Z nauką za pan brat
Opis:
Otaczający nas świat zmienia się nieustająco na naszych oczach. Szybki postęp technologiczny wymusza ciągłą potrzebę adaptacji do nowych warunków a mnogość i różnorodność źródeł informacji znacznie utrudnia weryfikację jej poprawności. Wszystko to sprawia że wiedza odgrywa coraz większą rolę w życiu codziennym. We współczesnym społeczeństwie wiedzy rola uczelni wykracza poza kształcenie i działalność naukowo- badawczą, lecz obejmuje również kształtowanie nowych idei, kreowanie wzajemnych relacji z otoczeniem, których efektem mają być upowszechnianie i popularyzacja nauki. Szkoły wyższe, działając zgodnie z ideą społecznej odpowiedzialności uczelni, powinny dążyć do budowania efektywnej współpracy ze społeczeństwem. Efektem tych działań będzie wzrost jakości edukacji, pozyskanie kapitału ludzkiego dla rozwoju badań i innowacji oraz łączenie doskonałości naukowej ze świadomością społeczną i odpowiedzialnością.
W niniejszym projekcie główny nacisk położony zostanie właśnie na kształtowanie postaw pronaukowych, dzięki temu nauka stanie się bardziej atrakcyjna (zwłaszcza dla młodych ludzi), zwiększy się zainteresowanie społeczeństwa innowacjami, co w efekcie przyczyni się do zmian postaw społecznych w kontekście postrzegania kariery naukowej.
Projekt „Z Nauką za pan brat” wpisuje się w podstawowe założenia społecznej odpowiedzialności nauki, poprzez skupienie działań o charakterze popularnonaukowym, skierowanym do otoczenia społecznego uczelni, w szczególności do grup docelowych obejmujących młodzież szkolną.
Efekty długofalowe obejmują: wzrost poziomu i efektywności kształcenia przedmiotów STEM w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych regionu i kraju; zwiększenie udziału nauki w świadomości społecznej; wzrost popularności i atrakcyjności kierunków studiów ścisłych, technicznych i przyrodniczych wśród uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych; rozwój kultury innowacyjności regionu i kraju; wzrost poziomu wykształcenia mieszkańców regionu i kraju; wzrost poziomu identyfikacji Uniwersytetu Śląskiego jako instytucji badawczej; zmiana stereotypowego postrzegania kariery naukowca.
Wartość dodana projektu: rozwój wśród uczestników umiejętności uczenia się, zadawania pytań i dociekania odpowiedzi, rozwój kompetencji fizyczno-matematycznych, przyrodniczych i społeczno-obywatelskich u dzieci i młodzieży, rozwój kompetencji organizacyjnych i przywódczych oraz przekazywania wiedzy i umiejętności nauczycieli biorących udział w projekcie, tworzenie okazji do nieformalnych i bliskich spotkań z naukowcami i popularyzatorami nauki.
Cele projektu:
- Popularyzacja szeroko rozumianej nauki wśród młodzieży: popularyzacja osiągnięć naukowych, pracy naukowców, badań naukowych i prac rozwojowych;
- Zapoznanie uczestników projektu z nowoczesnymi metodami badawczymi wykorzystywanymi przez naukowców w różnych dziedzinach badań;
- Zapoznanie uczestników z aplikacjami nauki w życiu codziennym;
- Ukazanie w przystępny sposób przydatności wiedzy naukowej podczas warsztatów i wykładów popularnonaukowych;
- Nabycie przez uczestników umiejętności rozumowania w naukach przyrodniczych (nauczanie przez eksperymentowanie i doświadczanie).
Termin realizacji:
01.10.2022 – 30.09.2024
Dofinansowanie projektu z Ministra Edukacji i Nauki
377 701,50 zł
Całkowita wartość
424 386,50 zł
Kierownik projektu:
- dr Aneta Szczygielska-Łaciak
Koordynator ds. administracyjnych i sprawozdawczości:
- mgr Patrycja Wajda-Mierzwa
Koordynatorzy zadań:
- Zadanie 1 – Wykłady interdyscyplinarne z pokazami eksperymentów „Nauka wokół nas” – dr Aneta Szczygielska-Łaciak
- Zadanie 2 – Wykłady popularnonaukowe – śródroczne „Z wizytą u Naukowców” – dr Magdalena Szklarska
- Zadanie 3 – Warsztaty dla uczniów szkół średnich „Bliżej nauki” – dr Marcin Łaciak
- Zadanie 4 – Tutoring „Z Naukowcem ręka w rękę” – dr hab. Małgorzata Karolus, prof. UŚ
Akty prawne:
- Zarządzenie Rektora nr 84/2023
- Zarządzenie Rektora nr 147/2023
- Zarządzenie Rektora nr 148/2023
- Oświadczenie o zapoznaniu z regulaminem oraz klauzula RODO
Projekt dofinansowano z programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki” Ministra Edukacji i Nauki.