Historia sztuki
Terminy rejestracji na moduły w semestrze zimowym 2024/2025
1 rok studia 1 stopnia
03.10.2024r od godz. 17.00 do 24.10.2024r godz. 23.59
2, 3 rok studia 1 stopnia
25.09.2024r od godz. 16.00 do 24.10.2024r godz. 23.59
Rejestracje są obowiązkowe. Niezalogowanie się na przedmiot będzie skutkowało brakiem studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożnością uzyskania zaliczenia.
Studenci I roku w semestrze zimowym mają do wyboru jedno z dwóch konwersatoriów.
Na II, III, IV i V semestrze studiów studenci mają do wyboru jeden z dwóch wykładów monograficznych.
dyżury pracowników – semestr zimowy 2024/2025 (aktualizacja 15.10.2024)
Opiekun lat I, II, III
dr Artur Kolbiarz
ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice
pok. 26
tel.: 32 359 17 74
e-mail: artur.kolbiarz@us.edu.pl
W przypadku kierunku historia sztuki koordynatorem modułu jest osoba prowadząca wykład (w ramach zajęć składających się z wykładów i ćwiczeń / konwersatoriów / laboratoriów) lub każdy pracownik prowadzący ćwiczenia / konwersatoria / laboratoria / warsztaty / seminaria (jeśli w ramach przedmiotu nie jest prowadzony wykład).
Studenci, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2018/2019 lub wcześniej zobowiązani są do uczestniczenia w seminarium dyplomowym trwającym od III do VI semestru studiów licencjackich.
Studenci, którzy rozpoczęli studia w roku akademickim 2019/2020 i latach kolejnych zobowiązani są do uczestnictwa w seminarium dyplomowym na V i VI semestrze studiów licencjackich.
Student ma możliwość wyboru jednego z kilku prowadzonych równolegle seminariów dyplomowych (ich liczba zależy od liczby studentów na danym roku) i kontynuuje je przez kolejne semestry.
Proces dyplomowania
Egzamin dyplomowy odbywa się w dwóch etapach – jednego dnia bądź w dwa kolejne dni.
Pierwszy etap to egzamin absolutoryjny. Jego podstawą jest 50 zagadnień egzaminacyjnych podanych poniżej. Student losuje trzy pytania, a następnie odpowiada na dwa z nich. Odpowiedź na każde pytanie oceniana jest osobno. Warunkiem zaliczenia egzaminu absolutoryjnego jest uzyskanie średniej nie niższej niż 3.0. W przypadku jego niezaliczenia student nie jest dopuszczony do drugiego etapu egzaminu dyplomowego.
Drugi etap egzaminu dyplomowego polega na odpowiedzi na dwa pytania związane z pracą dyplomową, zadane przez promotora, recenzenta lub przewodniczącego komisji egzaminacyjnej. Odpowiedź na każde pytanie oceniana jest osobno. Warunkiem zaliczenia drugiej części egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z każdej odpowiedzi. Ocena z drugiej części egzaminu jest średnią obydwu ocen. Ocena z egzaminu dyplomowego jest średnią ocen z jego obydwu części.
Zagadnienia do egzaminu absolutoryjnego:
- Paleolit i neolit – dwa sposoby widzenia w malarstwie prehistorycznym.
- Architektura i sztuka pierwszych cywilizacji historycznych – Sumer, Asyria, Babilon.
- Kultura minojska i Achajowie.
- Rola kanonu w sztuce starożytnego Egiptu – architektura, rzeźba, malarstwo.
- Fazy rozwoju sztuki greckiej (archaiczna, klasyczna, hellenistyczna) i ich cechy stylowe.
- Sztuka Rzymu republikańskiego i cesarskiego. Nowe, oryginalne cechy sztuki rzymskiej. Formy architektury municypalnej Rzymu Cesarskiego. Znaczenie sztuki propagandowej, gloryfikującej osobę cesarza – pomniki, fora cesarskie, łuk tryumfalny, kolumna.
- Tematyka i idee sztuki wczesnochrześcijańskiej.
- Geneza i forma architektury wczesnochrześcijańskiej.
- Chronologia sztuki bizantyjskiej z krótkim omówieniem jej okresów.
- Ikonoklazm i jego wpływ na sztukę.
- Sztuka czasów Justyniana Wielkiego.
- Sztuka karolińska i ottońska – geneza, założenia ideowe, inspiracje.
- Tradycja i innowacja w architekturze romańskiej.
- Architektura gotycka – geneza, treści ideowe, periodyzacja, geografia.
- Średniowieczna rzeźba architektoniczna.
- Tendencje realistyczne w malarstwie i rzeźbie XIII–XIV wieku.
- Geneza i fazy rozwojowe polskiej architektury romańskiej.
- Elementy wystroju rzeźbiarskiego i wyposażenia romańskich świątyń w Polsce.
- Początki rozwoju architektury gotyckiej w Polsce i jej fazy rozwojowe.
- Elementy wystroju rzeźbiarskiego gotyckich świątyń w Polsce; gotycki nagrobek tumbowy; fazy rozwojowe gotyckiej rzeźby drewnianej i malarstwa tablicowego w Polsce – „styl mistyczny’, „styl piękny”, „styl łamany”. „Realizm” w sztuce późnego gotyku.
- Mistrzowie dojrzałego renesansu w Italii: Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael Santi.
- Architektura doby renesansu w Italii.
- Manieryzm w Italii, Francji i Niderlandach.
- Malarstwo barokowe w XVII w. (Italia, Niderlandy, Flandria, monarchia habsburska)
- Nurt klasycystyczny versus nurt radykalny w architekturze barokowej (Italia, Francja, monarchia habsburska)
- Architektura renesansowa w Rzeczpospolitej.
- Renesansowe malarstwo i rzeźba w Rzeczpospolitej.
- Barokowa architektura w Rzeczpospolitej.
- Barokowa rzeźba i malarstwo w Rzeczpospolitej.
- Sztuka rokokowa w Rzeczpospolitej.
- Klasycyzm, nowa doktryna artystyczna w sztuce myśli oświecenia francuskiego drugiej połowy XVIII wieku. Klasycyzm i romantyzm. Nowe postrzeganie artystycznych relacji w malarstwie i architekturze francuskiej, angielskiej, amerykańskiej, rosyjskiej – cechy stylowe, założenia ideowe, szkoły. Cechy stylowe neoklasycyzmu polskiego – styl Stanisławowski.
- Geneza i założenia ideowe romantyzmu (styl w sztuce, czy postawa twórcza); Ogród romantyczny i nowy model rezydencji, jako odzwierciedlenie nowej postawy ideowej; malarstwo romantyzmu – Francja, Niemcy, Anglia, Polska.
- Od realizmu do impresjonizmu. Rozwój malarstwa pejzażowego w XIX wieku; realizm, kierunek w sztukach przedstawionych połowy XIX wieku; Edgar Manet, impresjonizm – ostatni kierunek odtwórczy naśladujący naturę. Tendencje realistyczne w malarstwie polskim połowy XIX stulecia – malarstwo pejzażowe po powstaniu styczniowym.
- Postimpresjonizm – pierwszy kierunek malarstwa nowoczesnego odchodzący od naturalistycznego sposobu widzenia.
- Nurt polskiego malarstwa historyczno-patriotycznego po rozbiorach Polski aż do końca XIX wieku.
- Nurt rozwojowy sztuk dekoracyjnych końca XIX wieku i pierwszej połowy XX wieku – secesja, art deco )styl nowoczesnej sztuki, czy nowy sposób dekoracyjności w architekturze i sztukach przedstawieniowych); charakter polskiego art deco.
- Geneza i początki rozwoju sztuki abstrakcyjnej. Kierunki rozwoju abstrakcji geometrycznej w pierwszej połowie XX wieku – Niemcy, Rosja Sowiecka, Holandia. Ugrupowania artystyczne spod znaku polskiej awangardy artystycznej dwudziestolecia między wojennego – BLOK, PRAESENS, AR.
- Fowizm i ekspresjonizm niemiecki – nurty sztuki ekspresjonistycznej w Europie. Nowa Rzeczywistość, czy jest to kierunek kontynuujący tendencje ekspresjonistyczne w malarstwie dwudziestolecia międzywojennego? Tendencje ekspresjonistyczne na gruncie polskim. Fowizm.
- Poglądy i powojenna twórczość Le Corbusieur’a.
- Sztuka abstrakcyjna po 1945 roku – kierunki rozwoju.
- Socrealizm w sztukach plastycznych – geneza, założenia ideowe, inspiracje twórcze.
- Tradycje i innowacje w malarstwie polskim po 1945 roku – nowoczesność wobec uwarunkowań politycznych czasów PRL-u.
- Sztuka krytyczna, feminizm i przypadek grupy Ładnie.
- Koncepcje miast idealnych ery nowożytnej i ich realizacje.
- Geometryczny ogród francuski a krajobrazowy ogród angielski.
- Miasto w dobie industrializacji i idea miasta ogrodu oraz przykładowe realizacje.
- Modernistyczna doktryna urbanistyczna.
- Sztuka Górnego Śląska wobec konfliktów wyznaniowych XVI–XVIII wieku.
- Rozwój miast na Górnym Śląsku od średniowiecza do XX wieku.
- Sztuka Górnego Śląska wobec konfliktów narodowych międzywojnia.
Opiekun praktyk
dr Aneta Borowik
ul. Bankowa 11, 40-007 Katowice
pok. 26
tel.: 32 359 17 74
e-mail: aneta.borowik@us.edu.pl
Praktyki zawodowe
Każdy student jest zobowiązany do końca piątego semestru odbyć praktyki zawodowe w wymiarze 160 godz.
(4 tygodnie), najlepiej w okresie wakacyjnym.
Opiekunem praktyk jest dr Aneta Borowik, która po przedłożeniu podpisanych dokumentów z praktyk (porozumienia oraz raportu) wpisuje zaliczenie.
Regulamin praktyk oraz niezbędne druki: http://kandydat.us.edu.pl/dzial-ksztalcenia/studenckie-praktyki-zawodowe.
Aby dopełnić wszelkich formalności należy:
- Dokonać wyboru miejsca praktyk oraz uzyskać deklarację ze strony placówki, że praktyka w danym terminie będzie możliwa. Proszę pamiętać, że „rodzaj praktyki powinien odpowiadać profilowi kształcenia na kierunku lub specjalności studiów”, a celem praktyki jest:
a) rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy zdobytej na studiach;
b) kształtowanie umiejętności niezbędnych w przyszłej pracy zawodowej;
c) przygotowanie studenta do samodzielności i odpowiedzialności za powierzone mu zadania;
d) stworzenie dogodnych warunków do aktywizacji zawodowej studenta na rynku pracy”. - Uzyskać akceptację dr Anety Borowik miejsca odbywania praktyk. Możliwe miejsca odbywania praktyk to m.in. muzea, galerie sztuki, urzędy ochrony zabytków etc.
- Wypełnić oświadczenie o zapoznaniu się z zasadami organizacji praktyk, dostarczyć je do dr Anety Borowik.
- Uzyskać od dr Anety Borowik imienne skierowanie na praktyki.
- Wypełnić w dwóch egzemplarzach porozumienie
- Na porozumieniu uzyskać podpis prodziekana ds. kształcenia i studentów Wydziału Humanistycznego oraz podpis dyrektora zakładu/instytucji miejsca odbywania praktyk.
- Po odbyciu praktyk przedłożyć dr Anecie Borowik podpisane porozumienie oraz raport.
- Wypełnić indeks, również stronę zatytułowaną „Praktyki”.
- Zgłosić się po wpis, którego dokonuje dr Aneta Borowik zgodnie z programem studiów na piątym semestrze.
Praktyki związane z kontaktem z małoletnimi – ważne informacje i konieczne dokumenty oraz pozostałe pliki do pobrania znajdują się na stronie: https://us.edu.pl/wydzial/wh/sprawy-studenckie/praktyki-zawodowe/
Procedury zbierania i obiegu dokumentów:
Funkcjonowanie kierunku historia sztuki odbywa się w oparciu o współpracę z regionalnymi instytucjami kultury, urzędami zajmującymi się ochroną i konserwacją zabytków oraz prywatnymi podmiotami związanymi z wystawiennictwem i handlem dziełami sztuki. Przedstawiciele wyżej wymienionych jednostek stanowią głos doradczy (uprzednio w ramach działalności Rady Programowo-Biznesowej, obecnie w ramach Rady Kierunku) w opracowywaniu programu studiów, prowadzą zajęcia na kierunku oraz uczestniczą w wydarzeniach organizowanych przez kierunek Historia Sztuki oraz Instytut Nauk o Sztuce. Ponadto umożliwiają naszym studentom odbywanie praktyk zawodowych oraz wizyt studyjnych.
Aktualności
Wykład Moniki Grzymali
W imieniu Interdyscyplinarnego Koła Naukowego Obywatelki/Obywatele Świata Sztuki, zapraszamy na wykład Moniki Grzymali: „Monika Grzymala on site specific aspects in contemporary drawing”, który odbędzie się 14 grudnia 2023 r. o godzinie 13.45 w sali sympozjalnej III w budynku Wydziału Humanistycznego przy ul. Bankowej 11 w Katowicach.
Wykład jest otwarty. Zaproszeni są wszyscy zainteresowani.
Monika Grzymała
Artystka sztuk wizualnych, tworząca instalacje, rzeźby, grafiki. Urodzona w 1970 roku w Polsce, mieszka w Berlinie. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Karlsruhe oraz University of Arts w Kassel i Hamburgu.
Tematem przewodnim twórczości Grzymały jest linia i rysunek w trójwymiarowej przestrzeni. W swoich instalacjach artystka wykorzystuje różne materiały: taśmę klejącą, papier, drut, a nawet żywe drzewa.
O artystce można przeczytać na stronie: www.t-r-a-n-s-i-t.net
Harmonogramy
Dziekanat ds. studenckich
mgr Elżbieta Gębka
e-mail: elzbieta.gebka@us.edu.pl
tel.: 32 359 20 75
Katowice, ul. Bankowa 11
pok. 18
Dziekanat ds. dydaktycznych
Katarzyna Iwanow
e-mail: katarzyna.iwanow@us.edu.pl
tel.: 32 359 17 24
Katowice, ul. Bankowa 11
pok. 22
Dyrekcja kierunku
dr hab. Magdalena Kempna-Pieniążek, prof. UŚ
Dyrektor kierunku
e-mail: magdalena.kempna@us.edu.pl
tel.: 32 2009 318
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pok. A2.19
dr Julia Legomska, prof. UŚ
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: julia.legomska@us.edu.pl
tel.: 32 2009 318
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pok. A2.18
dr Marta Ostrowska-Bies
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: marta.ostrowska-bies@us.edu.pl
tel.: 32 359 17 74
Katowice, ul. Bankowa 11
pok. 26