Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Rejestracja na przedmioty w semestrze zimowym w roku akademickim 2024/2025
W dniach od 26 września 2024 r. godz. 20.00 do 13 października 2024 r. godz. 23:59 odbędzie się obowiązkowa rejestracja na zajęcia dydaktyczne w semestrze zimowym 2024/2025.
Niezalogowanie się na przedmioty będzie skutkowało brakiem Studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożliwością uzyskania z nich zaliczenia.
rok akademicki 2023/2024
Studia stacjonarne I stopnia:
- I rok LIC dr Małgorzata Gwadera
- II rok LIC dr Joanna Kamińska
- III rok LIC dr Joanna Wróbel
Studia stacjonarne II stopnia:
- I rok MU dr Agnieszka Łakomy-Chłosta
- II rok MU dr Izabela Swoboda
Studia niestacjonarne I stopnia:
- III rok LIC dr Hanna Langer
Opiekun praktyk:
- mgr Tadeusz Maciąg
Koordynatorem modułowym kierunku jest osoba prowadząca każdy rodzaj zajęć (jeśli w ramach przedmiotu nie jest prowadzony wykład), wszystkie informacje dotyczące koordynatora modułu zawarte są w systemie USOS.
Studia stacjonarne I stopnia
Uzupełnieniem przedmiotów stanowiących podstawę kształcenia są liczne przedmioty opcjonalne, zgrupowane w blokach tematycznych: Wprowadzenie do nauk humanistycznych; Ochrona i bezpieczeństwo zbiorów bibliotecznych i archiwalnych; Zagadnienia edytorskie i wydawnicze; Kultura czytelnicza w przestrzeni cyfrowej; Bibliografia, bibliotekarstwo, informatologia. Pełny wykaz i opis przedmiotów realizowanych w toku studiów dostępny jest na stronie https://informator.us.edu.pl/kierunki/02-S1BN12.2019/5.
Studia stacjonarne II stopnia
Prócz procesu kształcenia mającego jednolite cele, wszyscy studiujący wybierają jeden z bloków treści szczegółowych, z różnymi efektami w zakresie opanowanej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
Nowoczesna biblioteka
Przedmioty realizowane w ramach tej specjalizacji koncentrują się na zagadnieniach współczesnego bibliotekarstwa i obejmują m.in.: kierunki rozwoju bibliotekarstwa światowego, metody zapewniania jakości i zarządzania strategicznego biblioteką, najnowsze trendy w działalności współczesnych bibliotek naukowych, publicznych, pedagogicznych i szkolnych oraz specjalnych, funkcjonujących w różnych instytucjach (np. biblioteki teatralne, archiwalne, muzealne, zamkowe, kościelne, klasztorne).
Młody czytelnik w świecie książki i mediów
Problematyka realizowanych przedmiotów dotyczy edukacji czytelniczej i medialnej: kwestii odbioru publikacji dla dzieci i młodzieży, zagadnień biblioterapii, wykorzystania nowych mediów w promocji kultury czytelniczej i informacyjnej w odniesieniu do młodego odbiorcy.
Ochrona i konserwacja zbiorów bibliotecznych
Specjalizacja ma na celu zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa zbiorów i zapewnienia im właściwych warunków przechowywania. Treści kształcenia obejmują warsztaty ochrony i konserwacji książki, dzieje oprawy i praktykę introligatorską, badanie trwałości materiału bibliotecznego.
Kultura i edytorstwo książki
Specjalizacja obejmuje zagadnienia związane z historią i sztuką książki oraz współczesną sytuacją na rynku wydawniczym. Studenci zyskują wiedzę o mechanizmach regulujących ten rynek, poznają zasady marketingu książki, a także uczą się organizowania pracy w firmach wydawniczych.
Studia niestacjonarne I stopnia
Uzupełnieniem przedmiotów stanowiących podstawę kształcenia są liczne przedmioty opcjonalne, zgrupowane w blokach tematycznych. Wykaz i opis przedmiotów do wyboru realizowanych w toku studiów dostępny jest na stronie: https://informator.us.edu.pl/kierunki/02-N1BN13.2019/5.
Studia niestacjonarne II stopnia
Prócz procesu kształcenia mającego jednolite cele, wszyscy studiujący wybierają jeden z bloków treści szczegółowych, z różnymi efektami w zakresie opanowanej wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych:
Nowoczesna biblioteka
Przedmioty realizowane w ramach tej specjalizacji koncentrują się na zagadnieniach współczesnego bibliotekarstwa i obejmują m.in.: kierunki rozwoju bibliotekarstwa światowego, metody zapewniania jakości i zarządzania strategicznego biblioteką, najnowsze trendy w działalności współczesnych bibliotek naukowych, publicznych, pedagogicznych i szkolnych oraz specjalnych, funkcjonujących w różnych instytucjach (np. biblioteki teatralne, archiwalne, muzealne, zamkowe, kościelne, klasztorne).
Młody czytelnik w świecie książki i mediów
Problematyka realizowanych przedmiotów dotyczy edukacji czytelniczej i medialnej: kwestii odbioru publikacji dla dzieci i młodzieży, zagadnień biblioterapii, wykorzystania nowych mediów w promocji kultury czytelniczej i informacyjnej w odniesieniu do młodego odbiorcy.
Ochrona i konserwacja zbiorów bibliotecznych
Specjalizacja ma na celu zapoznanie studentów z problematyką bezpieczeństwa zbiorów i zapewnienia im właściwych warunków przechowywania. Treści kształcenia obejmują warsztaty ochrony i konserwacji książki, dzieje oprawy i praktykę introligatorską, badanie trwałości materiału bibliotecznego.
Kultura i edytorstwo książki
Specjalizacja obejmuje zagadnienia związane z historią i sztuką książki oraz współczesną sytuacją na rynku wydawniczym. Studenci zyskują wiedzę o mechanizmach regulujących ten rynek, poznają zasady marketingu książki, a także uczą się organizowania pracy w firmach wydawniczych.
Wykaz i opis przedmiotów do wyboru realizowanych w toku studiów dostępny jest na stronie: https://informator.us.edu.pl/kierunki/02-S2BN12.2019/5.
Studia stacjonarne I stopnia
W ramach seminarium licencjackiego student poznaje publikacje z zakresu metodologii badań typowych dla nauk humanistycznych i społecznych oraz specyficznych dla bibliologii i informatologii, zna źródła informacji potrzebne do zrealizowania zadania badawczego. Uczy się planować samodzielne postępowanie badawcze, jak ustalić wstępne kroki, dysponować czasem, korygować plan badań w toku analizy dostępnej dokumentacji oraz ustalić plan większej wypowiedzi na realizowany temat badawczy. Nabywa umiejętność weryfikacji pracy naukowej, samooceny wyników własnej wiedzy oraz kompetencji, prawidłowego konstruowania wypowiedzi pisemnej i przestrzegania zasad etycznych pracy (zwłaszcza przestrzegania prawa własności intelektualnej).
Studia stacjonarne II stopnia
W ramach seminarium magisterskiego student poznaje publikacje z zakresu metodologii badań typowych dla nauk humanistycznych i społecznych oraz specyficznych dla bibliologii i informatologii, zna źródła informacji potrzebne do zrealizowania zadania badawczego. Uczy się planować samodzielne postępowanie badawcze, jak ustalić wstępne kroki, dysponować czasem, korygować plan badań w toku analizy dostępnej dokumentacji oraz ustalić plan większej wypowiedzi na realizowany temat badawczy. Nabywa umiejętność weryfikacji pracy naukowej, samooceny wyników własnej wiedzy oraz kompetencji, prawidłowego konstruowania wypowiedzi pisemnej i przestrzegania zasad etycznych pracy (zwłaszcza przestrzegania prawa własności intelektualnej).
Studia niestacjonarne I stopnia
W ramach seminarium dyplomowego student poznaje publikacje z zakresu metodologii badań typowych dla nauk humanistycznych i społecznych oraz specyficznych dla bibliologii i informatologii, zna źródła informacji potrzebne do zrealizowania zadania badawczego. Uczy się planować samodzielne postępowanie badawcze, jak ustalić wstępne kroki, dysponować czasem, korygować plan badań w toku analizy dostępnej dokumentacji oraz ustalić plan większej wypowiedzi na realizowany temat badawczy. Nabywa umiejętność weryfikacji pracy naukowej, samooceny wyników własnej wiedzy oraz kompetencji, prawidłowego konstruowania wypowiedzi pisemnej i przestrzegania zasad etycznych pracy (zwłaszcza przestrzegania prawa własności intelektualnej).
Studia niestacjonarne II stopnia
W ramach seminarium magisterskiego student poznaje publikacje z zakresu metodologii badań typowych dla nauk humanistycznych i społecznych oraz specyficznych dla bibliologii i informatologii, zna źródła informacji potrzebne do zrealizowania zadania badawczego. Uczy się planować samodzielne postępowanie badawcze, jak ustalić wstępne kroki, dysponować czasem, korygować plan badań w toku analizy dostępnej dokumentacji oraz ustalić plan większej wypowiedzi na realizowany temat badawczy. Nabywa umiejętność weryfikacji pracy naukowej, samooceny wyników własnej wiedzy oraz kompetencji, prawidłowego konstruowania wypowiedzi pisemnej i przestrzegania zasad etycznych pracy (zwłaszcza przestrzegania prawa własności intelektualnej).
Proces dyplomowania obejmuje jednolitą procedurę składania prac dyplomowych oraz weryfikacji samodzielności ich przygotowania. Procedurą objęte są prace dyplomowe przewidziane programem kształcenia studiów pierwszego i drugiego stopnia.
Szczegółowe informacje zawarte są w:
Zarządzeniu nr 201 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 23 listopada 2021 r. w sprawie wprowadzenia procedury składania i archiwizowania pisemnych prac dyplomowych w bazie elektronicznej.
W Uniwersytecie prowadzona jest baza pisemnych prac dyplomowych (Archiwum Prac Dyplomowych – APD), która umożliwia przechowywanie w niej pracy dyplomowej. Procedura składania pracy dyplomowej i dokumentowania przebiegu egzaminu dyplomowego wynika z warunków technicznych oferowanych przez APD.
Administracyjnie za proces dyplomowania odpowiedzialny jest Dziekanat ds. studenckich.
Współpracujemy z różnymi instytucjami związanymi z książką, m.in. z Biblioteką Śląską w Katowicach, z Muzeum Śląskim w Katowicach, z Centrum Informacji Naukowej i Biblioteką Akademicką (CINiBA) w Katowicach, z Centrum Badawczym Bibliografii Polskiej Estreicherów w Krakowie oraz z Biblioteką Politechniki Śląskiej w Gliwicach.
Opiekunowie praktyk
Studia stacjonarne, niestacjonarne I stopnia:
-
- mgr Tadeusz Maciąg, e-mail: tadeusz.maciag@us.edu.pl, tadek@us.edu.pl
Studia stacjonarne II stopnia:
-
- mgr Tadeusz Maciąg, e-mail: tadeusz.maciag@us.edu.pl, tadek@us.edu.pl
Cele i zadania praktyki
Praktyka zwodowana na kierunku studiów informacja naukowa i bibliotekoznawstwo ma na celu poszerzenie wiedzy nabytej przez studenta na studiach oraz nabycie umiejętności zawodowych a w szczególności;
-
- zaznajomienie studentów z organizacją, zadaniami oraz działalnością biblioteki, wynikającymi z potrzeb użytkowników oraz środowiska, w którym funkcjonuje;
- zaznajomienie studentów z miejscem biblioteki w sieci ogólnopolskiej oraz w systemie oświatowym, kulturalnym i samorządowym regionu;
- zapoznanie studentów z pełną działalnością wybranej biblioteki poprzez aktywne uczestniczenie w jej pracach organizacyjnych, technicznych, pedagogicznych i kulturalnych;
- pogłębienie umiejętności korzystania z różnych pomocy bibliograficznych i informacyjnych potrzebnych przy gromadzeniu i opracowaniu zbiorów;
- zapoznanie studentów na przykładzie konkretnej biblioteki z problematyką rzeczowego i formalnego opracowania zbiorów. Wypracowanie umiejętności korzystania z materiałów pomocniczych potrzebnych do właściwego klasyfikowania zbiorów;
- obsługą komputerowych programów bibliotecznych;
- zasadami i formami udostępniania zbiorów – usługi dla użytkowników;
- praktycznym zapoznaniem się z problematyką zarządzania i administrowania biblioteką.
Czas trwania praktyk:
-
- na studiach licencjackich (stopnia) stacjonarnych
po I roku studiów – 3 tygodnie /15 dni roboczych — 90 godz.
po II roku studiów – 3 tygodnie /15 dni roboczych — 90 godz. - na studiów stacjonarnych II stopnia (dla studentów po innych kierunkach)
po I roku studiów – 2 tygodnie /10 dni roboczych — 60 godz.
- na studiach licencjackich (stopnia) stacjonarnych
Miejsce odbywania praktyki:
Studenci kierunku informacja naukowa i bibliotekoznawstwo mogą odbywać praktykę w instytucjach współpracujących z Instytutem Nauk o Kulturze do których zaliczamy:
Biblioteka Śląska w Katowicach
Muzeum Śląskie w Katowicach
Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka (CINiBA) w Katowicach
Centrum Badawcze Bibliografii Polskiej Estreicherów w Krakowie
Biblioteka Politechniki Śląskiej w Gliwicach
Wybór miejsca odbywania praktyki zawodowej należy do studenta
Praktyki związane z kontaktem z małoletnimi – ważne informacje i konieczne dokumenty oraz pozostałe pliki do pobrania znajdują się na stronie: https://us.edu.pl/wydzial/wh/sprawy-studenckie/praktyki-zawodowe/
Procedury zbierania i obiegu dokumentów:
Praktyki związane z kontaktem z osobami małoletnimi
Praktyki niezwiązane z kontaktem z osobami małoletnimi
-
- Zarządzenie Rektora Uniwersytetu Śląskiego nr 92 obowiązujące od dnia 22 czerwca 2020 roku
- Skierowanie:
- Porozumienie:
- Raport:
- Oświadczenie:
- Wniosek do dziekana o zaliczenie pracy zawodowej jako praktyki:
- Program praktyki I rok:
- Program praktyki II rok:
- Program praktyki I rok studia II stopnia (dla studentów po innych kierunkach)
- Organizacja praktyki i uwagi metodyczne
- Oświadczenie (covid)
oświadczenie (covid)
oświadczenie (covid)
Aktualności
Obowiązkowa rejestracja na zajęcia dydaktyczne – semestr zimowy 2024/2025
Uprzejmie informujemy, że w dniach od 26 września 2024 r. godz. 20.00 do 13 października 2024 r. godz. 23:59 odbędzie się obowiązkowa rejestracja na zajęcia dydaktyczne w semestrze zimowym 2024/2025.
Niezalogowanie się na przedmioty będzie skutkowało brakiem Studenta na liście uczestników zajęć, a więc i niemożliwością uzyskania z nich zaliczenia.
Dyrekcja kierunku
dr Karol Makles
Dyrektor kierunku
e-mail: karol.makles@us.edu.pl
tel.: 32 2009 441
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A2.20
dr Anna Matysek
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: anna.matysek@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A 4.17
Harmonogramy
sesja letnia 2023/2024
studia stacjonarne I stopnia
ZMIANA TERMINU II EGZAMINU!
Zarządzanie zbiorami bibliotecznymi. Udostępnianie
(dr hab. A. Tokarska, prof. UŚ)
I termin: 20.06.2024 r. godzina 12.00 (Moodle)
II termin: 19.09.2024 r. godzina 12.00 (Moodle)
studia stacjonarne II stopnia
II rok
studia niestacjonarne I stopnia
Dziekanat ds. studenckich
lic. Agnieszka Maroszek
e-mail: agnieszka.maroszek@us.edu.pl
tel.: 32 2009 231
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.10
Dziekanat ds. dydaktycznych
lic. Agnieszka Korczak
e-mail: agnieszka.korczak@us.edu.pl
tel.: 32 2009 441
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: B1.6
SOBOTY ZJAZDOWE godz. 8.30-12.00
12.10.2024 r.
26.10.2024 r.
23.11.2024 r.
14.12.2024 r.
18.01.2025 r.