Logopedia
Rejestracja na zajęcia
Termin rejestracji: 03.10.2024 od godz. 16.00 – 17.10.2024 do godz. 23:59
Rejestracja na przedmioty obowiązkowe: W1-S1LO-OB1-24/25Z
Początek: godzina 16.00
- Anatomia głowy i szyi – W, ĆW /2 grupy/
- Doskonalenie własnych sprawności komunikacyjnych – ĆW /2 grupy/
- Nauka o języku: fonologia i fonetyka artykulacyjna – W, ĆW /2 grupy/
- Rozwój mowy dziecka – W, ĆW /2 grupy/
- Społeczne uwarunkowania języka – ĆW /2 grupy/
- Teoria języka: językoznawcze podstawy logopedii – W
- Teoria zaburzeń mowy – W, ĆW /2 grupy/
- Wprowadzenie do laryngologii – W
- Wprowadzenie do pedagogiki dla nauczycieli – W, ĆW /2 grupy/
- Wprowadzenie do psychologii dla nauczycieli – W, ĆW /2 grupy/
Termin rejestracji: 30.09.2024 od godz. 17.00 – 14.10.2024 do godz. 23:59
Rejestracja na przedmioty do wyboru
przedmioty A: W1-S1LO-WYB3A-24/25Z
Początek: godzina 17.00, 1 z 2 do wyboru:
- Język w życiu człowieka: dorosłość (proces zmian językowych we wczesnej i późnej dorosłości) – W
- Język w życiu człowieka: dorosłość (podstawy gerontologopedii) – W
przedmioty B: W1-S1LO-WYB3B-24/25Z
Początek: godzina 17.10, 1 z 2 do wyboru:
- Metody wspierające terapię logopedyczną (terapia integracji sensorycznej dziecka z zaburzeniami mowy) – ĆW
- Metody wspierające terapię logopedyczną (integracja sensoryczna w terapii) – ĆW
Rejestracja na przedmioty obowiązkowe: W1-S1LO-OB3-24/25Z
Początek: godzina 17.20
- Anatomia palpacyjna głowy i szyi – ĆW /2 grupy/
- Metodyka profilaktyki i wczesnej interwencji logopedycznej – ĆW /2 grupy/
- Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: opóźniony rozwój mowy o różnej
etiologii 1 – W, ĆW /2 grupy/ - Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia realizacji
fonemów 1 – W, ĆW /2 grupy/ - Podstawowe obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia w czytaniu
i pisaniu – W, ĆW /2 grupy/ - Podstawy dydaktyki ogólnej – W, ĆW /2 grupy/
- Stylistyczne aspekty języka: stylistyka tekstu naukowego – ĆW /2 grupy/
- Teoria języka: morfologia – W, ĆW /2 grupy/
- Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: zaburzenia płynności mowy i zaburzenia głosu 1 – W, ĆW /2 grupy/
Termin rejestracji: 30.09.2024 od godz. 17.00 – 14.10.2024 do godz. 23:59
Rejestracja na seminarium licencjackie: W1-S1LO-SL5-24/25Z
Początek: godzina 17.00
- Seminarium licencjackie 1 – ĆW
Rejestracja na przedmioty do wyboru
przedmioty A: W1-S1LO-WYB5A-24/25Z
Początek: godzina 17.10, 1 z 2 do wyboru:
- Społeczne uwarunkowania języka: wielojęzyczność i wielokulturowość w logopedii (bilingwizm: problemy i metody badawcze) – W, ĆW
- Społeczne uwarunkowania języka: wielojęzyczność i wielokulturowość w logopedii (wielokulturowość: problemy i metody badawcze) – W, ĆW
przedmioty B: W1-S1LO-WYB5B-24/25Z
Początek: godzina 17.20, 1 z 2 do wyboru:
- Teoria języka: semantyka (semantyka wyrażeń językowych) – W, ĆW
- Teoria języka: semantyka (językowa kategoryzacja świata) – W, ĆW
Rejestracja na przedmioty obowiązkowe: W1-S1LO-OB5-24/25Z
Początek: godzina 17.30
- Dydaktyka pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych – W, ĆW /2 grupy/
- Metodyka nauki czytania i pisania – ĆW /2 grupy/
- Podstawy fizjoterapii – ĆW /2 grupy/
- Podstawy foniatrii – W
- Rehabilitacja głosu dzieci i dorosłych – W, ĆW /2 grupy/
- Zaawansowane obszary interwencji logopedycznej: neurogenne zaburzenia mowy – W, ĆW /2 grupy/
- Praktyka nauczyciela logopedy w klasach IV-VIII szkoły podstawowej (PRAKT)
Termin rejestracji: 03.10.2024 od godz. 16.00 – 17.10.2024 do godz. 23:59
Rejestracja na przedmioty fakultatywne:
W1-S2LO-FK1-1-24/25Z
Początek: godzina 16.00, 1 z 2 do wyboru:
- Metody wspierające w orofacjologopedii A – ĆW
- Metody wspierające w orofacjologopedii B – ĆW
W1-S2LO-FK1-2-24/25Z
Początek: godzina 16.10, 1 z 2 do wyboru:
- Metody wspierające w surdologopedii A – ĆW
- Metody wspierające w surdologopedii B – ĆW
Rejestracja na przedmioty obowiązkowe: W1-S2LO-OB1-24/25Z
Początek: godzina 16.20
- Diagnoza i terapia neurogennych zaburzeń mowy u dzieci – W, ĆW /2 grupy/
- Diagnoza i terapia w surdologopedii – W, ĆW /2 grupy/
- Neurologia dzieci i dorosłych – W, ĆW /2 grupy/
- Psychologia kliniczna z elementami psychiatrii – W
- Technologie informacyjne w komunikacji językowej – ĆW /2 grupy/
- Wprowadzenie do neuroanatomii – W
- Zaburzenia komunikacji językowej – orofacjologopedia – W, ĆW /2 grupy/
Termin rejestracji: 30.09.2024 od godz. 17.00 – 14.10.2024 do godz. 23:59
Rejestracja na seminarium dyplomowe: W1-S2LO-SD3-24/25Z
Początek: godzina 17.00
- Seminarium magisterskie 2 – ĆW
Rejestracja na przedmioty fakultatywne: W1-S2LO-FK3-24/25Z
Początek: godzina 17.10, 1 z 2 do wyboru:
- Metody wspierające w zaburzeniach płynności mówienia A – ĆW
- Metody wspierające w zaburzeniach płynności mówienia B – ĆW
Rejestracja na przedmioty obowiązkowe: W1-S2LO-OB3-24/25Z
Początek: godzina 17.20
- Logopedyczno-lingwistyczna analiza przypadków – ĆW /2 grupy/
- Metodyka postępowania w psychogennych zaburzeniach mowy – W, ĆW /2 grupy/
- Praktyka tekstu naukowego – ĆW /2 grupy/
- Uwarunkowania prawne pracy logopedy – W
- Zaburzenia komunikacji językowej – balbutologopedia – W, ĆW /2 grupy/
- Academic writing – ĆW /2 grupy/
- Praktyka zawodowa logopedyczna 2 (PRAKT)
studia I stopnia – semestr zimowy 2024/2025 (aktualizacja 16.10.2024)
studia II stopnia – semestr zimowy 2024/2025 (aktualizacja 26.11.2024)
Studia stacjonarne I stopnia:
I rok – dr Natalia Moćko (e-mail: natalia.mocko@us.edu.pl)
II rok – dr Kamila Kuros-Kowalska (e-mail: kamila.kuros-kowalska@us.edu.pl)
III rok – dr Monika Pakura (e-mail: monika.pakura@us.edu.pl)
Studia stacjonarne II stopnia:
I rok – dr Izabela Malicka-Podkalicka (e-mail: izabela.malicka-podkalicka@us.edu.pl)
II rok – mgr Anna Płonka (e-mail: anna.plonka@us.edu.pl)
Koordynatorem modułu jest osoba prowadząca wykład, a w przypadku braku wykładu w danym module funkcję koordynatora pełni osoba prowadząca każdy inny rodzaj zajęć. Informacje o koordynatorach poszczególnych przedmiotów zamieszczone są w USOS-ie.
Opiekunowie praktyk:
studia licencjackie:
dr Kamila Kuros-Kowalska (e-mail: kamila.kuros-kowalska@us.edu.pl)
mgr Anna Płonka (e-mail: anna.plonka@us.edu.pl)
studia magisterskie:
mgr Anna Płonka (e-mail: anna.plonka@us.edu.pl)
Praktyki krok po kroku
W celu skutecznego i satysfakcjonującego zrealizowania praktyk zawodowych powinni Państwo postępować wedle następujących wytycznych:
- Wstępny wybór instytucji, w której pragną Państwo zrealizować praktykę zawodową (wymagana zgodność profilu jednostki z zakresem tematycznym specjalności); adresy proponowanych instytucji są dostępne niżej.
- Obowiązkowa konsultacja (z odpowiednim wyprzedzeniem) z opiekunem praktyk i uzyskanie jego akceptacji co do wyboru instytucji oraz charakteru planowanych praktyk zawodowych.
- Określenie terminu, w jakim praktyka zostanie zrealizowana (czas trwania praktyki powinien pozwolić na swobodne zrealizowanie zakładanych planem studiów obowiązkowych godzin praktyk zawodowych).
- Uzyskanie pisemnej zgody opiekuna praktyk (Porozumienie o organizacji praktyk zawodowych oraz Skierowanie).
- Poświadczenie zgody (podpisy, pieczątki) przez dyrektora/kierownika jednostki, w której przeprowadzona będzie praktyka (Porozumienie o organizacji praktyk zawodowych).
- WAŻNE: Przedłożenie opiekunowi praktyk następujących dokumentów: oświadczenie, porozumienie o organizacji praktyki podpisane przez dyrektora/kierownika jednostki, w której przeprowadzona będzie praktyka.
- ROZPOCZĘCIE PRAKTYK – w trakcie praktyk należy sukcesywnie prowadzić dziennik praktyk, którego przedłożenie opiekunowi praktyk jest obligatoryjne dla każdego studenta.
- Po zakończeniu praktyki należy sporządzić raport z jej przebiegu i złożyć go wraz z dziennikiem praktyk opiekunowi praktyk. Opiekun praktyk, biorąc pod uwagę ocenę wystawioną przez praktykodawcę (50%) oraz oceniając dziennik praktyk (50%), zalicza studentowi praktyki zawodowe, wpisując ocenę.
DOKUMENTY DO POBRANIA:
- Aneks do porozumienia
- Dziennik praktyk
- Oświadczenie studenta
- Podanie do opiekuna praktyk o wyrażenie zgody na zaliczenie pracy zawodowej jako praktyki
- Porozumienie o organizacji praktyk zawodowych
- Raport z przebiegu praktyk zawodowych
- Skierowanie na praktyki
- Zaświadczenie o zrealizowaniu praktyk zawodowych
- Opinia opiekuna praktyk dla kierunku logopedia
Praktyki związane z kontaktem z małoletnimi – ważne informacje i konieczne dokumenty oraz pozostałe pliki do pobrania znajdują się na stronie: https://us.edu.pl/wydzial/wh/sprawy-studenckie/praktyki-zawodowe/
Procedury zbierania i obiegu dokumentów:
Praktyki związane z kontaktem z osobami małoletnimi
Praktyki niezwiązane z kontaktem z osobami małoletnimi
UWAGA:
Potrzeba złożenia dokumentów u opiekuna praktyk i uzyskania wpisu do USOS-a, a tym samym zaliczenia praktyk zawodowych, wynika z planu studiów. Praktyki zawodowe są organizowane zgodnie z wytycznymi zawartymi w aktualnych zarządzeniach Rektora Uniwersytetu Śląskiego (zob. http://bip.us.edu.pl/sites/bip.us.edu.pl/files/zarz202092.pdf ).
Student może aplikować o zaliczenie praktyki na podstawie dokumentów potwierdzających staż pracy (umowa) w instytucji zbliżonej profilem swej działalności do zakresu tematycznego kierunku studiów (patrz – EFEKTY KSZTAŁCENIA). Odpowiednie dokumenty w tej sprawie (Podanie do opiekuna akademickiego praktyki zawodowej, kopię umowy oraz opinię pracodawcy zawierającą ocenę jakości pracy studenta) należy przedłożyć opiekunowi akademickiemu praktyk do zaopiniowania; w przypadku, gdy opiekun akademicki praktyk stwierdzi, że osiągnięte zostały efekty uczenia się zdefiniowane dla danej praktyki, może wpisać studentowi zaliczenie.
Wybór praktyk warto także skonsultować z doradcą zawodowym, którym dla Wydziału Humanistycznego jest Ewelina Kaleta (e-mail: ewelina.kaleta@us.edu.pl) tel. 32 359 20 32.
Cel praktyk zawodowych
Praktyki zawodowe stanowią integralną część programu kształcenia studentów na kierunku logopedia. Praktyka ma pomóc w zastosowaniu wiedzy zdobytej podczas studiów, utrwaleniu i zdobyciu nowych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej, poznaniu praktycznych zagadnień związanych z pracą na stanowiskach zgodnych z wybraną specjalnością, nawiązaniu nowych kontaktów zawodowych.
Ramowy program praktyk, terminy i miejsca realizowania praktyk
Aktualności
DNI ADAPTACYJNE dla osób studiujących na I roku I stopnia
Zapraszamy i zachęcamy do udziału w Dniach Adaptacyjnych. Szczegółowy harmonogram.
Spotkanie organizacyjne dla studentów i studentek I roku MU logopedii
Szanowni Państwo,
spotkanie organizacyjne dla studentów i studentek I roku MU logopedii odbędzie się 2 października (środa) o godz. 12.30 w auli B0.39. Z uwagi na ważne informacje organizacyjne bardzo prosimy o obecność.
Łączymy pozdrowienia
Ewa Biłas-Pleszak
Wioletta Wilczek
Spotkanie organizacyjne dla studentów i studentek I roku LIC logopedii
Szanowni Państwo,
spotkanie organizacyjne dla studentów i studentek I roku LIC logopedii odbędzie się 2 października (środa) o godz. 13.00 w auli B0.39. Z uwagi na ważne informacje organizacyjne bardzo prosimy o obecność.
Łączymy pozdrowienia
Ewa Biłas-Pleszak
Wioletta Wilczek
Studentki logopedii z nagrodą na Międzynarodowej Konferencji Logopedycznej
W minioną niedzielę na Wydziale Humanistycznym UŚ odbywała się Międzynarodowa Konferencja Logopedyczna Wielogłos o jąkaniu i giełkocie, podczas której przyznano nagrodę za najlepszy poster studencki.
W tym roku nagrodę otrzymały studentki logopedii z Uniwersytetu Śląskiego – panie Maja Pordzik i Natalia Michalik, nad którymi opiekę merytoryczną sprawowała mgr Joanna Szymczakowska.
Z nagrodzonym posterem można zapoznać się tutaj.
Szczegółowe informacje na temat tej nagrody znajdują się na stronie konferencji: www.conference.fcl.org.pl
„Logopedia Młodych” - konferencja
W imieniu Organizatorów V edycji Konferencji „Logopedia Młodych” mamy przyjemność zaprosić Państwa do udziału w spotkaniu młodych specjalistów, studentów kierunków logopedycznych i członków logopedycznych Kół Naukowych, z okazji Europejskiego Dnia Logopedy.
Konferencja odbędzie się 11 marca 2023, o godzinie 9:00 za pośrednictwem platformy Webex.
W programie spotkania przewidziano wykłady mistrzowskie, studenckie prelekcje i wystąpienia posterowe, prezentacje zaproszonych Kół Naukowych, a także projekcję spektaklu „Unspoken – Niewypowiedziane”. Wydarzenie zakończy dyskusja z członkami ruchu samopomocy osób z jąkaniem i wymiana spostrzeżeń związanych z tematyką spektaklu.
Wszystkie zainteresowane osoby serdecznie zapraszamy do rejestracji biernego uczestnictwa w wydarzeniu
do 9 marca, za pomocą formularza dostępnego pod linkiem: https://forms.gle/M9KzZhgGgGcQydGB7.
Więcej informacji oraz program można znaleźć na stronie wydarzenia.
StRuNa-Human 2021 – wyróżnienie dla zespołu projektowego „Muzyczne spotkania z logopedią”
Z wielką radością informujemy, że w 11. edycji najważniejszego ogólnopolskiego konkursu dla młodych naukowców w kategorii StRuNa-Human 2021 wyróżnienie zdobył zespół projektowy „Muzyczne spotkania z logopedią” pod opieką dr Kamili Kuros-Kowalskiej.
Spośród 200 zgłoszeń do konkursu StRuNa 2021 jury wybrało 21 najlepszych projektów realizowanych przez młodych badaczy z uniwersytetów w całej Polsce. Finał kategorii projektowych konkursu odbył się 13 listopada 2021 roku w Warszawie. Podczas uroczystej Gali Finałowej rozdane zostały nagrody dla laureatów. Śląski zespół projektowy reprezentowała studentka III roku logopedii – pani Anna Lewandowska.
Więcej informacji o zespole projektowym można znaleźć w mediach:
www.muzycznielogopedycznie.blog
Dyrekcja kierunku
dr Ewa Biłas-Pleszak, prof. UŚ
Dyrektor kierunku
e-mail: ewa.bilas-pleszak@us.edu.pl; ewa.bilas@wp.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A4.10
dr Wioletta Wilczek
Zastępca dyrektora kierunku
e-mail: wioletta.wilczek@us.edu.pl
ul. Uniwersytecka 4, 40-007 Katowice
pokój: A4.9
Harmonogramy
semestr zimowy 2024/2025
1 rok I stopnia (aktualizacja 23.09.2024)
2 rok I stopnia (aktualizacja 23.09.2024)
3 rok I stopnia (aktualizacja 25.10.2024)
1 rok II stopnia (aktualizacja 23.09.2024)
2 rok II stopnia (aktualizacja 23.09.2024)
Dziekanat ds. studenckich
mgr Barbara Rozwadowska
e-mail: barbara.rozwadowska@us.edu.pl
tel.: 32 2009 258
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pokój: B1.10
Dziekanat ds. dydaktycznych
lic. Anna Grolik-Łuszczek
e-mail: anna.grolik-luszczek@us.edu.pl
mgr Karolina Syniawa
e-mail: karolina.syniawa@us.edu.pl
tel.: 32 2009 512
Katowice, ul. Uniwersytecka 4
pokój: B1.6