Espresso z ekspertami! – inspirujące spotkania młodych z mistrzami nauki.
Serdecznie zapraszamy na cykl popularnonaukowych wykładów o tematyce nauk ścisłych i technicznych. Prelekcje skierowane są do wszystkich zainteresowanych – studentów, uczniów oraz pasjonatów nauki. Głównym celem wykładów jest zachęcenie uczestników do poznawania fascynującego świata nauk ścisłych oraz poszerzenia ich dotychczasowej wiedzy. Podczas wykładów wystąpią zarówno wybitni naukowcy, którzy podzielą się najnowszymi odkryciami w dziedzinach: fizyki, informatyki i chemii, jak i znani popularyzatorzy nauki, którzy przystępnie zaprezentują ciekawe tematy.
Link do strony projektu: Espresso z ekspertami |Inspirujące spotkania młodych z mistrzami nauki
Pseudonauka w chemii i fizyce: Jak błędne interpretacje nauki wpływają na zdrowie i społeczeństwo?
Serdecznie zapraszamy na debatę łączącą medycynę, fizykę, chemię i filozofię, podczas której spróbujemy odpowiedzieć na pytania ja to się dzieje, że błędne rozumienie podstawowych pojęć z tych dziedzin prowadzi do rozpowszechniania pseudonaukowych teorii i szkodliwych praktyk zdrowotnych?
Podczas debaty poruszymy następujące kwestie:
- Pseudonauka w chemii i fizyce – Jakie teorie pseudonaukowe z dziedziny chemii i fizyki przenikają do medycyny (np. strukturyzowana woda, zjawiska energetyczne) i jak są błędnie interpretowane?
- Pseudoleki i ich “chemiczne” podstawy – Przykłady produktów, które są reklamowane na podstawie fałszywych teorii chemicznych, jak homeopatia (rozcieńczanie substancji) czy „leki” na bazie metali ciężkich, a także wpływ pseudonaukowych teorii fizycznych (jak “leczenie falami kwantowymi”).
- Wpływ błędnej fizyki na zdrowie – Przykłady zastosowań rzekomej fizyki kwantowej w terapii alternatywnej oraz ich brak oparcia w rzeczywistej nauce. Jak te teorie oddziałują na wybory pacjentów i rynek medycyny?
- Chemofobia i lęk przed „sztucznymi substancjami” – Jak pseudonauka wzmacnia irracjonalny strach przed substancjami chemicznymi (np. „wszystko, co chemiczne, jest złe”) i promuje ideę “naturalności” jako synonimu bezpieczeństwa?
- Rozróżnienie prawdziwej nauki od pseudonauki – Jakie kryteria muszą spełniać odkrycia naukowe z zakresu chemii i fizyki, aby można je było uznać za wiarygodne? Analiza metodologii naukowej vs. pseudonaukowe praktyki.
- Rola edukacji w chemii i fizyce w obalaniu pseudonauki – Jak lepsza edukacja w zakresie chemii i fizyki mogłaby pomóc w uświadamianiu społeczeństwa, jak działają substancje i prawa fizyki w rzeczywistości, oraz jak odróżniać naukę od mitów?
Do debaty zaprosiliśmy dr Łukasza Lamżę, prof. dr hab. Roberta Musioła oraz dr hab. Jacka Szczytko, prof. UW. Dyskusję moderować będzie dr hab. Agnieszka Nowak-Brzezińska, prof. UŚ
Dr Łukasz Lamża
Filozof, specjalizujący się w filozofii nauki i biologii teoretycznej, dziennikarz naukowy, pracownik Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych (Uniwersytet Jagielloński) oraz członek redakcji „Tygodnika Powszechnego”.
Jego karierę naukową rozpoczęły studia na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Humanistycznych na Uniwersytecie Śląskim, w ramach których ukończył filozofię i socjologię. Kontynuował naukę na studiach doktoranckich z filozofii na UPJP2 w Krakowie oraz na Międzywydziałowych Indywidualnych Studiach Matematyczno-Przyrodniczych na Uniwersytecie Śląskim, gdzie jako kierunki wiodące wybrał fizykę i geologię. Tytuł doktora uzyskał w 2013 roku. Aktualnie prowadzi badania z zakresu biologii teoretycznej, specjalizując się w porównawczej biologii protistów.
Na co dzień poświęca się nie tylko pracy uniwersyteckiej, ale również dziennikarstwu. Za osiągnięcia w tej dziedzinie dwukrotnie nominowano go do nagrody Grand Press (w kategorii dziennikarstwo specjalistyczne). Jego felietony można znaleźć również w „Gazecie Uniwersyteckiej UŚ”. Prowadzi na YouTube cotygodniowy przegląd prasy naukowej pt. „Czytamy naturę”.
Jest autorem książek, m.in. Przekrój przez Wszechświat (2014), Wszechświat krok po kroku (2017), Światy równoległe (2020), Połącz kropki (2011) i Trudno powiedzieć (2022). Przetłumaczył też kilkanaście tytułów naukowych i popularnonaukowych dla wydawnictwa Copernicus Center Press, m.in. Modę, wiarę i fantazję w nowej fizyce wszechświata Rogera Penrose’a.
Z działalnością dr. Łukasza Lamży można zapoznać się na prowadzonym przez niego fanpage’u. Oprócz informacji na temat kolejnych spotkań i publikacji znajdują się tam linki do wykładów naukowca na YouTubie, recenzje książek, a także materiały typu „food for though”, czyli „kuskus dla mózgu”, które – jak pisze dr Lamża – mają „zmusić Czytelników do dumania nad Kosmosem”.
Jest dyrektorem kreatywnym Europejskiego Miasta Nauki 2024 ds. programu 50 tygodni nauki dla społeczeństwa i ambasador Śląskiego Festiwalu Nauki KATOWICE.
Nominowany do nagrody POP SCIENCE 2024 w kategorii wideoblog za Czytamy naturę.
Prof. dr hab. Robert Musioł
Prof. Robert Musioł jest dyrektorem Instytutu Chemii Uniwersytetu Śląskiego. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się na chemii farmaceutycznej oraz nanofarmakologii. Ukończył studia nauczycielskie w Częstochowie, a doktorat z chemii obronił na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W 2013 roku uzyskał habilitację w zakresie nauk farmaceutycznych na Uniwersytecie Jagiellońskim, a w 2020 roku został profesorem nauk medycznych i nauk o zdrowiu. Jest autorem ponad 120 publikacji naukowych i współautorem 40 patentów. Znalazł się w grupie top 2% naukowców na świecie według rankingu Uniwersytetu Stanforda.
Działalność naukowa profesora Roberta Musioła obejmuje projektowanie leków przeciwnowotworowych oraz przeciwbakteryjnych. Jego prace interdyscyplinarne dotyczą między innymi ochrony starodruków przed mikroorganizmami poprzez zastosowanie środków chemicznych o właściwościach przeciwdrobnoustrojowych oraz wykorzystania metod chemicznych w dendrochronologii. Jest także członkiem redakcji kilku międzynarodowych czasopism naukowych, takich jak Scientific Reports i Medicinal Chemistry, oraz laureatem wielu nagród.
Jego wielką pasją jest też popularyzacja nauki. Profesor Musioł bierze udział w takich inicjatywach jak Śląski Festiwal Nauki, gdzie prezentuje wyniki badań szerokiej publiczności oraz prowadzi wykłady popularyzujące chemię i farmakologię https://us.edu.pl/wydzial/wnst/komunikaty/ksztalcenie-dla-przyszlosci-podsumowanie-zimowej-edycji/
Udziela również wywiadów i występuje w podcastach naukowych, dzieląc się wiedzą na temat nowoczesnych technologii farmaceutycznych
- https://radionaukowe.pl/podcast/leki-jak-dzialaja-i-jak-je-tworzy-wspolczesna-farmakologia-e143/
- https://us.edu.pl/multimedia/magiczny-pocisk-i-niezdrowy-apetyt-komorek-rakowych-scena-premier-naukowych/
- https://youtu.be/ICVQnungq00?si=z_L-frQFK64deeEU
- https://youtu.be/wjsF5LOOVlQ?si=TTsJn_g8xD7Jd7xK
Dr hab. Jacek Szczytko
Absolwent Wydziału Fizyki Uniwersytetu Warszawskiego, stypendysta Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Po powrocie z 3 letniego stażu w École Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL, Szwajcaria, 2001-2004) zorganizował na Uniwersytecie Warszawskim nowy kierunek studiów „Inżynierię nanostruktur”, łączący chemię i fizykę. Od 2021 r. są to już studia 7‑mio semestralne „Nanoinżynieria” dające tytuł inżyniera. Pracuje na Wydziale Fizyki UW, zawodowo zajmuje się nanotechnologią, mechaniką kwantową i optyką, opiekuje się dwoma specjalistycznymi laboratoriami: magnetometrii i laboratorium polarytonowym. Jego pasją jest technika, zwłaszcza zastosowania mechaniki kwantowej i nanotechnologii w życiu codziennym. Wykład dr Szczytko „Jak TO działa? Urządzenia kwantowe” jest jednym najpopularniejszych wykładów ogólnouniwersyteckich na UW. Obecnie prowadzi wiele wykładów kursowych (można wyszukać w Internecie „Jacek Szczytko” lub wejść na stronę http://www.fuw.edu.pl/~szczytko).
Jego prace naukowe można znaleźć w Science, Physical Review Letters, Light Science & Applications, Optica, JACS i w wielu innych prestiżowych czasopismach naukowych. Od 2020 r. jest koordynatorem projektu europejskiego FET-Open „TopoLight”, w którego skład wchodzi IBM Zurich, Institute Pascal CNRS, Wojskowa Akademia Techniczna i University of Southampton.
Oprócz prac naukowych zajmuje się popularyzacją nauki i promowaniem nowych technologii. Jeszcze w czasach doktoratu, czyli pod koniec lat 90-tych, pracował w projekcie „Internet dla Szkół” i napisał 4 podręczniki do obsługi programów sieciowych. Od dekady opiekuje się Studenckim Kołem Naukowym „Nanorurki” i jest kierownikiem „Nanoinżynierii”.
Wydarzenie realizowane jest w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024, w paśmie Miasto-Region-Akademia. Wydarzenie jest dofinansowane ze środków Województwa Śląskiego – Współorganizatora Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.