Gry pozwalają nam sterować losem pojedynczego bohatera lub całymi społecznościami. To, co każemy robić postaciom oraz jakim zmianom one podlegają podczas rozgrywki może stać się punktem wyjścia do ciekawych rozważań na temat samej ludzkości.
Coraz częściej w różnych tytułach podnoszone są wątki, w których ludzkie życie ściśle splata się ze stanem środowiska czy nowymi technologiami. Poza dostarczeniem graczowi rozrywki chodzi jednak nierzadko o coś więcej – o pewien przekaz i zastanowienie się nad losem człowieka czy tym, co może nas czekać w przyszłości.
To właśnie tym zagadnieniom, z zakresu biopolityki, przygląda się dr hab. Michał Kłosiński, prof. UŚ – dyrektor Centrum Badań Groznawczych UŚ. Naukowiec zajmuje się groznawstwem. Niedawno ukazał się jego artykuł „Mapping Game Biopolitics”. Na koncie ma również książkę „Przygody cyfrowego tułacza. Interpretacje groznawcze”.
W rozmowie z redaktorem Jarosławem Juszkiewiczem prof. Michał Kłosiński wyjaśnia, jak można interpretować gry oraz w jaki sposób korespondują one również z innymi dziełami popkultury. Znaczą część rozmowy poświęcono grze „Cyberpunk 2077” polskiego studia CD Projekt RED.
Dotychczasowe materiały znajdziecie na stronie Sceny Premier Naukowych. Uruchomiliśmy też konto na Instagramie poświęcone cyklowi.
Dr hab. Michał Kłosiński, prof. UŚ | fot. Małgorzata Dymowska
Film
Galeria
Fot. Małgorzata Dymowska
Fot. Małgorzata Dymowska
Fot. Małgorzata Dymowska
Fot. Małgorzata Dymowska