Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Laboratoria czwartej przyrody: aktywizacja społeczności lokalnych w kierunku zielonej transformacji i rozpoznawania lokalnego dziedzictwa antropocenu

Logotypy: Fundusze Europejskie dla Śląskiego, Rzeczpospolita Polska wraz z flagą, Dofinansowane przez Unię Europejską, Województwo Śląskie

Program: Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji),
dla Priorytetu: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację,
dla Działania: FESL.10.24-Włączenie społeczne – wzmocnienie procesu sprawiedliwej transformacji.

Wartość projektu: 1 594 023,86 PLN.

Wysokość wkładu Funduszy Europejskich: 1 434 621,47 PLN.

Dofinansowanie dla UŚ: 434 394,67 PLN.

Okres realizacji projektu: 01.06.2024 – 30.06.2026 r.

Koordynatorka: dr hab. Marta Tomczok, prof. UŚ

Zastępca Koordynatorki Projektu: dr hab. Iwona Jelonek, prof. UŚ

Jednostka realizująca projekt: Wydział Humanistyczny

Kontakt do Biura Projektu

  • e-mail: marta.tomczok@us.edu.pl
  • nr telefonu: 32 200 94 40 oraz 32 359 23 44

Biuro Projektu zlokalizowane jest w budynku dostępnym architektonicznie.

Informacja na temat dostępności architektonicznej miejsc, w których realizowane są działania w ramach projektu:

Dostępność architektoniczna w świetle Ustawy o zapewnianiu dostępności podmiotów publicznych osobom ze szczególnymi potrzebami oznacza, że w budynku:

  • nie ma barier w komunikacji pionowej i poziomej,
  • zapewniono środki techniczne, które pozwalają skutecznie i samodzielnie pokonywać bariery,
  • zapewniono informację na temat rozmieszczenia pomieszczeń dostępną różnymi kanałami komunikacji/ zmysłami
  • zapewniono możliwość przebywania z psem asystującym,
  • opracowano warunki ewakuacji z uwzględnieniem szczególnych potrzeb oraz wyznaczono miejsca bezpiecznego oczekiwania na pomoc.

Celem projektu jest rozwój aktywności społecznej osób zamieszkujących Rudę Śląską oraz miasta ościenne, w tym w szczególności młodzieży i kobiet oraz przygotowanie ich do akceptacji dla procesu transformacji i zmiany klimatycznej poprzez podjęcie w okresie realizacji projektu w Rudzie Śląskiej, szeregu działań na rzecz mieszkańców i obszarów uczestniczących w procesie sprawiedliwej transformacji.

W projekcie zaplanowano następujące zadania:

  1. Promocja transformacji – pozytywnych zmian.
  2. Zadania aktywizujące lokalną społeczność w okresie transformacji (warsztaty).
  3. Kultura-Natura-Człowiek czyli świadome, aktywne i wspólne działania wokół czwartej przyrody (spacery).
  4. Cztery Pory Roku dla klimatu – działania ukierunkowane na edukację klimatyczną z zachowaniem dziedzictwa przyrody występującej na terenie pogórniczym (warsztaty).
  5. Edukacja na rzecz zielonej transformacji i utrzymania kultury pogórniczej (warsztaty).
  6. Regionalne archiwum antropocenu – opracowanie materiałów wizualnych i audialnych prezentujących regionalne dziedzictwo antropocenu i stosunek społeczności lokalnej do niego w dobie zwrotu ku zielonej energii i gospodarce zeroemisyjnej.
  7. Wizyty studyjne – mające na celu poznanie dobrych praktyk.

Grupa docelowa:

Osoby zamieszkujące, uczące się lub pracujące na obszarze podregionu katowickiego i bytomskiego (regionów sąsiadujących z obszarem realizacji projektu – obszar Ruda Śl.), w tym głównie kobiety i młodzież (15-29 lat).

Zestaw przygotowanych materiałów edukacyjnych jest pomocą dydaktyczną jak również swoistym kompendium podstawowej wiedzy dotyczącej nauk o Ziemi i środowisku. Prowadzone zajęcia miały na celu poszerzenie świadomości społecznej na temat zależności wynikających z funkcjonowania nas w środowisku zmienionym przez antropopresję. Mówiąc o waloryzacji geo- i bioróżnorodności trzeba odnieść się do podstaw teoretycznych, takich jak m.in. właściwości skał, minerałów czy podstawy stratygrafii. Materiały zostały przygotowane w sposób czytelny dla każdego typu odbiorcy. Informacje o podziale genetycznym skał są podane w sposób jasny, a ich forma może być m.in. wykorzystana jako materiały edukacyjne w szkołach, gdzie wypełniają one lukę w programie przedmiotu geografia na temat charakterystyki skał. Drugi zestaw, to skała twardości Mohsa, która tłumaczy dlaczego konkretne minerały mają takie a nie inne zastosowanie. Te założenia były, są i będą wykorzystywane przy produkcji wielu przedmiotów codziennego użytku, substancji, etc. Ostatni zestaw z przygotowanych materiałów, to tabela stratygraficzna, na której naniesiono także typy skał, które występują w rejonie Rudy Śląskiej. Historia górnictwa, a także wielu gałęzi przemysłu, nawiązuje do wydobycia surowców skalnych lub energetycznych na Śląsku, które tworzyły się w różnych epokach geologicznych. Uświadomienie sobie tej zależności, w połączeniu z innymi informacjami, podnosi zarówno świadomość i wrażliwość lokalnej społeczności na zmiany przyrodnicze, społeczne i ekonomiczne, które dotyczą danego obszaru.

Rezultaty

Pierwsze zajęcia w projekcie „Laboratoria czwartej przyrody”. Dr hab. Aleksandra Nadgórska-Socha z uczniami IV Liceum Ogólnokształcącego w Rudzie Śląskiej tworzyła geozielnik, analizując roślinność miejscowego kamieniołomu, którego dotyczy projekt.

return to top