- Obywatele polscy ubiegający się o przyjęcie na I rok studiów oraz cudzoziemcy aplikujący na studia ,
– wnoszą opłatę w wysokości 85,00 zł, z niżej wymienionymi zastrzeżeniami:
- osoby ubiegające się o przyjęcie na kierunek, w którego przypadku postępowanie kwalifikacyjne obejmuje sprawdzian uzdolnień artystycznych, co dotyczy kierunków: realizacja obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografia, reżyseria, Creative Management in New Media, edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, projektowanie gier i przestrzeni wirtualnej, arteterapia, muzyka w multimediach, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, grafika – wnoszą opłatę w wysokości 150 zł;
- osoby ubiegające się o przyjęcie na kierunek, w którego przypadku postępowanie kwalifikacyjne obejmuje egzamin wstępny w formie rozmowy kwalifikacyjnej lub testu kwalifikacyjnego, co dotyczy kierunków: indywidualne studia międzydziedzinowe, indywidualne studia nauczycielskie, logopedia ( studia pierwszego stopnia), organizacja produkcji filmowej i telewizyjnej(studia stacjonarne), teologia, teologia pastoralna – wnoszą opłatę w wysokości 100 zł;
- laureaci i finaliści olimpiad stopnia centralnego oraz laureaci konkursów międzynarodowych i ogólnopolskich, jak również finaliści Mistrzostw Polski w kategoriach młodzieżowych, w dyscyplinach sportowych ujętych w rywalizacji sportu akademickiego Mistrzowską Klasą Sportową, ubiegający się o przyjęcie na studia bez postępowania kwalifikacyjnego, zwolnieni są z opłaty za jeden wybrany kierunek studiów.
- opłata rekrutacyjna za studia podyplomowe wynosi 0zł
Kandydat może wskazać dowolną liczbę kierunków. System naliczy odpowiednią wysokość opłaty w zależności od liczby wybranych kierunków/specjalności. W przypadku rejestracji na większą liczbę kierunków/specjalności niż wynika to z wniesionej opłaty rekrutacyjnej, kandydat powinien wyrejestrować się z nieopłaconego kierunku/specjalności bądź wnieść brakującą opłatę. Wyrejestrowanie się jest możliwe do momentu zamknięcia rejestracji na wybranym kierunku/specjalności.
Obowiązkiem kandydata jest sprawdzić prawidłowość ustawienia priorytetów przypisania opłaty rekrutacyjnej do wybranych kierunków studiów lub ustawić je samodzielnie do momentu, do którego opłata ma być zaksięgowana na danym kierunku studiów
Każdy kandydat otrzymuje indywidualny, 26-cyfrowy numer konta bankowego, na który należy wnieść opłatę rekrutacyjną. Ostatnie 11 cyfr numeru konta odpowiada identyfikatorowi, który służy kandydatowi do logowania się w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK), czyli loginowi.
Jeżeli kandydat nie posiada swojego konta bankowego i opłata będzie wnoszona z konta bankowego rodzica lub innej osoby, koniecznie musi podać prawidłowy indywidualny numer konta przydzielony w IRK. Zagwarantuje to prawidłowe zaksięgowanie wpłaty na koncie kandydata w IRK.
Konto jest aktywne tylko w okresie rekrutacji i należy wpłaciać na niego tylko opłatę rekrutacyjną. Po zakończeniu rekrutacji konto ulega likwidacji.
W serwisie Internetowej Rejestracji Kandydatów możesz dokonywać wpłat na kilka sposobów. Sam decydujesz w jaki sposób chcesz wnieść opłatę rekrutacyjną
- płatności online – przelew natychmiastowy w serwisie płatności imoje. Wybierając tę opcję płatności, przelana kwota powinna być widoczne w systemie IRK do 5 minut. W sytuacji pojawienia się problemów technicznych w komunikacji pomiędzy bramką płatności a systemem IRK, środki pojawią do dwóch dni roboczych po zaksięgowaniu wpłat z banku.
- dowolnym banku ( przelew tradycyjny, przelew internetowy);
- oddziale pocztowym.
Dokonując opłaty na poczcie, na druku wpłaty należy wpisać:
- nazwa odbiorcy: Uniwersytet Śląski, ul. Bankowa 12, 40-007 Katowice;
- 26- cyfrowy numer konta z systemu IRK, na który wnoszona jest opłata;
- tytuł opłaty: opłata rekrutacyjna.
Przelew zagraniczny:
- jeżeli kandydat dokonuje przelewu z konta w banku zagranicznym lub wpłaty w takim banku , powinien przed numerem konta, na który wnosi opłatę rekrutacyjną, wpisać kod BIC Swift: INGBPLPW.
Kandydat ponosi wszelkie koszty związane z wniesieniem opłaty rekrutacyjnej, w tym koszty manipulacyjne, opłat bankowych, prowizji, a także koszty związane ze zwrotem środków nadpłaconych w postępowaniu kwalifikacyjnym z przyczyn nieleżących po stronie Uniwersytetu.
Ostateczny termin dokonania opłaty rekrutacyjnej upływa w dniu zamknięcia rejestracji w systemie IRK na danym kierunku. Opłaty dokonane w ostatnim dniu rejestracji na wybranym kierunku traktowane są, jako opłaty wniesione w terminie.
Opłaty wniesione w ostatnim dniu rejestracji na kierunku oraz w dniach wcześniejszych, powinny być zaksięgowane na koncie kandydata w IRK najpóźniej na dzień przed ogłoszeniem wyników, a na kierunku, w którego przypadku obowiązuje egzamin – najpóźniej na dzień przed egzaminem.
Zaleca się, aby wpłaty – szczególnie w ostatnich dniach rejestracji na kierunku – dokonywane były sposobem gwarantującym najszybszy przepływ środków.
System pobiera informację o wpłacie dopiero po zaksięgowaniu opłaty rekrutacyjnej na indywidualnym koncie kandydata w banku. Wówczas na koncie kandydata w systemie IRK pojawia się stosowna informacja. Opłata dokonywana przelewem bankowym odnotowywana jest systemie IRK w terminie około 2–3 dni roboczych, natomiast w przypadku przekazu pocztowego czas ten może wynosić nawet 10 dni.
Jeżeli kandydat zapisał się na kierunek w systemie IRK, to do momentu zamknięcia rejestracji na kierunku, może się z niego wypisać i wybrać inny kierunek studiów, w którego przypadku nadal trwa rejestracja. Po zapisaniu się na nowy kierunek, opłatę może przypisać do nowo wybranego kierunku studiów.
Jeżeli kandydat nie został zakwalifikowany do przyjęcia na wybranym kierunku, to w ramach wniesionej opłaty może ubiegać się o przyjęcie na inny kierunek. W tym celu, należy zapisać się na kierunek z aktualnie otwartą rejestracją i po zapisaniu się, zgłosić konieczność przepisania opłaty, e-mailowo (rekrutacja@us.edu.pl) lub telefonicznie. Dokonując zgłoszenia, należy wskazać, z którego kierunku i na który kierunek ma zostać przeniesiona opłata.
W przypadku przeniesienia dokonanej opłaty na kierunek studiów na którym obowiązuje wyższa opłata rekrutacyjna, kandydat zobowiązany jest dopłacić różnicę.
Opłata rekrutacyjna podlega zwrotowi tylko w niżej wymienionych przypadkach:
-
- nieuruchomienia kierunku studiów;
- nieważnej rejestracji w systemie Internetowej Rejestracji Kandydatów (IRK) z powodu braku wskazania przez kandydata kierunku studiów;
- nadpłaty, tj. wniesienia kwoty przewyższającej wysokość wymaganej opłaty rekrutacyjnej;
- usprawiedliwionej, poprzez złożenie stosownego dokumentu, nieobecności kandydata na egzaminie wstępnym, jeżeli wynik egzaminu jest podstawowym kryterium kwalifikacji w postępowaniu rekrutacyjnym;
- wniesienia opłaty po terminie powodującym nieuwzględnienie kandydata w postępowaniu kwalifikacyjnym przez wydziałową komisję rekrutacyjną (WKR);
- wstrzymania przez kandydata opłaty rekrutacyjnej za rejestrację na kierunek lub kierunki studiów, na swoim osobistym koncie rejestracyjnym w zakładce „Płatności” (IRK) UWAGA: wstrzymanie opłaty jest możliwe tylko do dnia zamknięcia rejestracji na wybranym kierunku studiów w systemie IRK.
Zwrot opłaty następuje na pisemny wniosek kandydata. Wniosek o zwrot opłaty rekrutacyjnej można wypełnić a następnie wydrukować na swoim koncie w systemie IRK w zakładce Zgłoszenia rekrutacyjne. Pod wybranym kierunkiem studiów w pozycji „Dokumenty i dalsze kroki”
W przypadku dokonania przez kandydata płatności za pośrednictwem serwisu płatności ING imoje, zwrot opłaty dokonywany jest w takiej samej formie płatniczej. Jeżeli z jakiejkolwiek przyczyny zwrot jest niemożliwy do wykonania w danej formie, kandydat we wniosku o zwrot opłaty zobowiązany jest do wskazania sposobu zwrotu opłaty i podania numeru konta bankowego.
Zwrot opłaty, następuje na pisemny wniosek kandydata (wzór wniosku) przekazany do Działu Kształcenia listownie lub osobiście (Rektorat Uniwersytetu Śląskiego, ul. Bankowa 12, pok. 0.29, 40-007 Katowice).
Zwrot opłaty dla cudzoziemców następuje na pisemny wniosek kandydata (wzór wniosku-doc), (wzór wniosku-pdf), potwierdzony przez Biuro Rekrutacji Cudzoziemców (Rektorat Uniwersytetu Śląskiego, ul. Bankowa 12, pok. 3.8, 40-007 Katowice) i zaakceptowany przez Rektora.
W przypadku obywateli polskich oraz cudzoziemców zwrot opłaty jest pomniejszany o koszt przeprowadzonych egzaminów na kierunkach studiów w zakresie neofilologii, jeśli ocena z takiego egzaminu nie występowała na świadectwie maturalnym lub innym dokumencie uprawniającym do podjęcia studiów, jak również za pisemny test lub rozmowę kwalifikacyjną weryfikującą znajomość języka polskiego przeprowadzoną przez Szkołę Języka i Kultury Polskiej Uniwersytetu Śląskiego.
Termin składania wniosku o zwrot opłaty rekrutacyjnej
Wnioski o zwrot opłaty należy składać w nieprzekraczalnych terminach:
- do 30 listopada br. – w przypadku rejestracji w systemie IRK na studia rozpoczynające się od semestru zimowego
- do 30 kwietnia br. – w przypadku rejestracji w systemie IRK na studia rozpoczynające się od semestru letniego.
Uwaga: Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane.
Kandydat ponosi wszelkie koszty związane z wniesieniem opłaty rekrutacyjnej, w tym koszty manipulacyjne, opłat bankowych, prowizji, a także koszty związane ze zwrotem środków nadpłaconych w postępowaniu kwalifikacyjnym z przyczyn nieleżących po stronie Uniwersytetu. W przypadku nieuruchomienia kierunku lub specjalności studiów – koszty te ponosi Uniwersytet.