21 lipca wypada 100. rocznica tzw. małpiego procesu, który odbił się głośnym echem w Stanach Zjednoczonych, a dotyczył obrony teorii ewolucji i możliwości nauczania jej w szkołach. Zdarzenie stało się inspiracją dla filmu „Kto sieje wiatr” z 1960 roku.
W tym samym roku przypada jeszcze 20. rocznica innego amerykańskiego procesu: Kitzmiller v. Dover Area School District, który również koncentrował się wokół teorii ewolucji. W tym przypadku chodziło o sprzeciw wobec nauczania w szkołach tzw. teorii inteligentnego projektu.
Paleontolog dr Dawid Surmik z Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach wyjaśnia, dlaczego dziś wciąż wiele osób kwestionuje teorię ewolucji pomimo jej solidnych naukowych podstaw. Badacz tłumaczy także, dlaczego teoria inteligentnego projektu może być uznana za antynaukową.
Z naukowcem rozmawiała Weronika Cygan-Adamczyk, a materiał filmowy zrealizowali Bartłomiej Stelmach i Karol Kurp z Centrum Komunikacji Medialnej UŚ.
W filmie wykorzystano nagrania zrealizowane w przestrzeniach Muzeum Nauk o Ziemi UŚ w Sosnowcu oraz fragmenty filmu „Kto sieje wiatr”.