Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Student kierunku informatyka laureatem konkursu o stypendium Ministra Nauki

03.04.2024 - 09:26 aktualizacja 03.04.2024 - 11:02
Redakcja: jp

Minister Nauki przyznał stypendia za znaczące osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe na rok akademicki 2023/2024. Wyróżnieni otrzymają stypendium w wysokości 17 000 zł. Wśród laureatów znalazł się student kierunku informatyka – inż. Filip Smyczek, który nagrodę otrzymał za współautorstwo artykułu naukowego “Comparison of Shapley-Shubik and Banzhaf-Coleman power indices applied to aggregation of predictions obtained based on dispersed data by k-nearest neighbors classifiers”. Artykuł został opublikowany w recenzowanych materiałach z konferencji KES 2022 oraz w Elsevier’s Procedia Computer Science.

O Laureacie

Praca naukowa dotyczy porównania indeksów siły Shapleya-Shubika i Banzhafa-Colemana stosowanych do agregacji prognoz uzyskanych na podstawie rozproszonych danych przez klasyfikatory k-najbliższych sąsiadów.

Kluczowe punkty pracy:

  • Propozycja nowej metody fuzji prognoz opartej na indeksach siły.
  • Badanie użyteczności dwóch indeksów siły: Shapleya-Shubika i Banzhafa-Colemana.
  • Analiza wpływu wartości parametru k oraz kwoty w prostych grach na dokładność klasyfikacji.
  • Ostatecznie zostało stwierdzone, że zastosowanie indeksu siły poprawia dokładność klasyfikacji, a oba analizowane indeksy generują porównywalne wyniki.

Referat został wygłoszony na piętnastej międzynarodowej konferencji naukowej DLCC2023.

Inż. Filip Smyczek jest także współautorem pracy naukowej: „Analysis of the top discussed issues and identification of social and university networks based on publications related to education„, która czeka na recenzję w czasopiśmie Informatics in Education /https://infedu.vu.lt/journal/INFEDU/.

Mężczyzna siedzący na fotelu przy monitorze
Filip Smyczek | Fot. archiwum prywatne

O Tutorce

Tutorką Filipa Smyczka w ramach projektu o charakterze wdrożeniowym pt. „Mistrzowie dydaktyki” jest dr hab. Małgorzata Przybyła-Kasperek, prof. UŚ z Instytutu Informatyki. W projekcie tym oferowane było wsparcie dla najlepszych studentów jako cykl zajęć z wykorzystaniem metody tutoringu. Początkowo prace w ramach tutoringu koncentrowały się nad zastosowaniem zagadnień sztucznej inteligencji w kontekście wspomagania wyboru spektaklu teatralnego najbardziej dopasowanego do preferencji użytkownika. Celem było stworzenie aplikacji, która wykorzystywałaby elementy systemów ekspertowych, drzew decyzyjnych i zbiorów przybliżonych w celu rekomendacji spektaklu teatralnego zgodnego z preferencjami widza.
W dalszych etapach prace tutoringowe koncentrowały się nad zastosowaniem indeksów siły Shapley’a-Shubik’a oraz Banzhaf’a-Coleman’a do oceny wpływu poszczególnych agentów na podejmowania decyzji globalnych w zagadnieniu klasyfikacji dla danych rozproszonych. Równie ważnym etapem współpracy była analiza sieci społecznych wśród naukowców publikujących na temat wykorzystania sztucznej inteligencji w dydaktyce. W tym celu wykorzystano algorytmy grupowania i teorię grafów.
Zwieńczeniem współpracy była publikacja „Przybyła-Kasperek, M., & Smyczek, F. (2022). Comparison of Shapley-Shubik and Banzhaf-Coleman power indices applied to aggregation of predictions obtained based on dispersed data by k-nearest neighbors classifiers. Procedia Computer Science, 207, 2134-2143.” oraz przygotowanie kolejnej pt. „Impact of Data Sources and Bibliometric Methods on Assessing the State of Artificial Intelligence in Education: A Systematic Mapping Analysis”, która jest aktualnie w recenzji oraz wygłoszeniem referatu pt. “Impact of Data Sources and Bibliometric Methods on Assessing the State of Artificial Intelligence in Education” w ramach konferencji 15th Annual International Scientific Conference Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning Subtitle: E-learning & Artificial Intelligence DLCC2023 – Katowice–Sosnowiec, Poland 23th, 24th October 2023.

W opinii tutorki Pan Filip Smyczek jest studentem solidnym, pracowitym i sumiennym. Jego zaangażowanie i motywacja do nauki jest wysoka, co przełożyło się na sukcesy naukowe. Ponadto, student wykazuje samodzielnością w poszukiwaniu dodatkowych źródeł informacji i w analizie zagadnień, co świadczy o jego rozwijających się umiejętnościach badawczych. Po tutoringu, Pan Filip wykazuje także większą pewność siebie w prezentowaniu swoich pomysłów oraz w wyrażaniu swoich opinii podczas dyskusji naukowych, co miał możliwość zaprezentować w ramach międzynarodowej konferencji DLCC 2023. Zyskał także umiejętność skutecznej organizacji czasu nauki i pracy nad zagadnieniami, co pozwala mu efektywniej wykorzystać swój potencjał. Współpracę z Panem Filipem oceniam bardzo pozytywnie.


Pełna lista laureatów i laureatek znajduje się na stronie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Gratulujemy!

return to top