O bezpieczeństwie mówi dr hab. inż. Lucjan Kozielski z Instytut Inżynierii Materiałowej Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ:
25 LIPCA świętujemy m.in. Dzień Bezpiecznego Kierowcy. Jego przesłaniem jest apel do ludzi, by zwolnili i zaczęli cieszyć się spokojną jazdą samochodem, bo jeśli chodzi o bezpieczeństwo jazdy, to niestety kierowca jest tutaj najsłabszym ogniwem. To on łamie przepisy, jeździ za szybko, jemu zdarza się zasnąć czy wypić alkohol przed podróżą. Niedługo przestanie to jednak być problemem, bo elektroniczne systemy przejmą kontrolę nad prowadzeniem samochodu. W bardzo krótkim czasie samochody będą mądrzejsze i pozwolą na wykonywanie czynności do niedawna niewyobrażalnych. Konsekwentnie, samochód nie będzie już tylko środkiem transportu, który dzięki nowym technologiom będzie mógł uprościć życie kierowcy, ale przede wszystkim zwiększy bezpieczeństwo na drodze!
Generalnie, samochód inteligentny to samochód autonomiczny, którego poziom automatyzacji jest wysoki (tzw. poziom 4) lub pełny (poziom 5):
1. W pierwszym przypadku jest to zasadniczo w pełni autonomiczna jazda, w której pojazd może wykonywać wszystkie niezbędne funkcje bezpieczeństwa i regularnie monitorować warunki drogowe przez całą podróż, ale nie w ekstremalnych warunkach pogodowych.
2. W drugim przypadku zamiast tego wymagane jest jedynie wskazanie miejsca docelowego i uruchomienie systemu, bez jakiejkolwiek innej interwencji ze strony kierowcy, we wszystkich możliwych przypadkach.
Poza tym, inteligentny samochód jest elementem składowym Internetu Rzeczy (IoT), który obecnie przenika każdą dziedzinę życia codziennego, a w szczególności:
• Poza umożliwieniem kierowcom dostępu, zazwyczaj za pośrednictwem Smartfona, do informacji o stanie samochodu, jego lokalizacji i danych technicznych, inteligentne samochody są również w stanie ostrzec służby ratownicze w razie wypadku, skontaktować się z warsztatem, jeśli coś w silniku nie idzie, jak należy, powiadomić sprzedawcę opon, jeśli jest przebita.
• Po podłączeniu inteligentny samochód może komunikować się z systemami nawigacji satelitarnej, aby udostępniać dane o ruchu, a jednocześnie otrzymywać odpowiednie informacje, aby sugerować odchylenia od trasy, aby uniknąć korków.
• Dzięki usługom dostępnym na smartfonach inteligentny samochód może również włączyć klimatyzację na kilka minut przed przyjściem kierowcy, aby odświeżyć lub ogrzać kabinę pasażerską lub zdalnie włączyć światła, aby zostać zidentyfikowanym na zatłoczonym parkingu.
• Można też zarezerwować hotel, miejsce parkingowe lub restaurację w pobliżu miejsca docelowego.
• Ponadto możliwe jest zaprogramowanie remontu lub interwencji mechanicznych w przypadku awarii, w których sam samochód ma zgłaszać się zarówno do właściciela, jak i warsztatów partnerskich.
Podsumowując, trzeba stwierdzić, że samochód przynajmniej częściowo straci swoją funkcję symbolu statusu i zostanie przekształcony ze środka transportu w poszerzenie przestrzeni życiowej. Przyszłe inteligentne samochody będą niezbędne dla potrzeb mobilności, ale mogą być również używane, w zależności od potrzeb jako biura, miejsca relaksu, przestrzenie towarzyskie i jako swego rodzaju „bańka ochronna” pozwalająca uciec od chaosu otaczającego środowiska. Zdaniem ekspertów, autonomiczne samochody w zdecydowanej większości staną się częścią codziennego życia, prawdopodobnie już w ciągu najbliższej dekady!
Uniwersytet Śląski w Katowicach przywiązuje dużą wagę do poszanowania prywatności użytkowników odwiedzających serwisy internetowe Uczelni. W celu optymalizacji usług, umożliwienia prawidłowego funkcjonowania i zapisywania ustawień poszczególnych użytkowników, strony internetowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach wykorzystują tzw. cookies (z ang. ciasteczka). Cookies to małe pliki tekstowe wysyłane przez serwis do przeglądarki internetowej użytkownika na urządzeniu końcowym (komputer, smartfon, tablet, itp.). W tym miejscu możecie Państwo podjąć decyzję dotyczącą typów plików cookies, które będą wykorzystywane w tym serwisie internetowym. Zachęcamy do zapoznania się z Polityką Prywatności Serwisów Internetowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Pliki zapewniające prawidłowe funkcjonowanie strony internetowej i jej podstawowych funkcji. Bez nich nie jest możliwe prawidłowe korzystanie z usług online.
Preferencje
Pliki cookie z tej kategorii są stosowane w celu zapamiętania preferencji użytkownika dotyczących różnych funkcjonalności strony internetowej. Dzięki nim strona może zapamiętać wybrane przez użytkownika ustawienia, takie jak język, rozmiar czcionki, czy preferencje dotyczące prywatności.
Statystyczne
Statystyczne pliki cookie umożliwiają śledzenie liczby i źródła odwiedzin, dzięki czemu możliwy jest pomiar efektywności danego serwisu internetowego. Ten rodzaj plików cookie umożliwia między innymi odpowiedź na pytanie, które podstrony są najczęściej lub najrzadziej odwiedzane oraz w jaki sposób odwiedzający poruszają się po stronach internetowych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Inne pliki cookies
Pliki nie wpisujące się w żadną z wymienionych kategorii.