Uroczysta inauguracja roku akademickiego 2025/2026 na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych odbędzie się 6 października 2025 roku o godz. 11.00 w Kampusie Chorzowskim: Chorzów, ul. 75. Pułku Piechoty 1A w auli P/0/05.
W programie wydarzenia:
- Przemówienie inauguracyjne Dziekana Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych.
- Przemówienie Rektora.
- Uroczysta immatrykulacja nowo przyjętych studentów.
- Wykład inauguracyjny pt.: „Zrozumieć czarną skrzynkę: wyjaśnialna i odpowiedzialna sztuczna inteligencja w edukacji i badaniach” wygłosi dr hab. inż. Rafał Doroz, prof. UŚ.
O wykładowcy
Dr hab. inż. Rafał Doroz, prof. UŚ pracuje na stanowisku profesora uczelni w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Śląskiego, gdzie w 2009 roku uzyskał stopień doktora. Obecnie pełni funkcję dyrektora Instytutu Informatyki.
Jest współautorem ponad 90 publikacji naukowych. Jest również zaangażowany w międzynarodowe środowisko naukowe jako członek komitetów programowych wielu konferencji naukowych. Uczestniczy w projektach badawczych finansowanych m.in. przez NCBiR. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Sztucznej Inteligencji. Pełnił również funkcję profesora wizytującego na Uniwersytecie w Calgary w Kanadzie.
Jego główne zainteresowania naukowe obejmują sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe, biometrię oraz przetwarzanie obrazów. Szczególną uwagę poświęca wyjaśnialnej sztucznej inteligencji, koncentrując się na metodach zwiększających stabilność i dokładność modeli w zastosowaniach kontekstowych. Prowadzi również badania nad systemami biometrycznymi, ze szczególnym uwzględnieniem rozpoznawania podpisów odręcznych, odcisków palców, dynamiki pisania na klawiaturze, a także nad metodami weryfikacji wielomodalnej. Obszarem jego prac jest także analiza sygnałów medycznych i wzorców behawioralnych. Zajmuje się również zagadnieniami klasyfikacji danych niepełnych, detekcji dryfu koncepcji oraz bezpieczeństwa systemów opartych na analizie zachowań użytkowników.
O wykładzie:
„Zrozumieć czarną skrzynkę: wyjaśnialna i odpowiedzialna sztuczna inteligencja w edukacji i badaniach”
Streszczenie
Sztuczna inteligencja już dawno przestała być jedynie narzędziem badawczym, stając się fundamentalnym filarem przyszłości nauki i edukacji. Jej decyzje, często podejmowane za zasłoną nieprzeniknionych modeli „czarnej skrzynki”, realnie wpływają na kierunki badań, przekształcają proces dydaktyczny i prowadzą do wniosków, których źródło bywa trudne do zweryfikowania. W odpowiedzi na te wyzwania wykład podejmie kluczowy dyskurs dotyczący wyjaśnialnej i odpowiedzialnej sztucznej inteligencji, która staje się nie tylko zagadnieniem technicznym, lecz także niezbędnym warunkiem budowania zaufania do sztucznej inteligencji w sferze publicznej i naukowej.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w uroczystości.