|Marek Drąg | dr Barbara Smorczewska | Katarzyna Więcek-Jakubek |
Praca w systemie home office zazwyczaj bywa kojarzona z elastycznością i swobodą, niemniej jednak ten model pracy niesie ze sobą określone wyzwania, odnośnie do których warto przyjąć indywidualną strategię działania.
Jak przygotować się do realizacji zadań w systemie zdalnym
![]()
Zachowanie dotychczasowych nawyków związanych z przygotowaniem do pracy pomaga wejść w rolę zawodową w przypadku świadczenia pracy w systemie zdalnym. Warto zatem zadbać o podobną porę pobudki, ubiór zawodowy, wydzielenie osobnego stanowiska do pracy biurowej, zachowanie pracowniczych rytuałów np. w postaci porannej kawy itp.
![]()
Aranżacja miejsca pracy i przestrzeganie pór pracy. Warto stworzyć sobie miejsce, które jednoznacznie kojarzy się z pracą i w takiej aranżacji wykorzystywać je wyłącznie do realizacji zadań zawodowych w stałych porach. Takie działanie pozwala zmobilizować się do wykonania pracy, a to z kolei pomaga w wyznaczaniu granicy pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym, co jest szczególnie ważne w przypadku realizacji zadań zawodowych w domu.
![]()
Przebywając w czasie pracy zdalnej z innymi domownikami, spróbujmy razem przygotować ramy dnia i zadania do wykonania. Wspólne godziny przerw na posiłki czy relaks zmniejszą liczbę „rozpraszaczy” we współdzielonej przestrzeni.
![]()
Plan dnia przygotowujemy zgodnie z zasadą 60/20/20 w zarządzaniu sobą w czasie. Oznacza to, że 60% swojego czasu przeznaczamy na pracę, 20% pozostawiamy na zadania nieoczekiwane, a 20% – to czas na spontaniczne aktywności związane np. z budowaniem relacji i współpracy z innymi pracownikami czy też dbaniem o higienę pracy. Dobrym przykładem może być krótka przerwa na przysłowiowe ,,rozprostowanie kości” lub posiłek dostarczający energii do dalszej pracy.
![]()
Dzielenie pracy na odcinki czasowe, po których następują krótkie przerwy regeneracyjne. Przykładem takiego sposobu pracy może być technika pomodoro, która służy zwiększeniu motywacji do intensywnej pracy poprzez wyrobienie w sobie nawyku wykonywania zadań w interwałach czasowych. Zgodnie z tą metodą dzielimy pracę na odcinki, które jesteśmy w stanie wykonać w przedziale 25 minut. Po upływie czasu następuje 5 minut przerwy, po których wracamy do pracy znów w przedziale 25 minut. Po 4 takich interwałach realizujemy długą przerwę np. 20 minutową, po której realizujemy kolejne 4 interwały: po 25 minut pracy i 5 minut relaksu. Ważnym elementem tej techniki jest ustawienie minutnika i przestrzeganie zasad, które pozwalają wyrobić w sobie nawyk intensywnej pracy w interwałach czasowych.
![]()
Dbanie o komfort pracy. Badania pokazują, że wśród czynników kluczowych dla osób pracujących w systemie zdalnym są: hałas otoczenia podczas rozmów telefonicznych oraz czynniki rozpraszające uwagę. Z tego powodu powinniśmy zadbać o odpowiednią higienę pracy. Warto również zaznaczać postępy pracy, na przykład wykreślając zadania zapisane w planerze albo przesuwając karteczki z serii „do zrobienia” do części „zadania wykonane”. Percepcja postępu daje poczucie satysfakcji, łatwiej uruchamiają się w nas mechanizmy motywacyjne do dalszego działania.
