Dzień chemika

Tagi: chemia, Instytut Chemii

6 czerwca

DZIEŃ CHEMIKA

Przeczytaj historie z Dzień Chemika 2022

Save the date with our scientists

Każdego roku w pierwszą niedzielę czerwca obchodzony jest Dzień chemika.

Dzisiejsze święto zostało zainicjowane przez Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Przemysłu Chemicznego, i ma na celu docenienie pracy chemików.
Kim jest chemik?
Jak to się stało, że wybrał właśnie tę ścieżkę rozwoju?
Zapytaliśmy o to naszych chemików.
Co odpowiedzieli? Przeczytajcie:
Drodzy Chemicy – naukowcy i dydaktycy – dziękujemy za Waszą pracę, za Wasze wynalazki i odkrycia.
Życzymy Wam, żebyście zawsze czuli chemię do nauki. Wszystkiego Najlepszego!
I Ty możesz zostać chemikiem lub chemiczką!

„Kartka z kalendarza” to cykl artykułów, które powstawały z okazji różnych nietypowych świąt. Autorami prezentowanych materiałów są studenci, doktoranci i pracownicy Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ.

fot. archiwum UŚ

Prof. dr hab. MICHAŁ DASZYKOWSKI

profesor, Instytut Chemii

Prorektor ds. nauki i finansów UŚ

Dlaczego wybrałem chemię?

🧪 Zawsze lubiłem chemię, lecz jako kierunek studiów to nie był mój pierwszy wybór. Z konieczności obrałem taką drogę kształcenia, która jedynie przez krótki moment była równoległa do tej wymarzonej, a tymczasowa alternatywa szybko stała się rzeczywistością. Wówczas myślałem, że wszystko poukładało się nie tak jak powinno. Chciałem się w tym wszystkim jakoś na nowo odnaleźć. Dzisiaj wiem, że swoje cele zawsze można przedefiniować i realizować się w innych okolicznościach. Warto dostrzegać nowe szanse i z nich skorzystać.

🧪 Dziś przyznaję, że nie do końca planowany wybór studiów okazał się początkiem przygody, która nadal trwa i ma zaskakujące zwroty. Im więcej czasu mija od zakończenia studiów, tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że bez nas chemików cywilizacja byłby w innym miejscu. Coraz wyraźniej dostrzegam nowe możliwości jakie drzemią w różnych gałęziach rodzimej gospodarki. Ich efektywny rozwój wymaga nowych materiałów o unikalnych własnościach, oryginalnych rozwiązań oraz przełomowych technologii. Troska o środowisko naturalne czy potrzeba poprawy jakości i komfortu życia to również bardzo ważne i aktualne wyzwania. Wymagają one zaangażowania chemików, dając im zarazem możliwość uczestniczenia w projektowaniu przyszłości.

🧪 Chemia to nauka bardzo interdyscyplinarna. Funkcjonuje na styku medycyny, farmacji, biologii, nauk o środowisku, nauk o Ziemi, matematyki, statystyki czy informatyki, itp., co jest jej niekwestionowanym urokiem. Tak szerokie spektrum możliwych interakcji zadowala nawet najbardziej wymagających poszukiwaczy wrażeń, wyzwań i tematów badawczych. Studiowanie chemii to także znakomita okazja i odpowiedni czas, aby nie tylko poszerzyć własne horyzonty myślowe, ale również naturalnie rozwinąć kluczowe kompetencje społeczne między innymi podejmując nowe wyzwania, angażując się w pracę w różnych zespołów czy rozwiązując różne problemy.

🧪 Chemia na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach to przede wszystkim wspaniała przestrzeń, a co najważniejsze, elastyczna i funkcjonująca w wymiarze umożliwiającym realizację własnych ambicji. Kształt i forma tejże przestrzeni w dużej mierze zależy od nas samych, naszych oczekiwań, a także dynamicznie zmieniającego się otoczenia, aktualnych potrzeb regionu, kraju czy świata.

Dlaczego wybrałem chemię?

🧪 Już w szkole podstawowej, gdy chemia była moim… znienawidzonym przedmiotem 😉

🧪 W wakacje miedzy 7 i 8 klasą wpadła mi w ręce książka Stefana Sękowskiego, wybitnego popularyzatora chemii, autora różnych książek pomagających uprawiać ją w domu. Taka „chemia w kuchni” – proste eksperymenty, które można wykonać przy pomocy przedmiotów i substancji codziennego użytku. Po książkę sięgnąłem wówczas z nudów, ale nagle okazało się, że ta dziedzina jest ciekawa, przydatna i chwilami bardzo efektowna.

🧪 Do końca tamtych wakacji przeczytałem większość książek Sękowskiego dostępnych w bibliotece i założyłem domowe laboratorium. Najpierw w swoim pokoju, ale w wyniku konsekwencji jednego nieudanego eksperymentu musiałem się przenieść do piwnicy.

fot. archiwum prywatne

dr KATARZYNA KOWALSKA-SZOJDA

adiunkt, Instytut Chemii

Dlaczego wybrałam chemię?

🧪 Moja przygoda z chemią zaczęła się w szkole podstawowej. Od pierwszych lekcji chemii wiedziałam, że moje życie zawodowe chcę związać z tą dziedziną nauki. Pamiętam z tamtych czasów jak bardzo mnie fascynowały doświadczenia w laboratorium. Ale to, co najbardziej lubiłam, to zagadnienia na pograniczu fizyki, matematyki i chemii. Od zawsze interesowała mnie chemia kwantowa i tak pozostało do tej pory. Jako chemik teoretyk nie pracuję w laboratorium. Moja praca zawodowa związana jest z pracą na komputerze i różnego rodzaju obliczeniami. Rezultaty mojej pracy służą innym chemikom, którzy wykorzystują je przy planowaniu eksperymentu lub też przy interpretacji wyników prac doświadczalnych.

🧪 Gdybym miała możliwość wybierać jeszcze raz studia, wybrałabym na pewno chemię. Teraz wiem, że mój wybór Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach był najbardziej trafny – bo oprócz bardzo wysokiej pozycji samej dyscypliny, Zespół, w którym pracuję jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich grup naukowych na świecie.

fot. archiwum UŚ

mgr MARCIN MUSIELAK

doktorant, Instytut Chemii

Dlaczego zostałem chemikiem?

🧪 Bycie chemikiem to coś więcej niż tylko powszechna świadomość przelewania roztworów w probówkach. Bycie prawdziwym chemikiem jest pełnym zobowiązaniem wobec świata i jego całej natury fizycznej. To nic innego jak pasjonowanie się ścisłymi aspektami otaczających nas indywiduów zarówno w skali makro, jak i w skali subatomowej – a nawet i mniejszej.

🧪 To zgłębianie ścisłych aspektów wiedzy, ich rozwijanie i przelewanie na innych, co pozwala wzniecić iskrę ciekawości u osób, które nas słuchają – a być może popchnąć ich samych do dalszego zgłębiania tematów nauk chemicznych. A co najważniejsze, badawcza praca chemika pozwala ukrócić monotonię pracy życia oraz jej powtarzalność, a prawdziwemu smakoszowi kawy, umożliwia delektowanie się nią w każdym momencie ciężkiej pracy

fot. archiwum prywatne

dr KATARZYNA OSIŃSKA

starszy specjalista inżynieryjno-techniczny,

Biuro ds. Infrastruktury Badawczo-Dydaktycznej

Dlaczego zostałam chemikiem?

🧪 Od zawsze lubiłam eksperymentować, zastanawiał mnie zawsze fakt, że jak się połączy coś z czymś, to wychodzi coś innego. Dlaczego? Studia chemiczne dały mi odpowiedź na te i wiele innych pytań. Pozwoliły mi też szerzej i z innej perspektywy spojrzeć na otaczający mnie świat. Mogłam się też do woli pobawić, np. kolorami, a przy okazji poszerzyć swoja wiedzę i zdobyć wykształcenie pozwalające na prace w wielu gałęziach przemysłu i nie tylko, wszak chemia jest obecna wszędzie. Tak w pozytywnym, jak i negatywnym znaczeniu.