Indywidualne dostosowanie studiów
JAK UZYSKAĆ IDS?
Krok 1.
30 października 2024 r. wdrożono nowy sposób procedowania podań o Indywidualne Dostosowanie Studiów (IDS) w formie elektronicznej.
Złóż podanie przez USOSweb w zakładce „Podania” i dołącz dokumentację medyczną (do 5 dokumentów w formacie PDF o maksymalnym rozmiarze 10Mb).
lub
Złóż w Centrum Obsługi Studentów dokumenty:
- wniosek o IDS (wniosek o IDS),
- kartę informacyjną (karta informacyjna),
- aktualne orzeczenie o niepełnosprawności lub inny równoważny dokument (jeśli taki posiadasz).
Wypełnione i podpisane dokumenty możesz złożyć:
osobiście lub pocztą tradycyjną – Centrum Obsługi Studentów, ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice, pokój 0.12 lub 0.14 (rektorat, parter),
drogą elektroniczną – zeskanuj dokumenty i wyślij na adres: ids@us.edu.pl , w temacie wiadomości wpisz: „IDS – imię i nazwisko”. Oryginały dokumentów przynieś na indywidualne spotkanie.
Krok 2.
Przyjdź na indywidualne spotkanie z przedstawicielami COS i Koordynatorem ds. dostosowania studiów z wydziału, na którym będziesz studiować. Podczas spotkania omówimy potrzeby i możliwości związane z IDS. Wspólnie ustalimy najkorzystniejsze formy wsparcia. Informację o terminie spotkania przekażą Ci pracownicy COS.
Krok 3.
Zaopiniowany wniosek o IDS zostanie przekazany do Dziekana, który podejmie decyzję o zakresie IDS.
Krok 4.
W ciągu 7 dni od otrzymania pozytywnej decyzji o przyznaniu IDS przekaż do Koordynatora ds. spraw organizacyjnego wsparcia OzN/OSP listę wykładowców, z którymi będziesz mieć zajęcia w danym semestrze i chcesz mieć IDS (listę możesz przesłać e-mailem). Koordynator skontaktuje się z nimi, żeby przekazać informację o decyzji Dziekana dotyczącej Twojego IDS.
Jeśli ramach IDS będziesz nagrywać zajęcia, dodatkowo otrzymasz do wypełnienia oświadczenie dotyczące ochrony praw autorskich.
Krok 5.
Po uzyskaniu od koordynatora informacji, że skontaktował się z Twoimi wykładowcami, ustal i spisz z nimi sposób realizacji IDS. Oryginał ustaleń przekaż koordynatorowi ds. wsparcia.
W odpowiedzi na wniosek osoby studiującej o IDS możliwe jest zaproponowanie form wsparcia z zakresu:
1. zajęć dydaktycznych, polegających w szczególności na:
- włączeniu osób trzecich (np. asystent doktoranta z niepełnosprawnością – dydaktyczny, tyflodydaktyczny, surdodydaktyczny, transportowy, tłumacz języka migowego),
- stosowaniu dodatkowych urządzeń kompensujących (np. komputer, linijka brajlowska, system FM),
- możliwości nagrywania przez doktoranta (np. dyktafonem, kamerą wideo) wszystkich rodzajów wykładów i zajęć,
- wykorzystaniu środków dydaktycznych umożliwiających odbiór informacji różnymi kanałami w zależności od potrzeb zgłaszanych przez doktorantów (np. prezentacje multimedialne, wykresy, mapy, ilustracje, zdjęcia, nagrania),
- możliwości otrzymywania od wykładowcy materiałów dydaktycznych w dostępnej formie (np. w formie elektronicznej, z powiększoną czcionką),
- udostępnianiu materiałów do zajęć odpowiednio wcześniej przed ich rozpoczęciem (np. konspekt w formie elektronicznej lub papierowej, główne tezy, bibliografia, prezentacja multimedialna),
- zamianie miejsc, w których odbywają się zajęcia, na dostępne architektonicznie,
- możliwości modyfikacji planu zajęć lub zmiany grupy,
- zwiększeniu limitu nieobecności wraz z możliwością nadrobienia zaległości na zasadach ustalonych z osobami prowadzącymi zajęcia,
- wydłużeniu czasu na przygotowanie prac zaliczeniowych, szczególnie obszernych prac pisemnych, a także w razie konieczności dzielenia ich na mniejsze części,
- zamianie referatów i prezentacji oraz aktywności werbalnej podczas zajęć na pisemną formę zaliczenia (np. test, esej),
- możliwości zaliczania materiału w trybie indywidualnym, w przypadku gdy sytuacja zdrowotna uniemożliwia osobie studiującej regularne uczestnictwo w zajęciach,
- modyfikacji harmonogramu zajęć minimalizującej nieobecności związane z planowanym leczeniem,
- możliwości organizacji indywidualnych konsultacji, jeżeli niepełnosprawność szczególnie uniemożliwia osobie studiującej uczestnictwo w zajęciach dydaktycznych w standardowym trybie;
2. zaliczeń i egzaminów, polegających w szczególności na:
- wydłużeniu czasu ich trwania,
- udziale tłumacza języka migowego,
- umożliwieniu zdawania egzaminów pisemnych przy komputerze ze specjalistycznym oprogramowaniem,
- otrzymywaniu arkuszy egzaminacyjnych z powiększoną czcionką,
- możliwości otrzymywania pytań w formie pisemnej podczas egzaminów ustnych,
- zmianie formy zaliczenia/egzaminu z ustnej na pisemną lub z pisemnej na ustną, możliwość przystąpienia do egzaminu ustnego bez pozostałych uczestników grupy/indywidualnie
- umożliwieniu robienia krótkich przerw podczas egzaminów pisemnych,
- rozłożeniu sesji egzaminacyjnej w czasie,
- w przypadku egzaminów z obszernego materiału umożliwieniu zdawania go w częściach,
- zmianie miejsca i czasu zdawania egzaminów w związku ze stanem zdrowia osoby studiującej,
- przedłużeniu terminu zaliczenia semestru przy zachowaniu obowiązku uczestniczenia w zajęciach w kolejnym semestrze od ich rozpoczęcia;
3. materiałów edukacyjnych, polegających w szczególności na:
- zastosowaniu formy elektronicznej,
- powiększeniu czcionki,
- konwersji na język brajla;
4. transportu z domu na uczelnię i z powrotem oraz między budynkami uczelni.
Osoba studiująca może ubiegać się o inne formy dostosowania procesu kształcenia nieuwzględnione powyżej, a uwarunkowane specyfiką niepełnosprawności danej osoby.