Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

„Kształcenie dla przyszłości” – podsumowanie zimowej edycji

13.04.2021 - 13:53, aktualizacja 13.04.2021 - 17:23
Redakcja: jp

Na zaproszenie dyrekcji i organizatorów  Światowego Dnia Zdrowia, który w dniu 8 kwietnia br. odbył się w II LO im. Stefana Żeromskiego w Dąbrowie Górniczej, grono naszych znakomitych naukowców zaprezentowało młodzieży, gronu pedagogicznemu i dyrekcji swoje wykłady, których tematyka była ściśle związana z hasłem przewodnim tego wydarzenia, a mianowicie „Pandemia a zdrowie człowieka”. Wszyscy bez wyjątku uczestnicy wspomnianego spotkania podkreślają, że: ”Wykłady były na najwyższym poziomie, ciekawe, merytorycznie świetne a jednocześnie przystępne dla licealistów. Młodzież, nauczyciele, dyrekcja – wszyscy zachwyceni!!!”.

I tym właśnie mocnym akcentem zakończyliśmy zimową, pierwszą – po kilku latach przerwy – odsłonę „Kształcenia dla Przyszłości”, a więc imprezy, która w swej istocie ma promować osiągnięcia naszych pracowników naukowo-badawczych i pokazywać szerokiemu gronu odbiorców, że bycie naukowcem polega nie tylko na zamknięciu się w laboratorium i prowadzeniu badań, ale również na ich upowszechnianiu.  Zależy nam na tym, by ta wiedza wróciła do społeczeństwa, przede wszystkim do młodego pokolenia, które dopiero kształtuje swoje pasje i zainteresowania,  a także poszukuje drogi dla intelektualnego rozwoju i wytyczenia dalszej ścieżki kształcenia.

Poprzez organizowanie wykładów dla młodzieży i bezpośrednie kontakty ze środowiskiem szkolnym wpisujemy się w swoistą misję współczesnej uczelni, która ma wypełnić trzy podstawowe zadania.  Pierwszym jest kształcenie, drugim – działalność naukowo-badawcza, a trzecim – kreowanie relacji z otoczeniem.

Gdy ponad dwa miesiące temu wysyłaliśmy do szkół ponadpodstawowych naszego regionu, pierwszy wykaz wykładów popularnonaukowych dla młodzieży obejmujący 19 pozycji z zakresu matematyki, fizyki, chemii, informatyki, inżynierii biomedycznej i materiałowej oraz mechatroniki, nie wiedzieliśmy, czy zaproponowana przez naszych nauczycieli akademickich tematyka zyska aprobatę społeczności szkolnych naszego regionu. Wierzyliśmy jednak w to, że mimo ograniczeń związanych  z pandemią, nasze wirtualne spotkania mogą przynieść wiele wymiernych korzyści zarówno uczniom, którzy dzięki wykładom uzupełnią swoją wiedzę o nowe treści, a także nam, gdyż dzięki bezpośrednim  kontaktom z uczniami, będziemy mogli lepiej poznać ich oczekiwania i nadzieje związane z wyborem przyszłego kierunku studiów.

Z dumą informujemy, że nasza oferta edukacyjna została przyjęta z ogromnym zainteresowaniem przez nauczycieli i młodzież, a zaproponowane przez nas wykłady stanowią doskonałe uzupełnienie treści programowych danego przedmiotu, a także poszerzają wiadomości
z nim związane.

Niekwestionowanym liderem pierwszej odsłony „Kształcenia dla Przyszłości” jest Pan prof. dr hab. Robert Musioł, którego propozycje wykładów zostały wręcz entuzjastycznie przyjęte przez nauczycieli,  a młodzież uczestnicząca w pierwszym wykładzie, natychmiast po jego wysłuchaniu, wyraża chęć uczestniczenia w kolejnym.

W tym ostatnim dwumiesięcznym okresie w sposób zdecydowany zaznaczyliśmy naszą obecność w szkołach, głównie ponadpodstawowych, naszego regionu. Nasi prelegenci odwiedzili ponad 20 szkół i wygłosili ponad 40 wykładów, wszędzie spotykając się z ogromnym zainteresowaniem zaproponowaną tematyką.

Wkrótce wyślemy do szkół kolejną listę wykładów spośród propozycji przesłanych dotąd przez naszych znakomitych pracowników naukowo-badawczych. Obiecaliśmy bowiem nauczycielom, że zaproponowana przez nas tematyka wykładów  będzie modyfikowana i uzupełniana. Mamy nadzieję, że Ci spośród Państwa, którzy do tej pory nie zgłosili żadnej swojej propozycji, teraz będą chcieli to uczynić. Nowe tematy wykładów do cyklu „Kształcenie dla Przyszłości” mogą Państwo przesyłać na adres mailowy Pani Iwony Kantorysińskiej (iwona.kantorysinska@us.edu.pl), która jest koordynatorem tego projektu.

return to top