Projekty dla studentów, doktorantów i pracowników
Projekty trwające dla studentów
Dofinansowano ze środków budżetu państwa.
Studenckie koła naukowe tworzą innowacje.
Projekt: Nowe związki o potencjalnym zastosowaniu w produkcji ogniw fotowoltaicznych
O projekcie
Projekt skierowany do członków Koła Naukowego Chemików Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach „Aqua Regia”. Celem głównym projektu jest przeprowadzenie przez studentów, członków Koła Naukowego, w zespołach badawczych Instytutu Chemii, badań naukowych polegających na syntezie oraz wyznaczeniu właściwości fizykochemicznych nowych materiałów o potencjalnym zastosowaniu w produkcji ogniw fotowoltaicznych oraz wyprodukowaniu prototypowych ogniw fotowoltaicznych. W ramach Projektu studenci nabędą również kompetencje miękkie potrzebne do prowadzenia nadań naukowych i promocji ich wyników poprzez m.in. warsztaty, pracę w zespołach badawczych, wystąpienia publiczne.
Zadania projektowe
- Warsztaty kształtujące kompetencje niezbędne do prowadzenia badań naukowych.
- Prowadzenie badań naukowych – realizacja projektu naukowego.
- Popularyzacja badań naukowych – udział studentów w konferencji naukowej.
Prowadzenie badań naukowych – realizacja projektu naukowego | Rekrutacja
- Uczestnikami zdania w Projekcie mogą zostać studenci i studentki studiów 1 i 2 stopnia kształcący się na kierunku chemia oraz studiów 1 stopnia na kierunku technologia chemiczna, będący jednocześnie członkami Koła Naukowego chemików Uniwersytetu Śląskiego „Aqua Regia”.
- Rekrutacja uczestników do zdania w Projekcie poprzedzona będzie kampanią informacyjno–promocyjną prowadzoną poprzez stronę internetową, plakaty informacyjne na Wydziałach, spotkania informacyjne ze studentami/kami, oraz media społecznościowe.
- Rekrutacja do projektu wraz z podaniem jej terminów odbywa się przy pomocy zdalnego formularza elektronicznego udostępnionego minimum w mediach społecznościowych oraz na platformie MS Teams (w zespole Koła Naukowego).
- Limit osób przyjętych do projektu wynosi 10.
- Studenci rekrutują się do projektu poprzez wskazanie w formularzu elektronicznym preferowanego tytułu projektu naukowego.
- W przypadku zgłoszenia większej liczby studentów/ek w stosunku do limitu miejsc w Projekcie zostanie przeprowadzona rozmowa kwalifikacyjna ze wszystkimi kandydatami/tkami oraz z Koordynatorem Projektu i wybranym przez studenta tutorem z listy proponowanych tematów. Skala punktów: od 0 do 10. Ocenie podlegać będzie znajomość zagadnień zaproponowanych przez tutora przed rozmową. Utworzona zostanie lista rezerwowa wg. malejącej liczby punktów uzyskanych podczas rozmowy. Z listy rezerwowej kandydat/ka może być przeniesiony na listę osób zrekrutowanych do udziału w Zadaniu w Projekcie pod warunkiem zwolnienia miejsca.
- W przypadku nie wypełnienia limitów miejsc/rezygnacji wyłonionych studentów/ek, zostanie ogłoszona dodatkowa rekrutacja na podstawie kolejności zgłoszeń, do momentu wyczerpania limitu miejsc.
Prowadzenie badań naukowych – realizacja projektu naukowego | Propozycje tematów
- Synteza pochodnych fenotiazyny z podstawnikami o różnym charakterze elektronowym.
- Synteza niesymetrycznych pochodnych fenotiazyny typu donor-π-donor- π-akceptor (D-π-D-π-A) jako potencjane warstwy aktywne w ogniwach fotowoltaicznych.
- Synteza nowych pochodnych perylenotriimidu w kontekście materiałów elektroaktywnych na potrzeby organicznych ogniw słonecznych.
- Synteza azowych pochodnych 1,8-naftalimidów z grupami sulfonowymi.
- Synteza pochodnych 1,8-naftalimidów z grupami kwasowymi.
- Badania właściwości otrzymanych związków z grupami kotwiczącymi jako potencjalnych barwników dla ogniw fotowoltaicznych.
- Konstrukcja i charakterystyka barwnikowych ogniw fotowoltaicznych
Pobierz listę proponowanych tematów wraz z tutorem oraz bibliografią w formacie pdf.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
VINCI Dive into Science – Interdisciplinary International Silesian Summer School – intensive international education programme for forein students.
The project will be realized in the period from 01/11/2021 to 31/08/2023.
The project mainly assumes the organizing of an international summer school dedicated to the best worldwide students. The choice of support results from the popularity of the so-called short-term programs, including summer schools and other educational programs lasting from 2 to 8 weeks.
The Interdisciplinary International Silesian Summer School is an intensive 3-week program including:
- basic classes modules,
- projects carried out by students under specialist workshops involving the participation of students in scientific research;
- lectures by renowned foreign lecturers;
- seminars;
- activities promoting Polish culture as well as educational and scientific opportunities;
- integration and socializing events
Students from EU and non-EU countries who have completed at least 1 year of studies in first-cycle studies or are in the process of second-cycle studies (computer science or chemical sciences or physical sciences or materials engineering) can apply to the VINCI school.
Each of the 40 participants of the School will receive a scholarship of PLN 5,000.00.
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Projekt skierowany do studentów
Uniwersytet w Lille jest odpowiedzialny za ogólną koordynację i inicjowanie działań programowych we współpracy z partnerami.
BIOPHAM odpowiada na międzynarodowe zapotrzebowanie na wykwalifikowanych absolwentów z teoretycznymi i stosowanymi szkoleniami na wysokim poziomie w zakresie materiałoznawstwa oraz fizyki i chemii materiałów oraz ich zastosowań w przemyśle farmaceutycznym i biofarmaceutycznym. BIOPHAM korzysta również z zaangażowania bardzo dużej międzynarodowej sieci 13 firm, 3 międzynarodowych klastrów organów publicznych/prywatnych (w tym przemysłu), 6 wielkoskalowych instalacji (źródła synchrotronowe i neutronowe) oraz 25 prestiżowych europejskich i pozaeuropejskich uniwersytetów i centrów badawczych (Irlandia, Wielka Brytania, Belgia, Portugalia, Rosja, USA, Japonia, Australia, Chiny, Indie, Kamerun, Argentyna, Brazylia).
Partnerzy stowarzyszeni przyczyniają się do promocji programu studiów magisterskich oraz uczestniczą w zarządzaniu projektem (poprzez radę naukową, radę doradczą). Partnerzy stowarzyszeni zaoferują również studentom praktyki zawodowe, specjalistyczne seminaria i wykłady, wizyty studyjne w siedzibach firm siedziby firmy.
Koordynator projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Projekty trwające dla doktorantów
Program skierowany do doktorantów na kierunku Chemia
Głównym celem projektu jest zwiększenie jakości i efektywności kształcenia na studiach doktoranckich na kierunku chemia oraz podniesienie kompetencji związanych z pracą w interdyscyplinarnym i międzynarodowym środowisku badawczym 8 uczestników studiów doktoranckich poprzez opracowanie i realizację programu nowych interdyscyplinarnych elementów kształcenia (PIK) oraz dodatkowe działania związane z programem stypendialnym i umiędzynarodowieniem studiów.
Projekt obejmuje swoim zakresem merytorycznym wyłącznie działania dotyczące tworzenia i realizacji wysokiej jakości programów doktoranckich i działań uzupełniających, realizowanych poprzez interdyscyplinarny program studiów doktoranckich o zasięgu krajowym.
Kierownik projektu
Koordynator projektu ds. merytorycznych
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Projekty trwające dla pracowników
Głównym celem projektu jest podniesienie jakości kształcenia poprzez opracowanie nowego, interdyscyplinarnego programu studiów magisterskich z zakresu inżynierii materiałowej w międzynarodowym konsorcjum, odpowiadającego na potrzeby współczesnej gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa.
Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:
- podniesienie wiedzy nauczycieli akademickich w zakresie aktualnych problemów i kierunków rozwoju dydaktyki oraz zagadnień związanych z inżynierią materiałową,
- podnoszenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich w ramach krótkich wizyt szkoleniowych,
- dostosowanie programu studiów do potrzeb otoczenia społeczno – gospodarczego,
- zwiększenie innowacyjności i umiędzynarodowienia zaangażowanych instytucji (4) poprzez wymianę dobrych praktyk, wspólne opracowywanie programu studiów i materiałów dydaktycznych w formie blended learning oraz promocję otwartej edukacji.
Konsorcjum uczelni:
- Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska (Lider)
- Afyon Kocatepe Üniversitesi, Turcja
- Žilinská univerzita v Žiline, Słowacja
- Ivan Franko National University of Lviv, Ukraina
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Projekt edukacyjny
„UNIWERS-US. Kadra Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach dla projektowania uniwersalnego”
Celem głównym Projektu jest podniesienie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w zakresie projektowania uniwersalnego poprzez realizację nowatorskich działań opartych na idei wspólnoty uczącej się oraz metodzie World Cafe.
Cel projektu zostanie osiągnięty poprzez:
- zintensyfikowane działania zmierzające do podniesienia kompetencji z zakresu projektowania uniwersalnego u 10 osób, które w rezultacie zostaną liderami/ambasadorami ds. projektowania uniwersalnego,
- organizację cyklu nowatorskich warsztatów dla 150 nauczycieli akademickich z poszczególnych obszarów kształcenia/kierunków, prowadzonych pod merytoryczną opieką liderów ds. projektowania uniwersalnego i opartych o ideę i założenia wspólnoty uczącej się oraz metod world cafe,
- przygotowanie rekomendacji w postaci materiałów e-learningowych przez uczestników Projektu, pod opieką merytoryczną liderów ds. projektowania uniwersalnego;
- praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy przez uczestników szkolenia oraz liderów ds. projektowania uniwersalnego, uzupełnionych o możliwość konsultacji i monitoringu.
Koordynator projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Projekty zakończone
Program skierowany do studentów na kierunku Matematyka
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Projekt skierowany do studentów
i sterownikowa, w naturalny sposób wymusza na ludziach pracujących w różnych gałęziach przemysłu – elektronikach, konstruktorach, fizykach, chemikach czy też analitykach i biochemikach, potrzebę podjęcia wyzwania nauki programowania. Wcześniej czy później zachodzi potrzeba połączenia urządzenia ze światem zewnętrznym oraz wymuszenia współdziałania poszczególnych urządzeń w stanowiskach laboratoryjnych, liniach produkcyjnych czy też inteligentnych budynkach użyteczności publicznej i domach mieszkalnych. Jednak dla znacznej części populacji programowanie kojarzone jest z wpisywaniem tysięcy linii kodu, podczas którego nie można śledzić płynącego sygnału.
Wychodząc naprzeciw potrzebom ludzi wchodzącym w aktywne życie zawodowe we współczesnym świecie, a jednocześnie zniechęconym programowaniem w konwencjonalnych (tekstowych) językach programowania, w ramach niniejszego projektu, proponujemy naukę podstaw programowania w środowisku programistycznym LabView. LabView jest bardzo intuicyjnym narzędziem stanowiącym alternatywę w sposobie podejścia do samego procesu programowania proponującym rysowanie kodu aplikacji. Nauka programowania w tym języku to nie tylko poznawanie struktur i zasad programistycznych, to również nabywanie umiejętności analitycznego myślenia niezbędnego w rozwiązywaniu problemów nie tylko informatycznych.
Programowanie w tym środowisku staje się coraz bardziej popularne. Programy napisane
w LabView są wykorzystywane w wielkich koncernach przemysłowych, a znajomość choćby podstaw programowania w tym języku będzie stanowiła dodatkowy atut na rynku pracy. Dodatkowym atutem proponowanego wsparcia jest możliwość rozwoju technicznego języka angielskiego.
Czy nasza propozycja brzmi dla Ciebie interesująco?
Czy chciałbyś poznać szczegóły naszego projektu?
Napisz, skontaktujemy się z Tobą w możliwie najkrótszym czasie
ZAPRASZAMY!
Dokumenty rejestracyjne już wkrótce znajdziesz na naszej stronie!
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Program skierowany do studentów kierunków nie związanych z IT
Programowanie to dziś umiejętność o znaczeniu horyzontalnym, potrzebna w wielu zawodach, nie tylko IT, to coś więcej niż nauka prawidłowego pisania kodu. „Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu, która pozwala rozwinąć umiejętność skutecznego myślenia o rzeczach, które nie są związane z IT” (Bill Gates).
Obecnie w całej Europie istnieje silny trend w uczeniu się programowania od najmłodszych lat. Dostępne są liczne kursy dla dzieci oraz dedykowane platformy e-learningowe, a kodowanie zaczyna być traktowane jak nauka każdego innego języka obcego. Istnieje jednak pewna luka w dostosowaniu tej tendencji do wymogów i potrzeb młodych ludzi (powyżej 18 roku życia), którzy właśnie wkraczają na rynek pracy i najbardziej potrzebują umiejętności okołoprogramistycznych i myślenia komputacyjnego. Dlatego w projekcie CC INFINITE wsparciem objęci zostaną studenci kierunków innych niż związanych z IT.
Głównym celem projektu jest zwiększenie innowacyjności i interdyscyplinarności szkolnictwa wyższego poprzez opracowanie, wdrożenie (przez co najmniej 4 europejskie szkoły wyższe) i ewaluację innowacyjnego kursu programowania dla studentów kierunków niezwiązanych z IT.
Projekt realizowany jest w ramach konsorcjum: Uniwersytet Śląski (lider), Fundacja Edu-Res (Polska), University of Bedfordshire (Wielka Brytania), Fundación Universitaria San Antonio (Hiszpania), Università degli Studi di Bari Aldo Moro (Włochy).
Kierownik projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania
Program skierowany do studentów na kierunku Informatyka
Projekt przyczyni się do osiągnięcia celu szczegółowego POWER przez realizację kompleksowych działań zapewniających maksymalną efektywność zaplanowanych form wsparcia w ramach Programu Rozwoju Kompetencji i Programu Stażowego służących nabyciu przez studentki/ów kierunku informatyka w/w kompetencji oczekiwanych przez pracodawców z sektora IT i BPO na rynku pracy. Zapotrzebowanie na kompetencje określono na podstawie Raportu Analiza kompetencji i kwalifikacji kluczowych dla zwiększenia szans absolwentów na r. pracy oraz badań własnych.
Koordyntor projektu
Źródło finansowania
Okres trwania projektu
Wysokość dofinansowania