Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Lingwistyka stosowana

UWAGA! ZMIANA TERMINU REJESTRACJI!

Informujemy, że w terminie:

od 20 lutego 2025 r. (godz. 16:00)

do 09 marca 2025 r. (godz. 23:59)

będzie trwała rejestracja na przedmioty – zapisy do grup.

 

Rejestracja na przedmioty jest obowiązkowa.

Problemy z rejestracją proszę zgłaszać niezwłocznie po ich zauważeniu w Sekretariacie Kierunku lub mailowo (monika.grzywna@us.edu.pl).

sesja letnia 2024/2025 (aktualizacja 10.07.2025)

ROK I 

Ścieżka językowa angielsko-niemiecka: 1EN-DE1, 1EN-DE2: mgr Maria dos Santos Vongula

Ścieżka językowa angielsko-szwedzka: 1EN-SV: dr Romuald Jędruszczak

Ścieżka językowa angielsko-francuska: 1EN-FR: dr Anna Dolata-Zaród

Ścieżka językowa angielsko-hiszpańska: 1EN-ES1, 1EN-ES2: dr Cecylia Tatoj

Ścieżka językowa angielsko-arabska oraz angielsko-koreańska: 1EN-AR, 1EN-KR1, 1EN-KR2: dr Łukasz Matusz

ROK II

Ścieżka językowa angielsko-niemiecka: 2EN-DE1, 2EN-DE2: mgr Elżbieta Budzisz

Ścieżka językowa angielsko-szwedzka: 2EN-SV: dr Romuald Jędruszczak

Ścieżka językowa angielsko-francuska: 2EN-FR: dr Anna Dolata-Zaród

Ścieżka językowa angielsko-hiszpańska: 2EN-ES: dr Cecylia Tatoj

Aktualności

Design Thinking w dydaktyce akademickiej

W semestrze letnim na drugim roku kierunku Lingwistyka Stosowana przeprowadzony został pilotażowy projekt dydaktyczny realizowany w czasie części zajęć z konwersacji. Celem przedsięwzięcia było pogłębienie rozumienia dobrostanu osób studiujących oraz wspólna refleksja nad kreatywnymi sposobami jego poprawy. Projekt został zrealizowany metodą Design Thinking pod kierunkiem dr Dagmary Gałajdy, która, po odbyciu kursu moderatora DT, rozpoczęła w ten sposób badania nad tą metodą z perspektywy psycholingwistycznej.

Każda z grup uczestniczących w zajęciach projektowych miała za zadanie zidentyfikować konkretne wyzwanie zagrażające dobrostanowi współczesnych osób studiujących, a następnie zaproponować nowatorskie rozwiązania w odpowiedzi na zdiagnozowane potrzeby. Najważniejszym celem zajęć było rozwijanie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim – zarówno w pracy w parach, jak i w grupach projektowych. Największy nacisk położony został na etapy empatyzowania i generowania pomysłów – kluczowe momenty w procesie Design Thinking, które nie tylko uczą wczuwania się w perspektywę drugiego człowieka, ale także stymulują myślenie nieszablonowe i współtworzenie. Metoda DT okazała się w tym kontekście wyjątkowo skutecznym narzędziem dydaktycznym, angażującym osoby studiujące w autentyczne, angażujące i wymagające współpracy sytuacje komunikacyjne, sprzyjające aktywnemu użyciu języka obcego.

Zwieńczeniem prac każdej z grup były symboliczne prototypy – modelowe skrzynki z narzędziami dla wybranych person, czyli reprezentantów konkretnych typów osób studiujących, których dobrostan był zagrożony. Narzędzia te, stworzone w formie kreatywnych rekwizytów, miały za zadanie pomóc personom w radzeniu sobie z problemami i poprawie ich kondycji. Do niniejszej notatki dołączona zostaje fotorelacja prezentująca wykonane skrzynki oraz sylwetki person, które zostały opisane przez zespoły.

Choć projekt miał charakter pilotażowy i wymaga dalszych udoskonaleń w zakresie organizacji i oceny efektywności pod kątem rozwijania kompetencji komunikacyjnych, jego realizacja potwierdziła ogromny potencjał metody Design Thinking w dydaktyce akademickiej – zwłaszcza jako narzędzia rozwijającego kompetencje komunikacyjne, empatyczne i zespołowe.

W imieniu moderatorki projektu, dr Gałajdy, dziękujemy wszystkim osobom studiującym, które wzięły udział w projekcie, za odwagę, otwartość, kreatywność, pomysłowość oraz zdolność do myślenia poza utartymi schematami. To właśnie dzięki Wam możliwa była realizacja tego projektu dydaktycznego, który, mamy nadzieję, stanie się inspiracją do dalszego rozwijania innowacyjnych form nauczania.

Referat studentek II roku lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie Wrocławskim

Studentki II roku lingwistyki stosowanej – Weronika Korczyńska i Alena Surma – wzięły udział w studenckiej konferencji naukowej pt. „W 80 dni dookoła frankofonii”, która odbyła się 6 czerwca 2025 r. na Wydziale Neofilologii oraz w Instytucie Filologii Romańskiej Uniwersytetu Wrocławskiego. W ramach wydarzenia wygłosiły referat pt. „Humor zwierciadłem stereotypów, czyli Francuzi i Brytyjczycy o sobie nawzajem”, poświęcony analizie wybranych memów internetowych pod kątem francusko-brytyjskich stereotypów kulturowych. Referat dotyczył tego, czy i w jaki sposób stereotypy te znajdują swoje odzwierciedlenie w przestrzeni cyfrowej, a także jak ewoluują w kontekście współczesnych realiów komunikacyjnych. W konferencji uczestniczyli studenci i doktoranci z całej Polski oraz z zagranicy.

Serdecznie gratulujemy udanego wystąpienia!

studentki na wykładzie

Wyróżnienie JM Rektora UŚ dla Magdaleny Bańdo

Z wielką dumą pragniemy obwieścić, że pani Magdalena Bańdo, studentka kierunku lingwistyka stosowana otrzymała Wyróżnienie JM Rektora UŚ w XVII edycji konkursu za osiągnięcia sportowe.

Pani Magdalena trenuje narciarstwo alpejskie, zwycięża i zdobywa medale w zawodach różnej rangi, dzięki czemu znalazła się w pierwszym programie Funduszu Talentów. W roku akademickim 2024/2025 rozpoczęła starty w Akademickim Pucharze Polski, gdzie odniosła zwycięstwo osiem razy. Wygrała również klasyfikację generalną w slalomie. Ponadto uzyskała tytuł akademickiej mistrzyni Polski w slalomie gigancie oraz akademickiej wicemistrzyni Polski w slalomie, co przyczyniło się do zdobycia trzeciego miejsca w klasyfikacji generalnej uczelni oraz wicemistrzostwa w typach uczelni przez Uniwersytet Śląski. Podczas Akademickich Mistrzostw Polskich otrzymała również Nagrodę im. Teresy Kodelskiej-Łaszek dla najlepszej zawodniczki AMP. Zdobyła tytuł mistrzyni Polski juniorek w slalomie, wicemistrzyni Polski juniorek w slalomie gigancie i supergigancie oraz brązowy medal podczas Mistrzostw Polski Seniorek w supergigancie. Wygrała międzynarodowe zawody FIS w slalomie.

Serdecznie gratulujemy pani Magdalenie i życzymy kolejnych sukcesów.

Dzień Koreański – Kultura, Język i Gospodarka

Centrum Współpracy Polska–Korea Południowa oraz Studenckie Koło Naukowe „Translatorium” Wydziału Humanistycznego, przy wsparciu Instytutu Króla Sejonga w Katowicach oraz Centrum Kultury Koreańskiej przy Ambasadzie Republiki Korei, organizują wydarzenie pt. „Dzień Koreański – Kultura, Język i Gospodarka”.

Wydarzenie odbędzie się 2 czerwca 2025 roku (poniedziałek) o godz. 10:00 w przestrzeni spinPLACE Uniwersytetu Śląskiego.

Celem wydarzenia jest przybliżenie studentom oraz całej społeczności akademickiej kultury, języka i gospodarki Republiki Korei, a także wspieranie dialogu międzykulturowego w ramach Uniwersytetu Śląskiego.

Aktualny program wydarzenia.

Serdecznie zapraszamy!

Konferencja Magistrantów „Poszanowanie inności – akceptacja swojskości”

W dniu 8. maja 2025 wraz z grupą studentów i studentek z kierunku filologia angielska i lingwistyka stosowana pani doktor Dagmara Gałajda wzięła aktywny udział w kolejnej Międzynarodowej Konferencji Magistrantów pod hasłem „Poszanowanie inności – akceptacja swojskości”: XIII Międzynarodowa Konferencja Magistrantów | Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Wśród wspomnianych osób była pani Natalia Kułach, studentka II roku kierunku Lingwistyka stosowana, która przygotowała pod kierunkiem pani doktor, a następnie wygłosiła, niezwykle ciekawy referat zatytułowany „Dwujęzyczność jako codzienność – o postrzeganiu własnej tożsamości przez osoby poruszające się między językami”. Wystąpienie pani Natalii spotkało się z dużym uznaniem widowni, prowadzących sesje oraz organizatorów.

Serdecznie gratulujemy i życzymy kolejnych sukcesów naukowych.

Warsztaty studentek lingwistyki stosowanej podczas interdyscyplinarnego wydarzenia „Pomiędzy przeszłością a przyszłością. Nowoczesna lekcja o dziedzictwie”

Dzięki inicjatywie i zaangażowaniu studentek drugiego roku kierunku lingwistyka stosowana – pani Zofii Gąsior, pani Pauliny Biel, pani Mai Tkocz oraz pani Zuzanny Korczyńskiej – dokonuje się promocja naszego kierunku.

Panie między innymi przeprowadziły warsztaty „Porównanie idiomów w języku polskim, angielskim i francuskim oraz false friends” oraz „O wybranych procesach słowotwórczych” podczas uczelnianego wydarzenia interdyscyplinarnego, które miało miejsce 8. maja w spinPLACE „Pomiędzy przeszłością a przyszłością. Nowoczesna lekcja o dziedzictwie”, organizowanego przez Centrum Badań nad Dziedzictwem Nauki i Praktyki Prawa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (https://us.edu.pl/kandydat/interdyscyplinarnym-wydarzenie-pomiedzy-przeszloscia-a-przyszloscia-nowoczesna-lekcja-o-dziedzictwie/).

 

Przeprowadzone warsztaty spotkały się z dużym zainteresowaniem uczestników wydarzenia. Gratulujemy zatem pomysłowości i talentu!

Konkurs „TŁUMACZENIE NA E-START” – 12. EDYCJA

Już po raz dwunasty agencja tłumaczeń Skrivanek ma przyjemność zaprosić Studentów filologii angielskiej oraz lingwistyki stosowanej do doskonalenia swoich umiejętności w dziedzinie tłumaczeń pisemnych podczas Konkursu tłumaczeniowego.

Do wygrania są atrakcyjne nagrody przygotowane przez agencję tłumaczeń Skrivanek: płatne praktyki tłumaczeniowe pod okiem najbardziej doświadczonych kierowników projektu oraz tłumaczy-weryfikatorów a także atrakcyjne nagrody rzeczowe.

OSOBY CHĘTNE wziąć udział w 12. edycji Konkursu prosimy o przesłanie wypełnionej karty zgłoszeniowej Studenta (formularz do pobrania tu:
https://skrivanek.pl/wp-content/uploads/2024/10/5.-zgloszenie-konkurs-2024-student.docx) do Koordynatorki Konkursu z ramienia naszej Uczelni, mgr Dominiki Pieczki (dominika.pieczka@polsl.pl), najpóźniej do wtorku, 26. listopada 2024 r. do godziny 08:00 – termin podany w Regulaminie został wydłużony.

Tegoroczna edycja Konkursu ma ponownie w całości formę online (w parze językowej pl-ang i ang-pl), zaś szczegóły znajdują się w podlinkowanych plikach:

1. regulamin Konkursu
https://skrivanek.pl/wp-content/uploads/2024/10/3.-regulamin_konkursu_Skrivanek_2024-1.pdf

2. podsumowanie ubiegłorocznej edycji Konkursu
https://skrivanek.pl/podsumowanie-xi-edycji-konkursu-lingwistycznego/

 

W razie jakichkolwiek pytań można słać maile do Koordynatorki Konkursu.

Dyrekcja kierunku

dr Paweł Zakrajewski, prof. UŚ

Dyrektor kierunku


e-mail: pawel.zakrajewski@us.edu.pl
ul. Grota-Roweckiego 5, 41-200 Sosnowiec
pok. / room: 4.32

DYŻUR / OFFICE HOURS:
poniedziałek / Monday 13:00 – 13:45
wtorek / Tuesday 13:00 – 13:45

dr Paweł Zakrajewski

dr Anna Majer

Zastępczyni Dyrektora kierunku

e-mail: anna.majer@us.edu.pl

ul. Grota-Roweckiego 5, 41-200 Sosnowiec
pok. / room: 4.14

Harmonogramy

harmonogram zajęć w semestrze letnim w roku akademickim 2024/2025 (aktualizacja 7.04.2025)

Harmonogram sesji letniej 2024/2025 (aktualizacja 12.06.2025)

Dziekanat ds. studenckich


Agnieszka Ziętek
e-mail: agnieszka.zietek@us.edu.pl
tel.: 32 364 08 58
ul. Grota-Roweckiego 5, 41-205 Sosnowiec
pokój: 1.11

Dziekanat ds. dydaktycznych

e-mail: lingwistyka@us.edu.pl

mgr Monika Grzywna
e-mail: monika.grzywna@us.edu.pl
tel.: 32 364 09 05
ul. Grota-Roweckiego 5, 41-205 Sosnowiec
pokój: 4.31

return to top