Uniwersytet Śląski jest jedną dwudziestu uczelni zaproszonych do udziału w projekcie International Visibility Project (IntVP), którego celem jest poprawa pozycji polskich szkół wyższych w międzynarodowych rankingach akademickich. Uczestnicy przedsięwzięcia otrzymują wsparcie m.in. w zakresie analizy zestawień, budowy postrzegalności (visibility) na arenie międzynarodowej i zasad raportowania danych do organizacji rankingowych.
W ramach przedsięwzięcia, realizowanego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy z programu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – „Dialog”, przewidziano szereg działań, w tym przeprowadzenie audytów uczelni, organizację seminariów dotyczących metodologii tworzenia rankingów i narzędzi naukometrycznych oraz przygotowanie specjalistycznych opracowań i raportów.
Jednym z kluczowych etapów realizacji International Visibility Project jest dwukrotny audyt rankingowy uczelni. Podstawę oceny jednostki akademickiej w tym zakresie stanowią raport samooceny oraz dane pochodzące ze źródeł zewnętrznych takich, jak: GUS, POL-on, Urząd Patentowy RP czy bazy Elsevier i Clarivate Analytics. Projekt przewiduje także wizytę członków zespołu oceniającego na uczelni.
Spotkanie przedstawicieli Uniwersytetu Śląskiego z zespołem oceniającym IntVP zaplanowano na 7 listopada 2019 roku. Wizyta była okazją do omówienia danych zawartych w raporcie samooceny podczas sesji roboczych z udziałem przedstawicieli władz uczelni oraz członków rankingowej grupy projektowej. Z reprezentantami IntVP spotkali się m.in.: rektor Uniwersytetu Śląskiego prof. dr hab. Andrzej Kowalczyk, prorektor ds. finansów i rozwoju prof. dr hab. Michał Daszykowski, kanclerz dr Agnieszka Skołucka, zastępca kanclerza ds. administracyjnych i zarządzania mieniem Krystyna Fus, zastępca kanclerza ds. inwestycji i zarządzania logistycznego Agnieszka Maj oraz zastępca kanclerza ds. rozwoju i współpracy z gospodarką Dariusz Laska.
Prowadzony audyt rankingowy ma służyć identyfikacji pozycji uczelni w rankingach instytucjonalnych i rankingach by subject, określić mocne i słabe strony jednostki w zakresie zwiększania postrzegalności na arenie międzynarodowej, a także dostarczyć uczestnikom projektu zestawu rekomendowanych rozwiązań. Ustalenia pierwszego audytu stanowić będą punkt odniesienia dla działań podejmowanych w późniejszym okresie realizacji projektu. Ponowna analiza przewidziana jest w połowie 2020 roku.