|zestawienie projektów: Zespól ds. projektów na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych|
W ostatnim czasie pracownicy naszego Wydziału pozyskali znaczące środki finansowe na realizację swoich projektów dydaktycznych. Są to projekty międzynarodowe dofinansowane z środków Unii Europejskiej, realizowane w partnerstwie z jednostkami z innych krajów oraz projekty krajowe dofinansowane ze środków Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i Ministerstwa Edukacji.
Szczerze gratuluję i życzę satysfakcji podczas realizacji zaplanowanych zadań.
Dofinansowane przez Unię Europejską
Bio & Pharmaceutical Materials Science (BIOPHAM)
Finansowanie w ramach Erasmus Mundus Joint Master
Okres realizacji: 72 miesiące
Maksymalna wartość projektu: 3 240 000 euro
Koordynator projektu: dr hab. Marzena Rams-Baron, prof. UŚ
Projekt reprezentuje strategiczne partnerstwo mające na celu wspieranie doskonałości akademickiej i zaspokajanie specjalistycznych potrzeb szkoleniowych sektora farmaceutycznego. Inicjatywa ta jest efektem współpracy Uniwersytetu w Lille – ULille (Francja), Uniwersytetu w Pizie – UNIPI (Włochy), Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – USK (Polska) oraz Politechniki Katalońskiej – UPC (Hiszpania). Celem programu BIOPHAM jest zapewnienie uczestnikom wszechstronnej wiedzy z zakresu materiałoznawstwa i jego wielopłaszczyznowych zastosowań w farmacji, a także w pokrewnych branżach, takich jak przemysł spożywczy i kosmetyczny. Program integruje kluczowe dyscypliny, takie jak fizyka, biofizyka, chemia, materiałoznawstwo, biologia i farmacja. Wykorzystuje on specjalizacje i mocne strony badawcze uczelni partnerskich, aby oferować multidyscyplinarny i innowacyjny program nauczania.
expEDU – Experiments for better teaching in higher education
Finansowanie w ramach Erasmus+ Cooperation Partnerships (KA220-HED)
Okres realizacji: 01.10.2025-31.12.2027
Kwota dofinansowania: 250 000 euro
Koordynator projektu: dr hab. Dariusz Kajewski, prof. UŚ
Projekt realizowany przez Uniwersytet Śląski w Katowicach w partnerstwie z Lwowskim Uniwersytetem Narodowym im. Iwana Franki (Ukraina), VSB- Uniwersytetem Technicznym w Ostrawie (Czechy), Uniwersytetem Żylińskim (Słowacja).
Celem projektu jest wspieranie powiązanych systemów szkolnictwa wyższego w budowaniu społeczności edukatorów naukowych na poziomie międzynarodowym, którzy dzielą się wiedzą, zasobami, doświadczeniem i najlepszymi praktykami w dziedzinie eksperymentów fizycznych/chemicznych. Umożliwi to organizacjom partnerskim efektywniejszą współpracę, prowadzącą do lepszych efektów uczenia się. Priorytetem jest stymulowanie innowacyjnych praktyk uczenia się i nauczania poprzez zachęcanie do eksperymentowania i przyjmowania nowego podejścia pedagogicznego. W ramach projektu opracowane zostanie między innymi 80 filmów – eksperymentów wraz ze szczegółowymi instrukcjami.
Advanced Functional Materials for Energy Conversion (ACTIon)
Finansowanie w ramach Erasmus Mundus Design Measures
Okres realizacji: 15 miesięcy
Kwota dofinansowania: 60 000 euro
Koordynator projektu: dr hab. Dariusz Kajewski, prof. UŚ
Celem projektu jest opracowanie wspólnego programu studiów magisterskich we współpracy z Uniwersytetem Paris-Saclay, Uniwersytetem Luksemburskim, Ruhr-Universität Bochum oraz Uniwersytetem Arkansas, który będzie koncentrował się na kształceniu specjalistów w dziedzinie zaawansowanych materiałów funkcjonalnych do konwersji energii. Ta innowacyjna ścieżka edukacyjna będzie łączyła rygorystyczne zajęcia teoretyczne z zajęciami laboratoryjnymi, umożliwiając studentom zdobycie wiedzy specjalistycznej w zakresie syntezy, charakteryzacji i zastosowania najnowocześniejszych materiałów, które są kluczowe dla transformacji systemów energetycznych. Łącząc interdyscyplinarne perspektywy z zakresu nauki o materiałach, fizyki i chemii, program ma na celu kształcenie ekspertów zdolnych do napędzania postępu w technologiach konwersji energii. Program nauczania przygotuje absolwentów do stawiania czoła wyzwaniom ewoluującego globalnego krajobrazu energetycznego i efektywnego wkładu zarówno w sektor akademicki, jak i przemysłowy.
Sfinansowane ze środków UE. Wyrażone poglądy i opinie są jedynie opiniami autora lub autorów i niekoniecznie odzwierciedlają poglądy i opinie Unii Europejskiej lub Europejskiej Agencji Wykonawczej ds. Edukacji i Kultury (EACEA). Unia Europejska ani EACEA nie ponoszą za nie odpowiedzialności.
Dofinansowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię
MatMechBio – Innowacyjne Nauczanie Problemowe i Technologie dla Poprawy Jakości Kształcenia w obszarze GZM
Okres realizacji 31.01.2025–31.12.2025
Wartość projektu 67 223,00 zł
Wysokość dofinansowania 60 500,00 zł
Kierownik projektu dr Joanna Maszybrocka, prof. UŚ
Projekt skierowany do studentów i pracowników Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Modernizacja, dostosowanie i doskonalenie programu nauczania w ramach wybranych kierunków studiów Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych głównie matematyki, inżynierii biomedycznej, mechatroniki i fizyki, poprzez wprowadzenie nowoczesnych metod kształcenia, które będą odpowiadały na potrzeby współczesnego rynku pracy oraz dynamicznie rozwijających się dziedzin technologii i nauki.
Lato w laboratorium: zobacz, jak działa nauka!
Okres realizacji 01.07.2025 – 31.10.2025
Wartość projektu 49 900,00 zł
Wysokość dofinansowania 44 910,00 zł
Kierownik projektu dr inż. Roksana Bernat
Specjalistyczne zajęcia laboratoryjne – warsztaty eksperymentalne dla uczniów szkół średnich, których głównym założeniem jest rozwijanie ich pasji, zainteresowań oraz kompetencji w zakresie nauk ścisłych. Poprzez udział w zajęciach prowadzonych przez młodych naukowców kierunków ścisłych, uczestnicy mają możliwość pogłębienia swojej wiedzy teoretycznej oraz zdobycia praktycznego doświadczenia w pracy laboratoryjnej.
Od Atomów po Społeczności: ogólnokrajowy konkurs dla studentów na najlepsze wystąpienie i poster z zakresu wykorzystania fizyki w różnych dyscyplinach naukowych – InnoFusion
Okres realizacji 01.03.2025–30.09.2025
Wartość projektu 34 800,00 zł
Wysokość dofinansowania 31 320,00 zł
Kierownik projektu dr hab. Dariusz Kajewski, prof. UŚ
Interdyscyplinarna konferencja naukowa dla studentów z zakresu wykorzystania fizyki w różnych dyscyplinach naukowych, takich jak: medycyna, ekonomia, biologia, farmacja, astronomia, inżynieria materiałowa, socjologia, w zakresie teorii, eksperymentu i aplikacji, w ramach której przeprowadzony zostanie konkurs na najlepsze wystąpienie i najlepszy poster.
Międzynarodowy Konkurs Studenckich Drużyn Matematycznych
Okres realizacji 01.06.2025 – 31.12.2025
Wartość projektu 21 920,00 zł
Wysokość dofinansowania 19 727,00 zł
Kierownik projektu dr Marcin Zygmunt
Międzynarodowy Konkurs Studenckich Drużyn Matematycznych w Katowicach organizowany przez Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w dniach 07-09.11.2025 r. Konkurs adresowany do studentów matematyki ma na celu wsparcie studentów w doskonaleniu umiejętności rozwiązywania trudnych matematycznych problemów pod presją czasu, popularyzując matematykę jako kluczową dyscyplinę naukową.
Projekty sfinansowane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię w ramach Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki”
Dofinansowane przez Ministerstwo Edukacji
Science SPARK – Szkoła, Pasja, Aktywność, Rozwój, Kreatywność
Okres realizacji – do 31.12.2025
Wartość projektu 333 350,00 zł
Wysokość dofinansowania 316 682,00zł
Kierownik projektu dr Marcin Łaciak, prof. UŚ
Program skierowany do uczniów szkół podstawowych i średnich oraz nauczycieli. Inicjatywa stawia na rozwijanie kreatywności, wyobraźni, myślenia analitycznego i naturalnej ciekawości poznawczej dzieci i młodzieży szkolnej w różnych dziedzinach wiedzy nauk ścisłych i technicznych. Projekt dąży do popularyzacji nauki w przystępny i angażujący sposób, podkreślając znaczenie nauki w codziennym życiu. W ramach projektu zaplanowano realizację zajęć pozaszkolnych z zakresu STEM: wykładów interdyscyplinarnych z pokazami eksperymentów, warsztatów tematycznych oraz tutoringu dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Zorganizowana zostanie również konferencja – w czasie warsztatów i wykładów nauczyciele nauk przyrodniczych i ścisłych podniosą swoje kompetencje dydaktyczne w zakresie bardziej efektywnego i kreatywnego przekazywania wiedzy i umiejętności uczniom w ramach nauczania przedmiotów ścisłych.
Zadanie finansowane jest ze środków Ministra Edukacji w ramach programu „Odkrywcy”