Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Wydział Prawa i Administracji

Studencka Poradnia Prawna działa w formie koła naukowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Naszym celem jest udzielenie bezpłatnej pomocy prawnej studentom i osobom niezamożnym, które w danej sprawie nie posiadały lub nie posiadają profesjonalnego pełnomocnika.

Porady udzielane są przez Poradnię jedynie w formie pisemnej, po zatwierdzeniu treści porady przez opiekuna naukowego. Informujemy, iż czas na udzielenie opinii prawnej wynosi 21 dni, co oznacza, że nie jest możliwe niezwłoczne udzielenie odpowiedzi. W szczególnych wypadkach czas ten może zostać wydłużony do 28 dni.

DYŻURY DYŻURY

Od dnia 21 listopada 2022 roku dyżury będą odbywać się wedle poniższego harmonogramu. Poradnia zastrzega sobie prawo do odwołania dyżurów. Wszelkie zmiany będą ogłaszane na stronie na Facebooku Poradni.

W poniedziałki dyżury będą się odbywać od 8:00 do 13:00, następnie od 15:00 do 18:45.

We wtorki od godziny 11:30 do godziny 15:15 ( z przerwą od 13::00 do 13:45) oraz od 17:15 do 18:45.

W środy od godziny 8:00 do godziny 15:15 (z przerwą od godziny 13:00 do 13:45) oraz od godziny 17:15 do 18:45.

W czwartki od godziny 8:00 do 11:15 oraz 13:45 do 15:15.

W piątki dyżur odbywa się od 15:30 do 17:00.

Dyżur Przewodniczącej, podczas którego można składać skargi oraz wnioski odbywa się w każdą środę od godziny 9:45 do 11:15.
Skargi i wnioski można składać także mailowo na adres: przewodniczacyspp@us.edu.pl

Harmonogram dyżurów SPP pdf

NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE
  • Niezbędnym warunkiem skorzystania z pomocy Studenckiej Poradni Prawnej jest akceptacja zasad udzielania pomocy przez Poradnię;
  • Nie przyjmujemy oryginałów dokumentów – przychodząc do Poradni należy mieć przygotowane kopie we własnym zakresie;
  • Poradnia działa na zasadzie bezpłatnego udzielania pomocy prawnej, a przyjmowanie przez osoby działające w Poradni jakichkolwiek korzyści materialnych jest zabronione;
  • Osoby działające w Poradni zobowiązane są do starannego, terminowego i rzetelnegoprzygotowywania porady prawnej dla osób korzystających z usług Poradni;
  • Pomoc prawna udzielana przez osoby działające w Poradni podlega kontroli ze strony odpowiednio przygotowanego merytorycznie pracownika naukowego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego. Jest to tzw. zasada nadzoru dydaktycznego;
  • Zasada poufnościoznacza, iż wszelkie dane uzyskane w trakcie prowadzenia sprawy traktowane są jako tajemnica zawodowa, a osoby działające w Poradni zobowiązane są do zachowania w tajemnicy wszystkiego, czego dowiedzieli się w trakcie prowadzenia sprawy;
  • Osoby działające w Poradni zobowiązane są unikać wszelkiego rodzaju konfliktów interesów, jakie mogłyby zajść podczas rozpatrywania sprawy. Nie mogą też podejmować się spraw, które miałyby bezpośredni wpływ na ich sytuację prawną, osobistą lub finansową;
  • Obowiązuje zakaz podawania nieprawdziwych informacji klientowi;
  • Obowiązuje zasada nieujawniania danych osobowych osób działających w Poradni oraz osób sprawujących opiekę naukową nad pracami Poradni. Zasada ta wprowadzona dla zapewnienia bezpieczeństwa tych osób.

 

Komu udzielamy porad prawnych?

Świadczymy pomoc prawną dla osób studiujących, nie tylko w ramach Uniwersytetu Śląskiego, a także osób niezamożnych, które nie posiadają w sprawie profesjonalnego pełnomocnika (np. adwokata, radcy prawnego).

Świadczymy także pomoc organizacjom społecznym – także takim, które dopiero podejmują swoją działalność. Mogą one wystąpić z prośbą o pomoc do Poradni o ile:

  1. są organizacjami niedochodowymi lub niskodochodowymi;
  2. ich statutowym celem jest ochrona praw człowieka, w szczególności w zakresie praw mniejszości, praw studenta, praw osób niepełnosprawnych oraz ochrony dóbr kultury.

 

Czy możemy odmówić udzielenia porady prawnej?

Tak, wtedy, gdy:

  • Istnieje uzasadnione podejrzenie, iż sytuacja finansowa pozwala na skorzystanie z usług profesjonalnego pełnomocnika. W szczególności dotyczy to przedsiębiorców;
  • Biegnie termin, którego niedotrzymanie może wywołać negatywne skutki prawne dla osoby chcącej skorzystać z usług Poradni. Poradnia może podjąć taką sprawę jedynie, gdy możliwe będzie przygotowanie, zaakceptowanie i wydanie porady przed upływem takiego terminu;
  • Osoba znajduje się pod wpływem alkoholu, środków odurzających, a także gdy zachowują się w sposób niekulturalny lub lekceważący w stosunku do osób działających w Poradni;
  • Osoba korzystająca z usług Poradni celowo podała informacje nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd osoby działające w Poradni;
  • Opiekun naukowy Poradni uzna, iż z punktu widzenia dydaktyki sprawa nie jest przydatna do rozpatrzenia (dotyczy to zwłaszcza problemów, które nie mają charakteru prawnego).

 

W jaki sposób można zwrócić się do Poradni o udzielenie pomocy prawnej?

Można skontaktować się drogą mailową – wystarczy wysłać maila na adres: spp@us.edu.pl

Poprosimy wówczas o odesłanie skanu/zdjęcia oświadczenia, które stanowi dla nas podstawę do podjęcia sprawy i przekazania jej do odpowiedniej sekcji do rozpatrzenia.

Podstawową formą współpracy z klientami jest bezpośrednie spotkanie w ramach dyżurów poszczególnych sekcji. Terminy dyżurów są na stronie Poradni na Facebooku oraz stronie internetowej Poradni.

Przyjmujemy także sprawy drogą listowną. Do listu należy dołączyć oświadczenie, które znajduje się jako załącznik do pobrania na niniejszej stronie.

Nasz adres to:

Studencka Poradnia Prawna WPiA UŚ
ul. Bankowa 11b
40-007 Katowice
pokój 49

 

Co należy przygotować przez zwróceniem się do Poradni z prośbą o pomoc?

Prosimy o dokładne przemyślenie problemu prawnego, z którym zwracają się Państwo do nas, zwłaszcza o uporządkowanie faktów oraz określenie, jaki skutek chcieliby Państwo osiągnąć.
Przypominamy, iż NIE PRZYJMUJEMY oryginałów dokumentów.
Konieczne zatem będzie wcześniejsze przygotowanie kserokopii dokumentów istotnych dla sprawy, bądź też przygotowanie ich w wersji elektronicznej.

W przypadku porad udzielanych listownie, należy opisać wszelkie znane aspekty sprawy oraz dołączyć oświadczenie o tym, iż jest się osobą niezamożną i nie posiada się pełnomocnika w sprawie będącej przedmiotem porady.

 

W jaki sposób mogę złożyć skargę na działalność Poradni?

Studencka Poradnia Prawna, w zakresie udzielanej przez nią pomocy prawnej, jest jednostką autonomiczną i niezależną. Istnieje jednak możliwość zwrócenia się do Zarządu Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych z zarzutami, co do jakości pomocy prawnej świadczonej przez jakąkolwiek Poradnię w Polsce.

Istnieje możliwość złożenia skargi do osoby Przewodniczącej Studenckiej Poradni Prawnej, Jest to osoba właściwa w zakresie skarg, zażaleń i wniosków dotyczących działań Studenckiej Poradni Prawnej. Celem odbierania skarg, zażaleń i wniosków wyznacza się dedykowany temu termin dyżuru.

 

Kiedy i w jaki sposób otrzymam poradę prawną?

Termin udzielenia porady uzależniony jest od stopnia skomplikowania sprawy. Zasadniczo nie powinien on przekraczać 21 dni, jednak ze względu na budzące wątpliwości zagadnienia, oczekiwanie na dostarczenie wymaganych do udzielenia porady dokumentów, konieczność ponownego spotkania się celem sprecyzowania stanu faktycznego lub zagadnień mających być przedmiotem udzielonej porady, może on ulec dalszemu wydłużeniu, o czym osoba korzystająca z usług Poradni powinna zostać przed upływem tego terminu poinformowana.

Pomoc prawna udzielana jest wyłącznie na piśmie w postaci opinii prawnej przygotowanej na oficjalnym papierze Studenckiej Poradni Prawnej. Oznacza to, iż nie udzielamy porad telefonicznie ani w formie ustnej.

Poradę można odebrać po wcześniejszym umówieniu osobiście w siedzibie Poradni. Istnieje także możliwość wysłania porady drogą listowną lub mailową.

 

Czy osoby działające w Poradni mogą reprezentować mnie przed sądem?

Osoby działające w Poradni, studiujące jednocześnie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, mają możliwość reprezentowania osób korzystających z usług Poradni przed sądem lub organem administracji publicznej jako ich pełnomocnicy lub kuratorzy, jeżeli przepisy prawa taką możliwość przewidują. Udzielana przez Poradnię pomoc ma jednak w szczególności formę przygotowania porady prawnej wraz z ewentualnymi pismami procesowymi oraz wskazaniem, jakimi uprawnieniami dysponuje osoba korzystająca z usług Poradni w danym postępowaniu i w jaki sposób uprawnienia te może realizować w procesie.

 

Czy Poradnia odpowiada za wyrządzenie szkody w ramach działalności Poradni?

Studencka Poradnia Prawna ponosi odpowiedzialność za szkodę wynikłą z umyślnego działania osób działającej w jej ramach  lub osób sprawujących nadzór dydaktyczny nad działalnością Poradni. W pozostałym zakresie – odpowiedzialność odszkodowawcza jest wyłączona.

 

W jaki sposób mam zwracać się do osób działających Poradni?

Ponieważ spotykamy się z tym, iż niektórzy klienci zwracają się do nas poprzez zwrot „Pani/Panie mecenas”. Przypominamy stąd, że osoby działające w Poradni nadal są studentami. Zwyczajowe formy grzecznościowe, stosowane podczas rozmowy z osoba obcą, są jak najbardziej na miejscuKONTAKT (zakładka)

Siedziba Studenckiej Poradni Prawnej mieści się na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego, przy ulicy Bankowej 11b w Katowicach. Sekretariat oraz punkt przyjęć zlokalizowane są na parterze budynku, w pokoju 49.  Budynek Wydziału sąsiaduje bezpośrednio z Centrum Informacji Naukowej i Biblioteką Akademicką, hotelem Novotel oraz budynkami Wydziału Nauk Społecznych i Rektoratu Uniwersytetu Śląskiego.

KROK PO KROKU KROK PO KROKU
  1. Powstanie problemu prawnego
  2. Przygotowanie kompletu dokumentów i informacji o sprawie;
  3. Kontakt z Poradnią
    1. Mailowy: spp@us.edu.pl;
    2. Stacjonarny – wizyta na dyżurze;
    3. Korespondencyjny;
    4. poprzez Formularz https://forms.gle/HVxbTsqGCqHoeRsH8
  4. Wypełnienie oświadczenia, które stanowi podstawę do przyjęcia sprawy przez Poradnię oraz zgody na przetwarzanie danych osobowych. Dokumenty te można podpisać podczas wizyty bezpośredniej lub można przesłać je do Poradni listownie. istnieje również możliwość przesłania skanu lub zdjęcia podpisanego oświadczenia lub zgody na adres e-mail Poradni.
  5. Wypełnienie oświadczenia, które stanowi podstawę do przyjęcia sprawy przez Poradnię. Oświadczenie może zostać podpisane podczas wizyty w Poradni lub przesłane do Poradni listownie. Istnieje również możliwość przesłania skanu bądź zdjęcia podpisanego oświadczenia na adres e-mail Poradni OŚWIADCZENIE spp Zgoda na przetwarzanie danych osobowych SPP
  6. Przydzielenie sprawy do odpowiedniej sekcji;
  7. Przygotowanie porady i akceptacja jej treści przez opiekuna naukowego;
  8. Wydanie gotowej porady. Porada może być odebrana osobiście podczas wizyty w Poradni lub przesłana listownie. Istnieje również możliwość przesłania porady na wskazany adres e-mail.
DOKUMENTY DO POBRANIA DOKUMENTY DO POBRANIA

 

OŚWIADCZENIE spp

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych SPP

KONTAKT KONTAKT

Studencka Poradnia Prawna WPiA UŚ
ul. Bankowa 11b
40-007 Katowice
pokój 49

tel. (fax): 32 359 14 22 (dostępny jedynie w godzinach dyżurowania)

e-mail  sekretariatu: spp@us.edu.pl
e-mail  osoby Przewodniczącej Poradni: przewodniczacyspp@us.edu.pl
e-mail Sekcji Ochrony Praw Zwierząt: sekcjaochronyprawzwierzat@us.edu.pl

return to top