Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Dofinansowanie NCBR dla pięciu projektów edukacyjnych z zakresu kompetencji w szkolnictwie wyższym

22.11.2016 - 17:48 aktualizacja 22.11.2016 - 17:48
Redakcja: admin

Uniwersytet Śląski uzyskał dofinansowania na realizację pięciu projektów edukacyjnych pozwalających poprawić jakość i skuteczność szkolnictwa wyższego. Przedsięwzięcia dotyczyć będą podnoszenia kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, w obszarach kluczowych dla gospodarki i rozwoju kraju oraz realizacji trzeciej misji uczelni jako forum aktywności społecznej poprzez wykorzystanie potencjału dydaktycznego uczelni i zaangażowanie szkół wyższych we współpracę z gimnazjami i szkołami ponadgimnazjalnymi w celu wspierania wśród uczniów kompetencji związanych z poprawnym argumentowaniem, krytycznym, samodzielnym myśleniem, logiką i heurystyką.

W ramach konkursu „Program Rozwoju Kompetencji” dotyczącego podnoszenia kompetencji osób uczestniczących w edukacji na poziomie wyższym, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa dofinansowanie dostały cztery projekty:

  • „Kierunek CIESZYN! – podnieś swoje kompetencje na Wydziale Etnologii i Nauk o Edukacji UŚ” – w ramach którego przewiduje się realizację szkoleń certyfikowanych i warsztatów, dodatkowych zajęć realizowanych wspólnie z pracodawcami i zajęć praktycznych w formie projektowej dla grupy 180 studentów Wydziału Etnologii i Nauk o Edukacji;
  • „Projekt kariera – rozwój kompetencji studentów kierunku komunikacja promocyjna i kryzysowa” – którego nadrzędnym celem jest podniesienie kompetencji zawodowych, informatycznych, komunikacyjnych i analitycznych studentów kierunku komunikacja promocyjna i kryzysowa. Dzięki temu będą oni lepiej przygotowani do spełniania oczekiwań współczesnego rynku pracy. Przedmiotem projektu jest przeprowadzenie certyfikowanych szkoleń, zajęć praktycznych w formie projektowej oraz wizyt studyjnych u pracodawców. Koordynatorką przedsięwzięcia i jego główną pomysłodawczynią jest dr Katarzyna Sujkowska-Sobisz, która wspólnie z członkiniami zespołu projektowego: dr Joanną Przyklenk, dr Emilią Kałuzińską i dr Beatą Dudą przygotowała wniosek konkursowy;
  • „Innovative Start. Podniesienie kompetencji zawodowych studentów Wydziału Biologii i Ochrony Środowiska Uniwersytetu Śląskiego w odpowiedzi na oczekiwania przyszłych pracodawców” – którego głównym celem jest podniesienie kompetencji zawodowych, komunikacyjnych, analitycznych, językowych, informatycznych, interpersonalnych 100 studentów i studentek studiów stacjonarnych II stopnia kierunków biologia, biotechnologia, ochrona środowiska oraz biologia żywności i żywienia;
  • „GeoHazardSilesia – Program nabycia nowych kompetencji w Naukach o Ziemi” – który jest przeznaczony dla 370 studentów chcących podnieść kompetencje dzięki szkoleniom certyfikowanym, kursom, warsztatom, dodatkowym zajęciom praktycznym w formie projektowej, wizytom studyjnym u pracodawców krajowych i zagranicznych.

 

W ramach konkursu „Edukacja filozoficzna” dofinansowanie otrzymał jeden projekt:

  • „Edukacja filozoficzna dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych terenu Bielska-Białej i Cieszyna” – który realizowany będzie przez Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji i obejmie grupę 72 uczniów ze szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z terenu Bielska-Białej i Cieszyna. Uczestnicy projektu zostaną „wyposażeni” w umiejętności niezbędne do radzenia sobie we współczesnym świecie, a które nie są przez nich osiągane z racji przeładowania programów szkolnych. Zajęcia umożliwią skorzystanie z doświadczenia kadry uniwersyteckiej. W ramach projektu będą prowadzone zajęcia fakultatywne w oparciu o metody: debata „za i przeciw”, analiza SWOT, drzewo decyzyjne, praca w grupach, praca z tekstem, metoda sytuacyjna, „burza mózgów”, metoda trybunału i dyskusja.

Wszystkie pięć projektów zostało dofinansowane w ramach Działania 3.1 Kompetencje w szkolnictwie wyższym.

return to top