Twórcze pisanie i marketing wydawniczy
W semestrze letnim roku akademickiego 2024/2025 na kierunku twórcze pisanie i marketing wydawniczy odbędą się obowiązkowe rejestracje w systemie USOSweb.
studia stacjonarne I rok
Termin rejestracji na przedmioty obowiązkowe: 12.02.2025 r. od godz. 20:00 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
W1-TPS2-OB2-24/25L – Przedmioty obowiązkowe – 2 semestr twórcze pisanie i marketing wydawniczy (stacj. II st.)
Termin rejestracji na przedmioty wybieralne: 12.02.2025 r. od godz. 20:05 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
W1-TPS2-WYB1-24/25L – Przedmioty wybieralne – 2,4 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) : 12.02.2025 r. od godz. 20:05 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
W1-TPS2-WYB2-24/25L – Przedmioty wybieralne – 2,4 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 12.02.2025 r. od godz. 20:10 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
W1-TPS2-WYB3-24/25ZL– Przedmioty wybieralne – 2 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 12.02.2025 r. od godz. 20:15 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
studia stacjonarne II rok
Termin rejestracji na przedmioty obowiązkowe: 12.02.2025 r. od godz. 20:00 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
W1-TPS2-OB4-24/25L – Przedmioty obowiązkowe – 4 semestr twórcze pisanie i marketing wydawniczy (stacj. II st.)
Termin rejestracji na przedmioty wybieralne: 12.02.2025 r. od godz. 20:05 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
W1-TPS2-WYB1-24/25L – Przedmioty wybieralne – 2,4 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) : 12.02.2025 r. od godz. 20:05 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
W1-TPS2-WYB2-24/25L – Przedmioty wybieralne – 2,4 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 12.02.2025 r. od godz. 20:10 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
W1-TPS2-WYB4-24/25L – Przedmioty wybieralne – 4 sem. twórcze pisanie (stacj. II stopnia) 12.02.2025 r. od godz. 20:15 – do 20.02.2025 r. do godz. 23:59
Szanowni Państwo, proszę przy logowaniu na przedmiot wybieralny NIE LOGOWAĆ się na przedmiot, który już Państwo zaliczyli w poprzednich semestrach. Zalogowanie się na ten sam przedmiot wybieralny po raz drugi, będzie skutkować brakiem zaliczenia przedmiotu.
Niezalogowanie się na przedmiot będzie skutkowało brakiem Studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożnością uzyskania dostępu do właściwego zespołu w MS Teams oraz otrzymania wpisu w systemie USOS.
Moduł humanistyczno-społeczny
dr hab. Beata Mytych-Forajter
Literackie reprezentacje zwierząt. Od szamanizmu do posthumanizmu
Tematem zajęć będą zmieniające się w czasie i uzależnione od kontekstu kulturowego literackie reprezentacje zwierząt, czyli sposób, w jaki zwierzęta były i są w literaturze przedstawiane, włączane do narracji, uobecniane. W trakcie kursu, przy wykorzystaniu wybranych tekstów oraz odniesień do historii sztuki, obyczajowości czy filozofii, oglądowi zostaną poddane ujęcia mityczne, związane z totemicznym potencjałem zwierzęcych figur, zwierzęce alegorie oraz symbolika, a także podejścia empatyzujące, stanowiące efekt rozumienia zwierząt jako osób pozaludzkich, z ich kulturą, językiem, charakterystycznym dla siebie sposobem odczuwania i bycia w świecie. Zależy mi bardzo, żeby na dawne sposoby wprowadzania zwierząt do tekstu spojrzeć z zaciekawieniem, a nie z zacietrzewieniem, by wypracować w trakcie ćwiczeń świadomość uwikłania „literackich zwierząt” w konwencje, wymagania związane z literackimi gatunkami, stylami i językami, całe literackie środowisko, silnie wpływające na obrazy, wpisane w teksty. Tym sposobem zajęcia stanowić mogą jeden z możliwych sposobów ponownego oglądu historycznej zmienności literatury, tym razem przez pryzmat ludzkiej narracji na temat pozaludzkiego życia.
dr hab. Paweł Tomczok, prof. UŚ
Fikcje społeczne
W ramach modułu zostaną omówione badania zagadnień społecznych za pomocą tekstów literackich. Kurs składać się będzie z trzech części. W pierwszej omówione zostaną teoretyczne podstawy badania opartego na sztuce, w drugiej przeanalizowane zostaną wybrane teksty literackie prezentujące problematyką społeczną, natomiast trzecia część skoncentrowana będzie na tworzeniu fikcji uczestników zajęć dotyczących literackiego ujęcia wybranego problemu społecznego.
Podstawowa literatura: Patricia Leavy, Metoda spotyka sztukę. Praktyki badawcze oparte na sztuce, Warszawa 2018.
dr hab. Bożena Szałasta-Rogowska, prof. UŚ
Oblicza migracji
Migracja (przemieszczanie się) towarzyszy ludziom od paleolitu, a dziś jest zjawiskiem niemal powszechnym. Zapraszam do dyskusji poświęconej obliczom migracji. W trakcie zajęć spróbujemy między innymi określić przyczyny migracji (np. ekonomiczne czy konflikty militarne), jej zasięg, cele, czas trwania, korzyści, wady, koszty, przeszkody. Przyjrzymy się profilowi migranta / emigranta / uchodźcy / repatrianta / apatrydy (przykładowych portretów będziemy szukać głównie wśród ludzi kultury – przede wszystkim literatów XX i XXI wieku). Zastanowimy się nad migracją w kontekście socjologii, polityki, ekonomii, prawa międzynarodowego, kultury i oczywiście literatury (głównie – najnowszej polskiej, ale także światowej), która zazwyczaj jest najlepszym rezonatorem zjawisk społecznych. Analiza i interpretacja wybranych teksów kultury poświęconych zjawisku migracji (np. literatury, filmu, malarstwa, muzyki, sztuki teatralnej, kulinarnej czy użytkowej) może zainspirować uczestników kursu do stworzenia własnych dzieł (np. tekstów literackich, prezentacji, referatów), które będą podstawą zaliczenia przedmiotu.
Moduł artystyczno-wydawniczy
dr hab. Tomasz Kaliściak, prof. UŚ
Literatura kryzysowa / zajęcia współautorskie Tomasz Kaliściak, Anouk Herman
Myśląc o propozycji zajęć odpowiadających na potrzeby naszych czasów, pisaliśmy we dwoje:
„Jesteśmy zewsząd zalewani informacjami o dręczących ludzkość kryzysach. Wydaje się, że kryzys jest stanem permanentnym, dotykającym wielu płaszczyzn życia. Kryzys wartości, kryzys tożsamości, kryzys męskości, kryzys psychiczny, kryzys klimatyczny, kryzys gospodarczy, kryzys migracyjny i tym podobne kryzysy świadczą nie tylko o nadprodukcji narracji o kryzysach w dzisiejszych czasach, ale niegotowości na zmiany, nieumiejętności akceptowania zmian, niemożności wyobrażenia sobie zmiany inaczej jak w postaci kryzysu, załamania, tąpnięcia. Moglibyśmy równie dobrze nazwać to kryzysem wyobraźni lub narracji”. (T. Kaliściak)
„»Kryzys« oznacza punkt zwrotny, przesilenie, załamanie ram, które porządkowały przemijającą rzeczywistość. Kryzysy występują zarówno w polityce, gospodarce, nauce, jak i w życiu jednostek, gdzie wiążą się m.in. z tożsamością, społecznym statusem czy chorobą. Przez sformułowania takie jak kryzys klimatyczny czy kryzys wieku średniego pojęcie kryzysu na stałe związało się z konkretnymi obszarami ludzkiego funkcjonowania. Według tych definicji literatura kryzysowa byłaby zatem literaturą mierząca się z tematami nieprzepracowanymi, które wymagają nie tylko wiedzy, ale i odpowiednio wrażliwego podejścia osób piszących. W ramach zajęć podejmiemy zagadnienia kryzysu rozumianego możliwie szeroko i zaproponujemy namysł m.in. nad zagadnieniem kryzysów w ustroju kapitalistycznym, pojęciem utopii, tożsamości oraz równości”. (A. Herman)
Mamy nadzieję, że z naszego dwugłosu zrodzi się wielogłos!
Zapraszamy osoby studenckie, które wspólnie z nami zechcą zmierzyć się z kryzysem wyobraźni. Wierzymy, że wspólne poszukiwania, artystyczne i literackie, pozwolą nam wypracować swoisty przewodnik antykryzysowy.
dr Joanna Soćko
Artystyczne eksploracje: twórczość literacka a prowadzenie badań
Punktem wyjścia dla tych warsztatów jest spojrzenie na twórczość literacką jako narzędzie badawcze i jeden ze sposobów wytwarzania wiedzy. Podczas zajęć zapoznamy się ze współczesnymi trendami tzw. „badań opartych na sztuce” (arts-based-research), które widzą w literaturze uprzywilejowany dyskurs generowania wiedzy; pochylimy się również nad rolą „researchu” w samym procesie pisania. Spróbujemy świadomie wykorzystać różne formy zbierania informacji do ukierunkowania własnej pracy twórczej, a także spojrzeć na proces pisania jako na unikalną formę zgłębiania wybranych problemów. Po kilku zajęciach wprowadzających do tematu, osoby studenckie wybiorą sobie projekt przewodni, nad którym będą pracować do końca semestru.
dr Anna Huth
Budowanie marki autorskiej
Przedmiot koncentruje się na kształtowaniu świadomego wizerunku twórcy na rynku literackim i wydawniczym. Zajęcia obejmują zagadnienia związane z budowaniem strategii promocji, komunikacją w mediach tradycyjnych i społecznościowych, współpracą z wydawcami oraz przygotowaniem do udziału w wydarzeniach branżowych (np. festiwalach, targach książki). Szczególny nacisk zostanie położony na praktyczne aspekty planowania i rozwijania marki autorskiej w kontekście krajowym i międzynarodowym.
dr Katarzyna Hilszczańska, prof. UŚ
Pracownie koncepcji artystycznych
Opiekunowie lat 2025/2026
I rok – dr hab. Agnieszka Nęcka, prof. UŚ (e-mail: agnieszka.necka@us.edu.pl)
II rok – dr Marta Baron-Milian (e-mail: marta.baron@us.edu.pl)
Koordynatorami modułowymi na kierunku twórcze pisanie i marketing wydawniczy są dyrektorzy dydaktyczni:
dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ (e-mail: grzegorz.olszanski@us.edu.pl)
dr Mikołaj Marcela (e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl)
Propozycje seminariów magisterskich w roku akademickim 2025/2026 (I rok, 2. sem)
dr hab. Mariusz Jochemczyk, prof. UŚ seminarium
Gry i eksperymenty literackie
Tematyka spotkań obejmować będzie analizę różnych przypadków literackich form sprawdzenia czytelniczej uwagi. Od gier formalnych (awangardowe eksperymenty z układem tekstu na stronie, wykorzystaniem niestandardowej typografii itp.), przez „matematyczne” zabiegi „permutacyjne” francuskiej grupy OuLiPo (por. Ćwiczenia stylistyczne R. Queneau oraz lipogramowe Zniknięcia Georgesa Pereca) i sensoryczne układy poezji haptycznej (por. twórczość J. Brossa, poematy ogrodowe Iana Hamiltona Finlay`a) – po liberackie traktowanie tekstu/książki obiektowo, a także cybernetyczne wybiegi powieści hipertekstowej, czy ekstrawagancje „poezji konkretnej” i „chwyty” spod znaku carmina figurata. Innymi słowy – zobaczymy, jak literatura „gra z nami w klasy”….
dr hab. Marta Baron-Milian
Odnowa od nowa. Awangardy i eksperymenty literackie
Odkrywać nowe, wyprawiać się na terytoria nieznane, szukać tego, co nieoczekiwane
i zaskakujące, wychodzić poza, przekraczać granice i burzyć zastane porządki – to wspólne dążenia literatury eksperymentalnej i awangardowej sztuki, które nie ustając w drodze do nowych form artystycznych, chcą stale zaczynać od nowa, od nowa i jeszcze raz od nowa. Dla jakich celów? By dać upust kumulującym się energiom początku, stworzyć sztuce szansę dotrzymania kroku zmieniającemu się życiu, by dla nowych form codzienności wynaleźć nowe formy w sztuce, poszerzając jej granice, widząc ją jako wielkie pole potencjalnie nowych artystycznych rozwiązań, pozwalające projektować przyszłość i marzyć o tym, czego jeszcze nie znamy.
Problematyka proponowanego seminarium kieruje nie tylko do określonej grupy literackich tekstów i artystycznych praktyk uznawanych za eksperymentalne czy awangardowe. Kieruje także ku różnym postawom twórczym opartym na poszukiwaniu nowych środków, języków i form, nowych dróg „pod prąd”, próbach burzenia literackich porządków, sprzeciwie, oporze czy krytycznym sytuowaniu się wobec aktualnie obowiązujących i odziedziczonych z przeszłości artystycznych konwencji, rewizji norm i reguł tworzenia; ku postawom twórczym pozostającym w opozycji wobec tego, co tradycyjne i kanoniczne.
Przedmiotem naszych prac i poszukiwań mogą stać się teksty poetyckie, prozatorskie oraz literackie praktyki artystyczne wymykające się rodzajowym i gatunkowym wyznacznikom czy sytuujące na pograniczu sztuk, w których realizuje się właściwe nowoczesności nastawienie eksperymentalne oraz takie, które – w najszerszym sensie – nawiązują do awangardy. Ramy czasowe podejmowanej problematyki sięgają natomiast pierwszych awangardowych impulsów pojawiających się na początku XX wieku, obejmując także artystyczne przedsięwzięcia z obszaru literatury najnowszej, która w równym stopniu, co ta sprzed stu lat chce zaczynać od nowa, od nowa i jeszcze raz od nowa.
dr hab. Monika Ładoń, prof. UŚ
Zapraszam na seminarium poświęcone doświadczeniom choroby i żałoby w literaturze najnowszej. W polu zainteresowań mieścić się będą graniczne przygody ciał i umysłów; zajmiemy się opisami chorób bogato reprezentowanych w kulturze i literaturze, np. gruźlicą, zawałem, nowotworem, alzheimerem czy alkoholizmem. Proponowana problematyka wychodzi naprzeciw wysokiej frekwencyjności tematu w tekstach polskich pisarek i pisarzy oraz potrzebie pisania/czytania (auto)terapeutycznego. Przyjrzymy się kategoriom historycznym i wciąż stanowiącym swoiste punkty zapalne opisu chorobowych doświadczeń, np. obłędowi, histerii, melancholii/depresji oraz doświadczeniom zyskującym nowe języki opisu jak zaburzenia lękowe czy zaburzenia odżywiania. Zajmować nas będzie zarówno perspektywa podmiotu chorującego, jak i osób nim się opiekujących, co pozwoli wprowadzić jeszcze jeden temat, czyli żałobę. W tym wypadku interesować nas będą różnorodne sposoby konstruowania nowoczesnego tekstu żałobnego.
Przedmiotem Państwa namysłu mogą stać się teksty prozatorskie, poetyckie oraz inne formy artystycznego wyrazu, które komplikują pole wzajemnych relacji między zdrowiem a chorobą. Świadoma, że przeżywanie choroby i żałoby jest jednostkowe i przyjmuje wielorakie kształty, chciałabym wraz z Państwem wsłuchać się w wyjątkowość głosów tych, którzy podejmują trud zmierzenia się z opisem doświadczeń granicznych, ale i znaleźć wspólnotę – jeśli nie losu, to przynajmniej języka, narracji, kompozycji czy gatunku.
SPOSÓB WSPÓŁDZIAŁANIA Z INTERESARIUSZAMI ZEWNĘTRZNYMI
Twórcze pisanie i marketing wydawniczy
(studia II stopnia stacjonarne)
Stałe grono interesariuszy zewnętrznych współpracuje z zespołem dydaktycznym twórczego pisania i marketingu wydawniczego. Współpraca kierunku z instytucjami zewnętrznymi odbywa się w ramach umów bilateralnych, umów partnerskich, działań cyklicznych oraz inicjatyw incydentalnych. Działania te realizują różne cele: zwiększanie możliwości rozwoju kadry, dbanie o wielostronne kształcenie studentów, budowanie wizerunku uczelni, ale przede wszystkim – odpowiadanie na potrzeby środowiska zewnętrznego.
Charakter tej współpracy wynika przede wszystkim z artystycznego ukierunkowania studiów i polega m.in. na inicjowaniu otwartych debat, konferencji oraz wykładów, organizowaniu warsztatów. Z takimi jednostki edukacyjnymi i kulturalnymi jak: Katowice Miasto Ogrodów, Pałac Młodzieży w Katowicach, Centrum Kultury Katowic im. Krystyny Bochenek, Instytucja Kultury Ars Cameralis pracownicy prowadzą stałą współpracę, która wiąże się z organizowaniem wspólnych inicjatyw kulturalnych oraz wzajemną wymianą doświadczeń dot. polityki kulturowo-artystycznej. Jednocześnie sformalizowano współpracę z redakcjami prasowymi gazet („Dziennik Zachodni”, „Gazeta Wyborcza”, kwartalnik kulturalny „Opcje”), redakcjami portali internetowych (np. „Granice.pl; artpapier.com), rozgłośniami radiowymi („Radio Katowice”) oraz z mieszącymi się na Śląsku wydawnictwami („Sonia Draga”, „Videograf”).
Dla studentów kierunku organizowane są cykliczne spotkanie z ważnymi postaciami życia literackiego w Polsce i za granicą, pisarkami/poetkami i pisarzami/poetami: Darkiem Foksem, Piotrem Sommerem, Grażyną Bochenek, Katarzyną Tubylewicz, Ingą Iwasiów, Grażyną Plebanek, Iwoną Mickiewicz. Dzięki takim spotkaniom i warsztatom studenci mają okazję skonfrontować się realnymi warunkami uczestniczenia w kulturze. Stałą współpracowniczką (jako wykładowca i animator życia kulturalnego) jest również Anna Cieplak.
Na uwagę zasługuje także działalność popularyzatorska pracowników, prowadzona w naszym regionie – wykłady, odczyty dla instytutów i stowarzyszeń naukowych, współpraca z regionalnymi rozgłośniami radiowymi i telewizyjnymi (Radio Katowice), współpraca z Biblioteką w Sosnowcu oraz współpraca z Biblioteką Śląską (prowadzenie spotkań autorskich, paneli dyskusyjnych, prelekcje), udział w spotkaniach odbywających się w ramach festiwalu Ars Cameralis.
Powstanie kierunku twórcze pisanie i marketing wydawniczy – taką mamy nadzieję – przyczyni się do aktywizacji życia literackiego na Śląsku oraz wzbogacenia jego oferty kulturalnej.
Aktualności
Nowa procedura zgłaszania i składania prac w systemie APD
W związku z wejściem w życie zarządzenia nr 201/2021 JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego w sprawie wprowadzenia procedury składania i archiwizowania pisemnych prac dyplomowych w bazie elektronicznej, informujemy, że:
- w Uniwersytecie Śląskim zgłaszanie tematów prac dyplomowych odbywa się drogą elektroniczną w APD;
- temat pracy dyplomowej student ustala indywidualnie z promotorem; promotor, po zaakceptowaniu tematu pracy dyplomowej, tworzy w APD wniosek
o zatwierdzenie tematu pracy; promotor staje się koordynatorem wniosku – proponowany termin zatwierdzenia tematów prac dyplomowych: do dnia
15 marca 2022 r.; - uzupełniony przez promotora wniosek (opublikowany i elektronicznie podpisany przez promotora i studenta) przesyłany jest przez system do komisji zatwierdzającej tematy prac;
- komisja zatwierdzająca tematy prac dla kierunku sztuka pisania ustalona jest następująco:
- dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ – kierunek: sztuka pisania, studia stacjonarne I stopnia,
- modyfikację tytułu pracy (jeżeli nie wykracza poza zatwierdzony temat) promotor zgłasza e-mailowo do właściwego dziekanatu; po akceptacji Prodziekan
ds. Studentów i Kształcenia dziekanat wprowadza do systemu USOS skorygowany tytuł pracy; - zmiana tematu pracy wymaga złożenia przez promotora nowego wniosku;
- każda praca przed egzaminem jest przesyłana do Jednolitego Systemu Antyplagiatowego (JSA);
- promotor przekazuje do właściwego dziekanatu dane recenzenta;
- promotor i recenzent wprowadzają recenzje do systemu APD przed egzaminem dyplomowym; po wprowadzeniu recenzji system automatycznie zmienia status pracy na „Praca gotowa do obrony”;
- w celu przygotowania dokumentacji do obrony promotor podaje do właściwego dziekanatu:
termin obrony,
dane przewodniczącego Komisji egzaminu dyplomowego; - pracę dyplomową student składa w formie elektronicznej, bez konieczności jej drukowania.
Instrukcja zgłaszania i zatwierdzania prac dyplomowych w systemie APD znajduje się tutaj:
https://apd.us.edu.pl/static-bf3f488/diots/instrukcje/APD_tematy_wnioski.pdf
Dziekanat ds. studenckich
lic. Joanna Ulijarczyk
e-mail: joanna.ulijarczyk@us.edu.pl
tel.: 32 2009 260
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.11
Dziekanat ds. dydaktycznych
mgr Marzena Musiał
e-mail: marzena.musial@us.edu.pl
tel.: 32 2009 316
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.27
godziny otwarcia: 6.30–14.30
Dyrekcja kierunku
dr hab. Grzegorz Olszański, prof. UŚ
Dyrektor kierunku
e-mail: grzegorz.olszanski@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.8
dr Agata Sowińska
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: agata.sowinska@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6
dr Mikołaj Marcela
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: mikolaj.marcela@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.6