Współczesny świat dynamicznie się zmienia, a kluczem do zrozumienia i kształtowania tych zmian są nauki ścisłe i techniczne. Promowanie STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) to inwestycja w przyszłość – zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw.
Wśród aktywności zorganizowanych na pierwszą edycję sceny STEM na Śląskim Festiwalu Nauki znalazły się zarówno te dotyczące nauk ścisłych (fizyki, chemii, matematyki) ale i informatyki oraz inżynierii biomedycznej i materiałowej oraz mechatroniki.
To kilkadziesiąt aktywności: wykładów, pokazów, paneli dyskusyjnych – które podejmują najbardziej aktualne tematy w naukach ścisłych i technicznych, od zielonej energii, przez inteligentne materiały, po cyberbezpieczeństwo i sztuczną inteligencję.
Promowanie nauk ścisłych i technicznych to nie tylko edukacja – to budowanie fundamentów przyszłości. STEM pozwala rozwijać innowacje, zrozumieć świat i stawić czoła najważniejszym wyzwaniom współczesności. Dlatego warto inwestować w edukację, programy wsparcia i popularyzację nauki w społeczeństwie.
Nasza przyszłość zależy od ludzi, którzy dzięki STEM będą w stanie zmieniać świat na lepsze.
STEM to akronim obejmujący cztery kluczowe dziedziny: naukę (Science), technologię (Technology), inżynierię (Engineering) i matematykę (Mathematics). To interdyscyplinarne podejście, które łączy te obszary, aby rozwijać praktyczne umiejętności, krytyczne myślenie i kreatywność. STEM nie ogranicza się do teorii – jego celem jest praktyczne rozwiązywanie problemów współczesnego świata.
Dlaczego STEM jest ważny?
- Rozwój gospodarczy i technologiczny – W erze cyfryzacji i automatyzacji, gospodarki oparte na innowacjach technologicznych przodują w globalnym wyścigu. STEM jest fundamentem innowacji – to dzięki niemu powstają nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, odnawialne źródła energii czy zaawansowane rozwiązania w medycynie.
- Rozwiązywanie problemów globalnych – Wyzwania, przed którymi stoi ludzkość – zmiany klimatyczne, niedobór surowców, bezpieczeństwo żywnościowe czy ochrona zdrowia – wymagają interdyscyplinarnych rozwiązań. STEM dostarcza narzędzi do opracowania skutecznych metod zaradczych.
- Przygotowanie na przyszłość rynku pracy – Badania pokazują, że zawody związane z STEM należą do najszybciej rozwijających się i najbardziej opłacalnych. Zapotrzebowanie na specjalistów z tych dziedzin rośnie, a ich umiejętności są niezbędne w niemal każdej branży.
- Popularyzacja nauki – STEM kładzie nacisk na zrozumienie nauki w codziennym życiu. Dzięki temu społeczeństwo może podejmować świadome decyzje w oparciu o fakty naukowe, co jest kluczowe w walce z dezinformacją i pseudonauką.

dr hab. Agnieszka Nowak-Brzezińska, prof. UŚ
informatyk, prodziekan ds. promocji i rozwoju na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Koordynatorka i liderka projektów naukowych (NCN) oraz dydaktycznych (Nawa, Ministerstwo Edukacji i Nauki) popularyzujących nauki ścisłe i techniczne w województwie śląskim. Jej zainteresowania naukowe plasują się w obszarze sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, w szczególności algorytmów grupowania oraz wykrywania odchyleń w danych, a także projektowania inteligentnych systemów wspomagania decyzji.
Jest autorką ponad stu recenzowanych publikacji naukowych związanych z tematyką uczenia maszynowego, członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sztucznej Inteligencji oraz Rady Koordynatorów Ogólnopolskiego Międzyuczelnianego Konkursu Młodych Mistrzów.

dr Katarzyna Schmidt, prof. UŚ
absolwentka kierunku fizyka na Uniwersytecie Śląskim. Po obronie doktoratu wyjechała do Texas A&M University (USA) w celu odbycia tzw. stażu podoktorskiego, gdzie spędziła dwa i pół roku. W USA zajmowała się badaniem klastrów alfowych oraz poszukiwaniem kondensatu Bosego-Einsteina w jądrach atomowych. Po powrocie do Polski została zatrudniona jako adiunktka w Instytucie Fizyki Uniwersytetu Śląskiego.
Obecnie w Instytucoie Fizyki kontynuuje badania nad reakcjami z ciężkimi jonami przy pośrednich i wysokich energiach. Współpracuje z ośrodkiem CERN pod Genewą, gdzie wraz z prawie 140-osobową międzynarodową kolaboracją NA61/SHINE bada przejścia fazowe w materii jądrowej.
Od kilku lat tematem jej zainteresowań badawczych jest również zastosowanie uczenia maszynowego w fizyce jądrowej i cząstek elementarnych.
Sobota, 12:50 – 13:10
Szukanie dziury w całym – o kontroli jakości wyrobów i materiałów inżynierskich, dr hab. inż. Grzegorz Dercz
Sobota, 13:20 – 13:50
W chemicznym świecie inspiracji, dr Karol Dudek-Różycki
Sobota, 13:55 – 14:15
Jak być bezpiecznym w świecie cyfrowym – ochrona w sieci, dr Kornel Chromiński
Sobota, 14:25 – 15:05
Jak nadprzewodniki wspierają transformację energetyczną, prof. J. Georg Bednorz
Sobota, 15:15 – 15:35
Sztuczna inteligencja – skrywane historie jej twórców, prof. Urszula Boryczka
Sobota, 15:40 – 16:10
Eksploruj: dowiedz się, jak zmienić naukę i poznać nowe sposoby dzielenia się nią, dr Sarah Hurtado-Bagès
Sobota, 16:15 – 16:35
Jak AI zmienia nasze życie?, dr inż. Wojciech Gurdziel
Sobota, 16:40 – 17:00
Wyznawcy liczb, lic. Patryk Hempel
Sobota, 17:05 – 17:25
Sztuczna inteligencja na start. Jak i gdzie uczyć się AI, dr hab. Małgorzata Przybyła-Kasperek, prof. UŚ
Sobota, 17:30 – 18:00
Rzeczy pod lupą – fascynujący świat mikroskopii elektronowej, dr Krystian Prusik
Niedziela, 10:30 – 10:50
Kosmiczny chłód, Damian Jabłeka
Niedziela, 11:00 – 11:50
Kobiety w naukach STEM, dr hab. Agnieszka Nowak-Brzezińska, prof. UŚ
Niedziela, 11:55 – 12:15
Podróż do wnętrza materiałów – obserwacje życia atomów, dr inż. Paweł Świec
Niedziela, 12:20 – 13:20
Jak zaprojektować zajęcia z matematyki, dr Łukasz Dawidowski
Niedziela, 13:25 – 13:45
Czym jest jest sztuczna inteligencja i czy komputery potrafią myśleć, dr hab. inż. Paweł Kasprowski
Niedziela, 13:50 – 14:20
Dokąd zmierzasz, sztuczna inteligencjo? Dyskusja z publicznością, dr hab. inż. Paweł Kasprowski
Niedziela, 14:25 – 15:05
Transformacja energetyczna – wyzwanie dla gospodarki, dr Jarosław Zagórowski
Niedziela, 15:10 – 16:00
Nanotechnologia – szansa czy zagrożenie?, dr hab. Anna Bajorek, prof. UŚ
Niedziela, 16:05 – 16:35
Dlaczego matematycy używają takich dziwnych znaczków, dr Łukasz Dawidowski
Niedziela, 16:40 – 17:10
Czy współpraca popłaca, dr Marcin Zygmunt
Niedziela, 17:15 – 18:05
Uczenie kwantowych wszechświatów, dr hab. inż. Piotr Gawron
Poniedziałek , 08:30 – 09:00
Historie znanych matematyczek, lic. Sara Kopczyńska
Poniedziałek , 09:05 – 09:25
Sztuczna inteligencja – szansa czy zagrożenie?, dr Tomasz Xięski
Poniedziałek , 09:35 – 09:55
Promieniotwórczość w środowisku – czy powinniśmy się bać, czy nie?, dr Agata Walencik-Łata
Poniedziałek , 10:05 – 10:25
Badania nad materią jądrową w CERN-ie, dr Katarzyna Schmidt, prof. UŚ
Poniedziałek , 10:35 – 10:55
Nanomateriały – tajemnice mikroświata w walce o czyste środowisko, dr Mateusz Dulski
Poniedziałek , 11:05 – 11:45
Food Chain, prof. dr hab. inż. Jacek Smołka
Poniedziałek , 11:55 – 12:25
Gorące nanomagnesy w leczeniu raka, mgr Adam Czempik
Poniedziałek , 12:35 – 12:55
Nowoczesne technologie w badaniu aktywności mózgu i ciała, dr Karina Maciejewska
Poniedziałek , 13:05 – 13:25
Organizm człowieka w liczbach, prof. dr hab. inż. Armand Cholewka
Poniedziałek , 14:05 – 14:35
Czym są materiały inteligentne i jak działają, dr inż. Edyta Matyja
Poniedziałek , 15:15 – 15:45
Technologia vs Natura – walka czy współpraca?, dr inż. Sylwia Golba
Poniedziałek , 15:50 – 16:20
Elektryczne samoloty – krok w przyszłość lotnictwa, dr Wojciech Gurdziel
Poniedziałek , 16:25 – 16:45
Od kryptografii do kryptowalut – dlaczego informacja może mieć wartość, dr inż. Przemysław Kudłacik
Poniedziałek , 16:25 – 16:45
Zbiory rozmyte – czy komputer może przetwarzać dane tak jak człowiek?, dr inż. Przemysław Kudłacik


