PKP PLK S.A. rozpoczyna największą kolejową inwestycję w historii województwa śląskiego. Od września 2024 r. rozpocznie się przebudowa torów, rozjazdów oraz wiaduktów w Katowicach, co będzie wiązało się z licznymi długotrwałymi utrudnieniami w poruszaniu się po mieście – także dla członkiń i członków społeczności Uniwersytetu Śląskiego.
STAN NA DZIEŃ 23.09.2024
Aktualne informacje znajdują się na stronie inwestycji PKP PLK S.A.: https://slaskienatorach.pl.
ZMIANY W ORGANIZACJI RUCHU
W ramach modernizacji linii E65 remontowane będą wiadukty w następujących miejscach:
- ul. Bagienna – planowane połówkowe zamknięcie przejazdu od 9 września,
Planowane zwężenie do jednego pasa w każdą stronę na trasie DK 79 pomiędzy Katowicami a Mysłowicami - ul. Graniczna – planowane zamknięcie przejazdu dla samochodów od 25 września,
Najbliższe przejazdy dla ruchu drogowego znajdują się przy ul. Damrota oraz ul. Murckowskiej - ul. Kłodnicka – planowane zamknięcie przejazdu dla samochodów od 30 września,
Najbliższe przejazdy dla ruchu drogowego znajdują się przy ul. Ligockiej oraz ul. Armii Krajowej - ul. Mikołowska – planowane zamknięcie przejazdu dla samochodów od 7 października,
Najbliższe przejazdy dla ruchu drogowego znajdują się przy ul. Kościuszki/Świętego Jana oraz ul. Francuskiej (objazd możliwy także poprzez ul. Bocheńskiego) - ul. Przodowników – planowane zamknięcie przejazdu dla samochodów od 11 listopada,
Najbliższe przejazdy dla ruchu drogowego znajdują się przy ul. Brygadzistów oraz ul. Ligockiej - ul. Załęska – planowane zamknięcie przejazdu dla samochodów od 11 listopada.
Najbliższe przejazdy dla ruchu drogowego znajdują się przy ul. Ligockiej oraz ul. Rolnej
ZMIANY W KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ
Od początku września obowiązywać będą zmiany w rozkładzie jazdy pociągów. Ruch przez stację Katowice zostanie utrzymany, jednak część składów będzie kursować zmienioną lub skróconą trasą. Za wybrane nocne pociągi Kolei Śląskich wprowadzona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.
Wszystkie zmiany dostępne są w gablotach informacyjnych na stacjach i przystankach, a także na Portalu Pasażera i na stronach internetowych przewoźników – zachęcamy do sprawdzenia ich przed podróżą.
Uruchomiona przez ZTM została także dodatkowa linia autobusowa Z-37 łącząca Podlesie z Centrum Przesiadkowym Brynów, która umożliwi dojazdy i przesiadki na inne linie komunikacji miejskiej. Rozkład jazdy linii Z-37 znajduje się na stronie ZTM.
O INWESTYCJI
Inwestycja PKP PLK S.A. całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Jej głównym założeniem jest oddzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego, dzięki dobudowie nowej pary torów na odcinku od Będzina do Katowic. Efektem ma być wzrost przepustowości ruchu kolejowego w województwie śląskim – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego – co pozwoli na stworzenie nowych połączeń kolejowych oraz ułatwi mieszkańcom dostęp do kolei.
Wybudowanych zostanie pięć nowych przystanków: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec. Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja czterech stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota) oraz dwóch przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów).
W każdym z tych miejsc infrastruktura zostanie przebudowana i dostosowana do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się, a stacje Sosnowiec i Katowice Ligota oraz przystanek Katowice Szopienice Południowe zyskają po jednym dodatkowym peronie.
Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe dzięki wymianie ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej. Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewni budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.
Przebudowa węzła katowickiego to część wielkiej inwestycji realizowanej od Będzina do Zebrzydowic i do granicy z Czechami. Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice potrwa cztery lata. Ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Katowice. Fot. Julia Agnieszka Szymala