Interdyscyplinarne wykłady dla szkół „NAUKA WOKÓŁ NAS”
Celem głównym interdyscyplinarnych wykładów dla szkół Nauka wokół nas jest nabycie wiedzy ich uczestników na temat aktualnych trendów badawczych i osiągnięć w naukach ścisłych i przyrodniczych oraz możliwościach ich wykorzystania w życiu codziennym.
Cykl interdyscyplinarnych wykładów popularyzujących naukę adresowany do uczniów szkół podstawowych (klasy 1-8) oraz średnich, nauczycieli oraz wszystkich zainteresowanych i zafascynowanych eksperymentami, które stanowią podstawę współczesnej nauki.
Wykłady poprzez proste eksperymenty wprowadzą uczniów w świat badań prowadzonych przez naukowców. Wykłady współprowadzone będą przez zespoły wykwalifikowanych wykładowców, dydaktyków z Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych. Forma dialogu między wykładowcami i uczestnikami, pozwoli na wejście w interakcję z widownią i wspólne wykonywanie eksperymentów. Ochotnicy będą mogli samodzielnie wykonać przygotowane eksperymenty i zademonstrować je widowni. Wszystkie doświadczenia wykonywane będą pod opieką i z pomocą wykładowców, w zachowaniem odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Wszystkie eksperymenty będą omawiane i tłumaczone w sposób przystępny i obrazowy.
Zakres materiału będzie zawierał elementy związane z podstawą programową jak i treści rozszerzające wiedzę uczestników, przekaz będzie dopasowany do wieku i wiedzy odbiorcy.
NAUKA WOKÓŁ NAS
Wykłady dla uczniów szkół podstawowych i średnich oraz wszystkich chętnych odbywać się będą w salach audytoryjnych budynku:
Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych, przy ulicy 75 Pułku Piechoty 1A w Chorzowie
od poniedziałku do piątku
od 11 września do 29 września 2023 roku.
Seans I od 9:00 do 11:05
Seans II od 11:40 do 13:45
Każdy seans obejmuje trzy odrębne wykłady o tematyce określonej w programie.
Koszt udziału w cyklu wykładów to 15 zł od uczestnika, dla nauczycieli – wstęp wolny. Opłata uprawnia do wstępu na trzy wykłady.
Rezerwację terminów uczestnictwa w wykładach można dokonać za pomocą formularza zgłoszeniowego znajdującego się na stronie:
Uczniowie będą zapisywani w grupach wiekowych: klasy I-III SP, IV-VI SP, VII – VIII SP oraz szkoły średnie, tak aby język wykładów i zakres materiału wykładowcy mogli dopasować odbiorcy.
W czwartki: 14, 21 i 28 września 2023 w szczególności zapraszamy uczniów klas 1-3 oraz 4-6 szkół podstawowych.
W związku z ograniczoną liczbą miejsc prosimy o wcześniejszą rezerwację.
PROGRAM WYKŁADÓW 2023
Poruszająca elektryczność
Poruszająca elektryczność
Już w starożytności ludzi fascynowała elektryczność. Kolorowe wyładowania na końcówkach masztów statków, czy wyładowania atmosferyczne uważane były za magiczny ogień z nieba, były atutami bogów i przez długi czas stanowiły zagadkę dla ludzkości.
Z biegiem czasu i wraz z rozwojem nauki udało się wyjaśnić to co było niezrozumiałe. Dzięki elektryczności udało się rozjaśnić ciemność i poruszyć maszyny, a w obecnych czasach nie wyobrażamy sobie życie bez niej.
Podczas wykładu dowiecie się w jaki sposób elektryczność zmieniła życie człowieka, zobaczycie wiele elektryzujących doświadczeń, a przez Wasze ciała przepłynie prąd. Poruszająca elektryczność pobudzi nawet najbardziej opornych.
Ogień – magia, chemia i alchemia
Ogień – magia, chemia i alchemia
Ogień zjawisko fascynujące od zarania dziejów. Równie potrzebny do życia, co niebezpieczny.
Co ciekawego mogą znaleźć chemicy w strzelających płomieniach ogniska, co jest potrzebne, żeby wskrzesić płomień, jak zmienić jego kolor? Czym można ogień gasić?
Na te i inne pytania będziemy próbowali znaleźć odpowiedź na naszym wykładzie ilustrowanym gorącymi (dosłownie) doświadczeniami.
Odkrywanie zaskakujących faktów w codziennych materiałach
Odkrywanie zaskakujących faktów w codziennych materiałach
Podczas zajęć odkryjemy na nowo materiały naturalne i inżynierskie, które spotykamy w codziennym życiu. Przez przykłady i eksperymenty zgłębimy ich właściwości i dowiemy się, jakie niesamowite zjawiska fizyczne i chemiczne kryją się w poszczególnych materiałach.
Z wykorzystaniem ciekawostek i artykułów naukowych pokażemy, jak inspirujące mogą być z pozoru prozaiczne przedmioty w naszym otoczeniu.
Projekt dofinansowano z programu „Społeczna Odpowiedzialność Nauki” Ministra Edukacji i Nauki.