Organizacja praktyk studenckich na kierunku SOCJOLOGIA - rok akademicki 2024/2025
Studenci II roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia po 4 semestrze realizują̨ praktyki zawodowe w wymiarze 100 godzin dydaktycznych, pozwalające na uzyskanie 4 punktów ECTS (semestr VI). Praktyki odbywają się w miesiącach wakacyjnych, lecz ze względu na trudności ze znalezieniem odpowiednich, dla zainteresowań studentów placówek i z ustaleniem odpowiadających obu stronom terminów, wyjątkowo dopuszcza się możliwość przesunięcia terminu praktyk na miesiące przed lub po wakacjach. Studenci realizują praktyki w instytucjach publicznych o zasięgu krajowym i lokalnym, w tym instytucjach pomocowych; instytucjach kultury (muzea, teatry, filharmonie, miejskie, gminne i osiedlowe ośrodki kultury); ośrodkach naukowo-badawczych, dydaktycznych i oświatowych; ośrodkach badań społecznych; podmiotach gospodarczych o charakterze produkcyjnym i usługowym; jednostkach samorządu terytorialnego (urzędy miejskie, gminne, wojewódzkie); podmiotach prowadzące usługi konsultingowe i doradcze, środkach masowego przekazu itp.
Zaliczenie praktyk odbywa się na podstawie weryfikacji sprawozdania studenta ze zrealizowanych zadań, w którym uwzględniana jest również ocena własna. W sprawozdaniu zamieszczane są uwagi instruktora praktyki w miejscu jej odbywania wraz ze sformułowaną przez właściwą osobę oceną pracy studenta.
Dzięki uczestnictwu w praktykach zawodowych student zyskuje możliwość skonfrontowania się z realnym funkcjonowaniem oraz strukturą instytucji i firm. Studenci mają szansę poznania zasad rządzących rynkiem pracy, zdobycia doświadczeń mających procentować w przyszłości w zdobywaniu i wykonywaniu pracy zawodowej, ponieważ praktyki są realizowane w instytucjach umożliwiających im rozwój własnych zainteresowań w ramach wybranego profilu studiów. Szczegółowe zasady odbywania praktyk na tej specjalności reguluje Zarządzenie Rektora UŚ nr 70/2025.
Opiekunami praktyk są dr Dorota Nowalska-Kapuścik i dr Andrzej Górny
Dokumenty do pobrania
Regulamin praktyk zawodowych na kierunku socjologia 29.05.2025
Załącznik nr 1. Skierowanie na praktykę
Załącznik nr 2. Porozumienie o organizacji praktyk
Załącznik nr 3. Efekty uczenia się
Załącznik nr 4. Oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami organizacji praktyki
Załącznik nr 5. Program praktyki zawodowej
Załącznik nr 6. Raport z przebiegu praktyki
Załącznik nr 8. Wykaz dokumentów
Załącznik nr 9. Prośba o zaliczenie praktyki na podstawie pracy zawodowej
Komunikat w sprawie zaświadczenia o niekaralności dla Studentów realizujących praktyki
Dotyczy studentów którzy realizują praktyki nauczycielskie albo praktyki zawodowe związane z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich czy opieką nad małoletnimi:
Komunikat dla Studentów realizujących praktyki
Organizacja praktyk studenckich na kierunku PRACA SOCJALNA
Wykaz opiekunów praktyk zawodowych
mgr Monika Szpoczek (monika.szpoczek@us.edu.pl)
dr Agnieszka Rychłowska-Niesporek (agnieszka.rychlowska-niesporek@us.edu.pl)
Najważniejsze Dokumenty:
Regulamin Praktyk Zawodowych – Praca Socjalna
Załącznik nr 1. Skierowanie na praktykę (1)
Załącznik nr 2. Porozumienie o organizacji praktyki zawodowej
Załącznik nr 3. Ramowy program praktyk zawodowych
Załącznik nr 4. Oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami organizacji prakytki
Załącznik nr 5. Raport z przebiegu praktyki zawodowej
Załącznik nr 7. Wykaz dokumentów
Załącznik nr 8. Prośba zaliczenie praktyki na podstawie pracy zawodowej
Opinia dotycząca realizacji praktyk (obowiązkowa)
Organizacja praktyk studenckich na kierunku SOCJOLOGIA
Organizacja praktyk studenckich na kierunku SOCJOLOGIA
studia I stopnia
- specjalności: socjologia miasta i regionu, socjologia organizacji i zarządzania
oraz wiedza o współczesnym społeczeństwie
Studenci studiów pierwszego stopnia o specjalności socjologia miasta i regionu, wiedza o współczesnym społeczeństwie oraz socjologia organizacji i zarządzania realizują̨ praktyki terenowe w wymiarze 4 tygodni (po 4 semestrze). Praktyki terenowe poprzedzone są zajęciami w ramach modułu przygotowanie praktyk w wymiarze 15 godzin, w trakcie których studenci zapoznają̨ się z praktycznymi sposobami prowadzenia badań społecznych, opracowują lub uczestniczą w opracowaniu koncepcji badań. W trakcie piątego semestru, po odbyciu praktyk terenowych, na zajęciach opracowanie praktyk (15 godz.) studenci omawiają̨ doświadczenia zdobyte w trakcie badań terenowych oraz analizują̨ i opracowują̨ zebrany materiał empiryczny z wykorzystaniem programu statystycznego. Badania terenowe prowadzone pod kierownictwem opiekuna praktyk pozwalają̨ studentom na zdobycie doświadczenia potrzebnego do samodzielnego realizowania badań empirycznych. Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz sprawozdań z badań terenowych i opracowania fragmentu materiału empirycznego.
- specjalność: socjologia reklamy i komunikacja społeczna
Studenci studiów pierwszego stopnia o specjalności socjologia reklamy i komunikacja społeczna realizują̨ praktyki zawodowe w wymiarze 4 tygodni (po 4 semestrze). Zwykle dotyczy to tygodni wakacyjnych, lecz ze względu na trudności ze znalezieniem odpowiednich, dla zainteresowań studentów placówek i z ustaleniem odpowiadających obu stronom terminów, wyjątkowo dopuszcza się możliwość „przesunięcia” terminu praktyk na miesiące przed lub po wakacjach. Zdarza się czasami, że terminy te obejmują nawet miesiące zimowe – jeżeli pracodawca, na którym studentowi zależy wskaże taki właśnie czas jako jedyny możliwy. Studenci realizują praktyki w instytucjach związanych z środowiskiem reklamy, szeroko rozumianą komunikacją społeczną, public relations etc. Do najczęściej wybieranych miejsc odbywania praktyk należą agencje reklamowe, agencje PR, biura promocji, rozgłośniie telewizyjne i radiowe, a także urzędy miast i gmin.
Zaliczenie praktyk odbywa się na podstawie weryfikacji sprawozdania studenta ze zrealizowanych zadań, w którym uwzględniana jest również ocena własna, w której praktykant odnosi się zarówno do przydzielonych mu zadań, jak i przedstawia osobiste opinie na temat opiekuna praktyki, miejsca pracy i wykonywanej pracy. W sprawozdaniu zamieszczane są ponadto uwagi instruktora praktyki w miejscu jej odbywania wraz ze sformułowaną przez właściwą osobę oceną pracy studenta.
Dzięki uczestnictwu w praktykach zawodowych student zyskuje możliwość skonfrontowania się z realnym funkcjonowaniem oraz strukturą instytucji i firm. Studenci mają szansę poznania zasad rządzących rynkiem pracy, zdobycia doświadczeń mających procentować w przyszłości w zdobywaniu i wykonywaniu pracy zawodowej, ponieważ praktyki są realizowane w instytucjach umożliwiających im rozwój własnych zainteresowań w ramach wybranego profilu studiów.
Szczegółowe zasady odbywania praktyk na tej specjalności reguluje Zarządzenie Rektora UŚ nr 70 z 9 maja 2025
Opiekunem praktyk studentów SRiKS jest dr Jolanta Klimczak.
studia II stopnia
Praktyki studenckie na studiach drugiego stopnia są realizowane po 2 semestrze. Są one powiązane z modułem seminarium magisterskie i mają charakter indywidualny. Praktyki są związane z przygotowywaną pracą dyplomową i koordynowane są przez promotora.
Organizacja praktyk studenckich na kierunku ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Wykaz opiekunów praktyk zawodowych:
dr hab. Dorota Chudy-Hyski, prof. UŚ
dr Angelika M. Pabian
Szczegółowe informacje na temat realizacji zawodowych praktyk studenckich na kierunku ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI zawiera:
Regulamin_praktyk_zawodowych_ZZLwO_z dnia 3.06.2025
Procedurę realizacji zawodowych praktyk studenckich oraz warunki ich zaliczenia na kierunku ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI zawiera:
- Instrukcja realizacji zawodowej praktyki studenckiej na kierunku zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji.
INSTRUKCJA REALIZACJI PRAKTYKI ZAWODOWEJ_2025
Regulamin_praktyk_zawodowych_ZZLwO_z dnia 3.06.2025
karta oceny osoby studiującej odbywającej praktykę studencką
Organizacja praktyk studenckich na kierunku ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI
Wykaz opiekunów praktyk zawodowych:
dr hab. Dorota Chudy-Hyski, prof. UŚ
dr Angelika Pabian
Ogólne informacje na temat realizacji zawodowych praktyk studenckich:
- Zarządzenie nr 70
Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 9 maja 2025 r. w sprawie organizacji praktyk zawodowych w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach
Szczegółowe informacje na temat realizacji zawodowych praktyk studenckich na kierunku ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI zawiera:
- Regulamin odbywania praktyk zawodowych na kierunku zarzadzanie zasobami ludzkimi
w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach z dnia 31.01.2023 r.
Procedurę realizacji zawodowych praktyk studenckich oraz warunki ich zaliczenia na kierunku ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI zawiera:
- Instrukcja realizacji zawodowej praktyki studenckiej na kierunku zarządzanie zasobami ludzkimi.