Sztuka pisania
W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 na kierunku sztuka pisania odbędą się obowiązkowe rejestracje w systemie USOSweb.
Termin rejestracji na przedmioty obowiązkowe: 19.09.2024 r. od godz. 17:00 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59
W1-PIS1-OB1-24/25Z – 1 semestr
W1-PIS1-OB3-24/25Z – 3 semestr
W1-PIS1-OB5-24/25Z – 5 semestr
Termin rejestracji na przedmioty wybieralne: 19.09.2024 r. od godz. 17:05 – do 27.09.2024 do godz. 23:59
W1-PIS1-WYBII-24/25Z – 1 i 3 semestr
W1-PIS1-WYB3-24/25Z – 5 semestr
Szanowni Państwo, proszę przy logowaniu na przedmiot wybieralny NIE LOGOWAĆ się na przedmiot, który już Państwo zaliczyli w poprzednich semestrach. Zalogowanie się na ten sam przedmiot wybieralny po raz drugi, będzie skutkować brakiem zaliczenia przedmiotu.
Niezalogowanie się na przedmiot będzie skutkowało brakiem Studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożnością uzyskania dostępu do właściwego zespołu w MS Teams oraz otrzymania wpisu w systemie USOS.
Opiekunowie lat 2024/2025
I rok – dr Mikołaj Marcela (e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl)
II rok – dr hab. Monika Ładoń, prof. UŚ (e-mail: monika.ladon@us.edu.pl)
III rok – dr hab. Agnieszka Nęcka-Czapska, prof. UŚ (e-mail: agnieszka.necka@us.edu.pl)
Koordynatorami modułowymi na kierunku sztuka pisania są dyrektorzy dydaktyczni:
dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ (e-mail:grzegorz.olszanski@us.edu.pl)
dr Mikołaj Marcela (e-mail:mikolaj.marcela@us.edu.pl)
2024/2025
Dr Karolina Starnawska
Hasła wywoławcze seminarium, na które serdecznie Państwa zapraszam to:
literatura dziecięca, młodzieżowa i fantastyczna. Różnorodność, baśniowość, utopie i dystopie, obrazy dzieciństwa i wieku nastoletniego, problemy współczesnych nastolatek_ów. Adaptacje, ekranizacje, edukacja.
Zapraszam studentów zainteresowanych zarówno polską jak i zagraniczną literaturą dziecięcą, młodzieżową i fantastyczną, a także jej adaptacjami, czy to serialowymi, czy filmowymi.
Jestem otwarta na Państwa propozycje i fascynacje czytelnicze z zakresu literatury dziecięcej i Young Adult. Być może są to na razie pozycje mi nieznane, ale chętnie się z nimi zapoznam, aby jak najlepiej wspomóc Państwa w procesie pisania pracy. Seminarium widzę jako szansę na poszerzanie horyzontów zarówno Państwa, jak i moich. Moje zainteresowania badawcze obecnie oscylują wokół problemów starości, śmierci, znaczenia przedmiotów (szczególnie ubrań) w życiu człowieka, przyrody oraz zmian klimatycznych, ale zajmowała mnie także problematyka płci kulturowej w powieściach dla dziewcząt, tematyka dystopijna oraz edukacja medialna i filmowa.
Z uwagi na swoją specjalizację jaką jest literatura dziecięca i młodzieżowa, nie podejmuję się prowadzenia prac licencjackich, które dotyczą literatury adresowanej do czytelnika dorosłego.
Dr Piotr Gorliński-Kucik
Zapraszam na seminarium licencjackie, na którym głównym przedmiotem naszego zainteresowania będzie szeroko rozumiana fantastyka oraz dyskurs utopijny. Literatura (ale także inne media, takie jak seriale, filmy, gry wideo – bo i one mogą znaleźć się w obszarze naszych zainteresowań) generująca światy osobne (nibylandie, allotopie), przenikające się (horror, groza) lub przyszłe (SF) jest w ostatnich latach nie tylko coraz bardziej popularna, ale też doceniania w dyskursie krytycznym oraz akademickim. Fantastyka dysponuje też instrumentarium mogącym wyjaśniać, komentować czy opisywać rzeczywistość w której funkcjonujemy – a więc rzeczywistość późnego kapitalizmu, splątaną i niejasną, fantastyczno-naukową (tak posuniętą w rozwoju naukowym/technologicznym, że jawiącą się jako fantastyczna). Proponuję Państwu tworzenie prac zarówno literaturoznawczych, jak i kreatywnych (tekst artystyczny + auto-komentarz). Jestem też otwarty na inne, pokrewne tematy, związane z prozą oraz nowymi mediami.
Dr hab. Mariusz Jochemczyk, prof. UŚ
Na seminarium dyplomowe zapraszam tych z Państwa, którzy zainteresowani są napisaniem pracy licencjackiej, której temat może dotyczyć szeroko pojętej kwestii „repetycji” – konkretnie tego, jak w sposób twórczy, innowacyjny i nieoczekiwany współczesna popkultura (np. rap, reggae, film/serial, komiks, kryminał, literatura fantasy, graffiti) powtarza i przetwarza bogaty materiał kulturowej tradycji. Interesujący byłby zatem swoisty ruch/gest ponowienia (ale też: „wykrzywienia”, „przekształcenia”) – a więc dynamiczna zdolność wytworzenia efektu „gry” z estetycznym dziedzictwem przeszłości. Dobrym przykładem są tu dokonania twórców tak różnych, jak np. Bisz, Miuosh, Brylewski, Świetlicki, Podsiadło, Sapkowski, Dukaj, Krajewski, Twardoch, Smarzowski, Vega. Ale też szerzej – w obręb zainteresowania może „wejść” wszystko to, co składa się na bogatą „mapę” zjawisk interesujących współczesnego odbiorcę i tworzy niejednoznaczną, mozaikową topografię dokonań artystycznych ponowoczesnego świata. W tym sensie – czekam na autorskie propozycje własnych, oryginalnych tematów-pomysłów. Odrębną „ścieżkę” finalizacji projektu dyplomowego stanowi możliwość napisania pracy „hybrydowej”, składającej się z dwóch odrębnych modułów. Pierwszy z nich powinien przybrać kształt pracy naukowej, natomiast drugi – wypowiedzi artystycznej lub paraliterackiej, wykorzystującej w praktyce umiejętności pisarskie nabyte w trakcie studiów. Część wstępna projektu powinna zatem stanowić rodzaj dyskursywnego opracowania zagadnienia korespondującego z problemami będącymi przedmiotem oryginalnej, autorskiej pracy artystycznej lub paraliterackiej (część druga).
Obowiązkowa praktyka w ramach kierunku sztuka pisania musi trwać co najmniej 60 godzin roboczych. Praktyki te mają charakter ciągły i powinny odbywać się w trakcie przerw międzysemestralnych. Preferowany termin praktyk to przerwa między IV i V semestrem. Zgodnie z aktualnym planem studiów zaliczenie praktyki jest wymagane do zaliczenia V semestru.
Opiekun praktyk (studia stacjonarne I stopnia):
dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ – grzegorz.olszanski@us.edu.pl
Praktyki związane z kontaktem z małoletnimi – ważne informacje i konieczne dokumenty oraz pozostałe pliki do pobrania znajdują się na stronie: https://us.edu.pl/wydzial/wh/sprawy-studenckie/praktyki-zawodowe/
Procedury zbierania i obiegu dokumentów:
Stałe grono interesariuszy zewnętrznych współpracuje z zespołem dydaktycznym sztuki pisania. Współpraca kierunku z instytucjami zewnętrznymi odbywa się w ramach umów bilateralnych, umów partnerskich, działań cyklicznych oraz inicjatyw incydentalnych. Działania te realizują różne cele: zwiększanie możliwości rozwoju kadry, dbanie o wielostronne kształcenie studentów, budowanie wizerunku uczelni, ale przede wszystkim – odpowiadanie na potrzeby środowiska zewnętrznego.
Charakter tej współpracy wynika przede wszystkim z artystycznego ukierunkowania studiów i polega m.in. na inicjowaniu otwartych debat, konferencji oraz wykładów, organizowaniu warsztatów. Z takimi jednostki edukacyjnymi i kulturalnymi jak: Katowice Miasto Ogrodów, Pałac Młodzieży w Katowicach, Centrum Kultury Katowic im. Krystyny Bochenek, Instytucja Kultury Ars Cameralis pracownicy prowadzą stałą współpracę, która wiąże się z organizowaniem wspólnych inicjatyw kulturalnych oraz wzajemną wymianą doświadczeń dot. polityki kulturowo-artystycznej. Jednocześnie sformalizowano współpracę z redakcjami prasowymi gazet („Dziennik Zachodni”, „Gazeta Wyborcza”, kwartalnik kulturalny „Opcje”), redakcjami portali internetowych (np. „Granice.pl; artpapier.com), rozgłośniami radiowymi („Radio Katowice”) oraz z mieszącymi się na Śląsku wydawnictwami („Sonia Draga”, „Videograf”).
Dla studentów kierunku organizowane są cykliczne spotkanie z ważnymi postaciami życia literackiego w Polsce i za granicą, pisarkami/poetkami i pisarzami/poetami: Darkiem Foksem, Piotrem Sommerem, Grażyną Bochenek, Katarzyną Tubylewicz, Ingą Iwasiów, Grażyną Plebanek, Iwoną Mickiewicz. Dzięki takim spotkaniom i warsztatom studenci mają okazję skonfrontować się realnymi warunkami uczestniczenia w kulturze. Stałą współpracowniczką (jako wykładowca i animator życia kulturalnego) jest również Anna Cieplak.
Na uwagę zasługuje także działalność popularyzatorska pracowników, prowadzona w naszym regionie – wykłady, odczyty dla instytutów i stowarzyszeń naukowych, współpraca z regionalnymi rozgłośniami radiowymi i telewizyjnymi (Radio Katowice), współpraca z Biblioteką w Sosnowcu oraz współpraca z Biblioteką Śląską (prowadzenie spotkań autorskich, paneli dyskusyjnych, prelekcje), udział w spotkaniach odbywających się w ramach festiwalu Ars Cameralis.
Aktualności
Opowieść wigilijna
Opowieść wigilijna? Tą najsłynniejszą napisał Charles Dickens w 1843 roku i od tego czasu pisarze i pisarki mierzą się z tym klasycznym opowiadaniem. Studentki i studenci „Twórczego pisania” postanowili przyjrzeć się temu, co dzieje się, gdy świąteczna kurtyna i nastrój opada, wigilijne stoły zostały posprzątane, a rodziny wróciły już dawno z pasterki. Efekt? Zbiór opowieści postwigilijnych.
Zapraszamy do lektury!
Nowa procedura zgłaszania i składania prac w systemie APD
W związku z wejściem w życie zarządzenia nr 201/2021 JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w sprawie wprowadzenia procedury składania i archiwizowania pisemnych prac dyplomowych w bazie elektronicznej, informujemy, że:
- w Uniwersytecie Śląskim zgłaszanie tematów prac dyplomowych odbywa się drogą elektroniczną w APD;
- temat pracy dyplomowej student ustala indywidualnie z promotorem; promotor, po zaakceptowaniu tematu pracy dyplomowej, tworzy w APD wniosek
o zatwierdzenie tematu pracy; promotor staje się koordynatorem wniosku – proponowany termin zatwierdzenia tematów prac dyplomowych: do dnia
15 marca 2022 r.; - uzupełniony przez promotora wniosek (opublikowany i elektronicznie podpisany przez promotora i studenta) przesyłany jest przez system do komisji zatwierdzającej tematy prac;
- komisja zatwierdzająca tematy prac dla kierunku sztuka pisania ustalona jest następująco:
- dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ – kierunek: sztuka pisania, studia stacjonarne I stopnia,
- modyfikację tytułu pracy (jeżeli nie wykracza poza zatwierdzony temat) promotor zgłasza e-mailowo do właściwego dziekanatu; po akceptacji Prodziekan
ds. Studentów i Kształcenia dziekanat wprowadza do systemu USOS skorygowany tytuł pracy; - zmiana tematu pracy wymaga złożenia przez promotora nowego wniosku;
- każda praca przed egzaminem jest przesyłana do Jednolitego Systemu Antyplagiatowego (JSA);
- promotor przekazuje do właściwego dziekanatu dane recenzenta;
- promotor i recenzent wprowadzają recenzje do systemu APD przed egzaminem dyplomowym; po wprowadzeniu recenzji system automatycznie zmienia status pracy na „Praca gotowa do obrony”;
- w celu przygotowania dokumentacji do obrony promotor podaje do właściwego dziekanatu:
termin obrony,
dane przewodniczącego Komisji egzaminu dyplomowego; - pracę dyplomową student składa w formie elektronicznej, bez konieczności jej drukowania.
Instrukcja zgłaszania i zatwierdzania prac dyplomowych w systemie APD znajduje się tutaj:
https://apd.us.edu.pl/static-bf3f488/diots/instrukcje/APD_tematy_wnioski.pdf
Harmonogramy
Dziekanat ds. studenckich
lic Joanna Ulijarczyk
e-mail: joanna.ulijarczyk@us.edu.pl
tel.: 32 2009 260
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.11
Dziekanat ds. dydaktycznych
mgr Marzena Musiał
e-mail: marzena.musial@us.edu.pl
tel.: 32 2009 316
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.27
godziny otwarcia: 6.30–14.30
Dyrekcja kierunku
dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ
Dyrektor kierunku
e-mail: grzegorz.olszanski@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.8
dr Agata Sowińska
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: agata.sowinska@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6
dr Mikołaj Marcela
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6