Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
student
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Indywidualne dostosowanie studiów

JAK UZYSKAĆ IDS?

Krok 1.

30 października 2024 r. wdrożono nowy sposób procedowania podań o Indywidualne Dostosowanie Studiów (IDS) w formie elektronicznej.

Złóż podanie przez USOSweb w zakładce „Podania” i dołącz dokumentację medyczną (do 5 dokumentów w formacie PDF o maksymalnym rozmiarze 10Mb).

lub

Złóż w Centrum Obsługi Studentów dokumenty:

Wypełnione i podpisane dokumenty możesz złożyć:

osobiście lub pocztą tradycyjną – Centrum Obsługi Studentów, ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice, pokój 0.12 lub 0.14 (rektorat, parter),

drogą elektroniczną – zeskanuj dokumenty i wyślij na adres: ids@us.edu.pl , w temacie wiadomości wpisz: „IDS – imię i nazwisko”. Oryginały dokumentów przynieś na indywidualne spotkanie.

Krok 2.

Przyjdź na indywidualne spotkanie z przedstawicielami COS i Koordynatorem ds. dostosowania studiów z wydziału, na którym będziesz studiować. Podczas spotkania omówimy potrzeby i możliwości związane z IDS. Wspólnie ustalimy najkorzystniejsze formy wsparcia. Informację o terminie spotkania przekażą Ci pracownicy COS.

Krok 3.

Zaopiniowany wniosek o IDS zostanie przekazany do Dziekana, który podejmie decyzję o zakresie IDS.

Krok 4.

W ciągu 7 dni od otrzymania pozytywnej decyzji o przyznaniu IDS przekaż do Koordynatora ds. spraw organizacyjnego wsparcia OzN/OSP listę wykładowców, z którymi będziesz mieć zajęcia w danym semestrze i chcesz mieć IDS (listę możesz przesłać e-mailem). Koordynator skontaktuje się z nimi, żeby przekazać informację o decyzji Dziekana dotyczącej Twojego IDS.

Jeśli ramach IDS będziesz nagrywać zajęcia, dodatkowo otrzymasz do wypełnienia oświadczenie dotyczące ochrony praw autorskich.

Krok 5.

Po uzyskaniu od koordynatora informacji, że skontaktował się z Twoimi wykładowcami, ustal i spisz z nimi sposób realizacji IDS. Oryginał ustaleń przekaż koordynatorowi ds. wsparcia.


Kwestię IDS reguluje Zarządzenie nr 158 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 30 października 2024 r. w sprawie wsparcia procesu kształcenia i prowadzenia badań dla osób studiujących z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami.


W odpowiedzi na wniosek osoby studiującej o IDS możliwe jest zaproponowanie form wsparcia z zakresu:

1. zajęć dydaktycznych, polegających w szczególności na:

a. włączeniu osób trzecich (np. asystent osoby studiującej z niepełnosprawnością – dydaktyczny, tyflodydaktyczny, surdodydaktyczny, transportowy, tłumacz języka migowego),
b. stosowaniu dodatkowych urządzeń kompensujących (np. komputer, linijka brajlowska, system FM),
c. możliwości nagrywania przez osobę studiującą (np. dyktafonem, kamerą wideo) wszystkich rodzajów wykładów i zajęć,
d. wykorzystaniu środków dydaktycznych umożliwiających odbiór informacji różnymi kanałami w zależności od potrzeb zgłaszanych przez osobę studiującą (np. prezentacje multimedialne, wykresy, mapy, ilustracje, zdjęcia, nagrania),
e. możliwości otrzymywania od wykładowcy materiałów dydaktycznych w dostępnej formie (np. w formie elektronicznej, z powiększoną czcionką),
f. udostępnianiu materiałów do zajęć odpowiednio wcześniej przed ich rozpoczęciem (np. konspekt w formie elektronicznej lub papierowej, główne tezy, bibliografia, prezentacja multimedialna),
g. zamianie miejsc, w których odbywają się zajęcia, na dostępne architektonicznie,
h. możliwości modyfikacji planu zajęć lub zmiany grupy,
i. zwiększeniu limitu nieobecności wraz z możliwością nadrobienia zaległości na zasadach ustalonych z osobami prowadzącymi zajęcia,
j. wydłużeniu czasu na przygotowanie prac zaliczeniowych, szczególnie obszernych prac pisemnych, a także w razie konieczności dzielenia ich na mniejsze części,
k. zamianie referatów i prezentacji oraz aktywności werbalnej podczas zajęć na pisemną formę zaliczenia (np. test, esej),
l. możliwości zaliczania materiału w trybie indywidualnym, w przypadku gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia osobie studiującej regularne uczestnictwo w zajęciach,
m. modyfikacji harmonogramu zajęć minimalizującej nieobecności związane z planowanym leczeniem,
n. możliwości organizacji indywidualnych konsultacji, jeżeli niepełnosprawność szczególnie uniemożliwia osobie studiującej uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych w standardowym trybie;
2. zaliczeń i egzaminów, polegających w szczególności na:

a. wydłużeniu czasu ich trwania,
b. udziale tłumacza języka migowego,
c. umożliwieniu zdawania egzaminów pisemnych przy komputerze ze specjalistycznym oprogramowaniem,
d. otrzymywaniu arkuszy egzaminacyjnych z powiększoną czcionką,
e. możliwości otrzymywania pytań w formie pisemnej podczas egzaminów ustnych,
f. zmianie formy zaliczenia/egzaminu z ustnej na pisemną lub z pisemnej na ustną, możliwość przystąpienia do egzaminu ustnego bez pozostałych uczestników grupy/indywidualnie
g. umożliwieniu robienia krótkich przerw podczas egzaminów pisemnych,
h. rozłożeniu sesji egzaminacyjnej w czasie,
i. w przypadku egzaminów z obszernego materiału umożliwieniu zdawania go w częściach,
j. zmianie miejsca i czasu zdawania egzaminów w związku ze stanem zdrowia osoby studiującej,
k. przedłużeniu terminu zaliczenia semestru przy zachowaniu obowiązku uczestniczenia w zajęciach w kolejnym semestrze od ich rozpoczęcia;

3. materiałów edukacyjnych, polegających w szczególności na:
a. zastosowaniu formy elektronicznej,
b. powiększeniu czcionki,
c. konwersji na język brajla;

4. transportu z domu na uczelnię i z powrotem oraz między budynkami uczelni.

Osoba studiująca może ubiegać się o inne formy dostosowania procesu kształcenia nieuwzględnione powyżej, a uwarunkowane specyfiką niepełnosprawności danej osoby.

return to top