11 marca 2024 r. w ramach Tygodnia Liczb w Kato Science Corner odbyły się warsztaty dla nauczycieli pt. Liczymy (na) matematykę. Jak zostać aktywnym i kreatywnym nauczycielem?
Podczas warsztatów dydaktycznych zaprezentowano metod pracy, dzięki którym każdy nauczyciel matematyki może ulepszyć swój warsztat pracy. Zaproszeni goście – nauczyciele matematyki – na co dzień pracujący w szkołach, z którymi Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych (Instytut Matematyki) współpracuje w ramach kształcenia studentów specjalności nauczycielskiej. Warsztaty prowadzili: dr Łukasz Dawidowski, dr Joanna Samsel-Opalla, prof. UŚ, dr Natalia Cieślar, dr Sylwia Kania, dr Anna Szczerba-Zubek, prof. UŚ.
Szczegółowy program warsztatów:
Część 1 „Myślenie ma przyszłość – narzędzia TOC”, mgr Sabina Celder-Dudek (Szkoła Podstawowa nr 10 im. M. Curie-Skłodowskiej w Katowicach). Prezentacja użycia narzędzi krytycznego myślenia TOC na lekcjach matematyki. Porównanie przykładowych lekcji prowadzonych metodami tradycyjnymi z metodami TOC.
Część 2 ,,Projekty edukacyjne – dlaczego warto je przeprowadzać?”, mgr Katarzyna Trajdos (IV LO im. gen. St. Maczka w Katowicach), mgr Michał Rał (VIII LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. M. Skłodowskiej-Curiew Katowicach). Na czym polega praca metodą projektu edukacyjnego? Czy łatwo jest zorganizować i przeprowadzić taki projekt?
Część 3 ,,Matematyka jako język liczb”, mgr Bożena Koprowska (ZSO nr 1 im. M. Kopernika w Katowicach), mgr Małgorzata Bochenek (ZSO nr 1 im.M. Kopernika w Katowicach). Jaki wpływ na wynik egzaminu maturalnego z matematyki ma znajomość języka matematycznego? Jakich technik lingwistycznych można używać na matematyce? Jak wygląda matura z matematyki w innych krajach europejskich?
Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach Tygodnia Liczb Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.
|Tekst: dr Joanna Samsel-Opalla, prof. UŚ|
|Zdjęcia: Matylda Klos, Anna Szczerba-Zubek|