Program kształcenia
Rozpoczynając kształcenie doktorant zobowiązany jest do szczegółowego zapoznania się z obowiązującym programem kształcenia.
Program kształcenia dla doktorantów przyjętych do Szkoły Doktorskiej na rok akademicki 2020/2021, 2021/2022 i 2022/2023
Program kształcenia dla doktorantów przyjętych do Szkoły Doktorskiej na rok akademicki 2019/2020
Program kształcenia dla doktorantów przyjętych do Szkoły Doktorskiej na rok akademicki 2023/2024
Cykl kształcenia w Szkole Doktorskiej
Kształcenie w Szkole Doktorskiej ma zindywidualizowany charakter. Doktoranci wybierają zajęcia zgodnie z przypisanym do nich programem kształcenia. Samodzielnie decydują m.in. o wyborze tutorów i zajęć fakultatywnych, a także o czasie realizacji niektórych zajęć (to ostatnie nie dotyczy programu 2019/2020). Swoje indywidualne potrzeby wpisują w czteroletni cykl kształcenia, na który składają się poniżej opisane „kamienie milowe”.
Do końca I roku
- wniosek o powołanie promotora (promotorów/promotora i promotora pomocniczego) do 3 miesięcy od rozpoczęcia kształcenia – szczegóły
- realizacja zajęć wymaganych programem kształcenia
- przygotowanie i złożenie Indywidualnego planu badawczego – szczegóły
- możliwość przystąpienia do wspólnego program kształcenia z zagranicznymi partnerami (zobacz: Uniwersytet Sapienza w Rzymie)
Ocena śródokresowa po II roku kształcenia
- realizacja zajęć wymaganych programem kształcenia
- złożenie wniosku grantowego
- prezentacja projektu przed radą naukową instytutu i ocena komisji ewaluacyjnej – szczegóły
Do końca III roku kształcenia
- zagraniczny staż naukowy lub udział w zagranicznej konferencji naukowej
Indywidualne aspekty kształcenia
Obok zajęć organizowanych przez Szkołę Doktorską doktorant ma zadania, których organizacja i planowanie leży po jego stronie, we współpracy z promotorem.
Seminarium doktorskie
Seminarium zaliczane jest w cyklu rocznym. Zakończenie czwartego roku seminarium następuje na podstawie złożenia rozprawy doktorskiej.
Złożenie wniosku o finansowanie z zewnętrznych źródeł (grant)
Z tego obowiązku mogą być zwolnieni doktoranci, którzy mają zapewnione pełne środki na badania (na przykład jako uczestnicy grantów), a także wykażą się doświadczeniem w zakresie pozyskiwania środków.
Typ grantu oraz termin złożenia wniosku doktorant podaje w Indywidualnym planie badawczym.
Umiędzynarodowienie badań
Za realizację tego obowiązku przyjmuje się także przeprowadzenie kwerendy w zagranicznej instytucji oraz badania terenowe lub laboratoryjne prowadzone za granicą.
Doktorant powinien zapewnić sobie środki na wyjazd, np. pozyskując finansowanie (granty, mobilności NAWA, instytucje wspierające badania, takie jak fundacje czy towarzystwa naukowe, wyjazd na koszt instytucji goszczącej) lub uczestnicząc w jednym z projektów organizowanych przez uczelnię (program Erasmus+, program PROM, wewnętrzne konkursy SD, inne środki które zapewnia uczelnia).
Tutoring ekspercki
Zobacz: planowanie, opis i formalności związane z tutoringiem
Seminarium obszarowe
Seminarium organizują sami doktoranci, ze wsparciem wybranych nauczycieli akademickich.
Zobacz: zasady organizacji i harmonogram seminariów w danym roku akademickim
System Zapewniania Jakości Kształcenia
Kształcenie w Szkole Doktorskiej prowadzone jest, monitorowane i ewaluowane zgodnie z procedurami Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia, uchwalonymi przez Radę Szkoły Doktorskiej dnia 9 stycznia 2020 roku.
Treść dokumentu: Procedury Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia SD UŚ