Historia
Terminy rejestracji na moduły w semestrze zimowym 2024/2025
1 rok studia 1 i 2 stopnia
03.10.2024r od godz. 17.00 do 24.10.2024r godz. 23.59
2, 3 rok studia 1 stopnia, 2 rok studia 2 stopnia
25.09.2024r od godz. 16.00 do 24.10.2024r godz. 23.59
Rejestracje są obowiązkowe. Niezalogowanie się na przedmiot będzie skutkowało brakiem studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożnością uzyskania zaliczenia.
Harmonogram dyżurów w semestrze zimowym 2024/2025 (aktualizacja 15.10.2024)
studia licencjackie (I stopień)
1 rok: dr Aleksandra Barwicka-Makula
2 rok: dr Marcela Gruszczyk
3 rok: dr Jakub Grudniewski
studia magisterskie (II stopień)
1 rok: dr Tomasz Kałuski
2 rok: dr Tomasz Kałuski
W przypadku kierunku historia koordynatorem modułu jest osoba prowadząca wykład (w ramach zajęć składających się z wykładów i ćwiczeń / konwersatoriów / laboratoriów) lub każdy pracownik prowadzący ćwiczenia / konwersatoria / laboratoria / warsztaty / seminaria (jeśli w ramach przedmiotu nie jest prowadzony wykład).
Część realizowanych w toku studiów zajęć studenci mogą wybrać spośród przedstawionej im oferty. Należą do nich wszystkie zajęcia związane z wybraną specjalnością (zarówno na I, jak i II stopniu studiów), a także: wykład monograficzny, zajęcia projektowe, pracownia dyplomowa, seminarium licencjackie, lektorat z języka obcego (na studiach I stopnia) oraz wykład monograficzny, zajęcia projektowe, warsztat naukowy historyka, seminarium magisterskie, translatorium z języka obcego (dla studentów II stopnia).
Rodzaje zajęć do wyboru
Historia I stopnia
- Wykład monograficzny
- Zajęcia projektowe
- Seminarium licencjackie
- Lektorat z języka obcego
Historia II stopnia
- Wykład monograficzny
- Zajęcia projektowe
- Seminarium magisterskie
- Translatorium z języka obcego
W przypadku historii na studiach I stopnia: dla specjalności administracyjno-samorządowej 90 godzin; dla specjalności archiwalnej i zarządzania dokumentacją 90 godzin; dla specjalności nauczycielskiej 150 godzin.
W przypadku historii na studiach II stopnia: dla specjalności administracyjno-samorządowej 90 godzin; dla specjalności archiwalnej i zarządzania dokumentacją 90 godzin; dla specjalności nauczycielskiej 210 godzin.
Praktyki związane z kontaktem z małoletnimi – ważne informacje i konieczne dokumenty oraz pozostałe pliki do pobrania znajdują się na stronie: https://us.edu.pl/wydzial/wh/sprawy-studenckie/praktyki-zawodowe/
Procedury zbierania i obiegu dokumentów:
Praktyki związane z kontaktem z osobami małoletnimi
Praktyki niezwiązane z kontaktem z osobami małoletnimi
Opiekunowie praktyk
- dla grupy archiwalnej i zarządzania dokumentacją:
dr hab. Wacław Gojniczek, prof. UŚ
e-mail: gojniczek@us.edu.pl
Bankowa 11, 40-007 Katowice, pok. 335
- dla grupy administracyjno-samorządowej:
dr Piotr Kowalewski-Jahromi
e-mail: piotr.kowalewski@us.edu.pl
Bankowa 11, 40-007 Katowice, pok. 125
- dla grupy nauczycielskiej:
dr Joanna Mercik
e-mail: mercik@us.edu.pl
ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice, pok. 125
dr Grzegorz Bartusik
e-mail: grzegorz.bartusik@us.edu.pl
ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice, pok. 133
Studenci historii mają możliwość przygotowywania swoich prac awansowych ze wszystkich epok historycznych: pradziejów, starożytności, historii średniowiecznej, historii nowożytnej XVI-XIX w. oraz historii najnowszej (wśród pracowników Instytutu Historii są badacze wszystkich tych epok), zarówno w kontekście przeszłości Polski, jak i świata. Specyfika przygotowywanych projektów może także koncentrować się na problematyce związanej z wybraną specjalnością (np. archiwistyce bądź dydaktyce historii i wiedzy o społeczeństwie). Warunkiem uruchomienia seminarium z danej epoki jest zrekrutowanie wymaganej liczby studentów.
Proces dyplomowania
Zasady, warunki oraz tryb dyplomowania ustalone zostały na poziomie Uniwersytetu Śląskiego i zostały opisane w Regulaminie studiów w Uniwersytecie Śląskim. Zgodnie z nim warunkiem ukończenia studiów na wszystkich kierunkach jest złożenie pracy dyplomowej i zdanie egzaminu dyplomowego.
Aktualności
Godziny rektorskie dla studentek i studentów należących do chrześcijańskich Kościołów wschodnich
W związku z faktem, że święto Bożego Narodzenia zgodnie z kalendarzem juliańskim stosowanym w liturgii chrześcijańskiej Kościołów wschodnich przypada w dniu 7 stycznia 2025 r., aby umożliwić studentkom i studentom należącym do tych wspólnot przeżycie świąt z najbliższymi, Rektor UŚ wprowadza w dniach 7–9 stycznia 2025 r. godziny rektorskie, usprawiedliwiając jednocześnie nieobecność na zajęciach dydaktycznych ww. grupy studentek i studentów.
Godziny rektorskie 7 stycznia 2025 r.
Na wniosek Samorządu Studenckiego Uniwersytetu Śląskiego, w związku z przypadającym w dniu 6 stycznia 2025 r. świętem Trzech Króli i „poświątecznym” bezpiecznym powrotem na uczelnię, Rektor UŚ wprowadza godziny rektorskie i wyraża zgodę na zwolnienie studentów z zajęć w dniu 7 stycznia 2025 r. (wtorek) do godz. 13.00.
Komunikat nie dotyczy osób obchodzących święto Bożego Narodzenia zgodnie z kalendarzem juliańskim stosowanym w liturgii chrześcijańskiej Kościołów wschodnich. W tej sprawie będzie ogłoszony odrębny komunikat.
Dzień dziekański 20 grudnia 2024 r.
Na wniosek Samorządu Studenckiego Wydziału Humanistycznego, Dziekan prof. dr hab. Adam Dziadek ogłasza dzień 20 grudnia 2024 r. wolnym od zajęć dydaktycznych.
Wizyta osób studiujących historię i turystykę historyczną w Sejmie RP
W środę 8 maja grupa studentek i studentów kierunków turystyka historyczna oraz historia pod opieką dr Joanny Mercik miała możliwość odwiedzić Sejm Rzeczypospolitej Polskiej.
W ramach wizyty zorganizowano szereg spotkań z przedstawicielkami i przedstawicielami parlamentu, co umożliwiło uczestniczkom i uczestnikom bezpośrednie obserwacje obrad w sali plenarnej oraz zapoznanie się z zakulisowymi aspektami pracy legislacyjnej, w tym również wizytę w Domu Poselskim.
Szczególnym punktem programu było spotkanie w restauracji sejmowej z posłem Bogusławem Wołoszańskim, znanym popularyzatorem historii, który podzielił się swoją pasją i przedstawił propozycje kierunków przyszłych objazdów naukowych – Verdun, w Polsce twierdza Boyen w Giżycku i Wilczy Szaniec.
Serdeczne podziękowania dla Posła Mateusza Bochenka za koordynację i opiekę nad grupą, jak również dla Marszałka Szymona Hołowni, Wiceministra Sprawiedliwości Arkadiusza Myrchy oraz Posłanki Ewy Kołodziej za okazaną życzliwość oraz gotowość do dzielenia się swoim eksperckim doświadczeniem.
Dyrekcja kierunku
dr Paweł Duda
Dyrektor kierunku
e-mail: pawel.duda@us.edu.pl
ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice
pokój: 125
dr Dominika Rychel-Mantur
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: dominika.mantur@us.edu.pl
ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice
pokój: 125
Harmonogramy
Dziekanat ds. studenckich
mgr Elżbieta Gębka
e-mail: elzbieta.gebka@us.edu.pl
tel.: 32 359 20 75
ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice
pokój: 18
Dziekanat ds. dydaktycznych
Katarzyna Iwanow
e-mail: katarzyna.iwanow@us.edu.pl
tel.: 32 359 17 24
ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice
pokój: 20