Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną (UŚ) na 7. Śląskim Festiwalu Nauki

19.12.2023 - 13:19 aktualizacja 19.12.2023 - 14:03
Redakcja: am

Interdyscyplinarne Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną (ICBEH) podczas 7. Śląskiego Festiwalu Nauki przygotowało kilka propozycji dla odwiedzających Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach.

Jedną z nich był wykład dr Justyny Hanny Budzik (Instytut Nauk o Kulturze UŚ) zatytułowany „Nowe ścieżki: studia nad polskim filmem i fotografią nowego wieku”. Celem wystąpienia było nie tylko scharakteryzowanie nowych zjawisk w polskiej kulturze (audio)wizualnej, ale również zaprezentowanie tez najnowszej książki wykładowczyni pt. „Polski film i fotografia nowego wieku na tle kultury wizualnej. Widma, antropocienie, sztandary”, będącej zapisem współczesnych badań w tym zakresie.

Kolejną propozycją ICBEH był panel dyskusyjny „Humanistyczna edukacja ekologiczna”. Spotkanie, w którym wzięli udział dr Justyna Budzik (UŚ), Anna Foltyn-Simka (IV Liceum Ogólnokształcące im. M. Reja w Zabrzu), dr hab. Adam Hibszer, prof. UŚ (UŚ), Aleksandra Lange (Anglojęzyczna Szkoła Podstawowa Oxford Primary School w Bielsku-Białej), prof. dr hab. Bernadeta Niesporek-Szamburska (UŚ), Blanka Romanowska (Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia), dr Wojciech Zarzycki (Stowarzyszenia „Pluma Verde”; Polska Szkoła Dendrologii i Arborystyki), zostało poświęcone refleksji nad możliwościami edukacyjnymi humanistyki ekologicznej. Dyskutowano nad miejscem, rolą edukacji środowiskowo-klimatycznej oraz sposobami jej realizacji w szkołach, na uczelniach wyższych oraz w programach kształcenia nauczycieli. Obecność panelistek i panelistów reprezentujących różne dyscypliny naukowe oraz środowiska umożliwiła dyskusję nad koniecznością zmian w edukacji, uwzględniając przy tym różne perspektywy i doświadczenia. Spotkanie przygotowały oraz prowadziły dr Magdalena Ochwat (UŚ) oraz dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ.

dr Justyna Hanna Budzik

panel dyskusyjny „Humanistyczna edukacja ekologiczna”

panel dyskusyjny „Humanistyczna edukacja ekologiczna”

panel dyskusyjny „Humanistyczna edukacja ekologiczna”

Baner "Śląskie kobiety - odważ się działać"

Z kolei dr Magdalena Christ (Wydział Nauk Społecznych) wraz ze studentką pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej Panią Barbarą Górecką prowadziła warsztat dla dzieci „W krainie ikonek, ludzików i dymków, czyli wprowadzenie do myślenia wizualnego”. Myślenie wizualne to sposób organizacji myśli, który za pomocą wizualizacji usprawnia przyswajanie, przetwarzanie, tworzenie i komunikację zarówno prostych, jak i złożonych treści. Pani dr Magdalena Christ była też zaangażowana w organizację stanowiska „Śląskie Kobiety – Odważ się działać!”, przygotowanego przez studentki i studenta Wydziału Nauk Społecznych: Sylwię Korzon, Wiktorię Moczarską, Weronikę Kuchtę, Adama Tkaczyka, Sarę Piątek i Natalię Mecner. Aktywność była inspirowana życiem i działalnością śląskich kobiet.

karty z napisem "herstorie Ślązaczki"

stanowisko „Śląskie Kobiety – Odważ się działać!”

Co roku z zaproszenia ICBEH-u do współdziałania w ramach święta nauki korzystają również studentki i studenci. Podobnie było w tym roku. Studentki z Polonistycznego Koła Naukowego „Bakałarz” (Weronika Woch, Agata Krassa oraz Milena Kamińska) wraz ze studentkami i studentami BKN prowadzili pod opieką dr Anny Guzy grę edukacyjną „Potyczki z Freudem”. Gra była znakomitą okazją do zapoznania się z życiem i twórczością Zygmunta Freuda.

studentki przy stoisku na 7. SFN

studentki przy stoisku na 7. SFN

element stoiska - karta z Drzewem Spełniania Marzeń

Podczas Śląskiego Festiwalu Nauki dr Magdalena Ochwat (Wydział Humanistyczny) i prof. Piotr Skubała (Wydział Nauk Przyrodniczych) byli gośćmi redaktora Patrycjusza Wyżgi w audycji „Patronautyka” (Radio357). Opowiadali, co dzieje się z klimatem, jaka ponura przyszłość nas czeka, jeżeli nie zmienimy kursu i nie uzdrowimy sytuacji w edukacji. Dali nadzieję, przywołując przykład edukacji klimatycznej w katowickich szkołach, która od przyszłego roku będzie realizowana pilotażowo w klasach siódmych. Oboje uczestniczą w tym dobrze rokującym projekcie z nauczycielami i innymi pracownikami Uniwersytetu Śląskiego. Zajęcia w szkołach będą realizowane na wszystkich przedmiotach wokół czterech osi tematycznych: antropogeniczne zmiany klimatu, krytyka konsumpcjonizmu, bioróżnorodność i transformacja energetyczna. Rozmowy można posłuchać pod poniższym linkiem: https://radio357.pl/podcasty/audycje/patronautyka/odcinek/448716/

od lewej: prof. Piotr Skubała, Patrycjusz Wyżga, dr Magdalena Ochwat

return to top