Sztuka pisania
W semestrze letnim roku akademickiego 2023/2024 na kierunku sztuka pisania odbędą się obowiązkowe rejestracje w systemie USOSweb.
Termin rejestracji na przedmioty obowiązkowe: 08.02.2024 r. od godz. 17:00 – do 15.02.2024 r. do godz. 23:59
W1-PIS1-OB2-23/24L – 2 semestr
W1-PIS1-OB4-23/24L – 4 semestr
W1-PIS1-OB6-23/24L – 6 semestr
Termin rejestracji na przedmioty wybieralne: 08.02.2024 r. od godz. 17:05 – do 15.02.2024 do godz. 23:59
W1-PIS1-WYBI-23/24L – 2 semestr sztuki pisania
W1-PIS1-WYB-23/24L – 4,6 semestr sztuki pisania
Szanowni Państwo, proszę przy logowaniu na przedmiot wybieralny NIE LOGOWAĆ się na przedmiot, który już Państwo zaliczyli w poprzednich semestrach. Zalogowanie się na ten sam przedmiot wybieralny po raz drugi, będzie skutkować brakiem zaliczenia przedmiotu.
Niezalogowanie się na przedmiot będzie skutkowało brakiem Studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożnością uzyskania dostępu do właściwego zespołu w MS Teams oraz otrzymania wpisu w systemie USOS.
semestr letni 2023/2024 (aktualizacja 4.03.2024)
Opiekunowie lat 2023/2024
I rok – dr Mikołaj Marcela (e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl)
II rok – dr hab. Grzegorz Olszański, prof.UŚ (grzegorz.olszanski@us.edu.pl)
III rok – dr hab. Monika Ładoń, prof. UŚ (e-mail: monika.ladon@us.edu.pl)
Koordynatorami modułowymi na kierunku sztuka pisania są dyrektorzy dydaktyczni:
dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ (e-mail:grzegorz.olszanski@us.edu.pl)
dr Mikołaj Marcela (e-mail:mikolaj.marcela@us.edu.pl)
I stopień
Dr Joanna Soćko
Zapraszam na seminarium, podczas którego – poza zapoznaniem się z podstawami literaturoznawczego warsztatu – przyjrzymy się także możliwościom, jakie dają tzw. „badania oparte na sztuce”. Art-based research to trend, który cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w kontekście ekologicznych i społecznych transformacji, wymagających od nauk humanistycznych wyjścia poza dotychczasowe pola badawcze i zaproponowania bardziej holistycznej i zaangażowanej narracji o świecie. Chciałabym wraz z uczestnikami mojego seminarium przeanalizować pobieżnie teoretyczną bazę tej metodologii w kontekście literatury i zastanowić się wspólnie nad tym, w jaki sposób literatura, może odkrywać i badać świat. Jestem też zainteresowana prowadzeniem prac literaturoznawczych, zwłaszcza poruszających tematy związane z ekologią, roślinami, zwierzętami czy post-humanizmem.
Dr hab. Tomasz Bielak, prof. UŚ
Hasła wywoławcze seminarium, na które serdecznie Państwa zapraszam to:
Literatura w systemie medialnym, kultura wizualna, media społecznościowe (zindywidualizowane), internet rzeczy i design, zarządzanie sobą w sieci (celebryci, twórcy, influencerzy), telewizja nowej generacji (adaptacje, społeczności serialowe, praktyki oglądania i udostępnainia, krytyka artystyczna 2.0)
Serdecznie zapraszam na seminarium dyplomowe, w ramach którego możecie Państwo realizować tematy i zagadnienia z szeroko rozumianej kultury popularnej, kultury wizualnej i mediów. Nie ograniczam zakresu i tematyki, wskazuję jedynie możliwe drogi badawcze. W ramach seminarium możecie Państwo analizować literaturę gatunkową, fenomeny wydawnicze, twórców i ich medialne wizerunki. Drugi obszar analizy (dla zainteresowanych kulturą wizualną czy designem) to intereptacje wytworów kultury, reklam, gadżetów, które mają lub miały kulturotwórczy wpływ – głównie w Polsce (ten wątek uznaję za istotny i niezbadany). Dla tych z Państwa, którzy chcieliby zająć się tzw. Quality TV – przygotowałem trzeci obszar. Można w nim zająć się serialami, programami rozrywkowymi, domu-soapem, ale również recepcją w przestrzeni internetu (profesjonalna krytyka vs. krytyka amatorska, fandomowa, społecznościowa, memetyka serialowa).
Dr hab. Mariusz Jochemczyk, prof. UŚ
Na seminarium dyplomowe zapraszam tych z Państwa, którzy zainteresowani są napisaniem pracy licencjackiej, której temat może dotyczyć szeroko pojętej kwestii „repetycji” – konkretnie tego, jak w sposób twórczy, innowacyjny i nieoczekiwany współczesna popkultura (np. rap, reggae, film/serial, komiks, kryminał, literatura fantasy, graffiti) powtarza i przetwarza bogaty materiał kulturowej tradycji. Interesujący byłby zatem swoisty ruch/gest ponowienia (ale też: „wykrzywienia”, „przekształcenia”) – a więc dynamiczna zdolność wytworzenia efektu „gry” z estetycznym dziedzictwem przeszłości. Dobrym przykładem są tu dokonania twórców tak różnych, jak np. Bisz, Miuosh, Brylewski, Świetlicki, Podsiadło, Sapkowski, Dukaj, Krajewski, Twardoch, Smarzowski, Vega. Ale też szerzej – w obręb zainteresowania może „wejść” wszystko to, co składa się na bogatą „mapę” zjawisk interesujących współczesnego odbiorcę i tworzy niejednoznaczną, mozaikową topografię dokonań artystycznych ponowoczesnego świata. W tym sensie – czekam na autorskie propozycje własnych, oryginalnych tematów-pomysłów.
Odrębną „ścieżkę” finalizacji projektu dyplomowego stanowi możliwość napisania pracy „hybrydowej”, składającej się z dwóch odrębnych modułów. Pierwszy z nich powinien przybrać kształt pracy naukowej, natomiast drugi – wypowiedzi artystycznej lub paraliterackiej, wykorzystującej w praktyce umiejętności pisarskie nabyte w trakcie studiów. Część wstępna projektu powinna zatem stanowić rodzaj dyskursywnego opracowania zagadnienia korespondującego z problemami będącymi przedmiotem oryginalnej, autorskiej pracy artystycznej lub paraliterackiej (część druga).
Obowiązkowa praktyka w ramach kierunku sztuka pisania musi trwać co najmniej 60 godzin roboczych. Praktyki te mają charakter ciągły i powinny odbywać się w trakcie przerw międzysemestralnych. Preferowany termin praktyk to przerwa między IV i V semestrem. Zgodnie z aktualnym planem studiów zaliczenie praktyki jest wymagane do zaliczenia V semestru.
Opiekun praktyk (studia stacjonarne I stopnia):
dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ – grzegorz.olszanski@us.edu.pl
Stałe grono interesariuszy zewnętrznych współpracuje z zespołem dydaktycznym sztuki pisania. Współpraca kierunku z instytucjami zewnętrznymi odbywa się w ramach umów bilateralnych, umów partnerskich, działań cyklicznych oraz inicjatyw incydentalnych. Działania te realizują różne cele: zwiększanie możliwości rozwoju kadry, dbanie o wielostronne kształcenie studentów, budowanie wizerunku uczelni, ale przede wszystkim – odpowiadanie na potrzeby środowiska zewnętrznego.
Charakter tej współpracy wynika przede wszystkim z artystycznego ukierunkowania studiów i polega m.in. na inicjowaniu otwartych debat, konferencji oraz wykładów, organizowaniu warsztatów. Z takimi jednostki edukacyjnymi i kulturalnymi jak: Katowice Miasto Ogrodów, Pałac Młodzieży w Katowicach, Centrum Kultury Katowic im. Krystyny Bochenek, Instytucja Kultury Ars Cameralis pracownicy prowadzą stałą współpracę, która wiąże się z organizowaniem wspólnych inicjatyw kulturalnych oraz wzajemną wymianą doświadczeń dot. polityki kulturowo-artystycznej. Jednocześnie sformalizowano współpracę z redakcjami prasowymi gazet („Dziennik Zachodni”, „Gazeta Wyborcza”, kwartalnik kulturalny „Opcje”), redakcjami portali internetowych (np. „Granice.pl; artpapier.com), rozgłośniami radiowymi („Radio Katowice”) oraz z mieszącymi się na Śląsku wydawnictwami („Sonia Draga”, „Videograf”).
Dla studentów kierunku organizowane są cykliczne spotkanie z ważnymi postaciami życia literackiego w Polsce i za granicą, pisarkami/poetkami i pisarzami/poetami: Darkiem Foksem, Piotrem Sommerem, Grażyną Bochenek, Katarzyną Tubylewicz, Ingą Iwasiów, Grażyną Plebanek, Iwoną Mickiewicz. Dzięki takim spotkaniom i warsztatom studenci mają okazję skonfrontować się realnymi warunkami uczestniczenia w kulturze. Stałą współpracowniczką (jako wykładowca i animator życia kulturalnego) jest również Anna Cieplak.
Na uwagę zasługuje także działalność popularyzatorska pracowników, prowadzona w naszym regionie – wykłady, odczyty dla instytutów i stowarzyszeń naukowych, współpraca z regionalnymi rozgłośniami radiowymi i telewizyjnymi (Radio Katowice), współpraca z Biblioteką w Sosnowcu oraz współpraca z Biblioteką Śląską (prowadzenie spotkań autorskich, paneli dyskusyjnych, prelekcje), udział w spotkaniach odbywających się w ramach festiwalu Ars Cameralis.
Aktualności
Opowieść wigilijna
Opowieść wigilijna? Tą najsłynniejszą napisał Charles Dickens w 1843 roku i od tego czasu pisarze i pisarki mierzą się z tym klasycznym opowiadaniem. Studentki i studenci „Twórczego pisania” postanowili przyjrzeć się temu, co dzieje się, gdy świąteczna kurtyna i nastrój opada, wigilijne stoły zostały posprzątane, a rodziny wróciły już dawno z pasterki. Efekt? Zbiór opowieści postwigilijnych.
Zapraszamy do lektury!
Nowa procedura zgłaszania i składania prac w systemie APD
W związku z wejściem w życie zarządzenia nr 201/2021 JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w sprawie wprowadzenia procedury składania i archiwizowania pisemnych prac dyplomowych w bazie elektronicznej, informujemy, że:
- w Uniwersytecie Śląskim zgłaszanie tematów prac dyplomowych odbywa się drogą elektroniczną w APD;
- temat pracy dyplomowej student ustala indywidualnie z promotorem; promotor, po zaakceptowaniu tematu pracy dyplomowej, tworzy w APD wniosek
o zatwierdzenie tematu pracy; promotor staje się koordynatorem wniosku – proponowany termin zatwierdzenia tematów prac dyplomowych: do dnia
15 marca 2022 r.; - uzupełniony przez promotora wniosek (opublikowany i elektronicznie podpisany przez promotora i studenta) przesyłany jest przez system do komisji zatwierdzającej tematy prac;
- komisja zatwierdzająca tematy prac dla kierunku sztuka pisania ustalona jest następująco:
- dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ – kierunek: sztuka pisania, studia stacjonarne I stopnia,
- modyfikację tytułu pracy (jeżeli nie wykracza poza zatwierdzony temat) promotor zgłasza e-mailowo do właściwego dziekanatu; po akceptacji Prodziekan
ds. Studentów i Kształcenia dziekanat wprowadza do systemu USOS skorygowany tytuł pracy; - zmiana tematu pracy wymaga złożenia przez promotora nowego wniosku;
- każda praca przed egzaminem jest przesyłana do Jednolitego Systemu Antyplagiatowego (JSA);
- promotor przekazuje do właściwego dziekanatu dane recenzenta;
- promotor i recenzent wprowadzają recenzje do systemu APD przed egzaminem dyplomowym; po wprowadzeniu recenzji system automatycznie zmienia status pracy na „Praca gotowa do obrony”;
- w celu przygotowania dokumentacji do obrony promotor podaje do właściwego dziekanatu:
termin obrony,
dane przewodniczącego Komisji egzaminu dyplomowego; - pracę dyplomową student składa w formie elektronicznej, bez konieczności jej drukowania.
Instrukcja zgłaszania i zatwierdzania prac dyplomowych w systemie APD znajduje się tutaj:
https://apd.us.edu.pl/static-bf3f488/diots/instrukcje/APD_tematy_wnioski.pdf
Harmonogramy
semestr letni 2023/2024
stacjonarne I stopnia
Dziekanat ds. dydaktycznych
mgr Marzena Musiał
e-mail: marzena.musial@us.edu.pl
tel.: 32 2009 316
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.27
godziny otwarcia: 7.00–15.00
Dyrekcja kierunku
dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ
Dyrektor kierunku
e-mail: grzegorz.olszanski@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.8
Dyżur: poniedziałki 13.00-13.45
dr Agata Sowińska
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: agata.sowinska@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6
Dyżur: wtorki 13.00-13.45 A5.14
dr Mikołaj Marcela
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6