Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - studia stacjonarne i niestacjonarne, jednolite magisterskie
język wykładowy: polski
W ramach studiów oferujemy szerokie przygotowanie pedagogiczne i nauczycielskie, które zostało ujęte w następujące bloki: psychologiczny, ogólnopedagogiczny, humanistyczno-społeczny, ogólnodydaktyczny, pedeutologiczny, medialno-technologiczny, zdrowotny, projektowo-badawczy, wprowadzający, polonistyczny, matematyczny, społeczno-przyrodniczy, techniczno-informatyczny, artystyczny, diagnostyczno-terapeutyczny, prakseologiczny – wychowanie przedszkolne, prakseologiczny – edukacja wczesnoszkolna, język obcy, praca z dzieckiem w środowisku zróżnicowanym kulturowo, przedmioty fakultatywne i praktyki pedagogiczne.
Zapisz się na studia
(rekrutacja rozpoczyna się 3 czerwca)
Studia przygotują Cię do:
– aktywnej i nowatorskiej pracy z dzieckiem,
– umiejętności indywidualizacji procesu nauczania,
– zrozumiałego przekazywania kompleksowej wiedzy.
Staniesz się ekspertem od rozwoju dziecka, opiekunem, przyjacielem, przede wszystkim – świetnym nauczycielem!
Studiuj pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną na UŚ i zdobądź pracę, która stanie się Twoją pasją.
Osoba kończąca studia dysponuje dodatkowymi umiejętnościami niezbędnymi w pracy pedagoga szkolnego, wychowawcy świetlicy szkolnej lub środowiskowej, jest również w pełni kompetentna do samodzielnego organizowania procesów edukacyjnych i wychowawczych w ramach własnej działalności gospodarczej, wolontaryjnej lub charytatywnej.
Szczegółowe informacje o przedmiotach, etapach oraz specyfice kierunku znajdziesz zaglądając do programu studiów.
Nowa matura (po 2005 roku)
Kwalifikacja obejmuje konkurs świadectw dojrzałości — brane są pod uwagę wyniki ze wskazanych poniżej przedmiotów zdawanych na egzaminie maturalnym w części pisemnej:
Język polski | Język obcy nowożytny | Jeden przedmiot do wyboru spośród: historia, wiedza o społeczeństwie, filozofia, historia sztuki, historia muzyki, język łaciński i kultura antyczna, matematyka, język polski, język obcy nowożytny |
waga = 30% | waga = 30% | waga = 40% |
- Wynik egzaminu na poziomie podstawowym mnoży się przez przelicznik 0,5, na poziomie rozszerzonym przez przelicznik 1, a następnie przez wagę przedmiotu.
- Jeżeli kandydat zdawał na maturze dany przedmiot na obu poziomach, pod uwagę będzie brany wynik z poziomu, który po uwzględnieniu przelicznika i wagi będzie korzystniejszy dla kandydata. Ten sam przedmiot może być uwzględniony dwa razy w kwalifikacji, pod warunkiem, że kandydat zdawał go na dwóch różnych poziomach: podstawowym i rozszerzonym.
- Wynik z egzaminu dwujęzycznego z nowożytnego języka obcego będzie przeliczany na wynik na poziomie rozszerzonym przez pomnożenie go przez 4/3; Wynik maksymalny z poziomu rozszerzonego nie może przekroczyć 100% (jeżeli jest wyższy – otrzymuje wartość 100%).
O zakwalifikowaniu na studia decyduje miejsce na liście rankingowej, utworzonej na podstawie sumy uzyskanych punktów.
Stara matura
W przypadku kandydatów, którzy zdali egzamin dojrzałości (stara matura) bierze się pod uwagę wyniki z poszczególnych przedmiotów zdawanych pisemnie albo ustnie (określonych w kryteriach przyjęć na kierunku wobec kandydatów, którzy legitymują się „nową maturą”), zamieszczone na świadectwie dojrzałości i w zaświadczeniu wydanym przez OKE albo wyniki tych egzaminów łącznie z wynikiem dodatkowego egzaminu wstępnego.
Sposób przeliczania wyników uzyskanych na egzaminie dojrzałości dostosowany jest do systemu oceniania kandydatów, którzy zdali egzamin maturalny (nowa matura).
Oceny uzyskane na egzaminie dojrzałości przez kandydatów, zostaną przeliczone proporcjonalnie na skalę nowej matury w sposób następujący:
Matura do 1991 roku
(ocena – punkty procentowe) |
Matura po 1991 roku
(ocena – punkty procentowe) |
— | 6 — 100 % |
5 — 100 % | 5 — 90 % |
4 — 85 % | 4 — 75 % |
3 — 40 % | 3 — 50 % |
— | 2 — 30 % |
Po przeliczeniu ocen na punkty procentowe, wyliczenie ostatecznego wyniku kandydata, przebiega według zasad ustalonych dla kandydatów z nową maturą.
Jeżeli na świadectwie dojrzałości dla wybranego przedmiotu nie określono poziomu egzaminu (podstawowy lub rozszerzony) przyjmuje się, że jest to poziom podstawowy.
Matura międzynarodowa
Kandydata posiadającego międzynarodową maturę — dyplom IB (International Baccalaureate), wydawanego przez organizację International Baccalaureate fundację z siedzibą w Genewie, obowiązują takie same zasady rekrutacji jak kandydata z „nową maturą”. Wyniki uzyskane na dyplomie międzynarodowej matury przeliczone zostaną proporcjonalnie na skalę „nowej matury” w sposób następujący:
Dyplom IB | Poziom podstawowy: SL | Poziom rozszerzony: HL |
7 | 100% | 100% |
6 | 86% | 85,71% |
5 | 72% | 71,43% |
4 | 58% | 57,14% |
3 | 44% | 42,86% |
2 | 30% | 28,57% |
1 | 0% | 14,29% |
- Procenty z egzaminu maturalnego IB na poziomie podstawowym (SL) przelicza się na punkty w relacji 1% = 1 pkt.
- Procenty z egzaminu maturalnego IB na poziomie rozszerzonym (HL) przelicza się na punkty w relacji 1% = 1,5 pkt.
W przypadku nieprzedstawienia dyplomu „International Baccalaureate, kandydat, do celów kwalifikacji, jest zobowiązany złożyć odpowiednie zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy, a dyplom (IB) dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.
Matura europejska
Kandydata posiadającego maturę europejską — dyplom EB (European Baccalaureate), wydawanego przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994 r. o statusie Szkół Europejskich, obowiązują takie same zasady rekrutacji jak kandydata z „nową maturą”. Wyniki uzyskane w ramach matury europejskiej przeliczone zostaną według zasad określonych dla poziomu rozszerzonego, proporcjonalnie na skalę „nowej matury” w sposób następujący:
Egzamin EB | Egzamin maturalny („nowa matura”) |
9,00 ÷ 10,00 | 100% |
8,00 ÷ 8,95 | 90% |
7,00 ÷ 7,95 | 75% |
6,00 ÷ 6,95 | 60% |
5,00 ÷ 5,95 | 45% |
4,00 ÷ 4,95 | 30% |
W przypadku nieprzedstawienia dyplomu „European Baccalaureate”, kandydat, do celów kwalifikacji, jest zobowiązany złożyć odpowiednie zaświadczenie o wyniku matury wystawione przez upoważnione organy, a dyplom (EB) dostarczyć niezwłocznie po jego otrzymaniu.
Matura zagraniczna
Kandydat, obywatel polski oraz cudzoziemiec, który ukończył szkołę średnią za granicą może ubiegać się o przyjęcie na I rok studiów pierwszego stopnia lub jednolitych magisterskich, jeżeli posiadane przez niego świadectwo dojrzałości lub inny równoważny dokument uprawniają do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe w kraju, w którym ukończył szkołę średnią.
Kandydat, podlega postępowaniu kwalifikacyjnemu według zasad określonych w kryteriach przyjęć na wybranym kierunku studiów.
Na kierunkach studiów, na których w kryteriach kwalifikacji wymagana jest ocena z języka polskiego, uwzględnia się zamiast oceny z języka polskiego, ocenę z języka urzędowego kraju, w którym kandydat uzyskał dokument uprawniający do ubiegania się o przyjęcie na studia wyższe. Jeżeli na świadectwie dojrzałości nie określono poziomu egzaminu (podstawowy lub rozszerzony) przyjmuje się, że jest to poziom rozszerzony.
Zasady i sposób przeliczania ocen ze świadectw uzyskanych za granicą, uprawniających do podjęcia studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich w Uniwersytecie, podano na stronie https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/przeliczanie-ocen-z-matur/przeliczanie-zagraniczni/ . W przypadku, gdy nie ujęto sposobu przeliczania ocen z danego kraju, decyzję o sposobie ich przeliczenia podejmuje WKR.
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Ze zwolnienia z postępowania kwalifikacyjnego na dany kierunek studiów mogą skorzystać kandydaci będący laureatami lub finalistami olimpiady stopnia centralnego jeden raz – w roku uzyskania świadectwa dojrzałości lub w roku następnym, niezależnie od roku uzyskania tytułu laureata lub finalisty. Kandydaci otrzymują maksymalną liczbę punktów przewidzianą w postępowaniu kwalifikacyjnym na dany kierunek lub specjalność studiów.
Szczegółowa procedura uznania powyższych uprawnień oraz lista olimpiad i konkursów uznawanych w rekrutacji na poszczególne studia dostępna jest na stronie https://us.edu.pl/kandydat/rekrutacja-na-studia-krok-po-kroku/olimpiady-i-konkursy/
Opłata rekrutacyjna w przypadku kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wynosi 85 złotych.
Poznaj nas bliżej i sprawdź sukcesy pracowników, studentów i absolwentów Wydziału Nauk Społecznych!
Zakres i czas trwania praktyk ustalany jest dla każdego kierunku studiów – szczegółowe informacje można znaleźć na stronie wydziału.
Zajęcia odbywają się w Katowicach na ul. Grażyńskiego 53, w ramach nich będziesz miał okazję poznać wszystkie aspekty programu studiów. Część praktyczną zrealizujesz w ramach zajęć warsztatowych oraz praktyk zawodowych przewidzianych w toku studiów.
Absolwent studiów po ich ukończeniu będzie przygotowany do realizacji zadań związanych z pedagogiką przedszkolną i wczesnoszkolną w przedszkolach i szkołach różnych typów i form organizacji edukacji dzieci (w tym państwowych i samorządowych, prywatnych) organizacjach pozarządowych, instytucjach kulturalno-oświatowych i oświatowych, instytucjach wychowania pozaszkolnego i opiekuńczo-wychowawczych, a także innych podmiotach życia społecznego związanych z edukacją dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Absolwent będzie przygotowany do działalności edukacyjnej nie tylko z małymi dziećmi, ale także z ich rodzinami, będzie potrafił współpracować ze środowiskiem lokalnym na rzecz zapewnienia dzieciom korzystnych warunków rozwoju. Będzie charakteryzował się takimi cechami osobowości jak: refleksyjny praktyk (poddaje ocenie i namysłowi posiadaną wiedzę i kompetencje), spolegliwy opiekun (wykazujący się gotowością do troski o zrównoważony rozwój swoich podopiecznych), ekspert od rozwoju dziecka (posiadający bogatą wiedzę i wyposażony w umiejętności diagnozy oraz rozwoju swoich podopiecznych), członek zespołu/ów (współpracujący z innymi nauczycielami oraz instytucjami celem podnoszenia swoich kompetencji zawodowych), erudyta (posiadający interdyscyplinarną i zinterioryzowaną wiedzę o świcie, co pozwala mu na profesjonalne prowadzenie zajęć), pozytywnie nastawiony do nowych doświadczeń i propozycji zmian w warunkach edukacji, osoba mająca świadomość rozwoju swoich zainteresowań w toku samorealizacji z jednoczesnym pożytkiem dla swoich podopiecznych (zjawisko tzw. modelowania pasji). Ukończenie studiów uprawnia do podjęcia studiów podyplomowych, dotyczących doskonalenia pracy nauczyciela, zdobywania dodatkowych kwalifikacji i kompetencji (np. zarządzania, terapeutycznych, nauczania przedmiotowego).