwestie fałszywych przyjaciół tłumacza, zwrotności w języku polskim i chorwackim oraz literatury jugosłowiańskiej.

We wtorek 4 czerwca odbyło się spotkanie z przewodniczącą Polskiego Towarzystwa Kulturalnego „Mikołaj Kopernik”, najstarszą organizacją polonijną działającą dzisiaj w Chorwacji. W środę 5 czerwca zwiedziły Muzeum Sztuki Nowoczesnej i spędziły czas nad jeziorem Bundek.

Uczestniczki wyjazdu, podczas pobytu na chorwackiej uczelni i rozmaitych aktywności, nawiązały kontakty z lokalnymi studentami, które w przyszłości z pewnością zaowocują kolejną współpracą.

 

Wyjazd został zrealizowany na zaproszenie prof. Đurđicy Čilić Škeljo, kierowniczki Katedry Języków i Literatur Zachodniosłowiańskich na Uniwersytecie w Zagrzebiu.

 

Kinga Zuziak
Międzynarodowe Studia Polskie
II rok, licencjat

studenci MSP podczas wyjazdu do Chorwacji studenci MSP podczas wyjazdu do Chorwacji studenci MSP podczas wyjazdu do Chorwacji

Warsztaty w ramach specjalności regionalnych

10 kwietnia 2024 roku  na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego odbyły się niezwykle ciekawe warsztaty dotyczące Inicjatywy Trójmorza – projektu politycznego skupiającego 13 państw Unii Europejskiej, które położone są między Bałtykiem, Morzem Czarnym i Adriatykiem. Warsztaty przeznaczone były dla studentek i studentów międzynarodowych studiów polskich w ramach przedmiotów ze specjalności regionalnych.

Na początku spotkania, Maciej Trojnar – dyrektor Regionalnego Ośrodka Debaty Międzynarodowej w Rzeszowie – krótko zaprezentował projekt, opowiedział o jego założeniach, celach i ambicjach. W dalszej części warsztatów studentki i studenci wzięli udział w emocjonujących rozgrywkach karcianej gry edukacyjnej Trimarium. Odpowiadali na pytania dotyczące państw członkowskich Trójmorza – ich historii, polityki i uwarunkowań gospodarczych. Choć pytania nie należały do najłatwiejszych, to humory dopisywały. Spotkanie okazało się świetną okazją do bliższego poznania zarówno Polski, jak i innych krajów Europy zrzeszonych w ramach inicjatywy Trójmorza.

Jak Polak w Brazylii kolej budował… - wystawa

14 marca 2024 roku studenci międzynarodowych studiów polskich oraz członkowie Koła Naukowego „Wieża Babel”’ wzięli udział w otwarciu wystawy poświęconej budowie najdłuższej w Brazylii linii kolejowej, której budowniczym był polski inżynier, Witold Teodor Wierzbowski.

Ekspozycję otworzyła prof. Jolanta Tambor – dyrektorka Szkoły Języka i Kultury Polskiej wraz z Dziekanem Wydziału Humanistycznego —  prof. dr hab. Adamem Dziadkiem.  Przybyli na wystawę mieli możliwość wysłuchania prelekcji wnuka budowniczego najdłuższej kolei w Brazylii – Jerzego Łuki  oraz Marka Makowskiego – dyplomaty, ambasadora RP w Panamie, a także trzykrotnego Konsula Generalnego RP w Kurytybie.

Po części oficjalnej zebrani otrzymali ulotki informacyjne na temat wystawy oraz mogli spróbować brazylijskich orzechów, a także kawy. Wystawę można oglądać do 31 marca w holu Wydziału Humanistycznego (ul. Uniwersytecka 4, Katowice).


autorka tekstu: Julia Kochanowska (1 rok msp)

 

Prof. Leszek Drong (Prodziekan ds. badań naukowych oraz dr. hab. Lucyna Sadzikowska, prof. UŚ (Prodziekan ds. rozwoju) podczas otwarcia wystawy otwarcie wystawy "Jak Polak w Brazylii kolej budował.." otwarcie wystawy "Jak Polak w Brazylii kolej budował.."

Studenci MSP w Centrum Internacjonalizacji

Studenci międzynarodowych studiów polskich w ramach zajęć z przedmiotu kulturowe uwarunkowania negocjacji rozpoczęli serię spotkań w Centrum Internacjonalizacji w Katowicach.

Centrum Internacjonalizacji to unikalny w skali krajowej ośrodek, skoncentrowany na rozwoju, badaniach i wspieraniu internacjonalizacji. Realizuje się tu strategię Województwa Śląskiego we wzmocnieniu oraz rozwoju śląskich przedsiębiorstw otwierających się na rynki zagraniczne. Działania te mają również na celu promocję aglomeracji województwa śląskiego za granicą oraz nawiązywanie trwałych relacji biznesowych z zagranicznym kapitałem. Celem prowadzonych tu szkoleń i warsztatów jest wykształcenie przyszłych ekspertów, gotowych z odwagą i sukcesem działać na arenie międzynarodowej.

Zajęcia prowadzi dr Zoriana Czajkowska, dyrektor Wydziału Współpracy Zagranicznej.

 

Studenci MSP w Centrum Internacjonalizacji Studenci MSP w Centrum Internacjonalizacji

Prelekcja w Bibliotece Śląskiej

„Mam przyjaciela we Frankfurcie, który wymyśla tytuły, a nawet pisze za mnie wiersze.” – Z. Herbert

 

25 maja 2023 r. upłynął studentom pierwszego roku studiów licencjackich międzynarodowych studiów polskich pod znakiem recepcji literatury polskiej w krajach niemieckojęzycznych. Podczas porannego wykładu prof. Przemysław Chojnowski z Uniwersytetu Wiedeńskiego przedstawił im złożoność relacji Polski i Niemiec z perspektywy społeczno-historycznej. Ich uwagę zwrócono szczególnie na sylwetki tłumaczy:  Henryka Bereski (pochodzącego z Katowic, wolnego strzelca pracującego w Berlinie) oraz Karla Dedeciusa (wybitnego tłumacza literatury polskiej). Profesor podkreślił również znaczenie tłumaczenia polskich dzieł na język niemiecki (m.in. w kontekście Literackiej Nagrody Nobla).

Po południu studenci mieli okazję uczestniczyć  w promocji książki pt. Zbigniew Herbert, Karl Dedecius. «Kochany Karolu, Mecenasie i Ciemiężco.» Listy 1959–1994 połączonej ze spotkaniem z autorem prof. Chojnowskim, które prowadził dr Krystian Węgrzynek. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Bibliotekę Śląską i Uniwersytet Śląski w Katowicach. Spotkanie uświetnił swoją obecnością dyrektor Biblioteki prof. Zbigniew Kadłubek.

Studenci poznali historię serdecznej (choć również momentami trudnej) przyjaźni autora i tłumacza oraz dowiedzieli się, jak wyglądała ich wieloletnia współpraca. Profesor Chojnowski podzielił się z audytorium szczegółami powstawania jego dzieła. Nasze studentki, Oliwia Bąk oraz Kinga Zuziak, odczytały wybrane fragmenty zebranej przez niego korespondencji, a Alex Marszałek wyrecytowało najbardziej znany wiersz poety, Nike, która się waha. Spotkanie zakończył seans filmu-świadectwa o przyjaźni Dedeciusa i Herberta oraz recepcji twórczości „czwartego wieszcza” w Niemczech na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Studenci opuścili gmach Biblioteki Śląskiej nie tylko z nową wiedzą, lecz także z chęcią do dalszego poznawania obecności literatury polskiej w świecie.

Elina Paul, Hanna Khmialnitskaya (I lic., msp)

 

książka Zbigniew Herbert, Karl Dedecius. «Kochany Karolu, Mecenasie i Ciemiężco.» Listy 1959–1994 oraz Polskie wiersze miłosne w przekładach Karla Dedeciusa  studenci podczas prelekcji studenci podczas prelekcji

Ogólnopolski sukces Yeleny Poleshko, studentki MSP

W dniach 12-13 maja 2023 roku we Wrocławiu odbyła się jubileuszowa XXV Ogólnopolska Olimpiada Języka Polskiego dla Cudzoziemców organizowana przez Politechnikę Wrocławską. Wzięli w niej udział zagraniczni studenci z uczelni z całej Polski. Uniwersytet Śląski reprezentowali zwycięzcy wewnętrznych eliminacji: Yeliena Poleshko (Ukraina) Chang Hei (Chiny) – z międzynarodowych studiów polskich na Wydziale Humanistycznym oraz Orest Maksymiv (Ukraina) Nguyen Khoa Tran (Wietnam ) z rocznego kursu przygotowawczego do studiów w Polsce w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ. Studenci rywalizowali w dwu grupach: słowiańsko- i niesłowiańskojęzycznej. Olimpiada sprawdzała znajomość języka pisanego i mówionego. Każdy uczestnik zaprezentował m.in. monolog na temat: „Obcokrajowiec w Polsce”, a następnie losował 2 pytania z zakresu ekologii, podróży, wiedzy o społeczeństwie, działalności wolontariatowej.

Wszyscy studenci UŚ osiągnęli doskonałe rezultaty, co się potwierdziło ogłoszenie wyników: Yeliena Poleshko z Wydziału Humanistycznego zdobyła 1 miejsce w grupie słowiańskojęzycznej. To kolejny sukces zagranicznych studentów UŚ na arenie ogólnopolskiej. Gratulujemy i jesteśmy dumni z naszych reprezentantów!

Yelena Poleshko wraz z tutorkami trzymająca dyplom

Warsztaty w Teatrze Śląskim dla studentów MSP

Na deskach Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach pojawili się studenci pierwszego roku licencjatu międzynarodowych studiów polskich – nie w roli aktorów, lecz uczestników warsztatów. 8 marca 2023 roku w ramach zajęć literatura światowa prowadzonych przez dr. Krystiana Węgrzynka studenci  wysłuchali wykładu Pani Anny Podsiadło na temat historii katowickiej sceny dramatycznej i najważniejszych spektakli oraz oper, które się na niej odbywają. Na własne oczy mogli przekonać się, co widzą aktorzy po podniesieniu kurtyny, dowiedzieć się, jak pracuje inspicjent oraz dlaczego po upuszczeniu egzemplarza należy najpierw go nadepnąć, a dopiero potem podnieść. Następnie grupa wraz z towarzyszącym im dr. Krystianem Węgrzynkiem obejrzała spektakl „Płatonow” Antona Czechowa w adaptacji i reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Widowisko zostało przyjęte przez audytorium Sceny Kameralnej owacją na stojąco.

Karolina Ryńska (międzynarodowe studia polskie, 1 rok, 1 st.)

Spotkanie ze sztuką – relacja studentów MSP z wycieczki do Wrocławia

7 października 2022 roku studenci międzynarodowych studiów polskich w ramach drugiej części zajęć poświęconych sztuce regionu dalekowschodniego, prowadzonych przez prof. Tokimasę Sekiguchiego, wzięli udział w wycieczce do Wrocławia.

Pierwszym przystankiem wyjazdu była wizyta w Muzeum Panoramy Racławickiej. Podczas seansu studenci mieli okazję posłuchać prelekcji na temat Bitwy pod Racławicami oraz obejrzeć obraz autorstwa Wojciecha Kossaka i Jana Styki, którzy zilustrowali wspomniane wydarzenie. Dzieło wywarło na uczestnikach wycieczki ogromne wrażenie, ponieważ dzięki rozmiarom obrazu (15 m wysokości, 120 m długości) oraz wizualnym efektom trójwymiarowości, charakterystycznym dla malowideł panoramicznych, i efektom dźwiękowym mogli lepiej zrozumieć przebieg bitwy. Studenci polscy przypomnieli sobie niektóre fakty z historii Polski, z kolei niektórzy studenci cudzoziemscy słyszeli o nich i widzieli je pierwszy raz.

Kolejne miejsce, które odwiedziła grupa to Muzeum Narodowe. W trakcie wizyty studenci mogli swobodnie przemieszczać się po ośrodku i podziwiać przeróżne wystawy. Największą uwagę poświęcili na kontemplacje sztuki śląskiej oraz wystawy porównującej Charków przed i w czasie działań wojennych w Ukrainie.

Ostatnim punktem oraz głównym celem wyjazdu była wizyta w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie studenci obejrzeli japońską sztukę pt. Stacja wodna. Przedstawienie wyreżyserował  koreański reżyser Kim Seil. Sztuka Kolektywu Teatralnego SEAMI i Art Management Center Fukuoka wystawiana była w ramach 3. edycji InlanDimensions International Arts Festival. Przedstawienie teatralne było przykładem występu niemego, w którym to ruch oraz dźwięki pełniły najważniejszą rolę.

Stacja wodna była nowym doświadczeniem dla studentów, a przede wszystkim możliwością zetknięcia się z inną kulturą. Widzowie mogli śledzić losy różnych bohaterów, których łączyła jedna rzecz –  pompa wodna umiejscowiona na środku sceny. Brak słów w sztuce umożliwiał swobodną interpretację przedstawienia. Jedną z powtarzających się interpretacji spektaklu była wizja upływającego czasu wraz z przemijaniem pokoleń.

W związku z chęcią poznania odczuć studentów po obejrzanej sztuce przeprowadzono ankietę.

Pierwsze pytanie dotyczyło pozytywnych wrażeń po zobaczeniu spektaklu. Wśród wypowiedzi należy wyróżnić między innymi:

  • ,,Był to spektakl inny niż większość przedstawień, na których byłam, a przez to wyjątkowy. Niesamowita praca aktorów, którzy musieli włożyć ogrom wysiłku, aby jak najlepiej zaprezentować spowolnione tempo, a towarzysząca muzyka wpływała na wymowność scen.’’
  • ,,Sztuka była czymś zupełnie niespodziewanym. Wcześniej przedstawienia teatralne kojarzyły mi się z dynamicznością oraz z gwałtownymi emocjami, natomiast Stacja wodna mimo braku części mówionej miała na mnie ogromny wpływ w tworzeniu różnorodnych interpretacji”.
  • ,,Uwielbiam teatr. Myślę, że język ciała jest niezwykle ważny w teatrze i często o tym zapominamy. A w Stacji wodnej jest na odwrót. Język ciała odegrał najważniejszą rolę”.
  • ,,Było to coś z zupełnie innej półki kulturowej, ciekawie było zobaczyć taką metaforę życia”.

Jeśli chodzi o minusy sztuki, studenci zgodnie uznali, że problemem była długość przedstawienia:

,,Czas trwania spektaklu był zbyt długi. Spowolniony ruch, ciemna sceneria, długość utworu powodowała znużenie. Gdyby przedstawienie było o połowę krótsze to korzystniej wpłynęłoby, w moim uznaniu, na odbiór”

,,Zdecydowanie wolę przedstawienia teatralne, które są bardziej dynamiczne, a aktorzy operują słowem, a nie tylko mową ciała czy gestami”.

Podsumowaniem ankiety było pytanie, czy bez względu na pozytywny bądź negatywny odbiór przedstawienia warto było je zobaczyć. Odpowiedzi studentów świadczą o tym, że była to oferta pobudzająca do myślenia:

  • ,,To są nowe emocje, kiedy widzisz inną kulturę po raz pierwszy. Ciekawe 3 godziny, które teraz mogę polecać swoim znajomym”.
  • ,,Jest to inna od tej dobrze znanej nam wszystkim formy teatru i myślę, że była to może jedyna w życiu okazja, aby doświadczyć prawdziwego japońskiego teatru :)”.
  • ,,Było to coś nietypowego. Niecodziennie ma się okazję zobaczyć tego typu spektakl – bez użycia słów, z zagranicznym reżyserem i obsadą w ramach InlanDimensions International Arts Festival. Pomimo braku dialogów opowiadana historia była wciągająca i zostawiła widza z wieloma pytaniami, rozmyślaniami – jaka właściwie powinna być interpretacja tego spektaklu? Możliwości jest wiele”.

Po sztuce studenci mieli możliwość wysłuchania dyskusji moderowanej przez prof.  Tokimasę Sekiguchiego, prowadzonej między reżyserem sztuki Kimem Seilem, dyrektorem Teatru im. Juliusza Słowackiego Krzysztofem Głuchowskim oraz dyrektorem InlanDimensions International Arts Festival Nikodemem Karolakiem.

Wyjazd ten z pewnością zapadnie w pamięć studentom, niektórzy poznali nowe miasto, inni poznali lub przypomnieli sobie wydarzenia z polskiej historii, wszyscy doświadczyli nowej estetyki teatralnej. Poza tym mieliśmy okazję do swobodnych rozmów i dyskusji między sobą oraz z wykładowcami. Towarzyszyły nam: prof. Jolanta Tambor, wicedyrektorka kierunku dr Wioletta Hajduk-Gawron i jedna z wykładowczyń ze specjalności dalekowschodniej Mao Rui z Szanghajskiego Uniwersytetu Studiów Międzynarodowych.

Aleksandra Macudzińska (3. rok studiów I st. msp)

Wykłady profesora Tokimasy Sekiguchiego dla studentów MSP

Studenci międzynarodowych studiów polskich w najbliższym cyklu dydaktycznym jako obszar swoich studiów regionalnych wybrali kraje Dalekiego Wschodu. 5 października 2022 r. mieli niebywałą okazję wysłuchać wykładów wybitnego japońskiego polonisty, znakomitego tłumacza, znawcy kultury polskiej i japońskiej profesora Tokimasy Sekiguchiego. Spotkanie odbyło się w siedzibie Wydziału Humanistycznego UŚ.

Profesor wygłosił wykłady na temat historii i pochodzenia japońskich ideogramów, fałszywej, jego zdaniem, koncepcji Azji dominującej w Europie. Studenci otrzymali teksty naukowe autorstwa profesora pt. Azja nie istnie oraz  On Some Advantages of the Cumbersome Japanese Language in Appreciating and Nourishing World Literature, które mogą stanowić inspirację do dalszych poszukiwań naukowych i odkrywania kultury japońskiej.

Integralną częścią spotkań z prof. Sekiguchim było również uczestnictwo studentów w spektaklu zatytułowanym Stacja woda. Na tę japońską sztukę wyreżyserowaną przez koreańskiego reżysera Kima Seila studenci udali się do Wrocławia w dniu 7 października 2022 roku. Sztuka Kolektywu Teatralnego SEAMI i Art Management Center Fukuoka wystawiana była w ramach 3. edycji InlanDimensions International Arts Festival w Instytucie im. J. Grotowskiego. Po przedstawieniu, które w całości było wykonane bez słowa mówionego, studenci wysłuchali dyskusji na jego temat prowadzonej przez prof. Sekiguchiego.

Tematyka wykładów oraz przedstawienie  były skierowane przede wszystkim do studentów 2. i 3. roku studiów licencjackich, jednak zarówno w spotkaniu z profesorem, jak i w wyjeździe do Wrocławia wzięli udział  studenci międzynarodowych studiów polskich ze wszystkich roczników.

Student MSP prowadził warsztaty językowo-kulturowe

22.09.2022 roku odbyła się 4. już edycja konkursu LinguaArt.eu organizowanego przez Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Wodzisławiu Śląskim, którego partnerem od kilku lat  jest Szkoła Języka i Kultury Polskiej UŚ oraz Wydział Humanistyczny. Konkurs ma na celu rozwijanie autonomii uczniów i motywowanie ich do nauki języków obcych poprzez kulturę, integrację młodzieży z całego świata  oraz kształtowanie kreatywnych i zaangażowanych postaw uczniów, jak również kreowanie pozytywnego wizerunku Polski jako kraju goszczącego.

Podczas gali laureatów do Wodzisławia przyjechali uczniowie z okolicznych miast oraz z Gruzji, Litwy i Kazachstanu. Warsztaty językowo-kulturowe na temat koreańskiej kultury dla laureatów konkursu przeprowadził student kierunku międzynarodowe studia polskie Daeup Kim, a Wydział reprezentowała dr Wioletta Hajduk-Gawron.

Studentki międzynarodowych studiów polskich opiekunkami na polsko-ukraińskich koloniach

Sofia Kapitan i Patrisiia Ishchenko pojechały jako wychowawczynie-opiekunki na kolonie organizowane przez sosnowiecki Caritas. Opiekowały się dziećmi polskimi i ukraińskimi podczas dwóch turnusów w Zakopanem. Spodobało im się doświadczenie pracy z dziećmi: „Razem z Patrysiią dobrze się z nimi dogadywałyśmy i dla większości z nich byłyśmy nie tylko opiekunkami, ale i przyjaciółkami. Spędzałyśmy z nimi całe dnie, zwiedzałyśmy bardzo piękne miejsca, chodziłyśmy w góry (Morskie Oko i Kościelisko), bawiłyśmy się, uczyłyśmy ich trochę polskiego (a Polaków ukraińskiego), oczywiście dbałyśmy o ich wychowanie i bezpieczeństwo, miałyśmy też dużo wycieczek, rejs statkiem, dzieci miały nawet swojego własnego kota, słodko nazwanego Cracker. Chętnie wróciłybyśmy tam następnym razem, co więcej – dzieci nas o to prosiły i umówiłyśmy się z nimi na ponowne spotkanie na tym obozie” – napisała Sofia.

Konferencja FAMI

14 czerwca 2022 roku w Sali Sejmu Śląskiego w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim odbyła się konferencja „Wsparcie integracji cudzoziemców w województwie śląskim” w ramach realizacji projektu nr 14/8-2017/OG-FAMI pt. „Wsparcie integracji cudzoziemców w województwie śląskim” dofinansowanego ze środków Funduszu Azylu, Migracji i Integracji. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele różnych wydziałów ŚUW, Szkoły Języków Obcych i Biura Tłumaczeń Britannia oraz Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚ.

Zebranych gości w murach urzędu powitał Jan Chrząszcz, I wicewojewoda śląski. Pogratulował on działań prowadzonych przez jednostkę główną, czyli Urząd Wojewódzki, oraz jednostki partnerskie (w tym SJiKP UŚ), a jednocześnie wskazał, w których dziedzinach wciąż jeszcze pozostają luki, które należy jak najszybciej zapełnić.

Z ramienia Uniwersytetu Śląskiego głos zabrała prof. Jolanta Tambor, która opowiedziała zebranym, jakiego wsparcia udzielono oraz na czym polegają zaplanowane działania długofalowe. Wystąpienia wysłuchali m.in. beneficjenci projektu pochodzący z Ukrainy, Rosji, Białorusi, a także uczestnicy Kursu przygotowawczego do podjęcia studiów w języku polskim prowadzonego przez Szkołę w ramach projektu „Solidarni z Ukrainą”.

Wyjazd do Wiednia studentów międzynarodowych studiów polskich

Studenci specjalności środkowoeuropejskiej II i III roku międzynarodowych studiów polskich wyjechali w dniach 26-28 maja na wycieczkę studyjną do Wiednia w ramach kursu wprowadzającego do kultury, historii i roli Austrii w Europie. Zajęcia prowadził, mieszkający obecnie w Wiedniu, prof. Przemysław Chojnowski – tłumacz, znawca literatury i kultury austriackiej, krytyk, wydawca, organizator wielu wydarzeń w Instytucie Polskim w Wiedniu. Wycieczka miała pokazać uczestnikom historyczne dziedzictwo stolicy Austrii, przedstawić jej architekturę, wielokulturowość, ale też kuchnię czy inne aspekty codzienności.

26 maja studenci dotarli do swoich pokoi późnym popołudniem zmęczeni podróżą, więc zorganizowano czas wolny. W jego ramach cała grupa udała się do Wurstelprater, lunaparku działającego od ponad 250 lat.

Następnego dnia odbyła się główna część merytoryczna wycieczki. Studenci zwiedzili najważniejsze miejsca w Wiedniu, o których uczyli się podczas zajęć stacjonarnych w Katowicach. Zaczęli od placu św. Szczepana i stojącej na nim katedry, będącej jednym z najwyższych kościołów w Europie. Zwiedzili również Hofburg, dawną zimową siedzibę Habsburgów, a dziś miejsce urzędowania prezydenta Austrii. Po obejrzeniu kilku innych interesujących miejsc udali się do pałacu Schönbrunn, dawnej letniej rezydencji Habsburgów z wielkim publicznym parkiem, w którym mieści się również wiedeński ogród zoologiczny. Pogoda tego dnia wyjątkowo dopisała. Uczestnicy nie spodziewali się australijskiego słońca w Austrii, więc wiele godzin na słońcu skończyło się lekkimi oparzeniami, ale wszyscy byli zadowoleni. Wieczorem w czasie wolnym grupa pojechała na Donauinsel, sztuczną wyspę na Dunaju, gdzie działa wiele barów, restauracji i innych lokali.

W dniu wyjazdu studenci zostawili swoje bagaże u wyjątkowo uprzejmego właściciela miejsca, w którym mieszkali w czasie pobytu, i pojechali do Belwederu. Obok Belwederu znajduje się restauracja serwująca lokalne dania, gdzie zjedli obiad, a następnie udali się zobaczyć wiedeński pomnik bohaterów Armii Czerwonej. Wieczorem grupa wyjechała z Wiednia i dotarła w nocy do Katowic.

Wyjazd dofinansowały władze Wydziału Humanistycznego – z funduszu na umiędzynarodowienie przyznano studentom środki na noclegi, co stanowiło znaczną ulgę dla studenckiej kieszeni. Życzymy kolegom z przyszłych roczników międzynarodowych studiów polskich, by mogli studiować bez ograniczeń (jakich nam przysporzyła pandemia) – a wtedy będą zapewne mogli częściej uczyć się i studiować w terenie. Możemy z całą mocą potwierdzić, że tak studiuje się ciekawiej i efektywniej.

Wykładowczynie ze Lwowa z wykładami na UŚ

W dniach 16-20 maja 2022 r. na Wydziale Humanistycznym UŚ w Katowicach oraz w Szkole Języka i Kultury Polskiej UŚ gościły wykładowczynie z Narodowego Uniwersytetu Lwowskiego im. Iwana Franki we Lwowie na Ukrainie: dr Khrystyna Nikolajchuk, dr Khrystyna Stelmakh oraz dr Oksana Lozynska. Studenci międzynarodowych studiów polskich wzięli udział w większości zajęć przeprowadzonych przez ukraińskie wykładowczynie.

Zajęcia prowadzone przez gości z Ukrainy obejmowały wykłady i konwersatoria prowadzone stacjonarnie w katowickiej siedzibie Wydziału Humanistycznego dla studentów międzynarodowych studiów polskich oraz webinaria prowadzone on-line na portalach społecznościowych Szkoły Języka i Kultury Polskiej. Spotkania dotyczyły tematyki związanej z historią i wizerunkiem Lwowa w mediach, niewerbalnymi środkami komunikacji językowej, wadami i zaletami zdalnego nauczania oraz uczenia się języków obcych, a w szczególności języka polskiego przez osoby ukraińskojęzyczne, a także z humorem ukraińskim w obliczu inwazji wojsk rosyjskich na Ukrainie.

Polska w całej swojej krasie

Nauczanie w formie zdalnej na szczęście nie wyklucza zajęć praktycznych. Jednym z istotnych przedmiotów na pierwszym roku licencjackich międzynarodowych studiów polskich jest „Historia i kultura regionów Polski„. W ramach tego przedmiotu poznajemy gwary, dialekty i języki regionalne funkcjonujące w Polsce, stroje ludowe, piękne polskie krajobrazy, zabytki i nowoczesne osiągnięcia. Studenci tworzą przykładowe produkty i opracowują strategie marketingowe dla różnych polskich regionów. Rozpoczęli od Łowicza i Łowickiego, zaznajamiając się z postacią Pyzy „na polskich dróżkach”, której – jak się okazało – nikt już nie pamięta… Aby zapamiętać łowickie pasiaki, wyruszyli do pobliskich polskich sklepów, by znaleźć i sfotografować produkty mleczne z logo firmy Łowicz, zawierającym postać dziewczęcą w pasiastej łowickiej spódnicy. W problematykę kaszubską wprowadzał ich dr Artur Jabłoński, kaszubski pisarz i poeta, założyciel szkoły z językiem kaszubskim. W Śląsk wprowadził ich film „Barbórka” w reżyserii Macieja Pieprzycy z komentarzem dr Agnieszki Tambor z kanału „Polska Półka Filmowa”. Największym hitem okazało się wszak samodzielne wykonywanie kurpiowskich wycinanek według instrukcji rodowitej Kurpianki (a nawet Kurpsianki 🙂 mgr Magdaleny Knapik ze Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚ.

Studenci z UŚ w kilku ambasadach na świecie

W tym roku studenci 2. roku międzynarodowych studiów polskich wybrali specjalność „Kultura i komunikacja w dyplomacji”. Pierwszy pandemiczny semestr kazał nam przemodelować zajęcia z organizacji służby dyplomatycznej. Ta zmiana okazała się wyjątkowo pozytywna i atrakcyjna. Na zajęcia ze studentami zgodzili się zaprzyjaźnieni z nami i z Uniwersytetem Śląskim ambasadorowie, konsulowie, sekretarze ambasad. Było to niezwykłe przeżycie – każdy z zaproszonych gości czy może raczej z gospodarzy wirtualnych spotkań goszczących naszych studentów w swojej placówce przedstawiał jakiś aspekt działalności dyplomatycznej i opowiadał o specyfice pracy w kraju swojego dyplomatycznego pobytu.

Więcej informacji na temat spotkań można znaleźć na stronie Szkoły Języka i Kultury Polskiej UŚhttp://www.sjikp.us.edu.pl/pl/studenci-z-us-w-kilku-ambasadach-na-swiecie/

Dyrekcja kierunku

dr Ewa Biłas-Pleszak, prof. UŚ

Dyrektor kierunku


e-mail: ewa.bilas-pleszak@us.edu.plewa.bilas@wp.pl
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pok. A4.10

dr Wioletta Hajduk-Gawron

Zastępca dyrektora kierunku


e-mail: wioletta.hajduk-gawron@us.edu.pl
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pok. A2.5

Harmonogramy

semestr letni 2024/2025


stacjonarne I stopnia

II rok LIC

III rok LIC (aktualizacja 7.02.2025)

stacjonarne II stopnia

I rok MU (aktualizacja 20.02.2025)

II rok MU

semestr zimowy 2024/2025

Dziekanat ds. studenckich


lic. Agnieszka Maroszek
e-mail:
agnieszka.maroszek@us.edu.pl

tel.: 32 2009 231
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pok. B1.10

Dziekanat ds. dydaktycznych

lic. Anna Grolik-Łuszczek
e-mail:
 anna.grolik-luszczek@us.edu.pl

mgr Karolina Syniawa
e-mail: karolina.syniawa@us.edu.pl

tel.: 32 2009 512
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pok. B1.6

Współpraca - SJiKP UŚ

mgr Alina Nowicka
e-mail: 
alina.nowicka@us.edu.pl
tel.: 32 2009 424
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pok. A0.6

return to top