Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Cele Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024

Idea przewodnia

Bez nauki nie zmienimy jakości i sposobu życia na Śląsku. To przekonanie nie jest nowe. Wbrew temu, co mówi się na temat Śląska i jego uwięzienia w przemysłowym modelu cywilizacyjnym, w ciągu półwiecza dokonały się tu dwa wielkie skoki transformacyjne – powstały ośrodki wielkiej medycyny w Katowicach i Zabrzu oraz dokonał się spektakularny rozwój instytucji kultury i dokonań artystycznych. Czas na trzeci skok.

Ośrodki naukowe istnieją na Śląsku od międzywojnia, ale przyszedł czas, żeby uznać naukę za priorytet. Tym bardziej że uczelnie naszego regionu rozwijają się szybko i należy je postrzegać jako kluczowy kapitał cywilizacyjny województwa.

Nauka i edukacja mogą być nowym przemysłem regionu. Transformacja cywilizacyjna nie oznacza zerwania z unikalną tożsamością Śląska i Zagłębia powstałą dzięki wielkoprzemysłowemu dziedzictwu regionu. Przeciwnie, wysoka kultura techniczna, obcowanie mieszkańców od wieków z zaawansowaną technologią i organizacją pracy, prymat kompetencji i pracowitości w ocenie człowieka oraz wynikająca stąd tolerancja, dają znakomite oparcie do budowania kultury innowacji i przemysłów inteligentnych właśnie tu, bardziej niż gdzie indziej. Analogicznie jak przed wiekami, w niedalekiej przyszłości nowy przemysł nauki i edukacji będzie wspierać i przyciągać pracowników i mieszkańców z różnych stron Polski i świata.

Wymienione Transoformacje regionu w oparciu o naukę i innowacje

Co równie ważne, nauka i edukacja stanowią środki spłaty długu zaciągniętego wobec wielu pokoleń mieszkańców dotkniętych wyniszczającą zdrowie pracą, dewastacją ekologiczną środowiska, rabunkową eksploatacją złóż kopalnych, problemami społecznymi typowymi dla obszarów przemysłowych.

 

Cel generalny:

Transformacja miasta i regionu w oparciu o nowoczesną naukę i innowacje

Cele kluczowe:

  • Nauka jako nowy przemysł regionu
  • Nauka jako podstawowe narzędzie transformacji społecznej, ekologicznej, cyfrowej
  • Budowanie w regionie kompetencji w zakresie korzystania z nauki
  • Tworzenie zawodów przyszłości w regionie – nauka jako narzędzie transformacji zawodowej
  • Upowszechnienie lokalnych osiągnięć badawczych oraz dążenie do ich szerokiego zastosowania praktycznego
  • Integracja środowisk i kooperacja: uczelni, władz miasta/metropolii/regionu/województwa, instytucji, mieszkańców i biznesu
  • Rozwój i transformacja infrastruktury miasta w demokratyczną, przyjazną dla wszystkich przestrzeń
  • Zrealizowanie idei Miasta Nauki – przekształcenie przestrzeni Miasta, w której znajdują się uczelnie publiczne Katowic w sieciowy system intensywnego przenikania się nauki i kultury akademickiej z tkanką miejską (zarówno program/strategia jak i inwestycje)
  • Nauka obywatelska i społeczny bank wiedzy jako podstawowe instrumenty dialogu
  • Wdrożenie postulatów i strategii Komisji Europejskiej wobec środowiska naturalnego

Cel lokalny:

rewitalizacja odcinka Rawy ⇒ przywrócenie mieszkańcom rzeki i jej brzegów jako miejsca rekreacji oraz eksperymentów naukowych i społecznych

Kluczowe pytania:

Jak nauka może odpowiedzieć na kluczowe wyzwania transformacji?
Jak może zmienić się miasto, metropolia i region dzięki nauce i edukacji wyższej?
W jaki sposób każdy mieszkaniec miasta/metropolii i regionu może czerpać korzyści z nauki?

 

Transformacja regionu w oparciu o nowoczesną naukę i innowacje - cel generalny; cele klucziwe: Nauka jako przemysł regionu, Nauka jako podstawowe narzędzie transformacji społecznej, ekologicznej i cyfrowej, Tworzenie zawodów przyszłości - nauka jako narzędzie transformacji zawodowej, Nauka obywatelska i społeczny bank wiedzy jako podstawowe instrumenty dialogu.

Wytyczne do projektowania zadań EMN:

  • Stosowanie zasady: myśl globalnie, działaj lokalnie.
  • Dostępność (m.in. architektoniczna, językowa, finansowa, technologiczna, dbałość o aspekty włączające i równościowe)
  • Egalitarność (m.in. język popularnonaukowy, powszechny dostęp, powszechne komunikowanie)
  • Zrównoważony rozwój (korzystanie z zasobów i ich tworzenie w sposób uwzględniający wpływ na środowisko naturalne)
  • Europejski wymiar (m.in. promocja międzynarodowa, udział odbiorców i gości zagranicznych, tłumaczenie materiałów, współpraca z zagranicznymi ośrodkami naukowymi, uczestnictwo/tworzenie międzynarodowych sieci współpracy)
  • Interdyscyplinarność
  • Proaktywność i otwartość na problemy (m.in. prowadzenie dyskusji o problemach i wyzwaniach, dążenie do dialogu, szukanie rozwiązań w toku konsultacji społecznych i eksperckich)
  • Wszechstronny, powszechny i oczywisty kontakt z nauką
  • Odpowiedzialne i celowe projektowanie zadań/wydarzeń/projektów (m.in. poprzez zaplanowanie i określenie, w jaki sposób proponowane zadanie wpłynie na transformację regionu, dewastację ekologiczną).

Europejskie wytyczne strategiczne:

  • Realizacja programu Horyzont Europa na lata 2023-2024 – poszerzanie uczestnictwa i wzmacnianie Europejskiej Przestrzeni Badawczej (Horyzont – WIDERA)
  • Realizacja 6 priorytetów Komisji Europejskiej na lata 2019-2024 oraz realizacja Strategii badań i innowacji KE na lata 2020-2024:
    1) Środowisko i klimat / Europejski Zielony Ład
    2) Nasza cyfrowa przyszłość / Europa na miarę ery cyfrowej
    3) Praca i gospodarka / Gospodarka służąca ludziom
    4) Ochrona obywateli i wartości / Silniejsza pozycja Europy na świecie
    5) Europa na świecie / Promowanie europejskiego stylu życiaNowy Europejski Bauhausus
    6) Demokracja i prawa / Nowy impuls dla demokracji europejskiej
  • Wdrażanie idei Nowego Europejskiego Bauhausu (NEB) opartego na trzech wartościach:
    1) zrównoważony rozwój (od celów klimatycznych, aż do obiegu zamkniętego, zerowego zanieczyszczenia i bioróżnorodności),
    2) estetyka (w tym jakość doświadczenia i stylu),
    3) integracja (obejmująca różnorodność, równość dla wszystkich, dostępność i przystępność cenową). Zielona Strefa Nauki jako laboratorium Nowego Europejskiego Bauhausu.
  • Realizacja Strategii Komisji Europejskiej na rzecz bioróżnorodności 2030 pod nazwą „Przywracanie przyrody do naszego życia”.
  • Wdrażanie Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030 ONZ.cele zrównoważonego rozwoju
  • Realizacja priorytetów Programu Erasmus +: włączenie i różnorodność; transformacja cyfrowa; środowisko i walka ze zmianą klimatu; uczestnictwo w życiu demokratycznym, wspólne wartości i zaangażowanie obywatelskie.

Grupy odbiorców:

  • mieszkańcy regionu w podziale na grupy (programy dla dzieci, szkół, dorosłych, seniorów, rodzin)
  • turyści i odbiorcy zagraniczni największych eventów (skala: region-kraj-Europa)
  • środowisko akademickie (program dla każdej grupy w społeczności akademickiej)
  • regionalne, krajowe i międzynarodowe jednostki świata nauki, kultury, sztuki, popularyzacji nauki, nawiązujące współpracę z konsorcjum oraz miastem Katowice
  • otoczenie biznesowe i gospodarcze
  • podmioty opiniotwórcze i media
  • instytucje publiczne i podmioty non-profit
  • fauna i flora.

 

Szanse

Na poziomie lokalnym:

  • wzbudzenie zainteresowania nauką i technologią wśród mieszkańców,
  • aktywne włączanie instytucji naukowych w tworzenie strategii rozwoju miast,
  • wzmacnianie zaufania mieszkańców do nauki poprzez wspólne projekty, dialog, i współpracę w tworzeniu społeczeństwa obywatelskiego,
  • zwiększenie zaangażowania mieszkańców i środowiska naukowego
    w rozwiązywanie problemów lokalnych i regionalnych,
  • przyciąganie naukowców, polityków, biznesmenów i przedstawicieli mediów z całego świata.

Na poziomie krajowym:

  • integracja środowiska akademickiego, edukacyjnego i gospodarczego,
  • zwiększenie turystycznej atrakcyjności województwa,
  • wpływ uczelni na transformację regionu.

Na poziomie europejskim:

  • zwiększenie udziału uczelni regionu w badaniach europejskich,
  • wzbogacenie różnorodności europejskiego krajobrazu badawczego,
  • wejście w stały obieg nauki i edukacji europejskiej
  • podejmowanie wspólnych problemów badawczych istotnych dla wielu środowisk naukowych w Europie,
  • wzrost widzialności śląskich uczelni oraz działalności naukowo-badawczej na arenie międzynarodowej,
  • stworzenie warunków do osobistej współpracy badaczek i badaczy z Europy.
return to top