Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych na 8. ŚFN organizuje scenę STEM

02.12.2024 - 21:35 aktualizacja 07.12.2024 - 11:20
Redakcja: jp

Współczesny świat dynamicznie się zmienia, a kluczem do zrozumienia i kształtowania tych zmian są nauki ścisłe i techniczne. Promowanie STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) to inwestycja w przyszłość – zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw.

Wśród aktywności zorganizowanych na pierwszą edycję sceny STEM na Śląskim Festiwalu Nauki znalazły się zarówno te dotyczące nauk ścisłych (fizyki, chemii, matematyki) ale i informatyki oraz inżynierii biomedycznej i materiałowej oraz mechatroniki.

To kilkadziesiąt aktywności: wykładów, pokazów, paneli dyskusyjnych – które podejmują najbardziej aktualne tematy w naukach ścisłych i technicznych, od zielonej energii, przez inteligentne materiały, po cyberbezpieczeństwo i sztuczną inteligencję.

Promowanie nauk ścisłych i technicznych to nie tylko edukacja – to budowanie fundamentów przyszłości. STEM pozwala rozwijać innowacje, zrozumieć świat i stawić czoła najważniejszym wyzwaniom współczesności. Dlatego warto inwestować w edukację, programy wsparcia i popularyzację nauki w społeczeństwie.

Nasza przyszłość zależy od ludzi, którzy dzięki STEM będą w stanie zmieniać świat na lepsze.

STEM to akronim obejmujący cztery kluczowe dziedziny: naukę (Science), technologię (Technology), inżynierię (Engineering) i matematykę (Mathematics). To interdyscyplinarne podejście, które łączy te obszary, aby rozwijać praktyczne umiejętności, krytyczne myślenie i kreatywność. STEM nie ogranicza się do teorii – jego celem jest praktyczne rozwiązywanie problemów współczesnego świata.

Dlaczego STEM jest ważny?

  1. Rozwój gospodarczy i technologiczny – W erze cyfryzacji i automatyzacji, gospodarki oparte na innowacjach technologicznych przodują w globalnym wyścigu. STEM jest fundamentem innowacji – to dzięki niemu powstają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, odnawialne źródła energii czy zaawansowane rozwiązania w medycynie.
  2. Rozwiązywanie problemów globalnych – Wyzwania, przed którymi stoi ludzkość – zmiany klimatyczne, niedobór surowców, bezpieczeństwo żywnościowe czy ochrona zdrowia – wymagają interdyscyplinarnych rozwiązań. STEM dostarcza narzędzi do opracowania skutecznych metod zaradczych.
  3. Przygotowanie na przyszłość rynku pracy – Badania pokazują, że zawody związane z STEM należą do najszybciej rozwijających się i najbardziej opłacalnych. Zapotrzebowanie na specjalistów z tych dziedzin rośnie, a ich umiejętności są niezbędne w niemal każdej branży.
  4. Popularyzacja nauki – STEM kładzie nacisk na zrozumienie nauki w codziennym życiu. Dzięki temu społeczeństwo może podejmować świadome decyzje w oparciu o fakty naukowe, co jest kluczowe w walce z dezinformacją i pseudonauką.

dr hab. Agnieszka Nowak-Brzezińska, prof. UŚ | Fot. archiwum UŚ

dr hab. Agnieszka Nowak-Brzezińska, prof. UŚ
informatyk, prodziekan ds. promocji i rozwoju na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Koordynatorka i liderka projektów naukowych (NCN) oraz dydaktycznych (Nawa, Ministerstwo Edukacji i Nauki) popularyzujących nauki ścisłe i techniczne w województwie śląskim. Jej zainteresowania naukowe plasują się w obszarze sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, w szczególności algorytmów grupowania oraz wykrywania odchyleń w danych, a także projektowania inteligentnych systemów wspomagania decyzji.
Jest autorką ponad stu recenzowanych publikacji naukowych związanych z tematyką uczenia maszynowego, członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sztucznej Inteligencji oraz Rady Koordynatorów Ogólnopolskiego Międzyuczelnianego Konkursu Młodych Mistrzów.

twarz uśmiechniętej kobieta z krótkimi włosamidr Katarzyna Schmidt, prof. UŚ | Fot. archiwum UŚ

dr Katarzyna Schmidt, prof. UŚ
absolwentka kierunku fizyka na Uniwersytecie Śląskim. Po obronie doktoratu wyjechała do Texas A&M University (USA) w celu odbycia tzw. stażu podoktorskiego, gdzie spędziła dwa i pół roku. W USA zajmowała się badaniem klastrów alfowych oraz poszukiwaniem kondensatu Bosego-Einsteina w jądrach atomowych. Po powrocie do Polski została zatrudniona jako adiunktka w Instytucie Fizyki Uniwersytetu Śląskiego.
Obecnie w Instytucoie Fizyki kontynuuje badania nad reakcjami z ciężkimi jonami przy pośrednich i wysokich energiach. Współpracuje z ośrodkiem CERN pod Genewą, gdzie wraz z prawie 140-osobową międzynarodową kolaboracją NA61/SHINE bada przejścia fazowe w materii jądrowej.
Od kilku lat tematem jej zainteresowań badawczych jest również zastosowanie uczenia maszynowego w fizyce jądrowej i cząstek elementarnych.

Sobota, 12:50 – 13:10
Szukanie dziury w całym – o kontroli jakości wyrobów i materiałów inżynierskich, dr hab. inż. Grzegorz Dercz

Sobota, 13:20 – 13:50
W chemicznym świecie inspiracji, dr Karol Dudek-Różycki

Sobota, 13:55 – 14:15
Jak być bezpiecznym w świecie cyfrowym – ochrona w sieci, dr Kornel Chromiński

Sobota, 14:25 – 15:05
Jak nadprzewodniki wspierają transformację energetyczną, prof. J. Georg Bednorz

Sobota, 15:15 – 15:35
Sztuczna inteligencja – skrywane historie jej twórców, prof. Urszula Boryczka

Sobota, 15:40 – 16:10
Eksploruj: dowiedz się, jak zmienić naukę i poznać nowe sposoby dzielenia się nią, dr Sarah Hurtado-Bagès

Sobota, 16:15 – 16:35
Jak AI zmienia nasze życie?, dr inż. Wojciech Gurdziel

Sobota, 16:40 – 17:00
Wyznawcy liczb, lic. Patryk Hempel

Sobota, 17:05 – 17:25
Sztuczna inteligencja na start. Jak i gdzie uczyć się AI, dr hab. Małgorzata Przybyła-Kasperek, prof. UŚ

Sobota, 17:30 – 18:00
Rzeczy pod lupą – fascynujący świat mikroskopii elektronowej, dr Krystian Prusik

Niedziela, 10:30 – 10:50
Kosmiczny chłód, Damian Jabłeka

Niedziela, 11:00 – 11:50
Kobiety w naukach STEM, dr hab. Agnieszka Nowak-Brzezińska, prof. UŚ

Niedziela, 11:55 – 12:15
Podróż do wnętrza materiałów – obserwacje życia atomów, dr inż. Paweł Świec

Niedziela, 12:20 – 13:20
Jak zaprojektować zajęcia z matematyki, dr Łukasz Dawidowski

Niedziela, 13:25 – 13:45
Czym jest jest sztuczna inteligencja i czy komputery potrafią myśleć, dr hab. inż. Paweł Kasprowski

Niedziela, 13:50 – 14:20
Dokąd zmierzasz, sztuczna inteligencjo? Dyskusja z publicznością, dr hab. inż. Paweł Kasprowski

Niedziela, 14:25 – 15:05
Transformacja energetyczna – wyzwanie dla gospodarki, dr Jarosław Zagórowski

Niedziela, 15:10 – 16:00
Nanotechnologia – szansa czy zagrożenie?, dr hab. Anna Bajorek, prof. UŚ

Niedziela, 16:05 – 16:35
Dlaczego matematycy używają takich dziwnych znaczków, dr Łukasz Dawidowski

Niedziela, 16:40 – 17:10
Czy współpraca popłaca, dr Marcin Zygmunt

Niedziela, 17:15 – 18:05
Uczenie kwantowych wszechświatów, dr hab. inż. Piotr Gawron

Poniedziałek , 08:30 – 09:00
Historie znanych matematyczek, lic. Sara Kopczyńska

Poniedziałek , 09:05 – 09:25
Sztuczna inteligencja – szansa czy zagrożenie?, dr Tomasz Xięski

Poniedziałek , 09:35 – 09:55
Promieniotwórczość w środowisku – czy powinniśmy się bać, czy nie?, dr Agata Walencik-Łata

Poniedziałek , 10:05 – 10:25
Badania nad materią jądrową w CERN-ie, dr Katarzyna Schmidt, prof. UŚ

Poniedziałek , 10:35 – 10:55
Nanomateriały – tajemnice mikroświata w walce o czyste środowisko, dr Mateusz Dulski

Poniedziałek , 11:05 – 11:45
Food Chain, prof. dr hab. inż. Jacek Smołka

Poniedziałek , 11:55 – 12:25
Gorące nanomagnesy w leczeniu raka, mgr Adam Czempik

Poniedziałek , 12:35 – 12:55
Nowoczesne technologie w badaniu aktywności mózgu i ciała, dr Karina Maciejewska

Poniedziałek , 13:05 – 13:25
Organizm człowieka w liczbach, prof. dr hab. inż. Armand Cholewka

Poniedziałek , 14:05 – 14:35
Czym są materiały inteligentne i jak działają, dr inż. Edyta Matyja

Poniedziałek , 15:15 – 15:45
Technologia vs Natura – walka czy współpraca?, dr inż. Sylwia Golba

Poniedziałek , 15:50 – 16:20
Elektryczne samoloty – krok w przyszłość lotnictwa, dr Wojciech Gurdziel

Poniedziałek , 16:25 – 16:45
Od kryptografii do kryptowalut – dlaczego informacja może mieć wartość, dr inż. Przemysław Kudłacik

Poniedziałek , 16:25 – 16:45
Zbiory rozmyte – czy komputer może przetwarzać dane tak jak człowiek?, dr inż. Przemysław Kudłacik

return to top