Tajemnice wody
Tajemnice wody
- Autor: dr hab. Izabela Jendrzejewska, prof. UŚ
- Opis:
W ramach wykładu zatytułowanego „Tajemnice wody” uczniowie dowiedzą się skąd wzięła się woda na Ziemi i w Kosmosie, i gdzie mamy najwięcej wody. Omówiona zostanie budowa cząsteczki wody oraz ruchy, jakie te cząsteczki mogą wykonywać. Poznamy specyficzne właściwości jak asocjacja, wiązanie wodorowe, napięcie powierzchniowe, twardość wody. Odpowiemy na pytanie, dlaczego płatki śniegu są sześciokątne i dlaczego każdy płatek jest inny. Omówimy właściwości chemiczne wody oraz jej znaczenie w środowisku przyrodniczym. Wykład kończą ciekawostki o wodzie - Czas trwania: 45-60 minut
Czy istnieje życie bez smartfona, czyli elektronika okiem c(...)
Czy istnieje życie bez smartfona, czyli elektronika okiem chemika
- Autor: dr hab. Izabela Jendrzejewska, prof. UŚ
- Opis:
W dzisiejszych czasach niemal każdy ma telefon komórkowy, czasem nawet dwa lub więcej. Trudno dzisiaj wyobrazić sobie, że wychodzimy z domu bez naszego ukochanego smartfona. Czy zastanawialiście się jak jest zbudowany telefon komórkowy i inne ważne urządzenia elektroniczne (np. komputer, płaski telewizor itd.). Dlaczego te urządzenia działają i dzięki czemu możemy dzisiaj być w kontakcie z inną osobą cały czas, surfować po internecie i być obecnym w social mediach? W ramach niniejszego wykładu opowiemy o tym, jak chemik postrzega telefon komórkowy, jakie związki chemiczne są potrzebne, aby powstał i działał. Pokażemy telewizor, który można zwinąć w rulonik i jaką rolę w naszym życiu odgrywają materiały inteligentne. Innymi słowy, udowodnimy że chemia to klucz do świata…. - Czas trwania: 45-60 minut
Fałszowanie leków – plaga XXI wieku
Fałszowanie leków – plaga XXI wieku
- Autor: dr hab. Izabela Jendrzejewska, prof. UŚ
- Opis:
Do tej pory fałszowanie kojarzyło nam się z pieniędzmi, markową odzieżą, płytami kompaktowymi czy programami komputerowymi. Obecnie zjawisko to rozszerzyło się na inne grupy produktów, zwłaszcza na produkty medyczne, takie jak: leki czy suplementy diety. W ostatnich latach odnotowuje się coraz więcej przypadków związanych ze śmiercią osób wynikającą z zażywania zafałszowanych wyrobów medycznych: leków bądź suplementów diety. Spowodowane jest to między innymi nieprawidłową ilością substancji aktywnej lub obecnością zanieczyszczeń w preparacie medycznym. Jak się chronić przed sfałszowanym lekiem? Czy jesteśmy w stanie rozróżnić leki sfałszowane od oryginalnych? Jakie leki są najczęściej fałszowane? Jakimi metodami możemy badać leki? Na te i inne ważne pytania odpowiemy w ramach tego wykładu. Pokażemy przykłady fałszowanych leków, nie tylko bardzo drogich i „modnych”, ale również tych najbardziej popularnych, po które często sięgamy. Pokażemy wyniki naszych własnych badań przeprowadzonych dla wybranych popularnych leków, takich jak: aspiryna, paracetamol czy ibuprofen. - Czas trwania: 45-60 minut
Tajemniczy świat kryształów
Tajemniczy świat kryształów
- Autor: dr hab. Izabela Jendrzejewska, prof. UŚ
- Opis:
Wykład zapoznaje słuchaczy z pojęciem kryształu i pokazuje jaką dany kryształ ma budowę wewnętrzną. Wyjaśniamy też, dlaczego płatki śniegu mają symetrię heksagonalną i są niepowtarzalne. Opowiemy o kryształach ekstremalnych i kwazi-kryształach. Pokażemy że drzewa też mają budowę krystaliczną. Wyjaśnimy, skąd wiadomo jak zbudowana jest materia krystaliczna. W trakcie wykładu przybliżona zostanie sylwetka słynnego polskiego chemika Jana Czochralskiego – bez jego odkryć i badań nie byłoby dzisiaj takiej elektroniki jaką znamy. Wykład kończy się krótkim omówieniem metod badania substancji krystalicznych oraz przedstawieniem takich struktur jak DNA, hemoglobina czy witaminy - Czas trwania: 45-60 minut
Suplementy diety - nauka czy hochsztaplerstwo?
Suplementy diety - nauka czy hochsztaplerstwo?
- Autor: dr hab. Izabela Jendrzejewska, prof. UŚ
- Opis:
Wykład porusza tak powszechny w XXI wieku olbrzymi wzrost spożycia suplementów diety. W trakcie wykładu pokażemy różnice między lekiem a suplementem, jak również omówimy globalny problem związany z fałszowaniem, zarówno suplementów diety, jak i leków. Spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, czy konieczne jest dostarczanie do naszych organizmów, mikroelementów za pomocą suplementów. Pokażemy jak badane są suplementy i co mają w środku. Przedstawione zostaną składy fazowe suplementów diety z wapniem, magnezem, potasem i żelazem oraz składy fazowe preparatów wielowitaminowych. - Czas trwania: 45-60 minut
Chemia zła. Broń chemiczna
Chemia zła. Broń chemiczna
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Nauka nie jest ani dobra ani zła, to nasze wykorzystanie jej zdobyczy możemy oceniać w tych kategoriach. Ludzka kreatywność w zakresie krzywdzenia, niszczenia i zabijania jest nadzwyczajna. Od pierwszych zatrutych strzał poprzez trucizny, gazy bojowe, po napalm i śmiercionośne wirusy. Przez całą historię ludzkości specjalizujemy się w wyrządzaniu zła. Jednak ta wiedza jest potrzebna, między innymi po to aby wiedzieć jak się bronić. Wykład jest podróżą od starożytnego świata, gdzie pierwsze eksperymenty z substancjami chemicznymi miały miejsce, aż po wynalazek nowoczesnej broni chemicznej schyłku XX wieku. Przyjrzymy się również kluczowym momentom jej użycia w czasie wojen światowych oraz kilku konfliktów zimnej wojny. W trakcie wykładu rozwiniemy temat różnorodnych substancji chemicznych wykorzystywanych w broni chemicznej, analizując ich skutki dla zdrowia ludzi i środowiska. Zastanowimy się również nad aspektami międzynarodowej polityki bezpieczeństwa, kontrolowania rozprzestrzeniania się tej groźnej technologii oraz jej zakazem na mocy Konwencji o Zakazie Broni Chemicznej. Nie zabraknie również omówienia najnowszych zagrożeń związanych z terroryzmem chemicznym oraz wyzwań, jakie stawiają przed nami ewolucja nauk chemicznych i technologii. Jak możemy skutecznie przeciwdziałać potencjalnym atakom, jednocześnie rozwijając pokojowe zastosowania chemii? - Czas trwania: 45 lub 90 minut
Chinina – lek, który odmienił losy świata
Chinina – lek, który odmienił losy świata
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
W prezentacji opisuje znaczenie chininy – leku pochodzącego z kory drzewa chinowego w leczeniu malarii oraz jego wpływ na historię współczesnego świata. Od momentu pozyskania tajemnicy chininy od Indian peruwiańskich substancja ta wpływała na losy pojedynczych ludzi i całych społeczeństw. Była przyczyną szpiegostwa przemysłowego, załamania walk i zmiany układu sił podczas I i II wojny światowej, źródłem inspiracji naukowców i artystów. Przez kilkaset lat towarzyszy nam w leczeniu chorób tropikalnych. Przez ten czas chinina przyczyniła się do powstania kilkudziesięciu leków, barwników syntetycznych, homeopatii i drinków z ginem. - Czas trwania: 45 lub 90 minut
Alchemia piwa
Alchemia piwa
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Piwo towarzyszy ludzkości dłużej niż można przypuszczać. Prawdopodobnie jest wynalazkiem starszym niż koło, a według nowych teorii naukowych, przyczynkiem do powstania pierwszych osiedli ludzkich, pisma i systemów monetarnych. Będąc źródłem antybiotyków, soli mineralnych, witamin i łatwo przyswajalnych białek, stało się codziennym napojem serwowanym zarówno dorosłym, jak i dzieciom. Poznanie tajemnicy jego wytwarzania było zaszczytem dostępnym tylko wybranym, a nawet powodem wypowiedzenia wojny. Parali się nim wybitni naukowcy i politycy, ojcowie założyciele Stanów Zjednoczonych, a nawet … Święci Pańscy. Piwo było napojem bogów, królów, papieży i prostych robotników, składnikiem leków i tajemnych mikstur. Ufam, że poznanie zjawisk i reakcji chemicznych tworzących piwo od zboża aż po fermentację, a wreszcie podróż dookoła świata po stylach i odmianach piwa spowoduje, że słuchacze potraktują następny kufel piwa z większym szacunkiem i odpowiedzialnością. Na zdrowie! - Czas trwania: 45 lub 90 minut
Pod strzechą znachora
Pod strzechą znachora
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Żyjemy w dobie komputerów, lotów kosmicznych, internetu i nanomateriałów. Jak to jest więc możliwe, że mimo zdobyczy techniki i medycyny, wciąż wierzymy w uzdrawiające plastry, świeczki, homeopatię i zioła chińskiego cesarza? Dajemy się oszukiwać, czy może medycyna alternatywna działa i jedynie jest szkalowana przez potężny przemysł farmaceutyczny? W trakcie wykładu przedstawię szereg znachorskich technik i zabobonów. Odpowiemy sobie na pytania, czy naturalne naprawdę znaczy zdrowe, jak działa detoks organizmu, świecowanie uszu i żywa woda. Obnażymy sztuczki hochsztaplerów żerujących na naszej niewiedzy i strachu przed chorobą. Wyjaśnimy, co bywa prawdziwą przyczyną takich cudownych uleczeń. A wszystko to po to, by być przygotowanym do właściwego, krytycznego i rozsądnego odbioru treści reklam, które zachęcają nas do zakupu w 100% naturalnych, wyjątkowych, starożytnych a jednocześnie naukowych uzdrawiaczy i diet – cud. Po pierwsze – nie szkodzić, po drugie – nauczać. Przyjmować na czczo lub po posiłku, im częściej tym lepiej. - Czas trwania: 45 lub 90 minut
Placebo, czyli jak działa to co działać nie powinno
Placebo, czyli jak działa to co działać nie powinno
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Wykład może być kontynuacją wykładu „Pod strzechą znachora”. Odkrywamy w nim naukowe podstawy cudownych uzdrowień, babcinych sposobów na gorączkę oraz olejku z węża. Poznamy przeciwbólowe właściwości wody, a także najprostszy sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Jeśli nie upajacie się wiedzą, to przynajmniej zobaczycie, jak można upić się samym sokiem. Dowiecie się, że nawet czytanie ulotek zamieszczanych w opakowaniach leków może mieć skutki uboczne. - Czas trwania: 45 lub 90 minut
Medycyna w pigułce
Medycyna w pigułce
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Choroby nękają ludzkość od zarania dziejów. Do dziś najlepszym możliwym sposobem na zatrzymanie tego pożałowania godnego stanu jest wciąż rosnący arsenał leków. Historia medycyny obfituje w tak dramatyczne wydarzenia jak wojny, afery szpiegowskie czy ruchy feministyczne. Nowe leki mają niebagatelny wpływ na losy całego świata. Podczas wykładu zostaną przedstawione kulisy odkryć pięciu leków, które przyczyniły się do powstania nowych działów medycyny. Pięć leków jak kamienie milowe. Każdy otwiera drogę do dalszych odkryć. Ta pigułka wiedzy nie wykazuje żadnych skutków ubocznych. - Czas trwania: 45 lub 90 minut
Chemia między nami, czyli o biochemii uczuć i więzi inter(...)
Chemia między nami, czyli o biochemii uczuć i więzi interpersonalnych
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Z uwagi na poruszane treści o charakterze erotycznym i bezpośrednie naukowe, politycznie niepoprawne podejście, wykład przeznaczony dla nieco starszych słuchaczy. Któż się nie zakochał, choćby raz w życiu? Wzniosłe porywy serca opiewane są przez artystów w każdej kulturze i epoce. Tymczasem racjonalni naukowcy porównują ten stan do… grypy. W trakcie wykładu spróbujemy odpowiedzieć na pytanie czym miłość jest naprawdę. Co jest głównym organem miłości i jakim przemianom chemicznym w naszym ciele zawdzięczamy to przemożne uczucie. Zbadamy skąd się bierze płeć i po co jest nam w ogóle potrzebna. Bezwstydnie zajrzymy do sypialni norników preriowych i poszukamy odpowiedzi na wszystkie te pytania, których nie macie odwagi zadać. - Czas trwania: 45 minut
Zrozumieć znaczy zwyciężyć, czyli terapie przeciwnowotwo(...)
Zrozumieć znaczy zwyciężyć, czyli terapie przeciwnowotworowe
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Nowotwory stanowią drugą, zaraz po chorobach układu krwionośnego, przyczynę śmierci na świecie. Jednocześnie są najbardziej przerażającą chorobą, wokół której narosło tyle legend, ile zgromadziliśmy rzetelnej wiedzy. Wykład pozwoli słuchaczom na łatwiejsze poruszanie się po meandrach racjonalnych faktów i zrozumieć, że „rak to nie wyrok”. Omówione zostaną podstawy biochemiczne procesów nowotworzenia oraz ich przebieg. Przedstawione będą metody leczenia i zapobiegania chorobom nowotworowym. - Czas trwania: 90 minut
Skąd się biorą leki
Skąd się biorą leki
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Leki kupuje się w aptekach, ale nim się one znajdą na aptecznej półce, muszą przejść długą drogę od chemicznej substancji lub rośliny do skutecznego terapeutyku. Szacuje się, że wprowadzenie na rynek nowego leku, może pochłonąć miliony dolarów i wymaga współpracy wielu naukowców z różnych dziedzin. Dzieje się tak dlatego, że nowoczesna medycyna stawia zupełnie inne wymagania akceptowanym lekom niż dawne tradycyjne metody. Na wykładzie prześledzimy pełną pułapek i krętą drogę, jaką przechodzą chemiczne związki nim trafią do naszych domowych apteczek. Porównamy historię odkrycia aspiryny, penicyliny oraz dziwnych XVI wiecznych metod leczenia. Poznamy aktualne badania nad nowymi lekami. - Czas trwania: 45 minut
Na co naukowcy marnują pieniądze
Na co naukowcy marnują pieniądze
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Zwykła muszka owocówka, codzienny bywalec naszych domów, jest jednym z najdokładniej przebadanych stworzeń. Wydaje się, że naukowców na całym świecie opętała wspólna pasja hodowania i obserwowania owocówek. Badania takie niestety słono kosztują. Czy miliony przeznaczone na kolejny projekt liczenia piegów na muszym nosie wyrzucamy zwyczajnie w błoto? Czy może w tym szaleństwie jest jednak jakaś metoda? Wykład przybliży osiągnięcia w zakresie biologii, genetyki i medycyny, do których przyczyniły się te niepozorne owady. Poznacie kilkunastu noblistów, których upór i poświęcenie w łapaniu much, przywiodły do naukowej sławy. Zrozumiecie, że z genetycznego punktu widzenia, mamy wiele wspólnego z owadami krążącymi nad paterą z owocami. Wiedza tak wysokich lotów, że mucha nie siada.
nowymi lekami. - Czas trwania: 45 minut
Szczepionki przeciw Covid-19. Co w strzykawce piszczy?
Szczepionki przeciw Covid-19. Co w strzykawce piszczy?
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Jesienią 2019 roku jakiś mieszkaniec chińskiego miasta Wuhan poczuł się gorzej i został bezimiennym bohaterem w historii światowej medycyny. Czy był przypadkowym celem ataku amerykańskich służb? A może, szalonym naukowcem na usługach takich służb i pracował nad bronią biologiczną? A jak to się stało, że niespełna rok po ogłoszeniu pandemii pojawiły się szczepionki? Tak rekordowego tempa nie było nigdy w historii. Czym w takim razie są? Prawdziwymi szczepionkami czy tajemniczymi nanochipami pozwalającymi opanować ludzkość przy pomocy sieci 5G? Oraz najważniejsze pytanie: szczepić się czy nie? Na te i inne pytania znajdziemy odpowiedzi w trakcie wykładu. Odkryjemy różnice między szczepionkami i sprawdzimy, co tak naprawdę znaczy ich skuteczność. Wiedza jest najlepszą szczepionką na głupotę. - Czas trwania: 45 minut
Czy jestem szczepionko-sceptykiem?
Czy jestem szczepionko-sceptykiem?
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Ja oczywiście jestem. Jako naukowiec jestem sceptyczny wobec wszystkiego, zwłaszcza nowości. Sceptycyzm nie oznacza jednak odrzucenia czy zaprzeczenia. Decyzja czy się szczepić, podobnie jak inne ważne decyzje, powinny być podejmowane na podstawie faktów. Dlatego powinniśmy rozmawiać o faktach; o tym, czym szczepionki są, a czym na pewno nie. Może tajemniczymi nanochipami pozwalającymi opanować ludzkość przy pomocy sieci 5G? Czy zawierają rtęć, aluminium, DNA, PBS, płody? A może są niesprawdzonymi wynikami eksperymentów, którymi firmy farmaceutyczne próbują podreperować swój budżet? Wreszcie, czy mają skutki uboczne, czy powodują autyzm?
Na wszystkie te pytania odpowiemy w trakcie wykładu – na niektóre twierdząco. Nikogo nie będę przekonywał do szczepienia, a jedynie do rzetelnej wiedzy. - Czas trwania: 45 minut
Magia która działa, czyli o co chodzi w nauce
Magia która działa, czyli o co chodzi w nauce
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
O co chodzi z ta całą nauką? Wiemy wszyscy, że nauka i naukowcy się czasem przydają. Dzięki nim mamy komputery, samoloty, smartfony i wiemy co jest po drugiej stronie księżyca. Wiadomo o nich też, że są nieco szaleni, oderwani od zwykłego życia i kiepsko opłacani. Ale co oni tak naprawdę robią? Jak robi się naukę i co z tego może się przydać zwykłemu człowiekowi? W trakcie wykładu zostaną omówione zasady metody naukowej i jej wykorzystanie w badaniach. Znajdziemy odpowiedź jak zostać naukowcem i co wtedy można robić, a czego absolutnie nie należy. Przekonamy się, że naukowcy, tak jak wszyscy popełniają błędy i zobaczymy, w jaki sposób potrafią te błędy „ogarnąć”. Zrozumiemy dlaczego nauka działa i czym wyróżnia się spośród innych przedmiotów ludzkiej działalności. Przede wszystkim zaś, nauczymy się wykorzystywać metodę naukową w codziennym życiu. - Czas trwania: 45 minut
Granice nauki
Granice nauki
- Autor: prof. dr hab. Robert Musioł
- Opis:
Henry Ellsworth, komisarz Urzędu Patentowego USA, stwierdził w roku 1843, że nauka osiągnęła już swój kres. Naukowcy, jednak pozostają obojętni wobec takich deklaracji, regularnie zaskakując nas kolejnymi odkryciami. W czasach Ellswortha absolutną granicą poznania pozostawały atomy oraz komórki. Nikt zresztą nie potrafił ich sobie nawet dokładnie wyobrazić. Od tego czasu naukowcy nie tylko zmierzyli i opisali te cegiełki materii i życia, ale również przekonali się, że bynajmniej nie są najmniejsze. Wielokrotnie zdarzało się, że przekraczając granice znanego, otwieraliśmy nowe horyzonty poznania. Dziś potrafimy zajrzeć do wnętrza atomu równie łatwo, jak do odleglej mgławicy, która dla naszych przodków była jedynie drobną plamką na niebie. Jednakże, to, co obecnie obserwujemy, to coraz bardziej zauważalny lęk przed nieograniczonym postępem naukowym. Tendencja ta napędza ruch tzw. „denialistów naukowych”, którzy odrzucają fakty naukowe dotyczące szczepień, zmian klimatycznych, ewolucji czy nawet kulistości Ziemi. Dlatego warto zastanowić się, gdzie leżą i czym naprawdę są, rzeczywiste granice nauki. Czy są nieprzekraczalne granice w nauce? To pytania, na które musimy znaleźć odpowiedź, jeśli chcemy świadomie korzystać ze zdobyczy nauki. - Czas trwania: 45 minut
Substancje o właściwościach luminescencyjnych i ich prakt(...)
Substancje o właściwościach luminescencyjnych i ich praktyczne wykorzystanie
- Autor: dr Anna Maroń
- Opis:
Wykład umożliwi Wam zapoznanie się z ogółem zjawisk określanych jako luminescencja. Poznacie jak działają substancje o właściwościach luminescencyjnych wokół Was, a także jakie znajdują wykorzystanie. - Czas trwania: 45-60 minut
Kryształy wokół nas - budowa i właściwości ciał kryst(...)
Kryształy wokół nas - budowa i właściwości ciał krystalicznych
- Autor: dr Joanna Palion-Gazda
- Opis:
Na wykładzie poznacie budowę i właściwości ciał krystalicznych. Dodatkowo, wykład pozwoli na zapoznanie się ze światem minerałów i kamieni szlachetnych, ich pochodzeniem, budową i właściwościami. - Czas trwania: 45-60 minut
Tajemniczy świat ciekłych kryształów: czwarty stan skupi(...)
Tajemniczy świat ciekłych kryształów: czwarty stan skupienia materii
- Autor: dr hab. Katarzyna Merkel, prof UŚ
- Opis:
Czy wiesz, że istnieje coś takiego jak „ciekły kryształ”? Czy wiesz, że swoją budową przypominają błony komórkowe w naszym organizmie, a niektóre z nich swoją nazwę i budowę zawdzięczają drzewom. To stan skupienia materii, który wykazuje cechy zarówno cieczy, jak i ciała stałego i stąd głównie wynikają jego fascynujące właściwości. Podczas tego wykładu poznasz tajemniczy świat ciekłych kryształów i dowiesz się, jakie cuda przyrody kryją się w tym stanie materii. Ten wykład pomoże dzieciom zrozumieć fascynujący świat ciekłych kryształów i zainspiruje je do eksploracji nauki oraz technologii w przyszłości. - Czas trwania: 45 minut dla uczniów klas 7 i 8 oraz 90 min. dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Magiczny świat dyfuzji i osmozy: tajemnice przyrody
Magiczny świat dyfuzji i osmozy: tajemnice przyrody
- Autor: dr hab. Katarzyna Merkel, prof UŚ
- Opis:
W trakcie tego wykładu dla dzieci szkoły podstawowej, odkryjemy tajemnicze i niesamowite zjawiska zachodzące w przyrodzie, które są związane z dyfuzją i osmozą. Dyfuzja to proces, w którym cząsteczki lub cząstki rozprzestrzeniają się, rozchodząc się od obszaru o większym stężeniu do obszaru o niższym stężeniu. Będziemy zgłębiać, jak dyfuzja zachodzi w naszym życiu codziennym – od rozpuszczania cukru w kawie po roznoszenie zapachów w powietrzu. Osmoza, z kolei, to rodzaj dyfuzji, w którym rozpuszczalniki
przemieszczają się przez błony komórkowe. Odkryjemy, jak osmoza jest istotna w procesach życiowych roślin, zwierząt i ludzi, oraz jak wpływa na naszą codzienną egzystencję. Podczas tego interaktywnego wykładu dzieci będą miały okazję eksperymentować i zrozumieć te trudne koncepcje w sposób przyjazny dla ich wieku. Poznamy
przykłady przyrody, które wykorzystują dyfuzję i osmozę, jak na przykład procesy wchłaniania wody przez korzenie roślin czy oddychanie przez skórę ryb. Nasza podróż przez tajemnice dyfuzji i osmozy będzie pełna ciekawostek i fascynujących eksperymentów, które pozwolą dzieciom lepiej zrozumieć te ważne zjawiska przyrodnicze. Ostatecznie, wykład ten zachęci młodych uczestników do ciekawości i dociekliwości wobec otaczającego ich świata, rozbudzając w nich miłość do nauki i natury. - Czas trwania: 45 minut lub dłużej, w zależności od możliwości organizacyjnych szkoły)dla uczniów klas 7 i 8
Dendrymery: pomost między nanotechnologiąa biologią
Dendrymery: pomost między nanotechnologiąa biologią
- Autor: dr hab. Katarzyna Merkel, prof UŚ
- Opis:
Zapraszamy na fascynujący wykład, który przeniesie Was w świat dendrymerów – materiałów, które łączą w sobie pojęcia takie jak: dendron, dendryt, mer, polimer i nawet neuron oraz błona komórkowa. Dendrymery to niesamowite struktury o ogromnym potencjale zarówno w dziedzinie nanotechnologii, biologii czy medycynie. Podczas tego wykładu dowiesz się, jak dendrymery są projektowane i jakie właściwości sprawiają, że są one tak unikalne i wszechstronne. Poznasz ich zastosowania w różnych dziedzinach, od dostarczania leków do terapii genowej po tworzenie zaawansowanych materiałów odbijających się od błon komórkowych. Odkryj, jak dendrymery stanowią most między światem nanotechnologii a biologią, umożliwiając nam lepsze zrozumienie i wykorzystanie złożonych procesów zachodzących w organizmach żywych. - Czas trwania: 45 minut dla uczniów szkół ponadpodstawowych
Chemia w domu
Chemia w domu
- Autor: dr Katarzyna Osińska
- Opis:
Każda kuchnia to małe laboratorium. W czasie warsztatów pokażemy uczniom, że znane z codziennego życia substancje mogą być wykorzystywane w profesjonalnych laboratoriach oraz w naukowych doświadczeniach. Uczniowie przekonają się, że doświadczenia chemiczne, to istne czary – mary; samodzielnie poeksperymentują i pobawią się w naukowców. Zajęcia, oprócz efektu zabawy, będą zawierały także pierwiastek naukowy. Pokażemy proste reakcje zachodzące w kuchni, które wykorzystywane są także w laboratoriach. Uczniowie dowiedzą się, jak bezpiecznie wykorzystywać substancje chemiczne także i w domu. Przekonają się, że chemia, oprócz fascynującej nauki, może być także dobrą zabawą. Samodzielne wykonywanie widowiskowych eksperymentów to coś, co zostanie w pamięci dzieci na długo! Oprócz wspaniałych wspomnień i wielu wrażeń, w głowach dzieci pozostanie także wiedza! Nasze zajęcia przełamują szablonowe twierdzenie, że chemia jest trudna i nudna. Dzieci wyniosą z naszych warsztatów nie tylko świetne wspomnienia, ale także wiedzę. Postaramy się rozbudzić w nich naturalną ciekawość świata i rozwinąć umiejętność samodzielnego myślenia, co zaowocuje łatwością w przyswajaniu wiedzy na późniejszych etapach nauki. Kuchnia w domach będzie dla nich odtąd świetnym laboratorium! - Czas trwania: 90 min. (zajęcia dla uczniów klas 6-8 szkół podstawowych, liczebność grupy – max. 8 osób)
Barwna chemia
Barwna chemia
- Autor: dr Katarzyna Osińska
- Opis:
Młodzież uczestnicząca w zajęciach laboratoryjnych z chemii będzie miała możliwość praktycznego zapoznania się z pracą w laboratorium chemicznym poprzez samodzielne eksperymentowanie. Dzięki uczestniczeniu w zajęciach uczniowie przekonają się, że chemia wcale nie musi być trudna i nudna, trzeba ją tylko zrozumieć! To co dotąd było nieosiągalne i niemożliwe, nagle stanie się dostępne i zrozumiałe! Wzbogacimy nie tylko wiedzę uczniów z zakresu chemii, ale także postaramy się wszczepić w nich zamiłowanie do samodzielnych eksperymentów, które można bezpiecznie wykonać w domu. Poprzez zabawę do wiedzy! To nasza dewiza! Samodzielne wykonywanie doświadczeń być może sprawi, że w niejednym młodym sercu i umyśle zakiełkuje chęć zastania naukowcem – chemikiem. A na pewno pomoże młodzieży na dalszym etapie nauki w przyswajaniu wiedzy, nauczy samodzielnego myślenia i ułatwi wybór właściwego kierunku studiów. - Czas trwania: 90 min. (zajęcia dla uczniów klas I-II szkół ponadpodstawowych, liczebność grupy – max. 8 osób)