Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
  • Français

Premiera płyty „Karol Rathaus – Piano Trios”

18.01.2021 - 11:19 aktualizacja 20.01.2021 - 12:17
Redakcja: MJ
Tagi: album, Karol Rathaus, płyta

W 2019 roku dr Aleksandra Hałat zainicjowała projekt w ramach zespołów badawczych Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, którego celem było premierowe nagranie dzieł archiwalnych oraz prezentacja nieznanych i niewykonywanych utworów jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów emigracyjnych Karola Rathausa (1895–1954). Pianistka zaprosiła do współpracy takich artystów, jak: Piotr Lato, Marcin Hałat oraz Marcin Mączyński. Nagrania nieznanych triów fortepianowych Karola Rathausa odbyły się w Państwowym Liceum Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (grudzień 2019) oraz w Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie (lipiec 2020).

Rezultatem projektu jest płyta Karol Rathaus – Piano Trios, wydana przez prestiżowe wydawnictwo DUX, na której znalazły się premierowe w skali światowej nagrania kompozycji kameralnych Karola Rathausa: Trio op. 53 na klarnet, skrzypce i fortepian z 1943 roku i Trio Serenade op. 69 na skrzypce, wiolonczelę i fortepian z 1953 roku. Obydwa tria wykonano z manuskryptu, gdyż żaden z utworów nie został dotychczas opublikowany, a obie kompozycje są przechowywane w archiwum Rathausa w Queens College City University of New York.

Płyta Karol Rathaus – Piano Trios będzie miała swoją premierę 21 stycznia 2021 roku.

„Odczytywanie rękopisu to mówiąc metaforycznie dotykanie rzeczywistości samego kompozytora, jego myśli, emocji oraz zdarzeń ze świata, który go otaczał oraz świata, za którym tęsknił, jednak możliwym do odtworzenia dzięki interpretacjom zapomnianych dzieł. Myśl przewodnia, która przyświecała całemu procesowi przebywania z triami fortepianowymi Karola Rathausa, poczynając od odczytania manuskryptów po nagranie kompozycji, to przede wszystkim chęć dotarcia do zamysłu kompozytora oraz odczytania jego intencji. Przyświecającą nam nadrzędną ideą było ukazanie słuchaczowi charakterystycznego języka twórcy oraz stworzenie indywidualnej kreacji artystycznej na płaszczyźnie tria fortepianowego. Intymne spotkanie z najwyższej klasy sztuką kompozytorską Karola Rathausa pozwoliło nam – wykonawcom – na dostrzeżenie Jego samego – genialnego, zapomnianego artysty-emigranta, w którego twórczości splatają się elementy polskie, europejskie oraz amerykańskie” – pisze dr Aleksandra Hałat.

Płyta uzyskała partnerów medialnych takich, jak: czasopismo „Ruch Muzyczny”, magazyn „Presto”, tygodnik „Przegląd”, Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC, LongPlay, TVP Kultura oraz Exil Arte Center for Banned Music.

Dodatkowym atutem projektu jest zgoda udzielona dr Aleksandrze Hałat przez wnuczkę kompozytora na użycie nazwiska kompozytora w nazwie zespołu – Karol Rathaus Ensemble w celu prowadzenia działań artystyczno-naukowych, upowszechniających twórczość kompozytora.

return to top