Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Twórcze pisanie i marketing wydawniczy

W semestrze zimowym roku akademickiego 2024/2025 na kierunku sztuka pisania odbędą się obowiązkowe rejestracje w systemie USOSweb.

 

studia stacjonarne I rok


Termin rejestracji na przedmioty obowiązkowe: 19.09.2024 r. od godz.  17:00 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-OB1-24/25Z – Przedmioty obowiązkowe – 1 semestr twórcze pisanie i marketing wydawniczy (stacj. II st.)

Termin rejestracji na przedmioty wybieralne: 19.09.2024 r. od godz.  17:05 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-WYB1-24/25Z – Przedmioty wybieralne – 1,3 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) : 19.09.2024 r. od godz.  17:05 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-WYB2-24/25Z – Przedmioty wybieralne – 1,3 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 19.09.2024 r. od godz.  17:10 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-WYB3-24/25Z – Przedmioty wybieralne – 1 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 19.09.2024 r. od godz.  17:15 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-WYB4-24/25Z – Przedmioty wybieralne – 1 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 19.09.2024 r. od godz.  17:20 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

 

studia stacjonarne II rok


Termin rejestracji na przedmioty obowiązkowe: 19.09.2024 r. od godz.  17:00 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-OB3-24/25Z – Przedmioty obowiązkowe – 3 semestr twórcze pisanie i marketing wydawniczy (stacj. II st.)

Termin rejestracji na przedmioty wybieralne: 19.09.2024 r. od godz.  17:05 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-WYB1-24/25Z – Przedmioty wybieralne – 1,3 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) : 19.09.2024 r. od godz.  17:05 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-WYB2-24/25Z – Przedmioty wybieralne – 1,3 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 19.09.2024 r. od godz.  17:10 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

W1-TPS2-WYB5-24/25Z – Przedmioty wybieralne – 3 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 19.09.2024 r. od godz.  17:15 – do 27.09.2024 r. do godz. 23:59

Szanowni Państwo, proszę przy logowaniu na przedmiot wybieralny NIE LOGOWAĆ się na przedmiot, który już Państwo zaliczyli w poprzednich semestrach. Zalogowanie się na ten sam przedmiot wybieralny po raz drugi, będzie skutkować brakiem zaliczenia przedmiotu.

Niezalogowanie się na przedmiot będzie skutkowało brakiem Studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożnością uzyskania dostępu do właściwego zespołu w MS Teams oraz otrzymania wpisu w systemie USOS.

Przedmioty do wyboru – semestr zimowy 2024/2025

semestr zimowy 2024/2025 (aktualizacja 19.11.2024)

Opiekunowie lat 2024/2025


I rok – dr Marta Baron-Milian (e-mail: marta.baron@us.edu.pl)

II rok – dr hab. Michał Kłosiński, prof. UŚ

Koordynatorami modułowymi na kierunku twórcze pisanie i marketing wydawniczy są dyrektorzy dydaktyczni:

dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ (e-mail: grzegorz.olszanski@us.edu.pl)

dr Mikołaj Marcela (e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl)

Propozycje seminariów magisterskich w roku akademickim 2023/24 (I rok, 2. sem)


prof. dr hab. Joanna Dembińska-Pawelec

Propozycja projektowanego przeze mnie seminarium magisterskiego skierowana jest do osób, które dążą do rozwijania swoich umiejętności w zakresie interpretacji tekstów literackich. W odniesieniu do prozy współczesnej proponuję zagadnienia retellingu oraz apokryfów. Dobór autorów pozostawiam do wspólnego ustalenia z osobami zainteresowanymi.
Zachęcam również do pisania prac magisterskich z poezji polskiej drugiej połowy XX wieku i początku XXI.
Tematy prac obejmować mogą zarówno fragmenty twórczości wybranego pisarza, jak i przekrój problemowy wybranego zjawiska literackiego. Preferuję studia podejmujące problematykę z zakresu współczesnej genologii, a także sytuujące problematykę w obszarze symbologii (np. symboliczne znaczenie labiryntu, ogrodu, duszy, cienia, światła i ciemności), jak również krytyki tematycznej (np. topos księgi, ogrodu, theatrum mundi) oraz ujęcia intersemiotyczne, ukazujące związki literatury z muzyką i malarstwem. W kręgu proponowanych tematów mogą pojawić się także feministyczne studia z arachnologii.

dr hab. B. Mytych-Forajter, prof. UŚ

Zapraszam Państwa na seminarium magisterskie, w trakcie którego będziemy się koncentrować na praktyce interpretacji tekstów literackich tematyzujących lub problematyzujących kwestie zwierzęce (motywy zwierzęce, zwierzęcy bohater, problem języka wypowiadającego/kolonizującego zwierzę, horyzont animal studies), roślinne (motywy roślinne, roślinny bohater, stylistyka czerpiąca z roślinnej motywiki, perspektywa plant studies) lub dziecięce (literatura dla niedorosłych oraz sposoby jej interpretowania, perspektywa children studies, dziecięcy bohater, dziecięca dykcja, motywy dzieciństwa – od arkadii dzieciństwa do jego patologii). Chciałabym, by prace powstające w ramach seminarium, spotykały się gdzieś na skrzyżowaniu tych tematycznych ścieżek, choć jestem też otwarta na Państwa propozycje. W ramach seminarium będziecie Państwo pogłębiać umiejętności interpretacyjne oraz pisarskie (styl naukowy), ćwiczyć badawczy krytycyzm oraz złożoność patrzenia na zjawiska literackie oraz kulturowe.

dr hab. Tomasz Kaliściak, prof. UŚ

Zielony Queer

Osoby zainteresowane pisaniem pracy magisterskiej z zakresu historii literatury polskiej, teorii queer, gender studies oraz studiów nad męskościami zapraszam na seminarium magisterskie, w ramach którego każda osoba będzie miała możliwość grupowej i indywidualnej współpracy dotyczącej wybranego zagadnienia. Preferowane są tematy prac podejmujące problematykę tożsamości płciowej, seksualności, wykluczenia społecznego, dyskryminacji, równouprawnienia w kontekście historii literatury XIX i XX wieku oraz literatury najnowszej.
Istotnym punktem zainteresowania w trakcie seminarium będą rozmaite przecięcia teorii queer z humanistyką ekologiczna, które określa się dzisiaj jako queer ecologies (odmiennościowe ekologie). W trakcie semianrium osoby studenckie zyskają możliwość zdobycia wiedzy o wytwarzaniu seksualności w relacji z kulturowymi koncepcjami natury. Aktywizm klimatyczno-ekologiczny często okazuje się współbieżny z aktywizmem społeczności lgbtq. Krytyczny namysł nad kulturowym wytwarzaniem ram normalizujących pojęcie natury i biologii, a w konsekwencji płci i seksualności, jest głównym przedmiotem zainteresowania odmiennościowych ekologii (queer ecologies), które wpisują się w obszar humianistyki nieantropocentyrycznej. Podkreślają one ograniczający charakter norm narzuconych przez przedstawicieli jednego gatunku (homo sapiens) na świat naturalny. Tymczasem pojęcia takie jak homofobia, bifobia, transfobia ograniczone są tylko do środowiska ludzkiego i nie występują w świecie przyrody. Zorientowana queerowo obserwacja świata przyrody, społecznych zwyczajów zwierząt i roślin, a także różnorodnych sposobów rozmnażania, wykracza poza prosty dualizm pojmowania płci, zwany też biologicznym dymorfizmem. Odmiennościowe ekologie redefiniują rozumienie natury i biologii wykraczające poza antropocentryczne teorie natury. Transgatunkowa perspektywa stanowi źródło aktywistycznego i artystycznego oporu, który łączy aktywizm ekologiczny z walką ze społecznymi wykluczeniami, których źródło leży w heteronormatywnym porządku społecznym.

dr hab. Anna Kałuża, prof. UŚ

Podczas zajęć seminaryjnych zapoznają się Państwo z zagadnieniami dotyczącymi relacji słowno-obrazowych (literacko-wizualnych). Rozpoczniemy od starożytnej Grecji i słynnej formuły Horacego „ut pictura poesis” i prześledzimy najważniejsze tropy retoryczne wykształcone w antyku. Przyjrzymy się różnym filozofiom związku obrazu (najczęściej malarskiego i fotograficznego) oraz języka/literatury, patronującym nowoczesnym ujęciom sztuki.  Szczególną uwagę zwrócimy na awangardowe (lata 20.i 30. XX wieku) sposoby wiązania i rozwiązywania relacji językowo-obrazowych. Będziemy zajmować się również semiotycznymi teoriami, najbardziej wpływowymi, jeśli chodzi o idee porównawcze obrazu i słowa. Zakończymy na konceptualnych historiach książki artystycznej. Każdemu z tych historycznych ujęć będą towarzyszyły przykłady realizacji artystycznych (malarskich, fotograficznych, typograficznych).

Seminaryjny kurs pozwoli Państwu na przemyślenie i przygotowanie tematu swojej pracy dyplomowej, związanego z zagadnieniami seminaryjnymi.


Proces dyplomowania

SPOSÓB WSPÓŁDZIAŁANIA Z INTERESARIUSZAMI ZEWNĘTRZNYMI


Twórcze pisanie i marketing wydawniczy

(studia II stopnia stacjonarne)

Stałe grono interesariuszy zewnętrznych współpracuje z zespołem dydaktycznym twórczego pisania i marketingu wydawniczego. Współpraca kierunku z instytucjami zewnętrznymi odbywa się w ramach umów bilateralnych, umów partnerskich, działań cyklicznych oraz inicjatyw incydentalnych. Działania te realizują różne cele: zwiększanie możliwości rozwoju kadry, dbanie o wielostronne kształcenie studentów, budowanie wizerunku uczelni, ale przede wszystkim – odpowiadanie na potrzeby środowiska zewnętrznego.

Charakter tej współpracy wynika przede wszystkim z artystycznego ukierunkowania studiów i polega m.in. na inicjowaniu otwartych debat, konferencji oraz wykładów, organizowaniu warsztatów. Z takimi jednostki edukacyjnymi i kulturalnymi jak: Katowice Miasto Ogrodów, Pałac Młodzieży w Katowicach, Centrum Kultury Katowic im. Krystyny Bochenek, Instytucja Kultury Ars Cameralis pracownicy prowadzą stałą współpracę, która wiąże się z organizowaniem wspólnych inicjatyw kulturalnych oraz wzajemną wymianą doświadczeń dot. polityki kulturowo-artystycznej. Jednocześnie sformalizowano współpracę z redakcjami prasowymi gazet („Dziennik Zachodni”, „Gazeta Wyborcza”, kwartalnik kulturalny „Opcje”), redakcjami portali internetowych (np. „Granice.pl; artpapier.com), rozgłośniami radiowymi („Radio Katowice”) oraz z mieszącymi się na Śląsku wydawnictwami („Sonia Draga”, „Videograf”).

Dla studentów kierunku organizowane są cykliczne spotkanie z ważnymi postaciami życia literackiego w Polsce i za granicą, pisarkami/poetkami i pisarzami/poetami: Darkiem Foksem, Piotrem Sommerem, Grażyną Bochenek, Katarzyną Tubylewicz, Ingą Iwasiów, Grażyną Plebanek, Iwoną Mickiewicz. Dzięki takim spotkaniom i warsztatom studenci mają okazję skonfrontować się realnymi warunkami uczestniczenia w kulturze. Stałą współpracowniczką (jako wykładowca i animator życia kulturalnego) jest również Anna Cieplak.

Na uwagę zasługuje także działalność popularyzatorska pracowników, prowadzona w naszym regionie – wykłady, odczyty dla instytutów i stowarzyszeń naukowych, współpraca z regionalnymi rozgłośniami radiowymi i telewizyjnymi (Radio Katowice), współpraca z Biblioteką w Sosnowcu oraz współpraca z Biblioteką Śląską (prowadzenie spotkań autorskich, paneli dyskusyjnych, prelekcje), udział w spotkaniach odbywających się w ramach festiwalu Ars Cameralis.

Powstanie kierunku twórcze pisanie i marketing wydawniczy – taką mamy nadzieję – przyczyni się do aktywizacji życia literackiego na Śląsku oraz wzbogacenia jego oferty kulturalnej.

Aktualności

Nowa procedura zgłaszania i składania prac w systemie APD

W związku z wejściem w życie zarządzenia nr 201/2021 JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w sprawie wprowadzenia procedury składania i archiwizowania pisemnych prac dyplomowych w bazie elektronicznej, informujemy, że:

  • w Uniwersytecie Śląskim zgłaszanie tematów prac dyplomowych odbywa się drogą elektroniczną w APD;
  • temat pracy dyplomowej student ustala indywidualnie z promotorem; promotor, po zaakceptowaniu tematu pracy dyplomowej, tworzy w APD wniosek
    o zatwierdzenie tematu pracy; promotor staje się koordynatorem wniosku – proponowany termin zatwierdzenia tematów prac dyplomowych: do dnia
    15 marca 2022 r.;
  • uzupełniony przez promotora wniosek (opublikowany i elektronicznie podpisany przez promotora i studenta) przesyłany jest przez system do komisji zatwierdzającej tematy prac;
  • komisja zatwierdzająca tematy prac dla kierunku sztuka pisania ustalona jest następująco:
  • dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ – kierunek: sztuka pisania, studia stacjonarne I stopnia,
  • modyfikację tytułu pracy (jeżeli nie wykracza poza zatwierdzony temat) promotor zgłasza e-mailowo do właściwego dziekanatu; po akceptacji Prodziekan
    ds. Studentów i Kształcenia dziekanat wprowadza do systemu USOS skorygowany tytuł pracy;
  • zmiana tematu pracy wymaga złożenia przez promotora nowego wniosku;
  • każda praca przed egzaminem jest przesyłana do Jednolitego Systemu Antyplagiatowego (JSA);
  • promotor przekazuje do właściwego dziekanatu dane recenzenta;
  • promotor i recenzent wprowadzają recenzje do systemu APD przed egzaminem dyplomowym; po wprowadzeniu recenzji system automatycznie zmienia status pracy na „Praca gotowa do obrony”;
  • w celu przygotowania dokumentacji do obrony promotor podaje do właściwego dziekanatu:
    termin obrony,
    dane przewodniczącego Komisji egzaminu dyplomowego;
  • pracę dyplomową student składa w formie elektronicznej, bez konieczności jej drukowania.

Instrukcja zgłaszania i zatwierdzania prac dyplomowych w systemie APD znajduje się tutaj:
https://apd.us.edu.pl/static-bf3f488/diots/instrukcje/APD_tematy_wnioski.pdf

Harmonogramy

semestr zimowy 2024/2025


I rok (aktualizacja 3.10.2024)

II rok (aktualizacja 3.10.2024)

Dziekanat ds. studenckich


lic. Joanna Ulijarczyk
e-mail: joanna.ulijarczyk@us.edu.pl

tel.: 32 2009 260
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.11

Dziekanat ds. dydaktycznych

mgr Marzena Musiał
e-mail: marzena.musial@us.edu.pl

tel.: 32 2009 316
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.27
godziny otwarcia: 6.30–14.30

Dyrekcja kierunku

dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ

Dyrektor kierunku


e-mail: grzegorz.olszanski@us.edu.pl

ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.8

dr Agata Sowińska

Zastępca dyrektora kierunku


e-mail: agata.sowinska@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6

dr Mikołaj Marcela

Zastępca dyrektora kierunku


e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6

return to top