Opis
Program Tutoringu „Z Naukowcem ręka w rękę” ma na celu podniesienie kompetencji uczestników projektu w zakresie indywidualnej pracy w relacji Uczeń-Mistrz. Indywidualne podejście pozwala na bardziej efektywny rozwój krytycznego myślenia naukowego, kreatywnego rozwiązywania problemów, umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych i matematycznych.
Zajęcia prowadzone będą przez wykwalifikowaną kadrę tj. pracowników naukowych, naukowo-dydaktycznych i dydaktycznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Tutoring „Z Naukowcem ręka w rękę” skierowany jest do wszystkich uczniów szkół średnich zainteresowanych pogłębieniem swojej wiedzy w zakresie nauk ścisłych i przyrodniczych. W projekcie mogą wziąć udział uczniowie wszystkich klas szkół średnich wszystkich typów.
Każdy uczestnik – Tutis, pod okiem swojego Tutora, będzie miał możliwość zrealizowania określonego projektu badawczego w ramach dziedzin naukowych reprezentowanych na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych lub Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Spotkania Uczeń-Mistrz będą się odbywały w laboratoriach naukowych na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych lub Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w uniwersyteckich kampusach w Chorzowie, Katowicach lub Sosnowcu (dojazd własny).
Tematy Tutoringu zostaną podane wraz z ogłoszeniem zasad rekrutacji do programu (8 września 2025).
Na realizację projektu, zaplanowano w sumie 30 godzin lekcyjnych dla każdego z uczestników, w tym przewidziano 3 godziny wspólne dla wszystkich uczestników: 1 godzina na otwarcie – 11 października 2025 (sobota) oraz 2 godziny na zakończenie z sesją posterową, podsumowującą wyniki projektu – 13 grudnia (sobota).
Terminy spotkań zostaną ustalone indywidualnie przez Tutorów i uczestników (w okresie dwóch miesięcy, od 11 października 2025 do 13 grudnia 2025).
Udział w Tutoringu JEST BEZPŁATNY.
Podsumowaniem pracy będzie prezentacja wyników projektu badawczego w formie posteru przedstawionego podczas konferencji zamykającej projekt Science SPARK.
Liczba miejsc ograniczona: Maksymalnie 15 uczniów szkół średnich.
Rekrutacja
- Rekrutacja do projektu prowadzona będzie poprzez formularz zgłoszeniowy, który będzie się znajdował na stronie: http://formularze.us.edu.pl/spark
- Szczegółowa informacja o rekrutacji umieszczona zostanie na stronie https://us.edu.pl/wydzial/wnst/wspolpraca/szkoly/science-spark/tutoring-z-naukowcem-reka-w-reke/ W formularzu kandydat wybiera interesujący go temat.
- Formularz zgłoszeniowy będzie aktywny: od 8 września 2025 od godziny 20:00 do 21 września 2025 do końca dnia.
- Zgłoszenia uczestnika nieposiadającego pełnej zdolności do czynności prawnych (w tym niepełnoletniego) dokonują rodzice lub prawni opiekunowie ucznia. Uczeń posiadający pełną zdolność do czynności prawnych (w tym pełnoletni) może samodzielnie dokonać zgłoszenia do projektu.
- W przypadku dużej liczby zgłoszeń lub nie obsadzenia wszystkich tematów Tutoringu, organizator zastrzega sobie możliwość przeprowadzenia drugiego etapu rekrutacji.
- Nabór kandydatów do programu tutoringowego będzie przeprowadzony w drodze konkursu przeprowadzanego na następujących zasadach:
- Uczestnicy otrzymają do opracowania zadania problemowe, które zostaną opublikowane na stronie projektu. Każdy kandydat wybierze i opracuje TYLKO JEDEN TEMAT z listy zaproponowanych zadań problemowych.
- Prace będą oceniane przez Komisję składającą się z pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych lub Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- Prace podpisane imieniem, nazwiskiem i numerem PESEL, o objętości nie przekraczającej 1.5 strony formatu A4, pisane czcionką Times New Roman 12pkt, zapisane jako plik .pdf, należy przesyłać na adres mailowy: spark.wnst@us.edu.pl zaznaczając w temacie wiadomości: WYBRANY TEMAT TUTORINGU „Z Naukowcem ręka w rękę”.
- Prace należy nadsyłać w terminie do 23 września 2025 r. (do końca dnia).
- Wyniki rekrutacji ogłoszone zostaną najpóźniej do 30 września 2025 r.
- W programie Tutoringowym wezmą udział osoby z pierwszej pozycji poszczególnych list rankingowych właściwych dla każdego z zaproponowanych tematów, w sumie 15 osób.
- W przypadku, gdy jeden lub więcej z zaproponowanych tematów nie będzie miał wybranego uczestnika (przesłane prace nie uzyskają pozytywnej oceny). W takim przypadku zostanie uruchomiona druga tura rekrutacji, tylko w odniesieniu do nieobsadzonych tematów.
- Lista nieobsadzonych tematów będzie ogłoszona 30 września 2025 r.
- Formularz zgłoszeniowy w drugiej turze rekrutacji będzie aktywny, WYŁĄCZNIE DLA OSÓB JUŻ ZAREJESTROWANYCH, od 1 października od godziny 8.00 do 2 października 2025 do godziny 24.00. W drugiej turze rejestracji obowiązuje zasada pierwszeństwa, tj. „Kto pierwszy ten lepszy”.
- Ostateczne wyniki rekrutacji ogłoszone zostaną 3 października 2025 r.
- Pierwsze spotkanie organizacyjne odbędzie się 11 października (sobota) o godz. 10.00 na Wydziale Nauk Ścisłych i Technicznych w chorzowskim kampusie uniwersyteckim przy ulicy 75 Pułku Piechoty 1A w auli P/0/05.
- Informacja o zakwalifikowaniu się ucznia do udziału w projekcie oraz niezbędne dokumenty przesłane zostaną drogą elektroniczną na adres e-mail uczestnika/rodzica/opiekuna podany w formularzu zgłoszeniowym.
- W całym procesie rekrutacji przestrzegana jest zasada równych szans kobiet i mężczyzn oraz niedyskryminacji, w tym zasada dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Rodzice, nauczyciele oraz osoby występujący w roli opiekunów są zobowiązani do poinformowania Koordynatora zadania o uczestnictwie w zajęciach osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- Osoba do kontaktu, koordynator zadania: dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ korolus@us.edu.pl
Lista tematów
- Od programowania obiektowego do modelowania i symulacji komputerowych
- Zielona chemia jako ważny element ochrony środowiska
- Czy owady myślą? Neuroetologia owadów
- Mumifikacja naturalna jako mechanizm długotrwałego zachowania tkanek miękkich
- Smartfon a sztuczna inteligencja – czy smartfony są rzeczywiście inteligentne?
- Nowe materiały jako elektrody stosowane w terapiach chorób neurodegeneracyjnych
- Molekularne sygnały ostrzegawcze: Biomarkery raka płaskonabłonkowego jamy ustnej
- Badanie efektywności modeli językowych (LLM) w procesie tworzenia gier komputerowych – eksperyment na przykładzie wybranej gry logicznej
- Sejsmiczność Polski – przyczyny, charakterystyka i monitoring trzęsień ziemi w Polsce
- Rewitalizacja czyli jak dać 'drugie życie’ zdegradowanej przestrzeni w mieście
- Wybrane zastosowania termowizja w medycynie
- Jak fizycy z CERN-u analizują dane i dlaczego nie w Excelu?
- Matematyk: twórca czy odkrywca?
- Nowoczesne technologie biomedyczne w sporcie – szansa na rozwój czy zagrożenie dla tradycyjnych metod treningowych?
- Napisz z jakimi zadaniami, główny bohater WALL·E powinien się zmierzyć dziś.
Projekt „Science SPARK – Szkoła, Pasja, Aktywność, Rozwój, Kreatywność” realizowany jest w ramach programu „Odkrywcy”.
Zadanie finansowane ze środków Ministra Edukacji.