Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Twórczość Patera Hartmanna | Badania prof. Małgorzaty Kaniowskiej oraz prof. Sabiny Olbrich–Szafraniec

14.11.2024 - 09:58 aktualizacja 15.11.2024 - 08:01
Redakcja: katarzynasuchanska

|Sabina Olbrich-Szafraniec, Małgorzata Kaniowska|

W ramach konkursu „Swoboda Badań | W Mieście Nauki” dr hab. Małgorzata Kaniowska, prof. UŚ oraz dr hab. Sabina Olbrich-Szafraniec, prof. UŚ prowadzą badania nad życiem i twórczością zapomnianego kompozytora Paula Eugena Josefa von An der Lan-Hochbrunna znanego jako Pater Hartmann.

Motywem poszukiwań był portret tajemniczego zakonnika siedzącego za kontuarem organowym, wiszący na jednej ze ścian klasztoru na Górze św. Anny. Ujętą postacią okazał się być Ojciec Hartmann – franciszkanin, znakomity organista i kompozytor żyjący na przełomie XIX i XX wieku. Tak oto rozpoczęła się artystyczna podróż w czasie i przestrzeni (obie badaczki w swoich naukowych poszukiwaniach odwiedziły archiwa klasztorów franciszkańskich w Polsce – Góra św. Anny, Wrocław, jak i Provinzarchiv w Hall in Tirol w Austrii). Naukowo–artystyczne peregrynacje przyniosły odkrycia wielu znakomitych, całkowicie zapomnianych kompozycji Patera Hartmanna, zarówno w formie rękopisów, jak i pierwszych wydań. Nowe brzmienie odnalezionym utworom nadała dr hab. Małgorzata Kaniowska, prof. UŚ, aranżując je na sopran, alt i orkiestrę kameralną, zaś dr hab. Sabina Olbrich-Szafraniec, prof. UŚ zajęła się opracowaniem solowych partii wokalnych.

Pierwszy z cyklu koncertów prawykonań pt. „Zapomniane arcydzieła w nowych brzmieniach” odbył się 9 października w ramach uroczystej inauguracji XXXIII Międzynarodowej Dekady Muzyki Organowej w Kościele Jezusowym w Cieszynie, gdzie licznie zgromadzona publiczność miała okazję po raz pierwszy usłyszeć kompozycje w nowej orkiestrowej szacie, którymi niegdyś w wersji organowej zachwycała się niemal cała Europa, Jerozolima a nawet Nowy Jork. Wykonawcami koncertu była dr hab. Sabina Olbrich-Szafraniec, prof. UŚ – sopran, Magdalena Spytek-Stankiewicz – alt oraz Orkiestra Kameralna „Camerata Impuls” pod dyrekcją dr hab. Małgorzaty Kaniowskiej, prof. UŚ. Prelekcję na temat twórczości kompozytora wygłosiła dr Grażyna Durlow.

Do udziału w projekcie zostali zaproszeni również studenci kierunków: edukacja muzyczna w zakresie sztuki muzycznej oraz muzyka w multimediach, tworzący Akademicką Orkiestrę Kameralną pod kierownictwem dr hab. Małgorzaty Kaniowskiej, prof. UŚ. Prawykonania czterech miniatur instrumentalnych Patera Hartmanna zostały zaprezentowane przez studentów Instytutu Sztuk Muzycznych 10 października w Teatrze im. A. Mickiewicza w Cieszynie, podczas 20. jubileuszowej inauguracji Uniwersytetu III Wieku.

Kulminacją projektu naukowo–artystycznego będzie drugi koncert z cyklu „Zapomniane arcydzieła w nowych brzmieniach” w bazylice na Górze św. Anny. W sobotę 9 listopada zostały zaprezentowane kolejne prawykonania kompozycji: „Si queris miracula” oraz „Regina Coeli” w interpretacji dr hab. Sabiny Olbrich-Szafraniec, prof. UŚ, Magdaleny Spytek-Stankiewicz, Orkiestry Kameralnej Camerata Impuls pod dyrekcją dr hab. Małgorzaty Kaniowskiej, prof. UŚ. Słowo na temat niezwykłych losów Patera Hartmanna wygłosi o. dr Atanazy Polanko OFM.

Ostatnie prawykonanie będzie należeć do Akademickiej Orkiestry Kameralnej, która towarzysząc dr hab. Sabinie Olbrich–Szafraniec, prof. UŚ i Magdalenie Spytek–Stankiewicz pod dyrekcją dr hab. Małgorzaty Kaniowskiej, prof. UŚ wykona „Sponsabo te” Paula Eugena Josefa von An der Lan-Hochbrunn podczas kolejnej, grudniowej edycji Śląskiego Festiwalu Nauki.

skrzypce na tle partytury muzycznej

fot. freepik.com

return to top