Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

search
Wydział Humanistyczny

Sztuka pisania

W semestrze letnim roku akademickiego 2025/2026 na kierunku sztuka pisania odbędą się obowiązkowe rejestracje w systemie USOSweb.

Termin rejestracji na przedmioty obowiązkowe: 03.02.2026 r. od godz. 16:00 – do 08.02.2026 r. do godz. 23:59

W1-PIS1-OB2-25/26L– 2 semestr

W1-PIS1-OB4-25/26L – 4 semestr

W1-PIS1-OB6-25/26L – 6 semestr

Termin rejestracji na przedmioty obowiązkowe: 03.02.2026 r. od godz. 16:05 – do 08.02.2026 r. do godz. 23:59

W1-PIS1-WYB -25/26L – 2,4 i 6 semestr

 

Szanowni Państwo, proszę przy logowaniu na przedmiot wybieralny NIE LOGOWAĆ się na przedmiot, który już Państwo zaliczyli w poprzednich semestrach. Zalogowanie się na ten sam przedmiot wybieralny po raz drugi, będzie skutkować brakiem zaliczenia przedmiotu.

Niezalogowanie się na przedmiot będzie skutkowało brakiem Studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożnością uzyskania dostępu do właściwego zespołu w MS Teams oraz otrzymania wpisu w systemie USOS.

Szanowni Państwo, proszę przy logowaniu na przedmiot wybieralny NIE LOGOWAĆ się na przedmiot, który już Państwo zaliczyli w poprzednich semestrach. Zalogowanie się na ten sam przedmiot wybieralny po raz drugi, będzie skutkować brakiem zaliczenia przedmiotu.

Niezalogowanie się na przedmiot będzie skutkowało brakiem Studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożnością uzyskania dostępu do właściwego zespołu w MS Teams oraz otrzymania wpisu w systemie USOS.

Przedmiot do wyboru (obejmuje lata I-II-III) – konwersatorium 30

mgr Dorota Kołodziej

Teksty do klikania. Poetyka literackich eksperymentów cyfrowych

Na zajęciach prześledzimy relacje między literaturą a rozwojem komputerów. Zastanowimy się, jak maszyny cyfrowe wpływały na eksperymenty literackie od połowy poprzedniego wieku do współczesności. Porozmawiamy o hipertekstach, cybertekstach, tekstach generatywnych i generowaniu tekstów. Dowiemy się, co ma wspólnego Internet z Nabokovem, web scraping z sonetem, a wtyczka Flash z kanonem. Zastanowimy się nad problemami z dziedziny teorii —podyskutujemy o maszynie jako (współ)autorze dzieła — oraz historii: zapytamy, czy rozwój techniczny był inspiracją dla literatury, czy może odwrotnie. A to wszystko po to, by przejść do praktyki i odpowiedzieć sobie na pytanie: jak eksperymentować i tworzyć nowe teksty literackie w czasach wielkich modeli językowych? Po analizie poetyki tekstów zwrócimy się więc ku ich pisaniu (a może programowaniu), tak aby zajęcia miały przede wszystkim warsztatowy charakter.


dr hab. Grażyna Maroszczuk, prof. UŚ

Poetyki przemocy

Przedmiotem analizy będzie literatura jako obszar refleksji nad przemocą.  Interesować nas będą analizy wybranych wątków przemocy wpisanych w skonwencjonalizowaną ekspresję, (np.:„strategie  „brutalizaowania”,  „szokowania stylem”) z próbą rekonstrukcji zastosowanych technik i  ich wpływu na odbiorcę. W polu naszych obserwacji będą  także, znajdujące potwierdzenie w wielu dziełach literackich XX i XXI wieku, tendencje celowego wykorzystania napięcia między traumą, reprezentacją  i dynamiką afektów, skutkujących „poruszeniem”, „uwikłaniem odbiorcy”, ”, „uchyleniem bezpiecznego dystansu”. Przedmiotem oglądu będą artykulacje „przemocy wydarzeń”. Zapytamy o konteksty symbolicznej, psychicznej i fizycznej przemocy, określających estetyczną wrażliwość Autora (doświadczenie bolesnego dzieciństwa, urazowe wspomnienia obozowe, wojenne, szpitalne). Proponuję lekturę wybranych utworów prozatorskich z wykorzystaniem studiów analitycznych i interpretacyjnych dotyczących obecności przemocy w literaturze, badań nad afektem, dyskursów defektywnych. Podejmowane analizy wybranych fragmentów utworów literackich będą w zamierzeniu sposobnością do rozmowy i przygotowaniem  do zaplanowanych ćwiczeń pisemnych.


mgr Aleksandra Szymańska-Dańczyszyn

Pisanie deliryczne. Polska literatura najnowsza wobec uzależnienia

Zajęcia poświęcone będą analizie współczesnej polskiej literatury, która problematyzuje doświadczenie uzależnienia – szczególnie alkoholizm – i jego konsekwencje. Interesować nas będą różne sposoby opisywania choroby alkoholowej – od narracji romantyzujących i terapeutycznych, poprzez świadectwa DDA (Dorosłych Dzieci Alkoholików i Alkoholiczek), opisujące relacje z pijącymi matkami i ojcami, aż po literackie eksperymenty z formą, które poprzez symbol i metaforę próbują oddać chaos i zaburzenia percepcji osoby uzależnionej. Przyjrzymy się językowi i stylowi narracji delirycznej – charakterystycznym zwrotom, powtórzeniom, elipsom czy obrazom transgresji. Zastanowimy się także nad różnicami pomiędzy męskimi i kobiecymi sposobami opowiadania o uzależnieniu oraz nad funkcją literatury jako formy autoterapii i świadectwa. Interpretacji poddane zostaną zarówno teksty prozatorskie, jak i eseje czy reportaże, podejmujące tematykę uzależnień w perspektywie jednostkowej i społecznej.


dr hab. Beata Mytych-Forajter, prof. UŚ

Kulturowy fenomen baśni

Przedmiotem zajęć będą baśnie różnych kultur i fenomen baśniowości – jako konwencji, ale też trybu opowiadania czy specyficznej relacji z tekstem kultury, nietraktowany wyłącznie jako część tradycji, ale też możliwy dzisiaj sposób organizowania własnej narracji. W trakcie ćwiczeń oprócz lektury klasycznych i tych mniej znanych tekstów baśniowych oraz ich retellingów jako istotne konteksty włączone zostaną dostępne ścieżki interpretacyjne, wiązane z baśniami, autorstwa Władimira Proppa, Brunona Bettelheima, Pierre’a Péju, Clarissy Pinkoli Estés, Weroniki Kosteckiej, Violetty Wróblewskiej i innych. Materiałem badanym na zajęciach będą też wybrane dzieła filmowe inspirowane baśniami. Wymiernym efektem ćwiczeń będzie poszerzenie wiedzy na temat możliwych znaczeń  baśniowego fenomenu, w odmianie tradycyjnej, literackiej czy postmodernistycznej, oraz wyzyskanie jej do własnych działań pisarskich. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń będzie napisanie baśni odpowiadającej na wyzwania dzisiejszych czasów.


dr hab. Agnieszka Nęcka – Czapska, prof. UŚ

(Nie)skuteczne literackie prowokacje

Kurs zostanie skoncentrowany na obecnych w literaturze najnowszej tendencjach skandalizujących. W centrum zainteresowania znajdą się tematy tabu, tematy kontrowersyjne, a co za tym idzie – książki prozatorskie, które prowokowały i nadal prowokują do społecznych dyskusji. Ich polemiczny charakter wiąże się nie tylko z dosadnymi, zwulgaryzowanymi, brutalnymi opisami, ale także z niebezpiecznym balansowaniem na granicy autobiografii i zmyślenia czy dotykaniem „trudnych” spraw. Zajęcia poświęcone zostaną między innymi takim pisarzom, jak: Manuela Gretkowska (Trans), Marek Krajewski (Erynie), Blanka Lipińska (365 dni), Michał Witkowski (Fynf und cfancyś), Inga Iwasiów (W powietrzu), Tomasz Piątek (Pałac Ostrogskich), Irving Welsh (Trainspotting), Gaja Grzegorzewska (Kamienna noc), Ignacy Karpowicz (Sońka), Małgorzata Halber (Najgorszy człowiek na świecie).


dr Mikołaj Marcela

Role Playing Games

Nadchodzi czas przygód.  Tej jesieni sala zajęć zamieni się w arenę, na której to Wy będziecie bohaterami. W historiach, które sami przygotujecie i w których weźmiecie udział, nie zabraknie epickiej walki, niespodziewanych zwrotów akcji i spektakularnych zwycięstw. Jedno jest pewne – to będzie niezapomniany czas dla nas wszystkich.

W semestrze zimowym zapraszam Was do udziału w wyjątkowych zajęciach. Przez cztery miesiące będziemy wspólnie grać w RPG – role playing games. Jeśli marzyliście o tym, by pewnego dnia wcielić się w potężnego czarodzieja, który jako jedyny może uratować Hogwart przed pewną zagładą, lub chcielibyście przeżyć przygodę w plugawej rzeczywistości rodem z opowiadań H.P. Lovecrafta, to zajęcia dla Was! Ale nawet jeśli do tej pory nie odczuwaliście potrzeby wcielenia się w mitycznego bohatera albo po prostu nie wiecie, czym są role playing games, powinniście do nas dołączyć.

Jak to będzie wyglądało? Podzielimy się na grupy trzy- lub czteroosobowe (w zależności od tego, ile osób zdecyduje się wziąć udział w zajęciach). Następnie jedna z osób w każdej grupie wejdzie w rolę Mistrza Gry, pozostałe zaś staną się graczami, którzy wezmą udział w przygotowanej przez MG kampanii. Po upływie trzech tygodni jeden z graczy w każdej grupie zostanie Mistrzem Gry, a dotychczasowy MG zajmie rolę gracza.

Mistrz Gry odpowiadać będzie za przygotowanie scenariusza kampanii. To również on wybierze świat, w jakim toczyć się będą przygody z udziałem graczy. Może to być świat fantasy rodem z powieści J.R.R. Tolkiena czy Andrzeja Sapkowskiego albo cyberpunkowa przyszłość znana z twórczości Williama Gibsona. Jednak Mistrz Gry może zaprosić graczy także do kryminalnego świata książek Raymonda Chandlera lub Marka Krajewskiego albo zaprojektować kampanię w historycznych realiach II wojny światowej lub wojen napoleońskich. W tym przypadku granicę będzie wyznaczać Wasza wyobraźnia.

Gracze z kolei będą najpierw musieli stworzyć biografię swojego bohatera, na podstawie których Mistrz Gry stworzy karty postaci. Następnie przez trzy kolejne zajęcia wczuwać się będą w postacie, współpracując ze sobą i mierząc się z przygotowanymi przez Mistrza Gry wyzwaniami. Im lepiej wcielą się w swoich bohaterów, tym ciekawsze okażą się historie z ich udziałem.

Podstawą naszych spotkań będzie podręcznik do gry FUDGE, którego wersja polskojęzyczna zostanie dostarczona przez prowadzącego zajęcia i którego znajomość obowiązywać będzie wszystkich uczestników zajęć. W podręczniku znajdziecie reguły gry i dowiecie się, jak tworzyć postacie. Prowadzący zajęcia przedstawi Wam także kilka przykładowych scenariuszy kampanii, na których będziecie się mogli wzorować, przygotowując własne przygody. Wszystkie niejasności zostaną wytłumaczone przez prowadzącego w czasie pierwszych zajęć.

Zajęcia będą rozwijać przede wszystkim umiejętności miękkie – kreatywność, komunikatywność, pracę w grupie, ale także asertywność. Ich celem jest również rozwijanie empatii. Jako Mistrzowie Gry nauczycie się projektować konspekt historii, ale także twórczo reagować na niespodziewane zwroty akcji. Z kolei jako gracze przećwiczycie tworzenie historii postaci oraz nauczycie się wcielać w konkretnego bohatera i wiarygodnie go odgrywać, co może mieć niebagatelne znacznie w przyszłej pracy pisarskiej. Najważniejsze jednak, byśmy się wszyscy dobrze bawili. Do zobaczenia na zajęciach!

harmonogram dyżurów w semestrze zimowym 2025/2026

Opiekunowie lat 2024/2025


I rok – dr Mikołaj Marcela (e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl)

II rok  – dr hab. Monika Ładoń, prof. UŚ (e-mail: monika.ladon@us.edu.pl)

III rok  – dr hab. Agnieszka Nęcka-Czapska, prof. UŚ (e-mail: agnieszka.necka@us.edu.pl)

Koordynatorami modułowymi na kierunku sztuka pisania są dyrektorzy dydaktyczni:

dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ (e-mail:grzegorz.olszanski@us.edu.pl)

dr Mikołaj Marcela (e-mail:mikolaj.marcela@us.edu.pl)

2025/2026


dr hab. Miłosz Piotrowiak, prof. UŚ

Seminarium licencjackie w roku 2025/2026 poświęcone będzie studiom nad przebywaniem w stanach granicznych. W obrębie tego terminu mieszą się zarówno wielkie uogólnienia tj. konflikty zbrojne, wojny, jak i partykularne doświadczenia – choroba, samotność. Zapisane w kodzie literatury, czy szeroko rozumianej kultury, reakcje na sytuacje graniczne staną się podstawą namysłu w przygotowywanych pracach licencjackich. Osobną propozycję pozostaje „włoski trop” w literaturze i kulturze polskiej i, oczywiście, własne propozycje studentek i studentów sztuki pisania.


dr Kasper Pfeifer 

Zapraszam na seminarium licencjackie, w ramach którego zajmiemy się relacjami estetyki i polityki. Proponuję opiekę naukową nad pracami badającymi teksty kultury jako laboratoria alternatywnych wizji świata lub narzędzia sprawowania władzy.

W obszarze Państwa zainteresowań mogą znaleźć się rozmaite gatunki literackie i transmedialne: począwszy od awangardowych i postmodernistycznych eksperymentów, po fikcję spekulatywną czy popularną literaturę gatunkową. Interesować będą nas także gry, filmy i seriale. Zastanowimy się, w jaki sposób nowe media rewolucjonizują sposoby wyrażania sprzeciwu. Zbadamy, jak praktyki artystyczne rozmaitych grup mniejszościowych mogą destabilizować status quo, proponując alternatywne modele relacji społecznych i konstruując nowe tożsamości czy sposoby bycia razem. Wreszcie przeanalizujemy, jak estetyka problematyzuje i przepracowuje kwestie klasy, rasy i płci oraz zastanowimy się nad jej możliwościami krytycznymi w dobie antropocenu. Podsumowując, podczas seminarium pomogę Państwu znaleźć odpowiedzi na pytania, w jaki sposób sztuka uczestniczy w życiu zbiorowym, wikłając się w spektrum makro- i mikropolityki.


dr hab. Tomasz Kaliściak, prof. UŚ

Ni pies ni wydra, coś na kształt… queera – odmieńczość natury a humanistyka nieantropocentryczna  

Czy queer jest traktowany jako człowiek z pełnią przynależnych mu praw? Czy zdehumanizowany, zezwierzęcony, wygnaniec natury skazany na śmiertelnie piętno grzechu „przeciwko naturze” został współcześnie zrehabilitowany i włączony do Natury? Co zadecydowało o włączeniu jednych do świata Natury, a wykluczeniu innych? Czy osoby queer/nieheteronormatywne, doświadczające dyskryminacji i ucisku, są bardziej uwrażliwione na eksploatację środowiska naturalnego i łamanie praw zwierząt? Czy w świecie gatunków nie-ludzkich też istnieją płciowi odmieńcy? Dlaczego u niektórych gatunków motyli istnieją osobniki, które mogą mieć jedno skrzydło męskie a drugie źeńskie? Czy homofobia/transfobia istnieją w świecie przyrody? Czy potrzebujemy dzisiaj podziału na ludzką kulturę i zwierzęcą naturę? Podziału na naturalne i nienaturalne seksualności? Czy zwierzęta też wytwarzają swoje kultury?

Wraz z osobami, chętnymi do poszukiwania odpowiedzi na te i podobne pytania, chciałbym zastanowić się nad obecnością osób queer nie tylko w Kulturze, ale i w Naturze. W ramach seminarium będziemy czytać i omawiać różnorodne prace z zakresu teorii queer, humanistyki środowiskowej, ekofeminizmu itp. Do wyboru możliwe są tematy z literatury/kultury współczesnej, jak i dawniejszej.

Pytania można kierować pod adresem tomasz.kalisciak@us.edu.pl


dr Piotr Piekutowski

Literatura i inne media w perspektywie środowiskowej

Jak środowisko naturalne funkcjonuje w światach alternatywnych i fantastycznych, i co mówi to o naszej sytuacji? Dlaczego opowieść osadzona we współczesności milczy o kryzysie klimatycznym? Jak różne podmioty nie-ludzkie działają w prozie, w tym literaturze gatunkowej, filmie, grze wideo? Jakimi środkami formalnymi poszczególne media determinują inne perspektywy? Odpowiedzi na te i pokrewne pytania chciałbym poszukać w trakcie seminarium.

Kurs seminaryjny wykorzystywać będzie metody interdyscyplinarne ze szczególnym uwzględnieniem ekokrytyki, humanistyki środowiskowej, posthumanizmu, ekonarratologii, animal studies. Powstałe prace licencjackie skupiać się będą na analizie i interpretacji wybranego przez studenta/studentkę tekstu kultury najnowszej bądź porównaniu danego tematu, problemu czy zjawiska w różnych mediach. Możliwa tematyka prac pozostaje szeroka, choć powinna oscylować wokół kwestii środowiskowych. Oprócz przygotowania do samodzielnej pracy analityczno-interpretacyjnej, w czasie trwania seminarium przybliżona zostanie metodologia oraz metodyka pracy badawczej (wprowadzająca do konstrukcji tekstu naukowego oraz wykorzystywanych narzędzi).


Proces dyplomowania

Stałe grono interesariuszy zewnętrznych współpracuje z zespołem dydaktycznym sztuki pisania. Współpraca kierunku z instytucjami zewnętrznymi odbywa się w ramach umów bilateralnych, umów partnerskich, działań cyklicznych oraz inicjatyw incydentalnych. Działania te realizują różne cele: zwiększanie możliwości rozwoju kadry, dbanie o wielostronne kształcenie studentów, budowanie wizerunku uczelni, ale przede wszystkim – odpowiadanie na potrzeby środowiska zewnętrznego.

Charakter tej współpracy wynika przede wszystkim z artystycznego ukierunkowania studiów i polega m.in. na inicjowaniu otwartych debat, konferencji oraz wykładów, organizowaniu warsztatów. Z takimi jednostki edukacyjnymi i kulturalnymi jak: Katowice Miasto Ogrodów, Pałac Młodzieży w Katowicach, Centrum Kultury Katowic im. Krystyny Bochenek, Instytucja Kultury Ars Cameralis pracownicy prowadzą stałą współpracę, która wiąże się z organizowaniem wspólnych inicjatyw kulturalnych oraz wzajemną wymianą doświadczeń dot. polityki kulturowo-artystycznej. Jednocześnie sformalizowano współpracę z redakcjami prasowymi gazet („Dziennik Zachodni”, „Gazeta Wyborcza”, kwartalnik kulturalny „Opcje”), redakcjami portali internetowych (np. „Granice.pl; artpapier.com), rozgłośniami radiowymi („Radio Katowice”) oraz z mieszącymi się na Śląsku wydawnictwami („Sonia Draga”, „Videograf”).

Dla studentów kierunku organizowane są cykliczne spotkanie z ważnymi postaciami życia literackiego w Polsce i za granicą, pisarkami/poetkami i pisarzami/poetami: Darkiem Foksem, Piotrem Sommerem, Grażyną Bochenek, Katarzyną Tubylewicz, Ingą Iwasiów, Grażyną Plebanek, Iwoną Mickiewicz. Dzięki takim spotkaniom i warsztatom studenci mają okazję skonfrontować się realnymi warunkami uczestniczenia w kulturze. Stałą współpracowniczką (jako wykładowca i animator życia kulturalnego) jest również Anna Cieplak.

Na uwagę zasługuje także działalność popularyzatorska pracowników, prowadzona w naszym regionie – wykłady, odczyty dla instytutów i stowarzyszeń naukowych, współpraca z regionalnymi rozgłośniami radiowymi i telewizyjnymi (Radio Katowice), współpraca z Biblioteką w Sosnowcu oraz współpraca z Biblioteką Śląską (prowadzenie spotkań autorskich, paneli dyskusyjnych, prelekcje), udział w spotkaniach odbywających się w ramach festiwalu Ars Cameralis.

Aktualności

Obowiązkowa rejestracja na moduł z grupy - nowoczesna komparatystyka dla studentów 6 semestru.

Szanowni Państwo,

uprzejmie informujemy, że na 6 semestrze (semestr letni) w roku akademickim 2025/2026 będą realizowane moduły z grupy modułów nowoczesna komparatystyka dla następujących kierunków: architektura informacji, historia sztuki, kulturoznawstwo, sztuka pisania oraz turystyka historyczna.

Rejestracja na moduły z obszaru nowoczesna komparatystyka do konkretnych grup odbędzie się
w następującym terminie:  27.11.2025 r. godzina 19.00 – 7.12.2025 r. godzina 23:59.

Każda Osoba Studiująca na w/w kierunku zobowiązania jest do zrealizowania jednego modułu.
Zajęcia będą obejmowały 30 godzin dydaktycznych i odbędą się w formie ćwiczeń, moduły będą realizowane wstępnie w poniedziałki w godzinach 9.45-11.15 w formie stacjonarnej.

Liczba Osób Studiujących dla każdego modułu jest limitowana. Prosimy o właściwy wybór modułu.

Poniżej przedstawiamy ofertę modułów wraz z krótkim opisem należących do grupy modułów – nowoczesna komparatystyka:

1. Sagi islandzkie-między literaturą a źródłem historycznym

(kod modułu: W1-MHNK-S1-SI06)  prowadzący: dr hab. Jakub Morawiec, prof. UŚ

Islandia zasłynęła w średniowieczu miejscową twórczością literacką, obejmującą szerokie spektrum gatunków, od hagiografii przez historiografię aż po literaturę naukową. Islandzki korpus literacki, tworzony w zdecydowanej większości w języku miejscowym, spisywany przede wszystkim w XIII i XIV stuleciu, oparty był o miejscową tradycję na temat pochodzenia wierzeń i obyczaju. Niemniej,
w miejscowej twórczości wyraźnie obecne są wpływy zewnętrzne, iro-szkockiej i kontynentalne, które znacząco wzbogaciły styl kompozycji i treść sag.

Celem modułu jest analiza literacka i historyczna wybranych sag islandzkich pod kątem ich przydatności jako źródła historycznego do badań nad dziejami Islandii i Skandynawii w średniowieczu. To jeden
z najbardziej żywotnych i wciąż aktualnych problemów badawczych w studiach nad sagami. Wynika on z obecności różnych spojrzeń badawczych na korpus sag, postrzeganych z jednej strony jako wyrafinowane dzieła literackie, świadczące o kulturalnym wyrobieniu islandzkich autorów, których twórczość była przede wszystkim, jeśli nie wyłącznie, odbiciem oczekiwań i wyobrażeń współczesnych im odbiorców. Z drugiej strony, sagi były i są postrzegane jako zapis pamięci o przeszłości mieszkańców wyspy i ich skandynawskich krewnych w epoce wikingów, której rangę wyznaczyły charyzmatyczne postaci jak Olaf Święty i kluczowe dla dziejów regionu wydarzenia polityczne i militarne. Zajęcia będą służyć próbie pokazania, że te, zdawałoby się odmienne i przeciwstawne spojrzenia, mogą nawzajem się uzupełniać a to czy sagi islandzkie będziemy postrzegać jako wyjątkową literaturę i/lub świadectwo przeszłości zależy od tego, jakie pytania badawcze będziemy im stawiać.

2. Topografie utopii: ogrody w historii, teorii i współczesnych praktykach hortikulturowych

(kod modułu: W1-MHNK-S1-TU06) prowadzący: dr Joanna Soćko

Moduł poświęcony będzie ogrodom rozumianym jako współczesne „laboratoria” wypracowywania dobrych relacji pomiędzy człowiekiem a przyrodą. Przyjrzymy się ogrodowi jako historii pewnej idei
i jej ewolucji, a także jako modelowi społecznej i indywidualnej utopii. Omówione zostaną różne ogrodnicze mody – od baroku, przez oświecenie i romantyzm, aż po dzień dzisiejszy. Pochylimy się również nad lokalnym wymiarem „topografii utopii”: omówiona zostanie koncepcja miasta-ogrodu, jej katowicką realizację na Giszowcu oraz próbę powrotu do tej idei we współczesnej polityce Katowic. Moduł ma na celu ukazanie praktycznego i bliskiego wymiaru przestrzeni ogrodu przez pryzmat różnych dyskursów, ujawniających jej nieoczywiste znaczenia i aspekty. W ramach zajęć zostanie dokonana analiza tekstów literackich i historycznych, dzieł sztuki oraz współczesne przykłady „artiwizmu” – artystycznego aktywizmu działającego na rzecz lokalnych wspólnot. Na wybranych przykładach zapoznamy się także z coraz bardziej popularnymi humanistycznymi studiami nad roślinami, które unaoczniają konieczność wchodzenia w interdyscyplinarne i międzyobszarowe dialogi.

3. Zabawa, gra, karnawał-o rozrywce w kulturze

(kod modułu: W1-MHNK-S1-ZGK06) prowadzący: dr Ewa Wylężek-Targosz

Moduł będzie miał na celu analizę komparatystyczną zjawiska zabawy, gier i karnawału w różnych dziedzinach nauki. Wprowadza on najważniejsze z pojęć z zakresu ludologii oraz teorii gier, zabawy
i karnawału. Osoby Studiujące poznają terminologię wprowadzoną przez Johana Huizingę (krąg magiczny, homo ludens) oraz zaplecze teoretyczne innych myślicieli (M. Bachtin, B. Sutton-Smith),
a także najnowsze teorie np. gier immersyjnych i tzw. “fail states” stanów porażki w grach komputerowych. Teksty oraz nowe pojęcia (los, alea, agon, vertigo, transgresja, grywalizacja) będą stanowiły ramy metodologiczne w trakcie interpretacji zróżnicowanych tekstów kultury. Osoby Studiujące zapoznają się z perspektywą zabawy i karnawału w religiach świata (np. Karnawału w kalendarzu katolickim), a także z przykładami reprezentacji tych zjawisk w sztuce (np. „Walka postu
z karnawałem” Pietera Bruegla czy instalacjami z zabawek Jeffa Koonsa) czy biznesie (grywalizacja).

4. Znaki miasta dla mieszkańca, turysty i konsumenta

(kod modułu: W1-MHNK-S1-ZM06) prowadzący: prof. dr hab. Iwona Loewe

Moduł obejmuje wiedzę z zakresu interpretacji przestrzeni miejskiej z perspektywy nauki o znakach. Osoba Studiująca otrzymuje perspektywę porównawczą semiotyki z językoznawstwem, dyskursologii
z lingwistyką dyskursu, antropologii z topologią, chromatologii z wzornictwem. Moduł rozwija umiejętności dostrzegania emblematów wielokodowych w obrębie miasta oraz daje narzędzia do ich opisu, ewaluacji, typologizowania. Osoba Studiująca potrafi porządkować, taksonomizować teksty wielokodowe oraz określać ich reguły gatunkowe. Moduł daje kompetencje analizy znaków miasta, określania ich (nie)przydatności, celowości miejskiej oraz istotności społecznej. Perspektywa komparatystyczna polega na porównaniu przedmiotu badania (znaki różnych miast/regionów; różne składniki znaków oraz ich relacje) i/lub metod badania (semioza, historyzm, pragmatyka).

5. Czy traf pochłania wszystko? Działanie, przypadek i konieczność w literaturze i filozofii od Sofoklesa i Platona do Racine’a i Kartezjusza

(kod modułu: W1-MHNK-S1-DPK06) prowadzący: dr Łukasz Tomanek

Współczesny filozof Galen Strawson w swoim eseju „Luck Swallows Everything” argumentuje, że kondycja człowieka jest zawsze wynikiem działań, na które nie mamy wpływu, a które zależą od przypadku, trafu. To spojrzenie na człowieka akcentuje doświadczenie, które stanowiło wyzwanie podejmowane w europejskiej literaturze i filozofii od jej greckich początków po współczesnych pisarzy jak George Saunders. Pytania tutaj stawiane dotyczą tego, na ile nasze myślenie i działania są w stanie przezwyciężyć zmienność i nieprzewidywalność wydarzeń, z którymi się konfrontujemy; jaki wpływ mamy na własny los; ile wolności ma wolna wola. Zajęcia nie mają na celu podania odpowiedzi na te pytania, ale raczej pokazanie, jak z problemem przypadku i konieczności radzili sobie bohaterki i bohaterowie dzieł literackich, począwszy od dzieł tragików greckich, Sofoklesa
i Eurypidesa, przez tragedie Seneki, aż po siedemnastowieczne tragedie Racine’a. Doświadczenie zawarte w dziełach literatury zostanie zestawione z próbami oswojenia przygodności i trafu w dziełach filozoficznych od Platona i Arystotelesa, przez stoików, aż po Montaigne’a i Kartezjusza. Tak pomyślane zestawienie literatury i filozofii pozwoli szukać w wielości perspektyw odpowiedzi na pytanie, co pozostaje w naszej w mocy i za co ponosimy odpowiedzialność, oraz czy traf naprawdę nic nie pozostawia naszej woli.

6. Literatura śródziemnomorska we współczesnej lekturze komparatystycznej: konteksty środowiskowe i postkolonialne

(kod modułu: W1-MHNK-S1-LS06) prowadzący: dr Alina Mitek-Dziemba

Celem zajęć jest zaproszenie Studenta do wspólnej kulturowo-literackiej podróży po różnych regionach Śródziemnomorza od Hiszpanii, Włoch i Grecji przez Bliski Wschód po północne wybrzeża Afryki (Egipt, Algieria, Maroko). Uczestnicy/-czki kursu będą mieli okazję zapoznać się z sposobem czytania tekstów właściwym dla zaangażowanej społecznie, krytycznej komparatystyki, śledząc współczesne sposoby manifestowania się wyobraźni śródziemnomorskiej w twórczości literackiej i artystycznej basenu Morza Śródziemnego. Dyskusja toczyć się będzie wokół utworów pochodzących
z różnych literatur (włoskiej, francuskiej, brytyjskiej, niemieckiej, chorwackiej, greckiej, jak też polskiej), co pozwoli student(k)om na rozwinięcie kompetencji językowych i uwrażliwi ich/je na wielokulturowy, a także interkontynentalny dialog. Najważniejszym momentem zajęć będzie jednak zderzenie tradycyjnej wiedzy z zakresu komparatystyki literackiej ze współczesnym myśleniem w duchu humanistyki środowiskowej, czerpiącym z nurtu Blue Humanities (krytycznej analizy obecności wód morskich i słodkich w przedstawieniach literackich i kulturowych, która pozwoli na postawienie pytania o politykę reprezentacji i jej skutki w kontekście kryzysu klimatycznego). Istotne będą także konteksty współczesne, kulturowe i polityczne (m.in. kryzys migracyjny, elementy postkolonialne czy zmiany kulturowe w krajach arabskich po 2000 roku).

W razie pytań uprzejmie prosimy o kontakt mailowy: agnieszka.korczak@us.edu.pl

Obowiązkowe egzaminy językowe dla studentów I stopnia

Szanowni Studenci, Szanowne Studentki, Szanowne Osoby Studiujące,

Przypominamy, że zgodnie z zarządzeniem Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach nr 182/2023, aby ukończyć studia pierwszego stopnia, każda osoba studiująca w Uniwersytecie Śląskim zobowiązana jest do poświadczenia osiągnięcia kompetencji językowych z języka obcego na poziomie B2.

Osoba studiująca może poświadczyć osiągnięcie wymaganego poziomu językowego w następujący sposób:
– poprzez uczestnictwo przez 4 semestry w lektoracie na poziomie B2 lub C1 i uzyskanie średniej ocen 4.5 lub wyższej;
– poświadczenie biegłości językowej certyfikatem językowym (lista certyfikatów – załącznik do zarządzenia nr 182/2023);
– uzyskanie pozytywnego wyniku z egzaminu poświadczającego poziom biegłości językowej na poziomie B2 lub C1, przeprowadzanego przez SPNJO;
– posiadanie suplementu do dyplomu ukończenia studiów poświadczającego osiągnięcie wymaganego poziomu biegłości językowej;
– zrealizowanie co najmniej jednego semestru na uczelni zagranicznej w języku obcym, w szczególności w ramach programu wymiany osób studiujących (np. Erasmus+), podczas którego osoba studiująca uzyskała co najmniej 30 punktów ECTS z modułów zajęć prowadzonych w danym języku obcym.

W związku ze zbliżającym się terminem egzaminu poświadczającego (część pisemną zaplanowano na 02.02.2026 r. dla studentów studiów stacjonarnych), w grudniu rozpocznie się rejestracja prowadzona w serwisie USOWSweb przez kalendarz rejestracji SPNJO.

Każda osoba studiująca w Uniwersytecie Śląskim, która w roku akademickim 2023/24, 2024/25 i 2025/26 podjęła studia 1-go stopnia lub jednolite magisterskie na kierunku objętym Nową Koncepcją Studiów otrzymuje uprawnienia, które może wykorzystać do rejestracji w sesji zimowej 2025/26 na egzamin poświadczający na poziomie B2 z języków angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego, niemieckiego i rosyjskiego, a z języka angielskiego dodatkowo na poziomie C1.


Termin części pisemnej egzaminu (studia stacjonarne): poniedziałek dn. 02.02.2026 r.

Termin części pisemnej egzaminu (studia niestacjonarne): sobota dn. 07.02.2026 r. 

W ciągu całego toku studiów każda osoba studiująca w Uniwersytecie Śląskim może przystąpić do egzaminu poświadczającego dwa razy. Liczba wykorzystanych podejść do egzaminu poświadczającego jest monitorowana przez SPNJO.

STUDENCI STUDIÓW STACJONARNYCH:

Termin rejestracji na egzamin poświadczający na poziomie B2:

I tura – dla studentów III roku: od 01.12.2025 r. godz.: 13:00 do 14.12.2025 r. godz.: 23:55
II tura – dla studentów I, II i III roku: od 14.12.2025 r. godz.: 13:00 do 15.01.2026 r. godz.: 23:55

Link do rejestracji: https://usosweb.us.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/szukajPrzedmiotu&method=rej&rej_kod=31-S1-EgzP-B2-25%2F26Z&callback=g_bd9b9c6d

Termin rejestracji na egzamin poświadczający na poziomie C1:

I tura – dla studentów III roku: od 01.12.2025 r. godz.: 13:00 do 14.12.2025 r. godz.: 23:55
II tura – dla studentów I, II i III roku: od 14.12.2025 r. godz.: 13:00 do 15.01.2026 r. godz.: 23:55

Link do rejestracji: https://usosweb.us.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/szukajPrzedmiotu&method=rej&rej_kod=31-S1-EgzP-C1-25%2F26Z&callback=g_d57435de

 STUDENCI STUDIÓW NIESTACJONARNYCH:

Termin rejestracji na egzamin poświadczający na poziomie B2:

I tura – dla studentów I, II i III roku: od 01.12.2025 r. godz.: 13:00 do 15.01.2026 r. godz.: 23:55

Link do rejestracji: https://usosweb.us.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/szukajPrzedmiotu&method=rej&rej_kod=31-N1-EgzP-B2-25%2F26Z&callback=g_88678d3c

Termin rejestracji na egzamin poświadczający na poziomie C1:

I tura – dla studentów I, II i III roku: od 01.12.2025 r. godz.: 13:00 do 15.01.2026 r. godz.: 23:55

Link do rejestracji: https://usosweb.us.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/szukajPrzedmiotu&method=rej&rej_kod=31-N1-EgzP-C1-25%2F26Z&callback=g_e7673771


Więcej informacji na stronie: https://us.edu.pl/kolegium/spnjo/lektorat/egzaminy/egzamin-poswiadczajacy/

W razie pytań lub wątpliwości zapraszamy do kontaktu z koordynatorami egzaminów poświadczających ( poswiadczenia.spnjo@us.edu.pl ).

Spotkanie autorskie z Anouk Herman na Wydziale Humanistycznym UŚ

Wydział Humanistyczny UŚ zaprasza na spotkanie autorskie z Anouk Herman – absolwentką sztuki pisania oraz doktorantką w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Śląskiego. Autorka jest tegoroczną laureatką Nagrody Literackiej Gdynia w kategorii poezji za tom Silesian Gothic (Girls and Queers to the Front / Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa 2024).

Spotkanie odbędzie się 27 listopada o godz. 16:00 w sali B0.39 na Wydziale Humanistycznym UŚ.

Rozmowę z autorką poprowadzi Julia Dusza, doktorantka Uniwersytetu Śląskiego.

Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych współczesną poezją!

grafika promująca spotkanie autorskie z Anouk Herman

Zaproszenie na konferencję "Muzyka w grze - Symfonia Interakcji"

Serdecznie zapraszamy do udziału w konferencji „Muzyka w grze – Symfonia Interakcji”, która odbędzie się 27 listopada 2025 r. w siedzibie Keywords Studios w Katowicach (Global Office Park, ul. Zabrska 17, bud. A1, 23 piętro).

Wydarzenie organizowane jest w ramach projektu Game Music Fest Between Realms 2025, dofinansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności i poświęcone jest roli muzyki, dźwięku i sztuki interaktywnej w projektowaniu gier. W programie znalazły się wykłady, warsztaty, wystawy oraz dyskusje z ekspertami z branży i środowiska akademickiego.

Konferencję współorganizują:
Filharmonia Śląska, Keywords Studios, Politechnika Śląska oraz Uniwersytet Śląski.

Prosimy, aby studenci przybyli 15 minut przed rozpoczęciem konferencji, i w pierwszej kolejności udali się na recepcję Keywords Studios, która znajduję się na parterze budynku.

Harmonogram Konferencji.

 

plakat muzyka w grze

Rejestracja na moduły obszarowe 2025

Szanowni Państwo,

25 września 2025 roku rusza  rejestracja na wszystkie moduły kształcenia obszarowego. Rejestracja będzie realizowana w dwóch turach:  pierwszej  25-30 września oraz drugiej dla spóźnialskich lub tych osób, które zalogowały się błędnie 2-7 października.

Informację o rejestracji przesłaliśmy do Państwa przez USOS oraz MS Teams.

Prosimy o wybieranie modułów zgodnie z harmonogramem studiów. Konkretny moduł można wybrać tylko raz. 

Prosimy o wcześniejsze zapoznanie się z sylabusami modułów, a zwłaszcza z założeniami weryfikacji efektów uczenia się.

Obowiązkowe szkolenia dla studentów I roku – październik 2025

Szanowni Państwo,

wielkimi krokami zbliża się rok akademicki 2025/2026. Jak co roku Samorząd Studencki przeprowadza obowiązkowe szkolenia dla studentów I roku studiów stacjonarnych licencjackich z zakresu ich praw i obowiązków.

Na naszym wydziale szkolenia odbędą się 1 października 2025 r. 

Spotkanie dla kierunku sztuka pisania odbędzie się 1 października w godzinach 13:30 – 15:30 w Auli M. A. Pawlikowskiego B1.1 (Katowice, Uniwersytecka 4).

Komunikat Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 10 września 2025 r. w sprawie ustalenia godzin rektorskich

Szanowni Państwo,

przesyłamy w załączeniu Komunikat Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 10 września 2025 r. w sprawie ustalenia godzin rektorskich w dniu 3 października 2025 r. w związku z organizacją DNIA ADAPTACYJNEGO 2025 dla studentek i studentów pierwszego roku, studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich.

Studentki i Studentów 1 roku naszego Wydziału  zachęcamy, by do gry terenowej i spotkań dołączyli PO WYDZIAŁOWYCH UROCZYSTOŚCIACH INAUGURACYJNYCH, KTÓRE ODBĘDĄ  SIĘ 3.10.2025 O GODZ. 12.00 w Katowicach przy ul. Uniwersyteckiej 4:
https://us.edu.pl/wydzial/wh/event/inauguracja-roku-akademickiego-2025-2026-na-wydziale-humanistycznym/

Komunikat

Moduły obszarowe semestr letni 2025/2026 - rejestracja

Opowieść wigilijna

Opowieść wigilijna? Tą najsłynniejszą napisał Charles Dickens w 1843 roku i od tego czasu pisarze i pisarki mierzą się z tym klasycznym opowiadaniem. Studentki i studenci „Twórczego pisania” postanowili przyjrzeć się temu, co dzieje się, gdy świąteczna kurtyna i nastrój opada, wigilijne stoły zostały posprzątane, a rodziny wróciły już dawno z pasterki. Efekt? Zbiór opowieści postwigilijnych.
Zapraszamy do lektury!

Opowieść wigilijna

Nowa procedura zgłaszania i składania prac w systemie APD

W związku z wejściem w życie zarządzenia nr 201/2021 JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w sprawie wprowadzenia procedury składania i archiwizowania pisemnych prac dyplomowych w bazie elektronicznej, informujemy, że:

  • w Uniwersytecie Śląskim zgłaszanie tematów prac dyplomowych odbywa się drogą elektroniczną w APD;
  • temat pracy dyplomowej student ustala indywidualnie z promotorem; promotor, po zaakceptowaniu tematu pracy dyplomowej, tworzy w APD wniosek
    o zatwierdzenie tematu pracy; promotor staje się koordynatorem wniosku – proponowany termin zatwierdzenia tematów prac dyplomowych: do dnia
    15 marca 2022 r.;
  • uzupełniony przez promotora wniosek (opublikowany i elektronicznie podpisany przez promotora i studenta) przesyłany jest przez system do komisji zatwierdzającej tematy prac;
  • komisja zatwierdzająca tematy prac dla kierunku sztuka pisania ustalona jest następująco:
  • dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ – kierunek: sztuka pisania, studia stacjonarne I stopnia,
  • modyfikację tytułu pracy (jeżeli nie wykracza poza zatwierdzony temat) promotor zgłasza e-mailowo do właściwego dziekanatu; po akceptacji Prodziekan
    ds. Studentów i Kształcenia dziekanat wprowadza do systemu USOS skorygowany tytuł pracy;
  • zmiana tematu pracy wymaga złożenia przez promotora nowego wniosku;
  • każda praca przed egzaminem jest przesyłana do Jednolitego Systemu Antyplagiatowego (JSA);
  • promotor przekazuje do właściwego dziekanatu dane recenzenta;
  • promotor i recenzent wprowadzają recenzje do systemu APD przed egzaminem dyplomowym; po wprowadzeniu recenzji system automatycznie zmienia status pracy na „Praca gotowa do obrony”;
  • w celu przygotowania dokumentacji do obrony promotor podaje do właściwego dziekanatu:
    termin obrony,
    dane przewodniczącego Komisji egzaminu dyplomowego;
  • pracę dyplomową student składa w formie elektronicznej, bez konieczności jej drukowania.

Instrukcja zgłaszania i zatwierdzania prac dyplomowych w systemie APD znajduje się tutaj:
https://apd.us.edu.pl/static-bf3f488/diots/instrukcje/APD_tematy_wnioski.pdf

Harmonogramy

semestr zimowy 2025/2026


stacjonarne I stopnia

I rok (aktualizacja 23.10.2025)

II rok

III rok

semestr letni 2024/2025

Dziekanat ds. studenckich 


lic Joanna Ulijarczyk
e-mail: joanna.ulijarczyk@us.edu.pl

tel.: 32 2009 260
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.11

Dziekanat ds. dydaktycznych

mgr Marzena Musiał
e-mail: marzena.musial@us.edu.pl

tel.: 32 2009 316
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.27
godziny otwarcia: 7.00–15.00

Dyrekcja kierunku

dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ

Dyrektor kierunku


e-mail: grzegorz.olszanski@us.edu.pl

ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.8

dr Agata Sowińska

Zastępca dyrektora kierunku


e-mail: agata.sowinska@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6

dr Mikołaj Marcela

Zastępca dyrektora kierunku


e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6

return to top