Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024
Kryptowaluty i technologia blockchain Kryptowaluty i technologia blockchain
left img
  • Autor: dr inż. Przemysław Kudłacik
  • Opis:
    Czym jest blockchain? Jak działają kryptowaluty? Jakie podstawowe problemy rozwiązują te współczesne technologie? Czy są bezpieczne?
    Wykład wprowadza słuchaczy w podstawy technologii przyszłości jakimi są łańcuch bloków oraz oparte na nich kryptowaluty.
  • czas trwania: 0,45 – 1,5 h (w zależności od możliwości czasowych uczestników).
Pomiędzy programu pisaniem a jego działaniem: translacja p(...) Pomiędzy programu pisaniem a jego działaniem: translacja programów komputerowych.
left img
  • Autor: dr inż. Roman Simiński
  • Opis:
    Celem wykładu jest przedstawienie koncepcji translacji programów komputerowych. Krok po kroku przedstawione zostaną procesy wykonywane podczas tłumaczenia kodu programów źródłowych na postać możliwą do wykonania przez komputer. Prezentacja osadzona będzie w kontekście współczesnych, najczęściej wykorzystywanych języków programowania takich jak C/C++, Java, C#, Python, JavaScript/TypeScript.
  • Czas trwania: 30-45 minut
Podstawy tworzenia gier komputerowych Podstawy tworzenia gier komputerowych
left img
  • Autor: dr Grzegorz Machnik
  • Opis:
    Wykład pokaże, jak w łatwy sposób wykonać najprostszą grę w popularnym silniku Unreal Engine. Przedstawi też podstawowe zasady projektowania mechanik gry.
  • Czas trwania: 45 minut
Metahuman - więcej niż postać do gry Metahuman - więcej niż postać do gry
left img
  • Autor: dr Grzegorz Machnik
  • Opis:
    MetaHuman to narzędzie służące do tworzenia fotorealistycznych postaci do gier komputerowych. Wykład przedstawiać będzie kompletny proces tworzenia własnej postaci w oparciu o skan twarzy. Składać się będzie z opisu techniki fotogrametrii (skanowania 3D), pozyskania danych w oparciu o fotografie, obróbkę danych i wykorzystanie ich do stworzenia fotorealistycznej twarzy w narzędziu MetaHuman.
  • Czas trwania: 45 – 90 minut
Projekt FITPED Projekt FITPED
  • Autorzy: dr Kornel Chromiński, dr hab. Małgorzata Przybyła-Kasperek, prof UŚ, dr hab. Beata Zielosko, prof. UŚ
  • Opis:
    W ramach warsztatów uczniowie będą mieli okazję zapoznać się z platformą Priscilla przeznaczoną do nauki przedmiotów związanych z informatyką np. Programowanie w j. Python, programowanie w C/C++, bazy danych, HTML, CSS, Java i inne
  • Czas trwania: warsztaty
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe
left img
  • Autorzy: dr inż Tomasz Wesołowski
  • Opis:
    Wiele zadań  – tych prostych i tych trudniejszych – możemy rozwiązać przy pomocy komputera. Różnego rodzaju programy, systemy i algorytmy pomagają nam na co dzień. Ale jak to się dzieje, że program potrafi rozpoznać tablice rejestracyjne albo znaleźć konkretną osobę na zdjęciu? Jest to możliwe między innymi dzięki technikom uczenia maszynowego i rozwiązaniom takim jak sztuczne sieci neuronowe – tym razem w wydaniu dla opornych – nie tylko ścisłowców 😉
  • Czas trwania: 30-45 minut
Sztuczne sieci neuronowe – jak naśladujemy przyrodę Sztuczne sieci neuronowe – jak naśladujemy przyrodę
left img
  • Autorzy: dr inż Tomasz Wesołowski
  • Opis:
    Sieci neuronowe to ciekawy mechanizm, którego niektórzy boją się z powodu samej, bardzo poważnie brzmiącej, nazwy. Zupełnie niepotrzebnie. Jeżeli rozpoczniemy poznawanie zasady ich działania od zabawy i prostych eksperymentów, to w łatwy sposób można pokonać pierwsze bariery. Zapraszam wszystkich (nie tylko informatyków) na plac zabaw sieci neuronowych…
  • Czas trwania: 45-90 minut
  • Forma: wykład (prezentacja i przykłady) lub warsztaty (wprowadzenie + eksperymenty z SSN)
  • Wymagania: wykład – rzutnik + dostęp do Internetu, warsztaty – przeglądarka z dostępem do Internetu
Sztuczna inteligencja w praktyce Sztuczna inteligencja w praktyce
left img
  • Autorzy: dr inż Tomasz Wesołowski
  • Opis:
    Jak sztuczna inteligencja rozpoznaje, że but za kostkę to nie sandał a t-shirt to nie sukienka? W kilku prostych krokach możemy nauczyć komputer jak rozpoznawać rzeczy na zdjęciach korzystając z zasobów firmy Zalando 🙂 Chcesz wiedzieć jak program „widzi” obrazy? Chcesz zbudować własną sztuczną inteligencję? Podejmij wyzwanie!
  • Czas trwania: 45-90 minut
  • Forma: wykład (prezentacja i przykłady) lub warsztaty (wprowadzenie + eksperymenty z SSN)
  • Wymagania: wykład – rzutnik + dostęp do Internetu, warsztaty – przeglądarka z dostępem do Internetu, konto Google, mile widziana ale niekonieczna znajomość programowania.
Technologie internetowe - jak się odnaleźć w gąszczu dzi(...) Technologie internetowe - jak się odnaleźć w gąszczu dziwnych nazw?
left img
  • Autorzy: dr inż Tomasz Wesołowski
  • Opis:
    Słyszeliście już pewnie o JavaScript i PHP, a kojarzycie co to jest React, Angular, Laravel, Django czy Cassandra? Nazw takich jak te związanych z programowaniem webowym są dziesiątki a ten wykład ma na celu pomóc Wam odnaleźć się w ich gąszczu
  • Czas trwania: 30-45 minut
Aplikacje internetowe - od czego zacząć i jak zaplanować (...) Aplikacje internetowe - od czego zacząć i jak zaplanować rozwój
left img
  • Autor: dr inż. Przemysław Kudłacik
  • Opis:
    Jak zacząć swoją naukę tworzenia aplikacji internetowych. Jakie technologie poznać w pierwszych latach swojego rozwoju.
  • Czas trwania: 30-45 minut
Aplikacje internetowe - w czym się rozwijać, gdy mam już (...) Aplikacje internetowe - w czym się rozwijać, gdy mam już podstawową wiedzę?
left img
  • Autor: dr inż. Przemysław Kudłacik
  • Opis:
    Aplikacje internetowe są bardzo niejednorodne z powodu istnienia i połączenia wielu technologii. W wykładzie zostanie przedstawiona ocena podejść i ich przeznaczenie oraz ścieżki dalszego rozwoju.
  • Czas trwania: 30-45 minut
Zbiory i systemy rozmyte - czy komputer może przetwarzać d(...) Zbiory i systemy rozmyte - czy komputer może przetwarzać dane jak człowiek?
left img
  • Autor: dr inż. Przemysław Kudłacik
  • Opis:
    Podczas wykładu, w prosty i zrozumiały sposób, za pomocą zbiorów rozmytych zostanie przedstawiona reprezentacja danych nieprecyzyjnych, które od lat z powodzeniem stosowane są w informatyce i elektronice cyfrowej.
  • Czas trwania: 30-45 minut
return to top