Najczęściej zadawane pytania:
W trakcie rejestracji w systemie IRK należy ustalić swoje hasło. Na podany w systemie IRK adres e-mail kandydata zostanie wysłany link aktywacyjny do konta oraz login. Należy aktywować konto przez kliknięcie linku aktywacyjnego. W przypadku niezapamiętania hasła jest możliwość jego odzyskania. Hasło zostanie wysłane na adres e-mailowy kandydata podany podczas rejestracji w systemie IRK.
Krajowy Rejestr Matur udostępnia uczelniom wyniki z egzaminów maturalnych, co znacznie przyspiesza i ułatwia proces rekrutacji na studia. Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przekazanie wyników egzaminu maturalnego do systemu KReM składane jest w szkole równocześnie z oświadczeniem o wyborze przedmiotów maturalnych. Oryginały oświadczeń znajdują się w szkołach, tam więc najłatwiej sprawdzić, czy wyraziło się taką zgodę. Innym sposobem jest kontakt z właściwą Okręgową Komisją Egzaminacyjną. Wyniki zostaną pobrane tylko w przypadku kandydatów z „nową maturą” uzyskaną od 2006 roku włącznie, którzy wyrazili taką zgodę. Kandydaci, którzy zgody nie wyrazili, oraz kandydaci ze „starą maturą” lub „nową maturą” uzyskaną przed 2005 rokiem, maturą zagraniczną, międzynarodową (IB), europejską (EB) muszą wgrać skan świadectwa. (Możliwość wgrania skanu świadectwa zostanie udostępniona od 8 lipca).
Należy wpisać numer świadectwa maturalnego otrzymanego po raz pierwszy. Dokument otrzymywany w przypadku poprawiania niektórych ocen jest aneksem do świadectwa maturalnego. Numer aneksu należy wpisać w pozycji „Aneks do świadectwa dojrzałości.”
Tak. Nie ma ograniczeń jeśli chodzi o liczbę kierunków, na które można dokonać rejestracji. Za każdym razem należy wnieść opłatę rekrutacyjną.
Terminy zostały podane w systemie IRK i umieszczone w harmonogramach rekrutacji dotyczących poszczególnych kierunków. Należy zwrócić szczególną uwagę na wyznaczone przez Uczelnię, nieprzekraczalne terminy dotyczące: zapisania się na wybrany kierunek, wniesienia opłaty rekrutacyjnej, przystąpienie do egzaminów dodatkowych (jeśli są przewidziane w kryteriach), dokonania wpisu na studia i złożenia dokumentów. Niedopełnienie formalności w terminie może skutkować nieuwzględnieniem w postępowaniu kwalifikacyjnym.
Kandydaci wpłacają opłatę rekrutacyjną na konto UŚ, którego numer jest tworzony indywidualnie dla każdego kandydata podczas rejestracji internetowej w systemie IRK. Nie można wnosić opłaty na konto koleżanki lub kolegi zarejestrowanych w systemie IRK. Konto służy tylko i wyłącznie do celów rekrutacji i nie należy wnosić na nie innych opłat. Po okresie rekrutacji konto ulega likwidacji. Pozostałe informacje o opłacie rekrutacyjnej dostępne na stronie tutaj.
Sytuacja ta może wynikać z tego, że między wniesieniem opłaty a zaksięgowaniem środków na koncie w systemie IRK mija pewien czas. System IRK nie jest systemem bankowym, jedynie pobiera z banku informacje o dokonanej wpłacie. Proszę czekać cierpliwie na informację o wpłacie. Należy pamiętać, że w weekendy operacje zlecane pomiędzy bankami nie są wykonywane. Gdy pieniądze zostaną zaksięgowane, stosowny komunikat pojawi się na koncie kandydata w IRK. Przekazanie pieniędzy przelewem bankowym trwa około 3–4 dni, natomiast za pośrednictwem poczty – nawet około 10 dni. Termin wniesienia opłaty i pozostałe informacje dostępne na stronie tutaj.
Szczegóły dotyczące wysokości opłat za wydanie legitymacji oraz za kształcenie na studiach niestacjonarnych oraz innych opłat dostępne na stronie tutaj.
Zgodnie z przyjętymi kryteriami kwalifikacji, żadnego z kierunków studiów w Uniwersytecie Śląskim nie objęto ograniczeniem w postaci wymaganych progów punktowych. W związku z tym uczelnia nie podaje kandydatom do wiadomości wysokości progów punktowych obowiązujących w przypadku wcześniejszych rekrutacji.
Progi punktowe są ustalane rokrocznie w trakcie opracowywania przez komisje rekrutacyjne list rankingowych i są niezależne od progów w latach poprzednich. Wysokość progów punktowych zależy między innymi od liczby kandydatów, od wyników uzyskanych przez uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego w danym roku oraz od ustalonych kryteriów kwalifikacyjnych. Informacja o liczbie kandydatów na jedno miejsce w latach ubiegłych dostępna na stronie tutaj.
Kandydat otrzyma informację o wynikach kwalifikacji na swoje indywidualne konto w systemie IRK.
Ponadto listy z wynikami postępowania kwalifikacyjnego są publikowane na stronie https://irk.us.edu.pl/listy/. Na listach w każdym przypadku został podany termin i miejsce złożenia dokumentów oraz kontakt do Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej.
Uwaga! Zakwalifikowanie do przyjęcia na studia nie jest równoznaczne z przyjęciem na studia. Aby zostać przyjętym na wybrany kierunek studiów, należy dopełnić niezbędnych formalności czyli złożyć w dziekanacie wszystkie wymagane dokumenty.
Wykaz wymaganych dokumentów dostępny na stronie tutaj. Dokumenty należy złożyć w dziekanacie na wydziale, po ogłoszeniu list osób zakwalifikowanych do przyjęcia.
Tak. Dokonanie wpisu na kierunek, na który zostało się zakwalifikowanym, gwarantuje miejsce na studiach na tym kierunku i nie wyklucza możliwości uczestnictwa w rekrutacji na inne kierunki.
Po dokonaniu wpisu na dany kierunek studiów istnieje możliwość złożenia rezygnacji, a następnie dokonania wpisu na nowy kierunek studiów.
W ogólnouczelnianym harmonogramie przewidziano terminy naboru podstawowego i dwóch naborów uzupełniających. Należy pamiętać, że II nabór (lub III nabór) na dany kierunek zostanie uruchomiony tylko w przypadku, jeżeli po zakończeniu naboru podstawowego (lub II naboru) nie zostanie wyczerpany limit miejsc na kierunku. Decyzje o uruchomieniu dodatkowego naboru podejmuje Wydziałowa Komisja Rekrutacyjna, odrębnie dla każdego kierunku studiów.