Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Wydział Nauk Społecznych

Organizacja praktyk studenckich na kierunku POLITYKI MIEJSKIE I DORADZTWO PUBLICZNE

Praktyki studenckie mają formułę badań własnych związanych z gromadzeniem materiału empirycznego na potrzeby pracy magisterskiej lub stażu zawodowego w wybranej instytucji.

W ramach praktyk zawodowych (zamiennie) możliwe jest odbycie stażu w wybranej przez studenta instytucji, o ile staż ten będzie związany z przygotowaniem pracy magisterskiej (rodzaj praktyki powinien odpowiadać profilowi kształcenia na kierunku). W sytuacji wyboru tej formy praktyki obowiązuje Zarządzenie Rektora UŚ nr 68/2017 (z późn. zm.).

Miejsca realizacji praktyk PRACA SOCJALNA_2019

 

 

Organizacja praktyk studenckich na kierunku PRACA SOCJALNA

Wykaz opiekunów praktyk zawodowych

 

Studia I stopnia – mgr Monika Szpoczek (monika.szpoczek@us.edu.pl)

Studia II stopnia – dr Daniela Dzienniak-Pulina (daniela.dzienniak-pulina@us.edu.pl)

Organizacja PRAKTYK ZAWODOWYCH i DYPLOMOWYCH na kierunku Praca socjalna

 

Najważniejsze Dokumenty:

praktyka dyplomowa – prośba o zgodę na realizację projektu

Skierowanie na praktyki

Oświadczenie

Dzienniczek praktyk zawodowych

Karta ocen studenta

Sprawozdanie z realizacji praktyk

Wniosek o zaliczenie praktyki na podstawie pracy

Organizacja praktyk studenckich na kierunku SOCJOLOGIA

Organizacja praktyk studenckich na kierunku SOCJOLOGIA

 

studia I stopnia

 

  • specjalności: socjologia miasta i regionu, socjologia organizacji i zarządzania
    oraz wiedza o współczesnym społeczeństwie

Studenci studiów pierwszego stopnia o specjalności socjologia miasta i regionu, wiedza o współczesnym społeczeństwie oraz socjologia organizacji i zarządzania realizują̨ praktyki terenowe w wymiarze 4 tygodni (po 4 semestrze). Praktyki terenowe poprzedzone są zajęciami w ramach modułu przygotowanie praktyk w wymiarze 15 godzin, w trakcie których studenci zapoznają̨ się z praktycznymi sposobami prowadzenia badań społecznych, opracowują lub uczestniczą w opracowaniu koncepcji badań. W trakcie piątego semestru, po odbyciu praktyk terenowych, na zajęciach opracowanie praktyk (15 godz.) studenci omawiają̨ doświadczenia zdobyte w trakcie badań terenowych oraz analizują̨ i opracowują̨ zebrany materiał empiryczny z wykorzystaniem programu statystycznego. Badania terenowe prowadzone pod kierownictwem opiekuna praktyk pozwalają̨ studentom na zdobycie doświadczenia potrzebnego do samodzielnego realizowania badań empirycznych. Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz sprawozdań z badań terenowych i opracowania fragmentu materiału empirycznego.

  • specjalność: socjologia reklamy i komunikacja społeczna

Studenci studiów pierwszego stopnia o specjalności socjologia reklamy i komunikacja społeczna realizują̨ praktyki zawodowe w wymiarze 4 tygodni (po 4 semestrze). Zwykle dotyczy to tygodni wakacyjnych, lecz ze względu na trudności ze znalezieniem odpowiednich, dla zainteresowań studentów placówek i z ustaleniem odpowiadających obu stronom terminów, wyjątkowo dopuszcza się możliwość „przesunięcia” terminu praktyk na miesiące przed lub po wakacjach. Zdarza się czasami, że terminy te obejmują nawet miesiące zimowe – jeżeli pracodawca, na którym studentowi zależy wskaże taki właśnie czas jako jedyny możliwy. Studenci realizują praktyki w instytucjach związanych z środowiskiem reklamy, szeroko rozumianą komunikacją społeczną, public relations etc. Do najczęściej wybieranych miejsc odbywania praktyk należą agencje reklamowe, agencje PR, biura promocji, rozgłośniie telewizyjne i radiowe, a także urzędy miast i gmin.

Zaliczenie praktyk odbywa się na podstawie weryfikacji sprawozdania studenta ze zrealizowanych zadań, w którym uwzględniana jest również ocena własna, w której praktykant odnosi się zarówno do przydzielonych mu zadań, jak i przedstawia osobiste opinie na temat opiekuna praktyki, miejsca pracy i wykonywanej pracy. W sprawozdaniu zamieszczane są ponadto uwagi instruktora praktyki w miejscu jej odbywania wraz ze sformułowaną przez właściwą osobę oceną pracy studenta.

Dzięki uczestnictwu w praktykach zawodowych student zyskuje możliwość skonfrontowania się z realnym funkcjonowaniem oraz strukturą instytucji i firm. Studenci mają szansę poznania zasad rządzących rynkiem pracy, zdobycia doświadczeń mających procentować w przyszłości w zdobywaniu i wykonywaniu pracy zawodowej, ponieważ praktyki są realizowane w instytucjach umożliwiających im rozwój własnych zainteresowań w ramach wybranego profilu studiów.

Szczegółowe zasady odbywania praktyk na tej specjalności reguluje Zarządzenie Rektora UŚ nr 68/2017 (z późn. zm.).

Opiekunem praktyk studentów SRiKS jest dr Paweł Ćwikła.

studia II stopnia

Praktyki studenckie na studiach drugiego stopnia są realizowane po 2 semestrze. Są one powiązane z modułem seminarium magisterskie i mają charakter indywidualny. Praktyki są związane z przygotowywaną pracą dyplomową i koordynowane są przez promotora.

Organizacja praktyk studenckich na kierunku SOCJOLOGIA REKLAMY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ

Najważniejsze Dokumenty:

Porozumienie + RAPORT – o organizacji praktyki zawodowej

Skierowanie

Oświadczenie

Dzienniczek Praktyk

Karta Ocen

Sprawozdanie studenta z praktyk

Zaliczenie jako praktyki pracy zawodowej

Zaliczenie praktyki w ramach efs

return to top