Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Propozycje wykładów z matematyki

Czy proste równoległe mogą się przecinać? Czy proste równoległe mogą się przecinać?
left img
  • Autor: dr Łukasz Dawidowski
  • Opis:
    W trakcie nauki matematyki poznajemy definicję równoległości prostych. Jednak czy zawsze wszystko działa tak, jak w klasycznym modelu? W trakcie zajęć omówione zostaną aksjomaty Euklidesa, różne modele geometrii nieeuklidesowej, a także miejsca, gdzie w codzienności się z nimi spotykamy.
  • Czas trwania: 30-45 minut
Jak mierzyć odległość? Jak mierzyć odległość?
left img
  • Autor: dr Łukasz Dawidowski
  • Opis:
    Z pojęciem mierzenia odległości spotykamy się na co dzień: zastanawiamy się jak daleko mamy do szkoły, do pracy, do sklepu. W trakcie edukacji poznajemy jeden sposób mierzenia dystansu z punktu A do punktu B – mierząc długość odcinka łączącego te dwa punkty. Ale czy być może istnieją inne sposoby mierzenia odległości, z którymi spotykamy się w praktyce? W trakcie zajęć omówione zostanie pojęcie metryki oraz najprostsze przykłady metryk.
  • Czas trwania: 45-60 minut
Matematyka wyborcza Matematyka wyborcza
left img
  • Autor: dr Łukasz Dawidowski
  • Opis:
    Regularnie spotykamy się z możliwością głosowania i wybierania przedstawicieli do samorządu uczniowskiego, parlamentu, władz samorządowych. Rozróżniamy dwa podstawowe modele głosowania: większościowy i proporcjonalny. W trakcie zajęć zastanowimy się czym się one różnią i czy matematyka może pomóc wpłynąć na wyniki takich wyborów?
  • Czas trwania: 45-60 minut
Starożytne porachunki Starożytne porachunki
left img
  • Autor: dr Anna Brzeska
  • Opis:
    Wykład z zakresu podstaw teorii gier skupiony na konkretnym przykładzie 2-osobowej gry strategicznej, dla której wyznacza się rozwiązanie optymalne.
  • Czas trwania: 45-60 minut
Policjanci vs złodzieje, czyli teoria gier w kontrataku Policjanci vs złodzieje, czyli teoria gier w kontrataku
left img
  • Autor: dr Anna Brzeska
  • Opis:
    Wykład omawia wybrane zagadnienia matematyczne jakimi zajmowano się w starożytnym Egipcie i Babilonii
  • Czas trwania: 45-60 minut
Delfiny, nietoperze i roboty Delfiny, nietoperze i roboty
left img
  • Autor: dr Joanna Sobera
  • Opis:
    Co mogą mieć ze sobą wspólnego delfiny, nietoperze i roboty? Wszystkie trzy wykorzystują ultradźwięki. Zapraszamy na pokaz, w czasie którego sprawdzimy jak działa czujnik ultradźwiękowy. Zmierzymy przy jego użyciu odległości różnych przedmiotów. Wykorzystując LEGO MINDSTORM EV3 zaprogramujemy automat zapalający światło gdy czujnik odległości wykryje intruza. A może włączymy jeszcze alarm? Czy kierowcy wykorzystują ultradźwięki? Poszukamy zastosowań czujników ultradźwiękowych w różnych dziedzinach życia
  • Czas trwania: 60 minut
Żyroskop i figury geometryczne Żyroskop i figury geometryczne
left img
  • Autor: dr Joanna Sobera
  • Opis:
    Wykorzystamy żyroskop aby pojazd skręcał o zadany kąt. Zadaniem naszego robota będzie narysowanie trójkąta, kwadratu, pięciokąta i innych figur. Na zajęciach poznamy pisanie podprogramów
  • Czas trwania: 60 minut
Grafy i ich zastosowania Grafy i ich zastosowania
left img
  • Autor: dr hab. Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ
  • Opis:
    Zastosowania teorii grafów w praktyce – podczas spotkania uczestnik zostanie zapoznany z podstawowymi pojęciami związanymi z teorią grafów, a następnie omówione zostaną cykle Eulera i Hamiltona, ich zastosowania a nawet proste algorytmy, które wyznaczają te cykle.
  • Czas trwania: 45 minut
Wokół podzielności Wokół podzielności
left img
  • Autor: dr hab. Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ
  • Opis:
    Określenia co to znaczy, że jedna liczba jest podzielna przez drugą. Następnie poznajemy pojęcie kongruencji, omawiamy jej własności. Każde zagadnienie ilustrowane jest licznymi przykładami i prostymi zadaniami do rozwiązania. Następnie wspólnie wyznaczamy cechy podzielności przez 2 i 3 przy pomocy kongruencji. Stosując metody omówione podczas zajęć, uczniowie samodzielnie (lub z pomocą prowadzącego) znajdują cechy podzielności przez 5, 7, 11 itd. Przewidziane są również ciekawe zadania wykorzystujące relację podzielności i kongruencji.
  • Czas trwania: 45 minut
  • Zajęcia adresowane do uczniów klas SP (7,8) i szkół ponadpodstawowych
Równania diofantyczne Równania diofantyczne
left img
  • Autor: dr hab. Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ
  • Opis:
    Ile biletów po 4 zł i po 7 zł można kupić za 162 zł, jeśli należy wydać wszystkie pieniądze? Na te i na inne pytania można znaleźć odpowiedź wykorzystując właśnie pojęcie równań diofantycznych. Podczas spotkania wprowadzone zostanie pojęcie równania diofantycznego a także jego szerokie zastosowania w praktyce.
  • Czas trwania: 45 minut
  • Zajęcia adresowane do uczniów klas SP (7,8) i szkół ponadpodstawowych
„VCBIURZDQLH MHVW IDMQH” – warsztaty z szyfrowania „VCBIURZDQLH MHVW IDMQH” – warsztaty z szyfrowania
left img
  • Autor: dr hab. Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ
  • Opis:
    Uczniowie zostają zapoznani z historią i rodzajami szyfrów. Następnie sami szyfrują i deszyfrują wiadomości. Podczas warsztatów uczestnicy zdobywają takie umiejętności jak spostrzegawczość, dokładność, umiejętność pracy z danymi. Rozumieją również potrzebę tajności hasła, a także potrafią podać zastosowanie 8 współczesnych szyfrów. Wybór omawianych szyfrów dostosowany jest do wieku uczestników.
  • Czas trwania: 45 minut
  • Zajęcia adresowane do uczniów SP (od 5 klasy) i szkół ponadpodstawowych
Porządki w matematyce, czyli o tym, czy da się porównać (...) Porządki w matematyce, czyli o tym, czy da się porównać hot-doga i czekoladę
left img
  • Autor: dr Anna Glenszczyk
  • Opis:
    Łatwo odpowiedzieć na pytania, która liczba jest większa, który odcinek jest dłuższy, kto w klasie jest najwyższy. Ale czy każdy zbiór można uporządkować i czy zawsze można porównać dwa dowolne elementy? W trakcie zajęć omówione zostaną podstawowe cechy porządków i przedstawione nieoczywiste uporządkowania zbioru liczb naturalnych.
  • Czas trwania: 45-60 minut
Logicznie rzecz biorąc Logicznie rzecz biorąc
left img
  • Autor: dr Anna Glenszczyk
  • Opis:
    Wykład dotyczy podstaw klasycznej logiki zdań, na której opiera się każde rozumowanie matematyczne. Omówione zostaną pojęcia formuły logicznej, wartościowania i główne spójniki logiczne. Celem wykładu jest skonfrontowanie intuicji dotyczącej prawdziwości zdań złożonych z prawami logiki.
  • Czas trwania: 45-60 minut
Pączki i równania Pączki i równania
left img
  • Autor: dr Joanna Kubieniec
  • Opis:
    W wykładzie, w szczególności, zostanie przedstawione wykorzystanie symbolu Newtona do odpowiedzi na dwa pytania. Pierwsze związane z pączkami, brzmi” Na ile sposobów można rozdać dwadzieścia pączków czterem osobom? Drugie, dotyczące równań, ile różnych rozwiązań w zbiorze liczb naturalnych ma równanie X+Y+Z+T+20?
  • Czas trwania: 45-60 minut. Wykład przeznaczony dla uczniów szkół średnich
Logika rozmyta i jej zastosowania Logika rozmyta i jej zastosowania
left img
  • Autor: dr Katarzyna Miś
  • Opis:
    Zagadnienia z logiki rozmytej i jej zastosowania – podczas spotkania uczestnicy zostaną zapoznani z różnicami pomiędzy logiką klasyczną a logiką rozmytą. Zostaną przedstawione podstawowe pojęcia z teorii zbiorów rozmytych oraz z zastosowaniami zagadnienia w życiu codziennym.
  • Czas trwania: 45 minut. Wykład przeznaczony dla uczniów szkół średnich
Szyfrowanie Szyfrowanie
left img
  • Autor: dr Katarzyna Miś
  • Opis:
    Warsztaty z szyfrowania – w czasie tych warsztatów uczestnicy dowiedzą się czym jest szyfrowanie oraz gdzie można spotykać się z nim na co dzień. Poznają także znane algorytmy szyfrujące i sami spróbują ich użyć tak, aby ważne wiadomości były chronione przed niepożądanymi osobami.
  • Czas trwania: 45 minut. Wykład przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych (7 i8 klasa) i szkół średnich
O czym szumią drzewa gry? O czym szumią drzewa gry?
left img
  • Autor: dr Anna Brzeska
  • Opis:
    Uczestnicy wykładu na wybranych przykładach dowiedzą się czym jest gra ekstensywna i jej drzewo oraz czym różni się ona od gry macierzowej i jaką rolę pełnią w niej czynniki losowe.
    Wykład dedykowany do uczniów szkół średnich.
  • Czas trwania: 45-60 minut
Dawno, dawno temu, czyli jak liczono przed naszą erą Dawno, dawno temu, czyli jak liczono przed naszą erą
left img
  • Autor: dr Anna Brzeska
  • Opis:
    Uczestnicy wykładu zapoznają się z podstawami matematyki starożytnego Egiptu i Babilonii.
    Wykład skierowany do uczniów szkół podstawowych i średnich
  • Czas trwania: 45-60 minut
return to top